Bukefalos 28 år!

Toaletter - en skitsak?

Ja, det vill jag ha när det kommer gäster.
Om jag bor i en 4a så skulle det ju finnas andra där jämt.
Det är enklare att städa 2 toaletter då jag kan hälla kemikalier i en i taget och samtidigt använda den andra.
För mig hade det inte spelat någon roll, gäster eller inte. Har bara en toa där jag bor nu och en toa där jag bodde innan. Jag har IBS och kan få attacker att springa på toan nu och för mig har det funkat med en toa. Man tajmar in att städa toan mellan attackerna och man kan alltid gå på toan först och städa efteråt. Jag ser inte problemet.
 
För mig hade det inte spelat någon roll, gäster eller inte.
Jag tycker nog att man skall kunna både gå på toa och typ duscha eller ta ett bad utan stressen att någon annan behöver komma in.
Två toaletter blir u inte smutsigare totalt än en med samma brukande.
 
Alltså det viktiga är att skiten så att säga lämnar rummet, huset och hela bostaden utan att du behöver ta i den?
Har jag förstått rätt?
WC är ju inte direkt lättstädat tycker jag då.
De blir ju totalt igenkalkade på någon månad.
Ättika, bakpulver, stäng locket. Öppna senare och skrubba. Funkar hyfsat.

Jag kan ta i det om det blir typ aska eller nåt. Det ska inte lukta och vara liksom rent bajs :p hänger du med?
 
Jag kan ta i det om det blir typ aska eller nåt. Det ska inte lukta och vara liksom rent bajs :p hänger du med?
Jo jag förstår.
Jag funderar på om ett system med lådor som töms utifrån av typ "sop-gobbar" skulle vara en lösning?
Utedasset på campingen töms ju av slambilen så det behöver vi inte hantera.
En litet snyggare väg ut till cisternen skulle kanske få det på rätt sida om "prydligt nog".
Ättika, bakpulver, stäng locket. Öppna senare och skrubba. Funkar hyfsat.
Du jag använder värre saker än så.
Citronsyra och kaostiksoda t.ex.
Det funkar men det tar ett tag.
 
Jag tycker att det är intressant hur viktigt vissa tycker att vattentoalett är.
Trots att det är ett absolut uruselt system ur miljösynpunkt.
Samt dyrt.
Så är det, det är sällan intressant med en standardsänkning. Jag tänker att det även påverkar andrahandsvärdet, för mig är det inte intressant att köpa permanentboende med andra lösningar än vattentoa.
 
Alltså det viktiga är att skiten så att säga lämnar rummet, huset och hela bostaden utan att du behöver ta i den?
Har jag förstått rätt?
WC är ju inte direkt lättstädat tycker jag då.
De blir ju totalt igenkalkade på någon månad.
Det är viktigt för mig också. Hur menar du med "igenkalkade"?
 
Vilken sorts toalett behöver man egentligen och hur många?
Är det verkligen okej med bara en toalett i en 4-rums lägenhet?
Och måste toalett alltid vara en WC?
Varför är det ett sådant motstånd mot andra toalettlösningar typ Separett?
Hur många personer är det okej att vara på en toalett?

Det där verkar vara olika i olika länder.
På vissa ställen så är det vanligt med ett badrum för varje sovrum medan det på andra ställen kan vara ett enda badrum i ett jättestort hus med massor med folk i.

Vad menar du egentligen?

Självklart vill man ha en normal toalett med vatten? :crazy:
I sommarstuga duger väl förbränningsvarianten men ett utedass skulle jag då aldrig gå på :yuck:

För två personer duger en toalett men så fort det kommer barn in i bilden vill man ha två.

I en normal villa är det väl standard med en "gäst WC" utan dusch och ett stort badrum med allt i ett, det är lagom för 2 + barn.

Jag och min sambo siktar på ett STORT badrum för oss två och ett gästbadrum med dusch och WC för gäster.
 
Mitt krav på alternativ lösning är ett enda: jag vill inte ta i och tömma en låda som luktar kiss eller bajs. Never ever. Jag är alldeles för kräkmagad. Spelar ingen roll att den är luktfri när den står där. Uppfyller den dessa krav så är jag öppen för förslag så att säga.

Edit: Det ska vara lättstädat också.

Tycker faktiskt att en vanlig vattentoalett får man städa betydligt oftare för att hålla fräsch än utedasset som man kan skura ut ordentligt några gånger årligen och annars bars ta en trasa med ättika på själva sitsdelen och sopa golvet. Byta handduk regelbundet (funderar dock på nån papperslösning). Och byta sopor regelbundet från papperskorgen.

Men när du tömmer bajset är det som jord. Beroende på hur ofta du använder den, dvs hur mkt avföring det blir kan det gå år innan du behöver tömma och då är det perfekt som kompostjord. Jag gillat kretsloppstänket :).
Den skall jag ta och kolla upp.

Ett motiv för mig för att ha annat än WC är att slippa bindor och annat skräp som sätter igen avloppet.
Det är därför som campingen har den dass-lösning som den har.
Man fattar inte vad folk kan tänka sig att spola ner faktiskt.
Det är faktiskt vidrigt hur vanligt det är. Hemma gör man väl knappast det så varför hos nån annan :rage:?!

Det behöver ju inte vara obekvämt att sitta på för det.
En bekväm toalettstol med hink under typ.
kaskad_2frilagd.jpg

Denna ser tycker jag mer ut som en nödlösning. Alltså jag menar att det inte ser ut som något långsiktigt toalettalternativ. Är det meningen att man bara kissar i denna potta (?), hinktoalett?
 
Vad menar du egentligen?

Självklart vill man ha en normal toalett med vatten? :crazy:
I sommarstuga duger väl förbränningsvarianten men ett utedass skulle jag då aldrig gå på :yuck:

För två personer duger en toalett men så fort det kommer barn in i bilden vill man ha två.

I en normal villa är det väl standard med en "gäst WC" utan dusch och ett stort badrum med allt i ett, det är lagom för 2 + barn.

Jag och min sambo siktar på ett STORT badrum för oss två och ett gästbadrum med dusch och WC för gäster.

Vill och vill. Jag har ingen lust att lägga ner en hundratusen -minst! För att alla toaletter som behövs måste vara vattentoar, vattento:or vad 17 heter det?! WC:ar. Det finns viktigare saker att satsa på tycker jag :)

Edit:
Sen tycker jag att det är intressant detta just med standard. Visst standard idag. Men för inte så lång tid tillbaka var det andra bullar. Vattentoalett vad var det för nymodigheter lixom.

Vem vet, kanske blir det i framtiden någon annan toalösning som standard?luktfri och vattenfri!
 
Vi har ett badrum med dusch, toalett och "tvättstugehörn" nere och ett badrum (med dusch och badkar) samt en separat toalett uppe. Det fungerar bra pa fem personer.

Jag skulle inte vilja ha en toalösning där man maste halla pa och tömma och fixa, det räcker med att ha det ngr veckor i husvagnen varje ar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 797
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag vill egentligen inte starta en debatt om kosttillskotts verkan eller ej men inser att det är svårt att låta bli. Jag har, av skäl...
2
Svar
21
· Visningar
1 355
Senast: gammalek
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 280
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 322
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp