Toaletter - en skitsak?

Vad menar du egentligen?

Självklart vill man ha en normal toalett med vatten? :crazy:
I sommarstuga duger väl förbränningsvarianten men ett utedass skulle jag då aldrig gå på :yuck:

För två personer duger en toalett men så fort det kommer barn in i bilden vill man ha två.

I en normal villa är det väl standard med en "gäst WC" utan dusch och ett stort badrum med allt i ett, det är lagom för 2 + barn.

Jag och min sambo siktar på ett STORT badrum för oss två och ett gästbadrum med dusch och WC för gäster.
Du ser väl här att det inte är helt självklart? Utedass och förbränningsvarianter är inte samma sak. Det finns ju massa smarta varianter idag och vi behöver minska vattenkonsumtionen så tanken är bra.

Fundering: varför ska man ha speciellt badrum till gäster? Ska det stå oanvänt när det inte finns gäster hemma?
 
@karamelldrottningen det blir säkert bra jord av gammalt bajs men jag är verkligen inte särskilt sugen på att hållas med det. Jag tycker att det är småjobbigt att gå på utedass/bajamaja när jag är nykter :o att tömma en.. Det vänder sig i magen av bara tanken. Det som @Inte_Ung nämnde med slambil verkar smart. Då slipper jag ta i bajs och det kan bli jord eller vad man nu vill ha det till någon annanstans :p
 
Jag är kräkmagad o vill inte hantera bajs i någon form.Och så är jag lat.
Så om det skulle gå att ordna på annat vis skulle det fungera utan just vattentoalett då?
Om det är lika enkelt och du slipper att hantera det eller se det och det lämnar rummet när du trycker på en knapp?
 
Så om det skulle gå att ordna på annat vis skulle det fungera utan just vattentoalett då?
Om det är lika enkelt och du slipper att hantera det eller se det och det lämnar rummet när du trycker på en knapp?
Jag är inte heller omöjlig. Jag skulle också kunna ha något annat om det uppfyller de kraven:

-lika enkelt att sköta och använda som en vattentoa
-inget jag behöver se eller hantera efteråt
-lika luktfritt som vattentoa
 
Självklart vill man ha en normal toalett med vatten? :crazy:
Varför är det så självklart?
Det är faktiskt ett problem på många ställen med att ta hand om avloppsvattnet.
En godkänd avloppslösning för vattentoalett vid sjönära boende kan kosta flera hundra tusen.
Dessutom så använder den dricksvatten vilket inte finns obegränsat av.
I år är det dessutom vattenbrist på många ställen med tillhörande bevattningsförbud.
 
Varför är det så självklart?
Det är faktiskt ett problem på många ställen med att ta hand om avloppsvattnet.
En godkänd avloppslösning för vattentoalett vid sjönära boende kan kosta flera hundra tusen.
Dessutom så använder den dricksvatten vilket inte finns obegränsat av.
I år är det dessutom vattenbrist på många ställen med tillhörande bevattningsförbud.

Det är intressant också att kalla det "normal" toalett. Hur länge har WC:n funnits som "vanlig" i mänsklighetens historia? Sedan 1920-talet. Och fortfarande är vattentoalett en ouppnåelig lyx för stor del av världens befolkning.

(Lantbo som vet av egen erfarenhet att det finns många olika fungerande alternativ. Och avföring och urin är liksom bara avfallsprodukter från människor. Betydligt ofarligare än många ämnen vissa hanterar i trädgård och i sina byggprojekt varje vecka.)
 
Jag är inte heller omöjlig. Jag skulle också kunna ha något annat om det uppfyller de kraven:

-lika enkelt att sköta och använda som en vattentoa
-inget jag behöver se eller hantera efteråt
-lika luktfritt som vattentoa
Det är ju bra att veta själva grunden för åsikten.
I den här formen ser det inte lika svårt ut att lösa utan att slösa på en massa vatten.
Jag har en idé som skulle fungera för de kraven utan att slösa bort dricksvatten.

Det bygger på ett transportband, en tunna som byts utifrån av typ "sopbil" och en spolanordning som spolar av bandet med begagnat badvatten.
Ev. skulle det kunna vara en cistern som töms med slambil också.
 
Bor i en 3:a med en toalett (vattentoa). Vi är 3 st i familjen. Ibland känns det litet, iaf när min knäppa mage sätter igång... (har IBS):crazy:
På sommarstugan är det utedass med någon form av separering. Den undviker jag att gå på så mkt som möjligt
 
Ja, det vill jag ha när det kommer gäster.
Om jag bor i en 4a så skulle det ju finnas andra där jämt.
Det är enklare att städa 2 toaletter då jag kan hälla kemikalier i en i taget och samtidigt använda den andra.
Du talar mycket om att det inte är miljövänligt med vattentoalett, men har i garderoben problem med kemikalier? :confused:
 
Jag skulle inte vilja ha en toalösning där man maste halla pa och tömma och fixa,
Ja det förstår jag ju.
Det är ju på det praktiska och arbetsmässiga planet.
Du vill ju antagligen inte gå ut och hämta vatten i hink heller.
Det vill i varje fall inte jag.
 
Du talar mycket om att det inte är miljövänligt med vattentoalett, men har i garderoben problem med kemikalier? :confused:
Jag använder sådant som är miljöanpassat.
Kalken och citronsyran tar ut varandra.
Sodan är basisk och blir ofarlig i trekammarbrunnen.
Jag använder tensider också, sådana som finns i miljöanpassade tvättmedel.
Däremot så använder jag absolut inte fosfater, det skall man inte göra.
 
Det är intressant också att kalla det "normal" toalett. Hur länge har WC:n funnits som "vanlig" i mänsklighetens historia? Sedan 1920-talet. Och fortfarande är vattentoalett en ouppnåelig lyx för stor del av världens befolkning.

(Lantbo som vet av egen erfarenhet att det finns många olika fungerande alternativ. Och avföring och urin är liksom bara avfallsprodukter från människor. Betydligt ofarligare än många ämnen vissa hanterar i trädgård och i sina byggprojekt varje vecka.)

Jag är född 1989 och räknar från då med vad som är normalt :idea:
 
Du ser väl här att det inte är helt självklart? Utedass och förbränningsvarianter är inte samma sak. Det finns ju massa smarta varianter idag och vi behöver minska vattenkonsumtionen så tanken är bra.

Fundering: varför ska man ha speciellt badrum till gäster? Ska det stå oanvänt när det inte finns gäster hemma?

För att jag är ett hygien och städfreak och vill ha en toalett som bara vi använder och gäster en annan. Ja när vi inte har gäster kan vi väl använda den vi också givetvis. Men planen är ju att inte ha några produkter där inne som tillhör oss utan bara tvål, handcreme och låneprodukter såsom duschcreme och gästhandukar :)
 
Vad menar du egentligen?

Självklart vill man ha en normal toalett med vatten? :crazy:
I sommarstuga duger väl förbränningsvarianten men ett utedass skulle jag då aldrig gå på :yuck:

För två personer duger en toalett men så fort det kommer barn in i bilden vill man ha två.

I en normal villa är det väl standard med en "gäst WC" utan dusch och ett stort badrum med allt i ett, det är lagom för 2 + barn.

Jag och min sambo siktar på ett STORT badrum för oss två och ett gästbadrum med dusch och WC för gäster.
Vi har utedass vid sommarstugan. Inga problem och en del av charmen med stället, att det är lite enklare. Dock har vi varmvattenberedare och dusch.
 
Lite OT men något som stör mig är när gäster inte fäller ner toalocket. Hur svårt ska det va :yuck:?! Kvinnor är bättre på det.

Någon separat gästtoalett blir det ändå inte.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 347
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 208
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 817
Senast: bollen__
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 014
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp