Tjockistråden del 2

Så då har jag haft veckans invägning. 78,9 kg stannade vågen på. Alltså 1 kg mer än förra onsdagen. Resultatet är helt OK med tanke på lördagens frosserier. Jag låg på 82,3 kg i söndags så det märks att min kropp suger åt sig när jag väl frossar.

Jag har en arbetskamrat som tränar mycket och tidigare arbetat som PT. Arbetskamraten påstår att man kan ha en frossardag i veckan för även om man trycker i sig typ 10 000 kalorier på en dag klarar inte kroppen av att ta upp mer än det behov man har på en dag.

Jag håller inte riktigt med arbetskamraten. Jag skulle inte kunna ha en frossardag i veckan. Det funkar inte för min kropp i alla fall.

Sedan inbillar jag mig också att det faktiskt är skillnad på mig som omusklad snart 55-åring, och en mycket vältränad 28-årig kille. När arbetskamraten har sin ät-dag så händer det liksom inget på vikten.

Eller också är det bara min kropp som reagerar så här - jag har i och för sig alltid exploderat uppåt i vikt så fort jag äter mer än vad jag behöver.

Är det någon här som kan ha typ en frossardag i veckan och ändå tappa vikt på sikt?

/Lizzie
 
Så då har jag haft veckans invägning. 78,9 kg stannade vågen på. Alltså 1 kg mer än förra onsdagen. Resultatet är helt OK med tanke på lördagens frosserier. Jag låg på 82,3 kg i söndags så det märks att min kropp suger åt sig när jag väl frossar.

Jag har en arbetskamrat som tränar mycket och tidigare arbetat som PT. Arbetskamraten påstår att man kan ha en frossardag i veckan för även om man trycker i sig typ 10 000 kalorier på en dag klarar inte kroppen av att ta upp mer än det behov man har på en dag.

Jag håller inte riktigt med arbetskamraten. Jag skulle inte kunna ha en frossardag i veckan. Det funkar inte för min kropp i alla fall.

Sedan inbillar jag mig också att det faktiskt är skillnad på mig som omusklad snart 55-åring, och en mycket vältränad 28-årig kille. När arbetskamraten har sin ät-dag så händer det liksom inget på vikten.

Eller också är det bara min kropp som reagerar så här - jag har i och för sig alltid exploderat uppåt i vikt så fort jag äter mer än vad jag behöver.

Är det någon här som kan ha typ en frossardag i veckan och ändå tappa vikt på sikt?

/Lizzie
Jag kan det inte. Jag behöver inte ens ha frossat en helg det räcker typ med att jag inte är lika strikt som på vardagarna för att det ska synas på vågen.
 
Jag kan det inte. Jag behöver inte ens ha frossat en helg det räcker typ med att jag inte är lika strikt som på vardagarna för att det ska synas på vågen.

Då är du som jag alltså. Skönt att jag inte är ensam ;)

När jag planerar in tillfällen där jag äter utöver mitt matschema, då måste jag vara oerhört strikt före och efter - annars så drar det iväg direkt.

/Lizzie
 
Så då har jag haft veckans invägning. 78,9 kg stannade vågen på. Alltså 1 kg mer än förra onsdagen. Resultatet är helt OK med tanke på lördagens frosserier. Jag låg på 82,3 kg i söndags så det märks att min kropp suger åt sig när jag väl frossar.

Jag har en arbetskamrat som tränar mycket och tidigare arbetat som PT. Arbetskamraten påstår att man kan ha en frossardag i veckan för även om man trycker i sig typ 10 000 kalorier på en dag klarar inte kroppen av att ta upp mer än det behov man har på en dag.

Jag håller inte riktigt med arbetskamraten. Jag skulle inte kunna ha en frossardag i veckan. Det funkar inte för min kropp i alla fall.

Sedan inbillar jag mig också att det faktiskt är skillnad på mig som omusklad snart 55-åring, och en mycket vältränad 28-årig kille. När arbetskamraten har sin ät-dag så händer det liksom inget på vikten.

Eller också är det bara min kropp som reagerar så här - jag har i och för sig alltid exploderat uppåt i vikt så fort jag äter mer än vad jag behöver.

Är det någon här som kan ha typ en frossardag i veckan och ändå tappa vikt på sikt?

/Lizzie
Ja det är en stor skillnad i förbränning om man har mycket muskler och vilken ålder man är i, och vilken aktivitetsnivå man har. Jag är precis som du, jag kan inte frossa alls då springer vågen iväg uppåt.
 
+-0 imorse sen förra onsdagen, är kvar på 95.8 kg. Det såg lovande ut i fredags, då var det - 0.5 kg men jag klarade inte av att hålla mig i helgen, 2 påsar ostbågar/cheese ballz blev det. I övrigt inte direkt så mycket påskgodis, fick ett sånt där plastägg med godis från jobbet så jag åt väl upp en del av det, i övrigt inget om man ser till smågodis. Nu är jag dessutom på väg in i mensvecka, och då samlar jag alltid på mig mer vätska. Får se vad v.v säger när jag är dit och väger mig i EM, ibland har jag tur att den vågen visar mindre än min egen :)
 
Så då har jag haft veckans invägning. 78,9 kg stannade vågen på. Alltså 1 kg mer än förra onsdagen. Resultatet är helt OK med tanke på lördagens frosserier. Jag låg på 82,3 kg i söndags så det märks att min kropp suger åt sig när jag väl frossar.

Jag har en arbetskamrat som tränar mycket och tidigare arbetat som PT. Arbetskamraten påstår att man kan ha en frossardag i veckan för även om man trycker i sig typ 10 000 kalorier på en dag klarar inte kroppen av att ta upp mer än det behov man har på en dag.

Jag håller inte riktigt med arbetskamraten. Jag skulle inte kunna ha en frossardag i veckan. Det funkar inte för min kropp i alla fall.

Sedan inbillar jag mig också att det faktiskt är skillnad på mig som omusklad snart 55-åring, och en mycket vältränad 28-årig kille. När arbetskamraten har sin ät-dag så händer det liksom inget på vikten.

Eller också är det bara min kropp som reagerar så här - jag har i och för sig alltid exploderat uppåt i vikt så fort jag äter mer än vad jag behöver.

Är det någon här som kan ha typ en frossardag i veckan och ändå tappa vikt på sikt?

/Lizzie

Jag förstår vad din arb.kamrat menar, min sambo är bodybuilder och tävlar dessutom i detta så har honom som hjälp med kosten emellanåt. Jag har frosseridagar, fredag em till lördag natt. Det enda som händer med kroppen är att den samlar vätska, det blir inte till fett på kroppen förrän efter ca 7-10dgr ca. Sen så är jag strikt från söndag - fredag em = går ner i vikt. Kissar som bara den måndag-tisdag sen fortsätter min viktnedgång med ca 0,5kg/vecka. Så det stämmer delvis det han säger.
 
Blir ni nedstämda av att välja bort godis och kakor? Jag är känsloätare och när livet är trist äter jag gärna något gott för att muntra upp. Nu när jag inte "får" det så blir jag helt nere, är det värt besväret då?
Jag väljer inte bort det, men bättre alternativ. Tex baka med sötströ eller stevia, och äter bara tweek godis (finns på coop). :)
 
Blir ni nedstämda av att välja bort godis och kakor? Jag är känsloätare och när livet är trist äter jag gärna något gott för att muntra upp. Nu när jag inte "får" det så blir jag helt nere, är det värt besväret då?
Jag har än så länge inte valt bort något, igår på syjuntan bjöds det på tårta och jag tog en liten bit. För mig handlar det om att försöka hitta någon slags äta allt, men inte jämt och inte mycket. Vi får väl se om jag lyckas!
 
Jag klarade påskhelgen bättre än väntat, trots att min ena medpassagerare hade ett jättestort påskägg med sig på vår bilfärd Sth->Gbg_>Sth. Jag hade med egen lunch första dagen på utställningen och på andra dagen handlade vi på Ica, jag gjorde bra val. På lördagkvällen var det påskbuffé och jag åt lite av allt inklusive efterrätten. Jag tror jag funkar rätt likt @lizzie - jag måste planera, planera och åter planera - annars trillar jag rakt ner i mack-träsket.
 
Jag vågade aldrig väga mig förra veckan eftersom påsken innehöll hemskt mkt godis, men idag vägde jag mig och vågen visar 0,9 kg. Der känns bra :)

Var till läkaren i onsdags och pratade om ev överviktsoperation. Han menade på att både mina siffror och mina motiv till operation är godkända men han upplevde att jag var mitt i en viktresa typ och menade att kniven ska va sista utvägen, så han tyckte att vi ska ses om ett år igen och se vart jag landat. För att ni rätt bmi måste jag ner rätt mkt (35 kg typ) men han menade på att jag behöver ner 15-17 kg för att nå en hälsosammare vikt och att det ju inte är så jättemycket! Men genom att veta att jag blir kallad om ett år igen tänker han att jag håller mig motiverad! Jag hoppas motivationen håller hela året, är så pass mkt mer motiverad nu när sonen börjar bli mer medveten, jag vill vara en god förebild för honom!
 
Jag vågade aldrig väga mig förra veckan eftersom påsken innehöll hemskt mkt godis, men idag vägde jag mig och vågen visar 0,9 kg. Der känns bra :)

Var till läkaren i onsdags och pratade om ev överviktsoperation. Han menade på att både mina siffror och mina motiv till operation är godkända men han upplevde att jag var mitt i en viktresa typ och menade att kniven ska va sista utvägen, så han tyckte att vi ska ses om ett år igen och se vart jag landat. För att ni rätt bmi måste jag ner rätt mkt (35 kg typ) men han menade på att jag behöver ner 15-17 kg för att nå en hälsosammare vikt och att det ju inte är så jättemycket! Men genom att veta att jag blir kallad om ett år igen tänker han att jag håller mig motiverad! Jag hoppas motivationen håller hela året, är så pass mkt mer motiverad nu när sonen börjar bli mer medveten, jag vill vara en god förebild för honom!
Hur mycket är egentligen hälsosammare för dig, om du vill svara? alltså, vad blir ditt BMI om du går ner 15-17kg?
 
Har gått ner 0,7 kg sen förra vecka så nere på 109,5 kg nu, helt ok, allt ner är bra. Sen har jag för första ggn i mitt liv SPRUNGIT :bump:. Har aldrig hänt, har jogg/gått men aldrig sprungit. Skulle promenera på 2 km slingan och fick för mig att prova springa ca 100m * 3. Och det var inte superjobbigt :o. Riktigt pepp! Men känner lite i mina höfter idag och det är helt ok, nu blir det att äta lite gott idag och eventuellt imorgon sen på det igen :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt pratar...
87 88 89
Svar
1 771
· Visningar
145 784
Senast: Viva
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
918
Senast: Bison
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 806
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 987
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp