Toaletter - en skitsak?

För att jag är ett hygien och städfreak och vill ha en toalett som bara vi använder och gäster en annan. Ja när vi inte har gäster kan vi väl använda den vi också givetvis. Men planen är ju att inte ha några produkter där inne som tillhör oss utan bara tvål, handcreme och låneprodukter såsom duschcreme och gästhandukar :)
Men om ni ändå inte skulle använda den själva direkt kan ju en förbränningsmugg vara en bra lösning? En sån det bara är aska kvar i när man gjort vad man ska? Du slipper ju ändå använda den. Man stoppar ner någon påse, gör vad man ska, trycker på en knapp och det du ser av det nästa gång är aska när du skickar ut det. Idén är ju inte så himla tokig.

@Inte_Ung en lösning som jag skulle kunna tänka mig är att spola med "spillvatten" från dusch/handfat/regn om det går att göra en vettig lösning. Om det går till en behållare som är kopplad till vattentoaletten eller nåt. Svårt dock om det kommer med en massa kladd från duschen. Jag försöker ju att ta vara på spillvatten så mycket jag kan men som för några dagar sedan, det var ju omöjligt att ta vara på allt som regnade på taket fast jag vet att jag har massor med nytta av vattnet till odlingar som inte fått vatten. Att skicka "rester" in till muggen vore ju supersmart!
 
Men om ni ändå inte skulle använda den själva direkt kan ju en förbränningsmugg vara en bra lösning? En sån det bara är aska kvar i när man gjort vad man ska? Du slipper ju ändå använda den. Man stoppar ner någon påse, gör vad man ska, trycker på en knapp och det du ser av det nästa gång är aska när du skickar ut det. Idén är ju inte så himla tokig.

@Inte_Ung en lösning som jag skulle kunna tänka mig är att spola med "spillvatten" från dusch/handfat/regn om det går att göra en vettig lösning. Om det går till en behållare som är kopplad till vattentoaletten eller nåt. Svårt dock om det kommer med en massa kladd från duschen. Jag försöker ju att ta vara på spillvatten så mycket jag kan men som för några dagar sedan, det var ju omöjligt att ta vara på allt som regnade på taket fast jag vet att jag har massor med nytta av vattnet till odlingar som inte fått vatten. Att skicka "rester" in till muggen vore ju supersmart!

Fast vem sätter in något annat än vattentoalett i en nybyggd villa :confused:
 
Fast vem sätter in något annat än vattentoalett i en nybyggd villa :confused:
Jag hade nog kunnat göra det. Det jag såg som nackdel med den där varianten var att man ska ha påsar i den. Det kändes ovärt när vi är 4 pers som använder muggen rätt flitigt med hade jag haft en speciell till gäster som kommer någon gång ibland så absolut!

Bygger man nytt kan man ju ändå passa på att göra det miljömedvetet :)
 
Jag hade nog kunnat göra det. Det jag såg som nackdel med den där varianten var att man ska ha påsar i den. Det kändes ovärt när vi är 4 pers som använder muggen rätt flitigt med hade jag haft en speciell till gäster som kommer någon gång ibland så absolut!

Bygger man nytt kan man ju ändå passa på att göra det miljömedvetet :)

Ja fast då blir det ju som på landet mitt inne i ett bostadshus, känns väldigt "snålt" att bygga så.
Mina föräldrar har ju en sån variant i deras sommarstuga, superfräsch och doftfri, man behöver aldrig "se något" och det blir doftfri vit aska av det efteråt tror jag (ser ut som en vanlig toalettstol med ett kaffefilter i typ :rofl:) men det är ju just precis i sommarstugan. :)
 
Ja fast då blir det ju som på landet mitt inne i ett bostadshus, känns väldigt "snålt" att bygga så.
Mina föräldrar har ju en sån variant i deras sommarstuga, superfräsch och doftfri, man behöver aldrig "se något" och det blir doftfri vit aska av det efteråt tror jag (ser ut som en vanlig toalettstol med ett kaffefilter i typ :rofl:) men det är ju just precis i sommarstugan. :)
Fast bara för att toan råkar vara av mer miljövänlig variant behöver ju inte badrummet i sig vara "snålt". Du kan ju bygga ett awesome badrum med en toa som inte kräver att man spolar ner skiten med dricksvatten.
 
Fast bara för att toan råkar vara av mer miljövänlig variant behöver ju inte badrummet i sig vara "snålt". Du kan ju bygga ett awesome badrum med en toa som inte kräver att man spolar ner skiten med dricksvatten.

Absolut det kan man säkert men jag förklarade bara vad JAG anser och vill ha :idea:
 
Jag har aldrig förstått det äckliga med att inte göra det. Jag gör det ju på ren rutin men kan inte förstå varför andra stör sig på det :p
När katten kommer blöt och dan och vill ligga i din säng efter att ha råkat hoppa ner i öppen toa så förstår du.
Eller när du har fiskat upp barnens leksaker som de har tappat i toaletten.
 
Vi har två toaletter, 4 rok på två våningar, två vuxna och två blöjbarn. Hade räckt med en toa. WC.
På landstället har vi separett, men tycker det är vidrigt. Men jag är känslig! :)
 
När katten kommer blöt och dan och vill ligga i din säng efter att ha råkat hoppa ner i öppen toa så förstår du.
Eller när du har fiskat upp barnens leksaker som de har tappat i toaletten.
Jag har förvisso varit med om det med katten men man har ju spolat efter sitt besök så det var ju bara vatten. Hände några gånger när han var bebis, nu ryms han nog inte. Skogismix tror vi :p

Barnens leksaker.. de verkar vara alldeles för rädda om sina leksaker faktiskt. Än så länge.
 
Vi har utedass vid sommarstugan. Inga problem och en del av charmen med stället, att det är lite enklare. Dock har vi varmvattenberedare och dusch.

Vi har också utedass på sommarstället och vi bor här halva året ungefär. (Ingen varmvattenberedare eller dusch. Duschar med pump och duschslang från Biltema nedsänkt i hink.) Allt det där funkar bra på sommarhalvåret. Har inte ens tänkt att det skulle vara problematiskt, men har man magbesvär som beskrivits här i tråden förstår jag verkligen det obekväma med dass.

Men vad gör ni med dasstunnorna? Vår kommun vägrar befatta sig med dem, eller rättare sagt det är skitdyrt, 1100 per tunna som får väga max 15 kg.
 
Det är ju bra att veta själva grunden för åsikten.
I den här formen ser det inte lika svårt ut att lösa utan att slösa på en massa vatten.
Jag har en idé som skulle fungera för de kraven utan att slösa bort dricksvatten.

Det bygger på ett transportband, en tunna som byts utifrån av typ "sopbil" och en spolanordning som spolar av bandet med begagnat badvatten.
Ev. skulle det kunna vara en cistern som töms med slambil också.
Jag ställer mig ju då såklart frågande till vad kostnaden för att använda skulle bli för mig som husägare. Jag vet ju t.ex hur dyrt det kan vara att ta ut diverse spolbilar och dylikt.
 
Vi har också utedass på sommarstället och vi bor här halva året ungefär. (Ingen varmvattenberedare eller dusch. Duschar med pump och duschslang från Biltema nedsänkt i hink.) Allt det där funkar bra på sommarhalvåret. Har inte ens tänkt att det skulle vara problematiskt, men har man magbesvär som beskrivits här i tråden förstår jag verkligen det obekväma med dass.

Men vad gör ni med dasstunnorna? Vår kommun vägrar befatta sig med dem, eller rättare sagt det är skitdyrt, 1100 per tunna som får väga max 15 kg.
Jag har en kronisk tarmsjukdom, inga problem med dasset ändå. Vi har satt upp myggnär för dörren så man slipper alla insekter ;).
 
Jag har en kronisk tarmsjukdom, inga problem med dasset ändå. Vi har satt upp myggnär för dörren så man slipper alla insekter ;).

Vad bra! Vi har inga insekter här, så det är inga problem. Lite mysigt att sitta med öppen dörr hunden som alltid ligger utanför.

Hur tar ni hand om dasstunnorna?
 
Jag ställer mig ju då såklart frågande till vad kostnaden för att använda skulle bli för mig som husägare.
Jag betalar redan ungefär 1100:- per slamtömning, så det skulle väl inte bli någon skillnad.
Kommunalt VA brukar kosta kanske 5000:-/år i det ingår ju avloppsdelen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 347
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 208
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 817
Senast: bollen__
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 014
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp