Bukefalos 28 år!

Tjejvasan 2018

Tjejvasan är ju helgen innan så den ser du som uppvärmning till vasaloppet.
Ja, jo så sett är det ju bara bra men meckigt att åka så långt fram och tillbaka två helger i rad. Vi får se. Vasaloppet är det jag helst vill så det kommer att få prio.
 
Jag jade hoppats på att få åka sista sträckan Hökberg-Mora men lite omfördelningar så ska jag nu åka Evertsberg-Oxberg hoppas verkligen att det är så lång och skön utförskörningen som det ser ut på banprofilen! Sedan bävar jag lite för de beryktade lundbergsbackarna...

Evertsberg - Vasslan = skön utförskörning
Vasslan - Oxberg = not so much :D

Öva mycket på att åka utför och att byta spår i utförsbackarna. Det kommer du att vinna massor på! :up:

Men om man "bara" åker Evertsberg - Oxberg så behöver man inte vara så rädd för Lundbäcksbackarna. Det värsta med dem är att de kommer så sent i Vasaloppet och man är så slut när de börjar. Lutningsmässigt finns det betydligt värre partier.
 
@Kirre Vad roligt! Hmm, minns inte vad du skrivit tidigare, men blir det ditt första Vasalopp i så fall? Eller?

Hmm, undrar om jag hade orkat åka både Tjejvasan och Vasaloppet eller om det vore urkorkat att försöka sig på det...
Kanske hellre då något annat lopp före Vasaloppet för att seeda sig lite... är sugen på att börja åka flera lopp faktiskt!

Förresten, jag har inte kunnat hitta något om vilka kändisar som ska åka i år, vet ni några? :)
 
Perfekt med aktuell seedning ju ;)
Haha, då behöver jag speeda upp mig inte bara lite utan ENORMT mkt. :D För att seeda upp ett led behöver man åka tjejvasan på 2.15 enl förra året. Kanske ngt långsammare med årets men fortfarande väldigt långt från mina 3.16.
 
@strawberrysylt Jag har startat två ggr tidigare och gått i mål en gång, förra året. Konstigt nog vill jag ändå göra om det. :D

Jag har kört mina sista långpass på tors el fre veckan före vasaloppet och sen ngt kortare lätt pass tis-ons så att köra tjejvasan på lör helgen innan blir ju motsvarande sista långa träningspasset. :)

Har aldrig försökt seeda mig då jag inte är så snabb och att komma upp ett led gör inte supermycket. Första året hade en kompis seedat till led 9 och stod typ först där medan jag och en annan kompis (som försökt seeda men inte klarat) stod nästan längst bak i led 10. Det skiljde 20 min i mål på dom. Jag bröt.
Visst har man ngt lopp precis runt hörnet men annars känner jag inte att det är värt besväret.
 
Ja, jo så sett är det ju bara bra men meckigt att åka så långt fram och tillbaka två helger i rad. Vi får se. Vasaloppet är det jag helst vill så det kommer att få prio.
Du tar ju semester förstås och är med under hela Vasalopps-veckan. Tränar lite, vilar lite, blir peppad av de andra loppen osv. :D Tänker Mora hela veckan lång. Och så checkar du in på något spa dagarna efter Vasaloppet för återhämtningens skull.
 
Du tar ju semester förstås och är med under hela Vasalopps-veckan. Tränar lite, vilar lite, blir peppad av de andra loppen osv. :D Tänker Mora hela veckan lång. Och så checkar du in på något spa dagarna efter Vasaloppet för återhämtningens skull.
Och typ 20 000 spänn fattigare :)
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Haha, då behöver jag speeda upp mig inte bara lite utan ENORMT mkt. :D För att seeda upp ett led behöver man åka tjejvasan på 2.15 enl förra året. Kanske ngt långsammare med årets men fortfarande väldigt långt från mina 3.16.

Haha jo jag vet det är sjukt svårt att seeda sig på så (relativt) korta lopp. Öppet spår är ju "lättast".

Jag skulle gärna vilja åka Vasaloppet någon gång (har åkt 3 öppet spår). Men vägrar göra det från led 10 så då måste jag ju seeda mig först också. Fast det känns lite rimligare att åka Vasan året efter och inte veckan efter :D
 
@Ramona Tanken har slagit mig då vi är några på jobbet som vill köra stafettvasan också. Den går på fredagen så blir ett lätt pass inför söndagen om jag tar typ oxberg -hökberg. :angel:
Har så mkt jag vill göra på vintern bara så jag tar redan mer än hälften av min semester från mitten av jan till mitten av mars. Spa lät ju dock trevligt. :idea:

@Breaktown Har du åkt öppet spår såpass att du kunnat seeda dig? Får väl räkna resultat iaf ett par år bakåt?
Jag åker ju så långsamt ändå så skulle nog mest bli frustrerad. Nu har det varit rätt lugnt och skönt i spåren så långt bak. Förra åren var ju spåren helt ok också, tom spår i Risbergsbacken. ;)
 
@Breaktown Har du åkt öppet spår såpass att du kunnat seeda dig? Får väl räkna resultat iaf ett par år bakåt?
Jag åker ju så långsamt ändå så skulle nog mest bli frustrerad. Nu har det varit rätt lugnt och skönt i spåren så långt bak. Förra åren var ju spåren helt ok också, tom spår i Risbergsbacken. ;)

Jag har varit 10-15 minuter från att seeda mig till led 9 så ser det som görbart. Det är typ toakön i Evertsberg :D

Seedningen funkar så att om du skulle seeda dig till led 7 på öppet spår 2018 så får du åka från led 7 på Vasaloppet 2018 och 2019. År 2020 har du puttats ner ett snäpp så då får du åka från led 8. Osv året efter. Så seedar man sig till led 9 är det senast året efter som gäller.

Led 10 är ju typ halva startfältet så gör väldigt stor skillnad att stå i led 9.

Jag har lyckats åka de år det varit som värst känns det som... senaste gången hade de dragit om spåren i Berga by eftersom det var en sjö mitt på startfältet :cautious:
 
Jag har varit 10-15 minuter från att seeda mig till led 9 så ser det som görbart. Det är typ toakön i Evertsberg :D

Seedningen funkar så att om du skulle seeda dig till led 7 på öppet spår 2018 så får du åka från led 7 på Vasaloppet 2018 och 2019. År 2020 har du puttats ner ett snäpp så då får du åka från led 8. Osv året efter. Så seedar man sig till led 9 är det senast året efter som gäller.

Led 10 är ju typ halva startfältet så gör väldigt stor skillnad att stå i led 9.

Jag har lyckats åka de år det varit som värst känns det som... senaste gången hade de dragit om spåren i Berga by eftersom det var en sjö mitt på startfältet :cautious:
Oki, hade för mig de gällde två år innan man blev nedflyttad.
Tyckte som sagt inte det verkar bli så stor skillnad ändå bara upp till 9. Visst tjänar man några minuter i första backen och till Smågan men resten, nä.

Förra året var jag sist, alltså SIST, i första backen (jag låg bakom bla snubben som sen i SVT blev intervjuad för att ha missat repet) och inga bekymmer att sedan susa förbi många och hinna i god tid till Smågan.
 
@Kirre Wohoo!! Heja dig! Jag anmälde mig inte, funderade på det, men kunde inte riktigt besluta mig. Hoppas få tag på en startplats av någon som ångrar sig där på sluttampen istället i så fall :).
 
@Kirre Wohoo!! Heja dig! Jag anmälde mig inte, funderade på det, men kunde inte riktigt besluta mig. Hoppas få tag på en startplats av någon som ångrar sig där på sluttampen istället i så fall :).
Så hade jag egentligen också tänkt göra men för ett bra tag sen pratade jag och en kollega om att göra trippeln nästa år och han var så på att nu iaf åka vasan så kunde inte avvakta riktigt utan vi anmälde oss båda två. Då vet jag att jag har en potentiell köpare av min startplats om jag ångrar mig sen. :p

Var faktiskt ute och åkte 1.5mil idag i riktigt fina spår och sol. Riktigt gött. :)
 
Okej! Ja, lika bra att anmäla sig nu egentligen förstås, värsta sporren! Men bra att ha en potentiell köpare. Åh, det lät härligt!
 
Sådär, anmäld till Vasaloppet 2019! :nailbiting::D
Shit, vad duktig du är som satsar. Jag kommer antagligen att spendera hela veckan uppe i Mora eller Sälen. Har inte bestämt mig om jag åker Tjejvasan igen, eller om jag bara hejar på de andra, men min kusin ska åka Vasaloppet så jag kommer definitivt heja på honom. Du måste ge mig ditt nummer så ska jag ge tillbaka tjänsten att heja på dig utefter banan! :D
 
Okej! Ja, lika bra att anmäla sig nu egentligen förstås, värsta sporren! Men bra att ha en potentiell köpare. Åh, det lät härligt!
Mycket lättare att fega ur om jag inte redan är anmäld. Blir kul. Känns knäppt men tyckte tjejvasan tog slut för snabbt. :p Kul med iaf en till på jobbet som ska köra.

@Ramona Duktig vet jag inte men det är ett bra mål för att hålla igång träningen och hela vasan går inte att köra utan att träna på bra. Kollade vasaloppssändningen i efterhand och kände att jag verkligen vill köra hela igen.
Ska uppdatera med nummer när det blir aktuellt. :D Och klart du ska köra iaf tjejvasan igen! Nu har du ju börjat. Men du fortsätter med tjejklassikern nu eller?
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Behöver lite hjälp från er stickande bukefalister. Jag har en kompis som fyller år i sommar och hon har på sistone börjat intressera...
Svar
5
· Visningar
267
Senast: vilde
·
Hemmet Jag köpte några riktigt dyra tapeter för 8 år sedan. De blev liggandes då jag istället för att tapetsera om flyttade till ny bostad...
Svar
10
· Visningar
741
Senast: ptr
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 086
Kultur Om man vill åka till Stockholm över dagen med ett barn, vad gör man då? Barnet i fråga är 7 år. Gärna relativt nära station, alt smidigt...
Svar
15
· Visningar
778
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp