Bukefalos 28 år!

Tjockistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Väger du maten? Alltså är du säker på att du inte äter mer än du tror att du äter?
Kosten är ju det stora i att gå ner i vikt, dietister säger 80 kost 20 motion... (%). Oftast är det någonstans vid kosten det är fel när man inte går ner. Sen vid mkt styrketräning kan väl en del omvandlas till muskler och man kan stanna av lite till en början.

Jag kör viktväktarna vilket funkar bra so far, jag väger inte maten alltid men kommer börja med det om det slutar röra på sig. När jag vägt har jag alltid trott att det är mer än det är. Så hade jag inte vägt hade jag säkert fått i mig det dubbla.
Svarar flera på en gång:
@minimal När jag lagar mat så gör jag oftast storkok så jag har lunchlådor (vet vad jag stoppar i mig då) och då räknar jag med allt jag stoppar i inklusive mängd smör/olivolja och sen delar jag det på antal lådor/portioner så jag tycker att jag vet, sen loggar jag allt i LifeSum ner till minsta snack jag stoppar i mig. Jag tänkte att jag kanske åt mer än vad jag trodde och det gjorde jag till en början men nu när jag väger och loggar allt så känns det som att det borde stämma...

@ameo Jag hade en inhalator med kortison men den slutade jag med då jag fick andra bieffekter (tillsammans med viktökning och ökad hunger...) sedan har jag använt Ventolin men nu väntar jag på läkar-tid för att få en ny sort för min tog slut så just nu har jag ingen tyvärr.

@FrauleinLeo Nja frisk och frisk jag har ju chrons och astma men annars har jag inget vad jag vet. Vet inte heller vad det skulle kunna vara, men det är klart jag har ju symptom som jag är van vid med min chrons men som kanske kan vara något annat också, Svårt att veta.. Vad skulle kunna motverka en viktnedgång? Jag har ingen aning.
 
@ameo Jag hade en inhalator med kortison men den slutade jag med då jag fick andra bieffekter (tillsammans med viktökning och ökad hunger...) sedan har jag använt Ventolin men nu väntar jag på läkar-tid för att få en ny sort för min tog slut så just nu har jag ingen tyvärr.
inhalatormedicin verkar ju huvudsakligen lokalt, så det borde inte påverka på samma sätt som när man petar i sig tabletter.

om jag inte missminner mig så kan åtminstone PCOS och sköldkörtelbesvär påverka vikten
 
Alltså, det är ju fäen också att jag inte kan låta bli energidrickorna, för varje gång jag plockar bort dem (mellan tentorna) så känner jag att hullet minskar. Jag märker skillnad ganska fort till och med. Ibland tänker jag att det hade varit bra att kunna dricka kaffe, men jag tycker det är skitäckligt! Och koffeintabletter känns inte lika effektivt som energidrickorna. Spexiellt inte mot migrän, vilket jag har minst varannan vecka. Nedrans skräp!
Och nu går vi in i april, som är den sämsta allergimånaden... och tenta igen om 3v - men jag ska försöka undvika dem så gott det går!
Däremot kommer jag nog inte ta några stavpromenader, för då drar jag ju bara i mig extra mycket pollen - och det blir ingen lycklig av...
 
Jag väger mig varje fredag morgon.

Har lyckats gå ner 8 kilo på två månader med hjälp av Aftonbladets viktklubb. Det är ungefär hälften av mitt mål fram till sommaren. Främsta anledningen till att jag lyckats är att jag blivit medveten om hur mycket kalorier vissa saker verkligen innehåller, har dragit med på portionerna, och lyckats sluta småäta. Jag har börjat äta frukost och jag var tvingat mig till regelbundna måltider.

Nu har det nästan slagit över åt andra hållet. Jag är så förtjust i att kunna känna hur hullet försvinner att jag inte äter ordentligt, så jag får nästan tvinga mig att äta vissa mål.
 
Vad imponerad jag blir över alla er som orkar räkna kalorier, går på dieter och tränar. Själv har jag gått upp väldigt mycket i vikt sen jag flyttade hemifrån och började plugga. Efter att inte ha vägt mig på flera år fick jag lite av en chock när jag var hos läkaren och insåg att jag vägde strax över 81 kg nu i september. För tillfället väger jag 69 kg och känner mig väldigt nöjd över min viktnedgång. Målet är att gå ner till 58-60 kg.

Jag har länge tänkt att jag ska börja träna men det har jag inte lyckats med. Min kondition är bedrövlig och jag behöver verklig få ner min vilopuls. Hur gör ni för att komma iväg och träna? Jag har tillgång till föreningens gym som är nära, gratis och öppet men jag kommer liksom inte dit.
 
Vad imponerad jag blir över alla er som orkar räkna kalorier, går på dieter och tränar. Själv har jag gått upp väldigt mycket i vikt sen jag flyttade hemifrån och började plugga. Efter att inte ha vägt mig på flera år fick jag lite av en chock när jag var hos läkaren och insåg att jag vägde strax över 81 kg nu i september. För tillfället väger jag 69 kg och känner mig väldigt nöjd över min viktnedgång. Målet är att gå ner till 58-60 kg.

Jag har länge tänkt att jag ska börja träna men det har jag inte lyckats med. Min kondition är bedrövlig och jag behöver verklig få ner min vilopuls. Hur gör ni för att komma iväg och träna? Jag har tillgång till föreningens gym som är nära, gratis och öppet men jag kommer liksom inte dit.
När det gäller träningen så slutade jag resonera med mig själv. Sluta tänka-bara gå! Så fort jag började känna efter om jag var trött/seg/ont i huvudet så bara stängde jag av min hjärna och gick til gymmet. Det är inte roligt i början men efter några veckor så vände det, nu vill jag helst träna varje dag för det känns så skönt efteråt :) Det är en mental tröskel som man måste över. Jag packar alltid med mig alla träningsgrejjer när jag går hemifrån på morgonen då känns det extra surt om jag släpat allt till jobbet och sen bara gå hem utan att ha tränat, då har jag släpat det 2 gånger för ingenting.
Förra omgången körde jag med belöningsystem, varje gång jag gått till gymmet fick jag belöna mig själv men det var ingen bra metod för då blev träningen något jag MÅSTE göra, nu när jag gör det bara för att må bra så blir det något jag VILL göra. För mig blev det en jätteviktigt mental skillnad och anledningen till att jag nu går 4-6 gånger/ vecka och vill göra det.
 
Alltså, det är ju fäen också att jag inte kan låta bli energidrickorna, för varje gång jag plockar bort dem (mellan tentorna) så känner jag att hullet minskar. Jag märker skillnad ganska fort till och med. Ibland tänker jag att det hade varit bra att kunna dricka kaffe, men jag tycker det är skitäckligt! Och koffeintabletter känns inte lika effektivt som energidrickorna. Spexiellt inte mot migrän, vilket jag har minst varannan vecka. Nedrans skräp!
Och nu går vi in i april, som är den sämsta allergimånaden... och tenta igen om 3v - men jag ska försöka undvika dem så gott det går!
Däremot kommer jag nog inte ta några stavpromenader, för då drar jag ju bara i mig extra mycket pollen - och det blir ingen lycklig av...

Men hur mycket dricker du och vad för sort? Typ Celsius innehåller under 10 kcal/burk, även Nocco innehåller få kalorier. De kanske förvisso är dyrare ändra sorter, men det kan ju i sig få en dra sig lite för att hinka i sig litervis (vilket inte heller är rekommenderat pga koffeinhalten).
 
Tranan, det är jobbigt när man känner så. Då brukar jag ta fram grejorna och köra lite i köket, eller så kör tvätt och städ så bränner man kalorier på nödvändigheter.
 
@Ileo jag började med hjälp av vänner, jag följde med dem i början. Nu är det tvärt om, jag som får tjata på dem för att de ska träna :p

Det i kombination med mycket envishet och att ha hittat pass som passade mig (och senaste månaderna en kul PT) gör att jag orkar. Inte alla dagar jag är pepp eller så. Men jag går dit och gör något litet, lite rodd, lite småövningar. För att få in vanan. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
12 171
Senast: tott
·
Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt pratar...
91 92 93
Svar
1 850
· Visningar
155 691
Senast: Viva
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 362
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 187

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp