Toaletter - en skitsak?

Beroende på vilka morgonrutiner man önskar kunna ha behöver man olika antal toaletter/badrum. De som tar en minut på sig klarar sig med en på ganska många, de som tar 30 minuter eller mer på sig och alla ska iväg samtidigt, där behövs minst en på två personer. Vi hade en toalett på sex personer, det blev jobbigt, två toaletter på fyra gick eftersom inte alla skulle iväg samtidigt.

Som uppvuxen med tömma hinksystem så säger jag totalnej till sådana lösningar. Jag väljer lösningar som fungerar varje dag i veckan, även de dagar då influensa har däckat hela familjen.
 
Idag har jag en temporär lösning med frystoalett då jag renoverar.
Jag kan tänka mig det som en permanent lösning om jag skulle vilja ha mer än en toalett.
Att folk ser mig när jag knatar iväg med bajspåsen och ska gräva ner den har jag inga som helst problem med.
 
Men jag behöver inte WC, hink med lock går bra.
Jag misstänker att du har ett annat sätt att se på fekalier än många andra?

Jag själv tycker det är otroligt äckligt med avföringslukt. Både urin och fekaliler. Vill inte gå på toaletter som luktar och skulle verkligen inte kunne vistas i samma rum som en "hink". Knappt ens på samma våningsplan eller samma lägenhet..
 
Jag skulle gärna bara ha en lösning som inte använder dricksvatten till att spola bort fekalier. I dag finns det så många bra som inte luktar och är lätthanterliga. Däremot ser jag gärna minst två badrum och lättstädade toalettstolar! Det värsta som finns är att försöka få rent i alla vinklar och vrår på dessa one-fits-all lock.
 
Men det är väl inte så svårt att ta med den ut någon gång om dagen?
Man behöver ju inte vänta tills att den blir full och tung.
Vi hyrde ut en stuga. Vissa använde utedasset, ibland en del , ibland alla, ibland ingen. Ibland familjer etc

Det var inte roligt. Det är ett problem i ett större sammanhang , större än själva familjen.

Bränntoaletter kanske fungerar bättre.

Dock är det naturligtvis idioti att använda dricksvatten i toaletterna men...... om det är en lösningen måste mer pengar investeras av kommunerna till vattenreningsverken. Varför inte 100 dubbla all forskning och kommunala investeringar i vatten. 100 dubbla vad är det ? Dubbla = 100%. 100 dubbla måste då vara 100 * 2* dagens kommunala investeringar. Skapar kunskap och arbete inom ett område vilket är ett framtidsproblem i hela världen.
 
Jag misstänker att du har ett annat sätt att se på fekalier än många andra?

Jag själv tycker det är otroligt äckligt med avföringslukt. Både urin och fekaliler. Vill inte gå på toaletter som luktar och skulle verkligen inte kunne vistas i samma rum som en "hink". Knappt ens på samma våningsplan eller samma lägenhet..
En "hink" behöver inte lukta. Där jag bodde förut hade jag ingen toalett. Det jag hade var en hink för "ettan" och en portapotti för "tvåan". Tömningen av dessa var ju förstås ingen sak jag gillade att göra, men var ju ändå en snabb sak att utföra. Den sistnämnda toan var dock mer besvärlig att tömma så därför använde jag den inte mer än nödvändigt. Inomhus var det dock inga problem med lukt så jag förstår inte problemet.
 
I en 4 rums lägenhet vill jag absolut ha minst 1 badrum och 1 toalett.

I ett ordinarie boende vill jag ha WC, har haft förbränningstoalett och det var ett jäkla krångel och vi fick spendera långt över 100' kr på den + att vi stod utan toalett när den var paj. Så det har jag dålig erfarenhet av.

I stallet, båten, sommarstugan eller vad man nu har så har jag inga problem med att använda hink eller utedass.
Ett välskött utedass luktar inte illa!

Idag bor jag och mannen i en 3a med ett pyttelitet badrum och det hade varit väldigt fint med iaf en WC till.
 
Jag väljer lösningar som fungerar varje dag i veckan, även de dagar då influensa har däckat hela familjen.
Det borde ju då inkludera Separett, kompost-toa och förbränningstoalett, eller?
Stopp i avloppet är inte heller någon höjdare då så är en hink en idiotsäker lösning.
 
Vi hyrde ut en stuga. Vissa använde utedasset, ibland en del , ibland alla, ibland ingen. Ibland familjer etc

Det var inte roligt. Det är ett problem i ett större sammanhang , större än själva familjen.
Vi har utedass till campingen.
Två toaletter i ett hus typ.
Den töms med slambil bakifrån så det är inga problem ens i riktigt stora sammanhang.
(Det leds ner regnvatten från taket för att det skall bli pumpbart.)
Dock är det naturligtvis idioti att använda dricksvatten i toaletterna men...... om det är en lösningen måste mer pengar investeras av kommunerna till vattenreningsverken.
Jag förstår inte sammanhanget här?
Vattenreningsverket för dricksvatten eller avlopp?
Vatten från den egna brunnen känns faktiskt inte alls bra till spola i toaletterna med.
 
Vilken sorts toalett behöver man egentligen och hur många?
Är det verkligen okej med bara en toalett i en 4-rums lägenhet?
Och måste toalett alltid vara en WC?
Varför är det ett sådant motstånd mot andra toalettlösningar typ Separett?
Hur många personer är det okej att vara på en toalett?

Det där verkar vara olika i olika länder.
På vissa ställen så är det vanligt med ett badrum för varje sovrum medan det på andra ställen kan vara ett enda badrum i ett jättestort hus med massor med folk i.
Ser inga problem med något och man får väl vara så många man vill på toaletten så länge alla är med på det.
Är uppvuxen med WC och utedass. Utedassen har varierat lite, allt från mulltoa till en som separerar kisset.
 
Ser inga problem med något och man får väl vara så många man vill på toaletten så länge alla är med på det.
Hur många vill du dela med?
Jag för min del skulle aldrig köpa en 4a med bara en toalett om det inte var möjligt att sätta in en till.
 
Hur många vill du dela med?
Jag för min del skulle aldrig köpa en 4a med bara en toalett om det inte var möjligt att sätta in en till.
Dela med? Jag trodde du menade hur många man var i toalettrummet. Med tanke på hur de offentliga toaletterna är, och de använder jag. Där är väl svaret.
Så om du bor själv i en 4a måste du ändå ha 2 toaletter, bökigt att behöva städa två toaletter.
 
Vi har utedass till campingen.
Två toaletter i ett hus typ.
Den töms med slambil bakifrån så det är inga problem ens i riktigt stora sammanhang.
(Det leds ner regnvatten från taket för att det skall bli pumpbart.)

Jag förstår inte sammanhanget här?
Vattenreningsverket för dricksvatten eller avlopp?
Vatten från den egna brunnen känns faktiskt inte alls bra till spola i toaletterna med.
Ok, låter bra med någon slags stordriftlösning. Det är ändå i flerfamiljshus väldigt många bor. Utveckling av Detta kunde ingå i kommunernas nya satsningar 100*2*dagens budget. Jag trodde du skulle säga att den budgetökning inte går men det är enbart en fråga om vilja anser jag.

I Sverige används dricksvatten att spola toaletterna med. Det är samma vatten, drickbart, i toaletter och kran. Det är klart att det inte känns bra, land eller stad.

Personligen, idag, skulle jag aldrig installerat vattentoalett utan enbart haft gråvatten. Det var tidigare val.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 396
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 224
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 818
Senast: bollen__
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 019
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp