Toaletter - en skitsak?

Är uppvuxen i en fyra, två vuxna och två barn. En toalett och ett badrum med badkar och toa. Fungerade utmärkt.
Nu är vi två vuxna på ett badrum. Det går, men med min IBD och sambons IBS kan det vara tiggt ibland. Om vi lyckas yngling av oss är en toa till ett måste. Vi är dock helt öppna för annan variant än en vattentoa.
 
Vi har en toalett i vårt hus. Två vuxna, två småbarn.

Det går nu när barnen kan sitta på potta ifall toan är upptagen, men åh vad vi längtar efter ett rejält badrum och fler toaletter!
Helst när jag har IBS-skov och min förlossningsskada krånglar :devil:

Huset är i tre plan, entrévåning, övervåning och källare.
Planen är att sätta in en toalettstol i duschrummet nere, göra om ett litet utrymme på övervåningen till minitoalettrum samt bygga ett stort badrum på entrevåningen.
 
Vi har 2 st på nedervåningen, ingen på övervåningen. Badrum i ena, bara toa i andra. Vi är 4 i toaletten. Samtliga wc. Egentligen skulle jag säkert kunna tänka mig en sån där förbränningsmugg men nu är det wc i båda och vi ska inte renovera riktigt än. Kanske om något år eller två under semestern när man kan vara utan badrum. Då får vi kolla alternativ som kan vara intressant. Jag är ju hård med att spara vatten hemma så vi får se.

Nackdelen med att båda toaletterna är på bottenvåningen är att barnen lätt blir fängslade av tv:n uppe när de kollar film och går till toan alldeles för sent och att det lättare händer olyckor i sängen om barnet är lagt åt det lite latare hållet och inte orkar gå upp i tid på morgonen.

Angående pengar man kan lägga på saker: jag själv värdesätter trivsel. Ett välgjort badrum har vi i många år. Att det kostar med helkaklat badrum känns inte som ett stort problem, delar man det på rummets livstid blir det ju inte så himla farligt tycker jag och det är ju himla läckert och känns rejält. Rent generellt när vi renoverar hemma så gör vi inte mer än vi måste. Badrummet är ett fuskbygge men inredningen är fräsch och återanvänds. I övrigt kör vi hlr på det som är. Lilla toaletten är inte så snygg i detaljerna men släpp in en målare så blir det alldeles säkert prima där sen.
 
Det finns några olika alternativ där.
Antingen i tre-kammarbrunnen dit min WC är kopplad, i det där bakre facket till campingens utedass eller så får jag faktiskt samkompostera det med gödselstacken.
På en jordbruksfastighet med godkänd gödselstack så får man göra så.

Det låter bra :). Vet att det är olika regler för olika typer av boende. På sommarstället (fritidshus i skärgården, annan kommun)gäller en sak och hemma (också jordbruksfastighet). Hemma har vi förutom vatten-WC snart ett biolan som i fritidshuset. Eftersom det fungerade över förväntan. Luktfritt och smidigt. Plus att komposten sen är bra för jorden.

Jag tror däremot att många är skeptisks till liknande lösningar för att de tänker på misskötta utedass med dåliga lösningar.

Fördelen med dessa mulltoar och komposttoaletter är att du inte behöver vara beroende av vatten.

Det enda jag försöker lösa just nu är en smidig lösning för vattnet för handtvätt på utedasset som även ska fungera vintertid. Det måste finnas då det är stallmänniskor som ska använda den toan. Utedasset alltså. Vill att det ska kännas lika bra som om det vore en vattentoalett.
 
Jag har haft lite olika varianter, separett hör till de absolut sämsta, då är hål i marken eller hink bättre.
Jag letade länge efter ett bättre alternativ till mitt hus, var ett tag inne på aquatron, hygieniskt o smidigt men väldigt dyrt. Fastnade för en frysförbränningstoalett. Luktfri o den genererar ca 1 kaffekopp aska i halvåret som jag pudrar över rabatterna.
 
Vilken sorts toalett behöver man egentligen och hur många?
Är det verkligen okej med bara en toalett i en 4-rums lägenhet?
Och måste toalett alltid vara en WC?
Varför är det ett sådant motstånd mot andra toalettlösningar typ Separett?
Hur många personer är det okej att vara på en toalett?

Det där verkar vara olika i olika länder.
På vissa ställen så är det vanligt med ett badrum för varje sovrum medan det på andra ställen kan vara ett enda badrum i ett jättestort hus med massor med folk i.

Vi har en pyttetoa nere och badrum uppe ( 5 personer). Vi fick klara oss med toan nere under renovering och det fungerar men är inte optimalt. Jag är inte intresserad av något annat än vattentoalett, då väljer jag hellre färre badrum.
 
Jag misstänker att de som inte har några invändningar mot hinkar, utedass, portapotti och andra lösningar inte har några avföringsbekymmer? Och att de inte har några kroppsliga begränsningar utan är vida som en barnunge.

Jag som har en växelvis extremt hård resp lös mage skulle ha enormt svårt att använda t.ex. hink. Skulle dessutom ha svårt att ta mig upp och ner.

Jag kan bara i undantagsfall kissa i skogen eller på dyngstacken för att jag helt enkelt inte kommer upp när jag satt mig ner. Alternativt ramlar omkull när jag sitter nerkrupen. Att göra nr 2 på det viset känns oöverstigligt.

Jag är oändligt tacksam för WCn och eventuellt utedasset. Att använda dricksvatten till WCn är däremot inte den bästa lösningen. Men nu har vi byggt det systemet när vatten inte var någon bristvara. Att ändra hela det systemet tar tid och jag ser idag inte riktigt några vettiga lösningar.

De torrtoaletter resp separetter jag besökt har inte känts tillräckligt bra. Ingenstans har jag klarat mig undan lukten bl.a.
 
Hemma har vi förutom vatten-WC snart ett biolan som i fritidshuset. Eftersom det fungerade över förväntan. Luktfritt och smidigt. Plus att komposten sen är bra för jorden.
Den skall jag ta och kolla upp.
det är stallmänniskor som ska använda den toan. Utedasset alltså.
Ett motiv för mig för att ha annat än WC är att slippa bindor och annat skräp som sätter igen avloppet.
Det är därför som campingen har den dass-lösning som den har.
Man fattar inte vad folk kan tänka sig att spola ner faktiskt.
 
Nu så är det ju själva avloppslösningen som jag tänker på.
Vilken högre trivsel ger en avloppsanläggning för 150 000:- jämfört med en Separett för 5 000:-?
Separett är sunkig, opraktisk o den sämsta lösningen ever. Vill man ha miljövänlig vattentoa kan man skaffa Aquatron, krävs dock utrymme under toan för tank som själv separerar vätska (vatten) från det med mer fast konsistens. Man får hälla i några daggmaskar så får man färdig kompost efter ett halvår eller så. Tanken har flera fack o roterar själv till nytt fack när den ena är full.
 
Jag är inte intresserad av något annat än vattentoalett, då väljer jag hellre färre badrum.
Jag tycker att det är intressant hur viktigt vissa tycker att vattentoalett är.
Trots att det är ett absolut uruselt system ur miljösynpunkt.
Samt dyrt.
 
Så om du bor själv i en 4a måste du ändå ha 2 toaletter, bökigt att behöva städa två toaletter.
Ja, det vill jag ha när det kommer gäster.
Om jag bor i en 4a så skulle det ju finnas andra där jämt.
Det är enklare att städa 2 toaletter då jag kan hälla kemikalier i en i taget och samtidigt använda den andra.
 
När jag växte upp var vi fem personer i en tvåvåningsvilla med ett badrum. Det gick ju, men krävde väl lite planering med toabesök och dusch, även om jag inte minns längre hur det faktiskt fungerade.
Nu känns det mer som att 2-3 personer/toa är mer lagom.
 
Jag som har en växelvis extremt hård resp lös mage skulle ha enormt svårt att använda t.ex. hink. Skulle dessutom ha svårt att ta mig upp och ner.
Det behöver ju inte vara obekvämt att sitta på för det.
En bekväm toalettstol med hink under typ.
kaskad_2frilagd.jpg
 
Nu så är det ju själva avloppslösningen som jag tänker på.
Vilken högre trivsel ger en avloppsanläggning för 150 000:- jämfört med en Separett för 5 000:-?
Mitt krav på alternativ lösning är ett enda: jag vill inte ta i och tömma en låda som luktar kiss eller bajs. Never ever. Jag är alldeles för kräkmagad. Spelar ingen roll att den är luktfri när den står där. Uppfyller den dessa krav så är jag öppen för förslag så att säga.

Edit: Det ska vara lättstädat också.
 
Mitt krav på alternativ lösning är ett enda: jag vill inte ta i och tömma en låda som luktar kiss eller bajs. Never ever. Jag är alldeles för kräkmagad. Spelar ingen roll att den är luktfri när den står där. Uppfyller den dessa krav så är jag öppen för förslag så att säga.

Edit: Det ska vara lättstädat också.
Kolla in Cinderella frysförbränningstoalett.
 
Uppfyller den dessa krav så är jag öppen för förslag så att säga.
Alltså det viktiga är att skiten så att säga lämnar rummet, huset och hela bostaden utan att du behöver ta i den?
Har jag förstått rätt?
WC är ju inte direkt lättstädat tycker jag då.
De blir ju totalt igenkalkade på någon månad.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 451
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 224
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 820
Senast: bollen__
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 019
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp