Bukefalos 28 år!

Tjockistråden del 2

För ett par år sedan..
 

Bifogade filer

  • 5322C643-2181-48EE-8A0F-F6C526D50E33.jpeg
    5322C643-2181-48EE-8A0F-F6C526D50E33.jpeg
    56,8 KB · Visningar: 157
Funderar. Vad händer om man bara äter ett mål mat om dagen och därmed håller sig inom kaloriintaget?

Beroende på hur stort det där målet är (det är ju möjligt att få i sig MYCKET på en måltid) så skulle jag säga att följande händer:
- Man går ner i vikt.
- Man förlorar en större andel fettfri massa än om man legat på ett högre energiintag.
- Man blir trött.
- Man slutar antagligen med en hel del fysisk aktivitet, både medveten och omedveten sådan eftersom energin inte finns.
- Man blir hungrig.
- På sikt får man antagligen brist av något slag.
 
Sjukt bra jobbat! Imponerande. Hur tänker du kring att viktstabilisera dig nu så att du inte går ufppf i vikt igen? Har du några bra tankar att dela med dig av?

Jag kommer att fortsätta hålla kolla på kaloriintaget och öka lite i taget. Ska börja med att ta bort mina fastedagar. Maten kommer vara GI för jag mår bäst på det.

Nu på påskafton kommer jag unna mig lösgodis, men för övrigt så är godis och fikabröd bannlyst till "vardags". Det får endast bli vid väl valda tillfällen. Som tur är lockar det inte med ostbågar, chips eller dylikt. Äta framför TV:n på kvällstid har jag inte gjort på ett år, så det är en vana jag gjort mig av med. Jag kan inte äta för sent på kvällen för då kan jag inte sova...

Dessutom kommer jag fortsätta att väga mig varje dag. Det är när jag slutar väga mig som jag inte håller koll på viktuppgång. En gång i veckan kommer vikt och mått skrivas upp just för att hålla koll över tid.

Rent motionsmässigt går jag på vattengympa en gång i veckan, styrketränar en gång i veckan och håller igång ridningen 4-5 dagar i veckan. Och ridningen är går åt rätt håll. Märks mycket tydligt att min häst gillar min nya vikt - hon är mycket mer samarbetsvillig än vad hon varit när jag vägt mer :angel:

Jag är väl medveten om att den stora utmaningen börjar nu.... :nailbiting:

/Lizzie
 
Själv ligger jag kvar på stadiga 79 kg till mina 1.65 cm vilket ger mig ett formidabelt BMI på 29. Jag är sjukt less på det hela och börjar nu fundera på överviktsoperation även om jag vet att nog väger för lite för det. Men just nu är det supertrög period där jag bara inte verkar kunna sluta äta. Funderar lite på om det kan vara magkatarr som gör att jag får mer sug i magen typ, det misstolkar jag säkert som hunger som vanligt. Sen är jag förkyld sedan två månader tillbaka som aldrig släpper vilket gör att min träning ligger nere vilket alltid gör mig deppig. Men, nu är jag anmäld till ett lopp i sommar, jag ska springa 5 km i fjällen vilket känns heeelt amazing. Det vore gött om jag kunde väga åtminstone 5 kg mindre då belastningen skulle minska på knä och höfter och fötterna.

Vi är lika långa och väger i princip lika mycket. Jag bor i Örebro län - och här får man ingen viktoperation då man endast räknas som överviktig och ej fet. Du skulle också bli satt på pulverdiet i typ 6 veckor innan operationen och då har du förmodligen tappat kilon så du ännu mindre behöver operationen.

Även om jag inte tappar så himla mycket mer vikt så kommer jag aldrig göra en gastric bypass. Det är alldeles för stora risker med dessa operationen och livslång medicinering för att det ska vara värt det.

/Lizzie
 
Beroende på hur stort det där målet är (det är ju möjligt att få i sig MYCKET på en måltid) så skulle jag säga att följande händer:
- Man går ner i vikt.
- Man förlorar en större andel fettfri massa än om man legat på ett högre energiintag.
- Man blir trött.
- Man slutar antagligen med en hel del fysisk aktivitet, både medveten och omedveten sådan eftersom energin inte finns.
- Man blir hungrig.
- På sikt får man antagligen brist av något slag.

Tänkte mer på att när jag väl börjar äta så äter jag mycket medan jag annars inte är hungrig. Men ja, antagligen en inte så bra idé, särskilt för en diabetiker :angel:
 
Beroende på hur stort det där målet är (det är ju möjligt att få i sig MYCKET på en måltid) så skulle jag säga att följande händer:
- Man går ner i vikt.
- Man förlorar en större andel fettfri massa än om man legat på ett högre energiintag.
- Man blir trött.
- Man slutar antagligen med en hel del fysisk aktivitet, både medveten och omedveten sådan eftersom energin inte finns.
- Man blir hungrig.
- På sikt får man antagligen brist av något slag.
Jag har för mig att min fullt normalviktige kiropraktor äter en gång om dagen, för att han tror att det är hälsosammare. Fungerar bra för honom (äter hälsosamt i övrigt, inget socker, tränar osv).
Vad skulle hända om jag gjorde det? Jag skulle falla död ner efter 8 timmar :rofl:
 
Har egentligen vägdag fredagar men ska sova hos mamma inatt och vill bara följa min egna våg och dess siffror, så vägde mig idag. Minus 5 hg, har gått ner 1,5 kg i mars och därmed halva marsutmaningen! Känner mig nöjd :) har gått ner 34,5 kg sen jag klev in på förlossningen för lite mer än ett år sedan. Väger 13 kg mindre än vad jag vägde när jag blev gravid!!!
 
Har egentligen vägdag fredagar men ska sova hos mamma inatt och vill bara följa min egna våg och dess siffror, så vägde mig idag. Minus 5 hg, har gått ner 1,5 kg i mars och därmed halva marsutmaningen! Känner mig nöjd :) har gått ner 34,5 kg sen jag klev in på förlossningen för lite mer än ett år sedan. Väger 13 kg mindre än vad jag vägde när jag blev gravid!!!
Bra jobbat :up:
Jag väger 4,5kg mindre än när jag blev gravid med Flisan men 20,7kg mer än när jag blev gravid med Bastian... :cautious: finns lite kvar att jobba på alltså. ;)
 
Vi är lika långa och väger i princip lika mycket. Jag bor i Örebro län - och här får man ingen viktoperation då man endast räknas som överviktig och ej fet. Du skulle också bli satt på pulverdiet i typ 6 veckor innan operationen och då har du förmodligen tappat kilon så du ännu mindre behöver operationen.

Även om jag inte tappar så himla mycket mer vikt så kommer jag aldrig göra en gastric bypass. Det är alldeles för stora risker med dessa operationen och livslång medicinering för att det ska vara värt det.

/Lizzie
Nä jag vill ej göra en GBP utan tänkte mer på en sleeve typ. Men jag får ju inte göra det ens så det är bara att jobba vidare med vikten. Att väga sig ofta är ett mycket bra sätt att hålla koll så att det inre skenar iväg. Jag ska börja med att köpa en pålitlig väg, är det nån som har något tips på en bra och billig våg UTAN digitala siffror?
 
För mig står det fortfarande still och går nästan uppåt vissa dagar istället. Är duktig i flera dagar och sen när jag ändå inte ser någon effekt på vågen så fuskas det. Nu ska jag iväg över helgen. Fördelen är att det inte blir någon påskmat och påskgodis, men i gengäld så blir det troligen att äta ute. Jag längtar tills snön försvinner i skogen så jag kan komma ut lite mer. Extremt opepp när det är svinkallt och halt.
 
Kliver in i tråden igen. Har startat med VV sen några dagar tillbaks.
Jag gick ju ner 11 kg (halvvägs av mitt mål) förra våren men bytte sen jobb från aktivt utearbete till kontorsarbete vilket gjorde att jag inte höll uppe matvanorna...

Jag har även anmält mig till ett ocr-lopp i juni (7 km) så det började jag träna till i februari. Orkar nu springa ca 4-5 km i lugnt tempo så där känner jag stor skillnad. Känner mig väldigt sporrad av loppet faktiskt, mer än vad jag trodde jag skulle bli. :) Nu gäller det "bara" att räkna points och hålla uppe motivationen. Min (dröm) målvikt är på ca 65-68 kg.
 
För mig står det fortfarande still och går nästan uppåt vissa dagar istället. Är duktig i flera dagar och sen när jag ändå inte ser någon effekt på vågen så fuskas det. Nu ska jag iväg över helgen. Fördelen är att det inte blir någon påskmat och påskgodis, men i gengäld så blir det troligen att äta ute. Jag längtar tills snön försvinner i skogen så jag kan komma ut lite mer. Extremt opepp när det är svinkallt och halt.

Åh...jag är precis likadan när jag inte sett effekt på vågen... Blir precis som att det spelar ju ingen roll om jag bantar eller inte..vikten ändrar sig ju ändå inte (helt fel men jag är inte alltid rationell) :banghead:
 
Idag i provrummet. Strl L

Bra jobbat! Fin färg på dig :love: Visst är det roligt att komma i mindre kläder :D. Jag var på Hööks för någon vecka sedan och provade en tävlingskavaj Pikeurs Sarissa - i storlek 42. Och jag kunde knäppa den och kände knappt igen mig i spegeln :eek:. Nu var den snäppet för liten, men mitt stora mål - att komma i en tävlingskavaj i strl 42 innan jag ger mig ut på tävlingsbanan - det känns som om det är inom rimligt avstånd numera :D

/Lizzie
 
I söndags var jag på påskmarknad i Wadköping, Örebro. Hittade en butik som hade en liten hörna med begagnade kläder. Där hängde en mockajacka i strl 44. För 150 kr!! Den stod det Lizzie på. Så himla snygg till jeans. Jag var på tejmingelkväll på Pagell förra veckan och blev då sugen på en likadan fast mörkblå till det faila priset 2499 kr. Så jag är glad över mitt kap :banana::banana::banana:
 

Bifogade filer

  • 20180325_150551.jpg
    20180325_150551.jpg
    267,9 KB · Visningar: 125
Senast ändrad:
Funderar. Vad händer om man bara äter ett mål mat om dagen och därmed håller sig inom kaloriintaget?

Eftersom jag gör just det, äter ett mål per dag åtminstone 4-5 dagar i veckan och har gjort det sen början av augusti förra året kan jag svara på det, i alla fall hur det fungerar för mig.

Eftersom jag bara äter en gång per dag blir det extra viktigt att tänka på att äta nyttigt och varierat. Jag äter alltid mycket grönsaker, antingen som sallad eller lättkokta. Sen lägger jag till bra proteinkällor, mycket fisk och det mest ekologiskt. Eftersom jag handlar så mycket mindre mat nuförtiden lägger jag mindre pengar men på bättre varor. Man blir ruskig kräsen när man bara äter en gång per dag, haha... Det bara måste vara gott, annars känns det helt bortkastat att äta. :D Jag lägger till rätt mycket fett i maten för att få en bra mättnadskänsla, men jag räknar aldrig kalorier eller kolhydrater eller något sånt. Jag äter bara precis vad jag vill ha.
Sen kompletterar jag med omega 3, magnesium och en multivitamintablett också.

De fördelar jag ser med att äta så här:

*Jag har gått ner mycket i vikt, långsamt men stadigt. Jag har slutat väga mig, men har gått från strl 48 till 42 på den här tiden.

*Jag har mycket mer energi numera, förutom precis efter när jag ätit för då blir jag helt slut någon timme.

* Jag blir mätt på mycket mindre mat än tidigare och mättnadskänslan håller i sig hela dygnet. Jag är aldrig hungrig längre, mer än precis innan nästa mål. Otroligt skönt att slippa det!
( I början äter de flesta mycket, men med tiden rättar det till sig och man blir fortare mätt)

*Hår och naglar har blivit mycket bättre och starkare

*Jag har kunnat gå ner från 3.5 till 2.5 i läsglasögon (fastan får autofagin att gå på högvarv, jag hade inte trott det om jag inte upplevt det själv)

* Min djurallergi är nästan helt borta, förr vaknade jag genomtäppt varje morgon (tre katter i sängen) men jag kan inte minnas när jag gjorde det senast nu. Måste varit många månader sen i alla fall.

*Tappat sötsuget, numera blir det mest olika sorters nötter för det är det jag helst vill ha.

* Jag behöver mindre sömn, vaknar oftast vid 4-5 tiden och är klarvaken, det är en smula irriterande faktiskt :D Många som fastar säger samma sak, de sover mindre men drömmer mycket livligare drömmar istället.

* Jag kan äta precis vad jag vill, skulle jag bli sugen på en pizza äter jag en pizza och funderar inte en sekund på kaloriinnehållet. Nu tycker jag inte att det är så gott längre, men visst händer det ändå. Det är framför allt det här jag gillar mest med periodisk fasta, man slipper allt dåligt samvete, räknande och och den där hemska känslan av att man har slarvat och borde skärpa sig.

* Det känns inte som en diet, det har blivit en livsstil som jag inte vill vara utan längre. När jag inte vill gå ner mer tänker jag bara utöka ätfönstret till lite fler timmar, kanske lägga in ett extra litet mål eller så, men fasta vill jag aldrig sluta med, jag mår för bra av det!

I alla fall, ledsen för jättelångt inlägg, jag ville bara dela med mig eftersom du nu frågade. ;)

Men - skulle du eller någon få för sig att testa så börja inte med att fasta 24 timmar direkt utan börja med att hoppa över ett mål och sen när det fungerar bra utan hungerskänslor så dra ner mer på ätfönstret, lite i taget. Att äta så här är ingen kraschdiet som man kastar sig in i, gör man det lite lättare för sig så har man större chans att lyckas och att må riktigt bra medan man gör det. Och tänk som sagt på att att välja nyttig varierad mat för att inte tappa näringsämnen!

Jo och en sista sak. Det är viktigt att inte få i sig något som bryter fastan och höjer insulinnivåerna under tiden mellan målen. Bara någon matsked mjölk i kaffet kan göra att man blir tokhungrig, det är inte värt det! Bara svart kaffe, svart te och vatten. Det handlar inte om kaloriinnehållet utan om insulinnivåer, därför ska man undvika sötningsmedel och sånt också, annars kommer hungerskänslorna som ett brev på posten. Jag fixar inte grönt te heller tyvärr, då börjar magen kurra som en tok. Lite trist, men jag får ta det efter maten istället.

Om du är diabetiker ska du inte testa själv förresten, inte utan att ha en läkare som håller koll på dina värden och kan rätta till insulindosen efter vad du behöver. Var rädd om dig!
 
Senast ändrad:
Alltså var köper ni kläder? Både basic typ t shirts och även lite finare? Jag blir galen på min garderob, allt är typ för litet och jag tycker inte att jag hittar något på stan. Jag otrivs i tajta tshirtar men vill väl inte att det ska vara ett tält heller...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt pratar...
90 91 92
Svar
1 837
· Visningar
152 969
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
968
Senast: Bison
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 986
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 321

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp