Tjejvasan 2018

Jag trodde stakskidorna hade ett lägre initialt spann men fortfarande ett ganska hårt slutspann, men som sagt jag följer inte med alls. Jag är bara intresserad av turåkning numera och det har inte blivit särskilt mycket av det heller.

Jo så kan det säkert vara för antar att full tyngd rakt under mot backen inte är det optimala men jag tänkte nog mest på "fästvallningsspannet" eller vad jag ska kalla det, att det är borta. Måste googla lite mer. :)
 
@Kirre Ja, jag åker med tejp. Hmm, ständigt dessa val^^. När jag tänker på det så var det som sagt skönt att slippa ha bakhalt, men det värsta bakhala hade jag ändå när det var ganska konstigt väder ute, då gick det inte alls bra. Tidigare för några veckor sen med samma tejp gick det rätt bra och jag kunde ta ut mig o så... Hmm. Får se.
Jag har hittills aldrig åkt lika långt som Tjejvasan är på träning, men jag har ätit t ex äggmacka mitt i träningen tidigare och känt att det gått väldigt bra efteråt. Blåbärssoppa dricker jag aldrig annars förutom just på Tjejvasan, så egentligen borde man kanske låta bli det och bara äta/dricka sånt man är van, men äsch, man får väl gå efter hur det känns och inte mixtra för mycket som vi skrev innan. Lita till sig själv främst. Okej! Ja åkte du den biten då på 3h7min så ska det då väl gå fint! Jag åkte på 3h19min förra året så siktar på 3h18min :p:). Den tiden och allt under hade vart jättekul och under 3h hade vart drömmen förstås! Men man får se hur det går!

@Ramona Jag säger som @Kirre jag hade inte heller velat köra/bli körd till starten, utan jag tar bussen. Känns som om det kommer vara tillräcklig trafik ute den dagen ändå! Jag har tagit bussen de två år jag åkt (-16 och -17) och det gick så bra så. Blev rekommenderad att åka med bussen två timmar innan jag skulle starta, tyckte det lät som långt i förväg, men det var skönt att ha en stund på sig på startområdet. Minns inte hur lång tid bussen tog upp dock...
Om du vill kan du få låna min lgh @Ramona ? Det är 25-30 minuters promenad till där bussarna till starten går ifrån (det går stadsbussar tror jag, men som sagt i den trafik som blir tror jag absolut det är lindrigast att gå), men det är väl mycket skönare än att anlända till Mora samma dag iallafall. =) Så länge du inte smetar valla på väggarna eller steker djur i min stekpanna så är du välkommen om du vill. Själv sover jag hemma hos pappa den natten iallafall :) Vill du stanna natten efter loppet går det också att lösa.

//r
 
@Ramona Ja, något hålligång brukar det väl vara! Har dock bara vart ner till "tältet" en gång själv och det var inte min grej riktigt. Men kolla på Vasaloppets hemsida, där står lite vad det är för underhållning tror jag.

//r
 
Idag var det en fröjd att åka skidor! Det snöade och var bara ett par grader kallt, så jag tog inte bort någon tejp, eftersom det var i sånt här väder jag hade så hemskt bakhalt sist... Visade sig att den extra tejpen var perfekt i detta vädret! Jag beställer sånt här väder och före nästa lördag tack! :) :)

Är bara orken och vinnarskallen nu att jobba på, har inte så hemskt mkt av något av det haha, jag är snarare den som går ner en växel när det blir jobbigt haha^^. Men massa åkare framför och ikring sig sen gör nog mycket till tror jag!

//r
 
@strawberrysylt Underbart! :) Bra att du testat ut bra klistring. Jag messade just och bokade vallning av han som vallat mina skidor tidigare år så lämnar in dom när jag kommit upp på fre em. Bokat buss också.

Skulle åkt ett pass igår men är lite småförkyld och blåste som tusan ute så jag avstod. Gör ett nytt och sista försök på måndag när jag är ledig att köra ett skidpass. Sen får det gå som det går. Iom jag i år åker helt prestige och kravlöst har jag inga dåliga känslor. Den enda reptiden kl 17 i Eldris ska jag väl ändå klara om jag startar kl 9.30. :laugh:
 
Jag åkte 2012 som sista momentet i Tjejklassikern. Åkte till Sälen 5 dagar innan, stod på ett par längdskidor för första gången i mitt liv 4 dagar innan. Avverkade då 5km efter att fått 5min hjälp av några änglar vid spåren så att jag fick koll på hur man fick av och på sig skidorna och lite sånt.
3 dagar innan åkte jag 5km till, 2 dagar innan hade jag en timme med en instruktör.
1 dag innan var skidorna inlämnade för vallning så då blev det ingenting.

Ovanstående rekommenderas INTE men det går det med.

Dagen D då...
Planen var att köpa frukost i Sälen (Vi bodde i Stöten) efter att skidorna hämtats i Lindvallen dit de skickats för Vasaloppsvallning.

Väl i Linsvallen hittade man inte mina skidor utan det tog en timme (!) innan de kunde lokaliseras. Jag hann inte köpa frukost.. fick springa till bussen med öppna pjäxor genandes över en snövall.

Väl vid startområdet visade det sig att där kunde man enbart köpa dricka. Jag startade i nästsista gruppen så vid starten som gick efter lunch hade jag enbart fått i mig en proteinbar.

När jag åkte var det plusgrader och inga spår att tala om. Under loppet började det frysa på och då kom de med skotrar och spårade om :bow:

Eftersom jag startade så sent fanns det nästan ingenting vid s stationerna. Fick tag på totalt 1 kopp energidryck och en halv bulle under loppet. :down:

Jag valde att gå nerför de flesta backar. Spanade in folket och öm de flesta trillade så gick jag ner. Jag hade ju inte hunnit lära mig svänga eller bromsa för den delen. :nailbiting:

Trillade 6 gånger. 2 nedför, 2 på plan mark stillastående och 2 gånger uppför så det enbart var slask. sista gången uppför bröt jag staven och fick åka sista milen med en stav.

Kom i mål efter 5 timmar fortfarande med snö i pjäxorna sedan morgonen. Avslutade med 2 stora hamburgare på donken. :love: då hade klockan hunnit bli åtta på kvällen. Enligt pulsklockan brände jag 8500kcal på den dagen. Det var verkligen blod, svett och tårar.
Bra kämpat !
 
@Kirre Ja! Gäller nu att det är samma väder på lördag bara ;) Haha. Härligt! Jag har också bokat buss nu. Oj, ja bäst att se upp om du är lite förkyld, hoppas det går över. Vi vilar oss idag jag och mamma också. Blir eventuellt något till lugnt pass innan loppet nu bara, vi får se :).
Låter skönt, ja den får man ju verkligen hoppas man klarar iaf!

//r
 
Fy fanken, två veckor kvar till stafettvasan, där min sträcka är 19 km, Hökberg-Mora. Tänkte jag skulle ta en "genomkörare" idag. Sladdriga spår, opistat, kallvalla på kramsnö. Grisdag med andra ord. Hade innan passet bestämt mig är att åka 1,5 h, dvs min förhoppning är att klara 19 km under denna tid. Idag ville jag gråta efter 5 km men höll ut hela planerade träningstiden, ont det gör ont. Klarade 15 km på denna tid, bara att se till att klara +4 km då....
 
Sådär ja. Mitt sista skidpass är...INSNÖAT! Det vita guldet vräker ner och har gjort hela natten så ingen har spårat och kommer inte spåra förrän det slutat snöa ikväll typ. Klistersnö så ingen ide att försöka ge sig ut ändå.
Men det är underbart! :D
 
Jag blir bara mer och mer nervös, men det är väl för att jag inte har koll på läget. Brukar inte bli nervös inför sådana här grejer, jag har ju massor med tävlingsvana och nu ska jag inte ens tävla. Men det är nog för att det är så mycket runt omkring.

Skulle ut på skidor igår, men det blev inte så av flera olika anledningar så idag måste jag verkligen ta en tur. Måste åka ett par backar också så jag vet att jag klarar det, både uppför och nedför.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Hej hopp! :) På plats. Hämtat startnummer och fått vallat mina skidor och intagit middag. Nu tänkte jag kika på invigningen för att sedan försöka få ordentligt med timmar sömn.
Ska bli såå roligt! :)

Hur går det för er @Ramona och @strawberrysylt ? :)
 
Halloj! För mig gick det bra, hade jättefint skidföre tycker jag, blev sånt väder som jag ville ha! Jag var ett par minuter långsammare än förra året dock, så det var ju lite tråkigt såklart! Men jag tycker jag var väldigt duktig idag :).

Hur gick det för dig idag @Kirre ?

//r
 
Inte OK
560.jpg
 
Halloj! För mig gick det bra, hade jättefint skidföre tycker jag, blev sånt väder som jag ville ha! Jag var ett par minuter långsammare än förra året dock, så det var ju lite tråkigt såklart! Men jag tycker jag var väldigt duktig idag :).

Hur gick det för dig idag @Kirre ?

//r
Jag är jättenöjd! :) Lite trögt före men gled ändå bättre än många andra i nedförsbackarna. Fästet var super så stor eloge till min vallare.
Kände att jag inte tränat så mycket skidåkning och var tacksam att det inte var nio mil idag. :laugh: Åkte in på 3.16 så helt ok.

Insåg igen bara hur extremt avundsjuk jag är på er som bor häruppe och kan få njuta av sådan här natur och skidåkning till vardags! :heart
 
@Kirre :banana:Härligt härligt!! Oj, då var vi inte långt ifrån varann tidsmässigt, jag gick i mål på 3.22. Ja, eller hur! Det uppskattar jag verkligen!
Jag hade jättesköna nerförsbackar, det var ingen som låg när alls framför mig i någon av dem, så skönt!
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Behöver lite hjälp från er stickande bukefalister. Jag har en kompis som fyller år i sommar och hon har på sistone börjat intressera...
Svar
5
· Visningar
224
Senast: vilde
·
Kultur Om man vill åka till Stockholm över dagen med ett barn, vad gör man då? Barnet i fråga är 7 år. Gärna relativt nära station, alt smidigt...
Svar
15
· Visningar
732
Senast: Blyger
·
Relationer Min sambo blir 30 den 14 september, en torsdag. Har köpt en present men tänkte även bjuda ut han på middag samt har bokat privat spa i 2...
Svar
2
· Visningar
790
Senast: Acto
·
Fritid Min man fyller snart 40år. Tanken är att han ska få ett interrailkort så att vi kan tågluffa genom Europa. Vi ska till Belgien och...
Svar
5
· Visningar
323
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp