Toaletter - en skitsak?

Det är nog egentligen motiverat med gasmask när man borstar hästarna. Har de rullat sig och leriga är där massa kiseldamm och det är inte nyttigt.
Kanske vore något för arbetsmiljöverket att åka runt och se till att de anställda och de som hjälper till använder på våra ridskolor
Och flugsprayen är inte trevlig att andas in.
 
Det är nog egentligen motiverat med gasmask när man borstar hästarna. Har de rullat sig och leriga är där massa kiseldamm och det är inte nyttigt.
Kanske vore något för arbetsmiljöverket att åka runt och se till att de anställda och de som hjälper till använder på våra ridskolor
Du har alldeles rätt. Ska banne mig ha på masken denna höst!
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Eller kanske pigg på att spara in på kostnaden för det nya avloppet?
Det är oerhört billigt med ett avlopp som bara skall klara disk, dusch och tvätt, det är toalett-delen som kostar.
Spara in avloppspengarna hade varit trevligt såklart, men jag kan inte tänka mig att ett sådant system som jag skulle vilja ha är särskilt billigt att byta till heller? Luktfritt, lika underhållsfritt som en vattentoa, osv... Jag vill också att det ska vara något sånär beprövat.
 
Vi har utedass. Året om. Det är kanske inte skitkul (pun intended) när snön vräker ner, tempen visar -25 och man kanske är lite kass i magen. Men det funkar, utan några större bekymmer faktiskt. Sambon har levt så i 17 år, jag nu i 4 (dvs sen jag flyttade hit). Nu har vi lagt ner rör för avlopp men kostnaden är verkligen hutlös. Nära vatten, så vi har inte jättemycket olika lösningar att röra oss med. Att koppla på kommunalt kommer att kosta oss närmare 250 000 kr, exklusive vårt eget arbete.

Men då finns kommunalt VA som alternativ i alla fall. För oss ligger nog kostnaden på runt 50 miljoner för att pumpa skiten och vattnet en dryg mil till närmaste anslutningspunkt....

Vi måste bygga nytt avlopp snart då det gamla fallit för åldersstrecket enligt kommunen.
 
Men då finns kommunalt VA som alternativ i alla fall. För oss ligger nog kostnaden på runt 50 miljoner för att pumpa skiten och vattnet en dryg mil till närmaste anslutningspunkt....

Vi måste bygga nytt avlopp snart då det gamla fallit för åldersstrecket enligt kommunen.

Ja, alternativet finns, som sagt. Avlopp måste vi ju bygga ändå så den kostnaden tillkommer ju. Själv tycker jag ju att det är så jävla hutlöst dyrt att jag nog hellre fortsätter med egen brunn och eget avlopp.
 
Spara in avloppspengarna hade varit trevligt såklart, men jag kan inte tänka mig att ett sådant system som jag skulle vilja ha är särskilt billigt att byta till heller? Luktfritt, lika underhållsfritt som en vattentoa, osv... Jag vill också att det ska vara något sånär beprövat.
Problemet är att nog är infiltrationsanläggningarna beprövade - men var är motsvarande dokumentation som andra system måste ha för att visa att de fungerar?
Där är ett krav på att det ska ha likhet med de referensanläggningar som finns, men dokumentationen på funktionen i sig på dessa referensanläggningar.
Där finns ett visst mått av ideologi att inte göra en resurs som skit och piss till ett avfallsproblem i naturen utan att med så korta cirklar som möjligt återföra det till kretsloppet när det är möjligt.

Vad gäller lukt och underhåll tycker jag nog det är minst lika mycket jobb att hålla en vattentoa fräsch. Hur ofta luktar det inte pink om dasset hos folk, gul stinkande sörja på kanten under ringen samt under kanten där vattnet kommer när man spolar, ofta värst i framkant.
De urinsepparerande kan många gånger vara än värre, vilket gäller både vattetoa och de av typen separett, de är grundare där pinket hamnar så det skvätter effektivare upp under kanten.
 
Jag kan absolut tänka mig nått torrare än en WC, men jag är kinkig och behöver nog ha nån form av förbränningstoa. Lägger hellre pengar på annat än WC, men jag hade ju en tråd om det och där verkade det som att det blir lika dyrt för man behöver ändå ha samma typ av avlopp?
 
Jag kan absolut tänka mig nått torrare än en WC, men jag är kinkig och behöver nog ha nån form av förbränningstoa. Lägger hellre pengar på annat än WC, men jag hade ju en tråd om det och där verkade det som att det blir lika dyrt för man behöver ändå ha samma typ av avlopp?
Du har uppenbarligen inte läst mina inlägg i tråden.
 
Jo. Men sen blev jag bortvillad i vad för avlopp man måste ha osv. Men om man klarar sig undan billigare med en Cinderella är det ett klart alternativ!
Den behöver bara en stickkontakt samt ventilationsrör, till skillnad mot separetten där urinen går ut i vanliga avloppet o skittunnan måste bytas med jämna mellanrum. Det är ingen höjdare att vara magsjuk o behöva kräkas när man har en separett, man får näsan rakt över en skittunna, inte så nice.
 
På landet har vi endast utedass. Tunnan kommer via kommunen, när den är full ringer jag och ber om hämtning. Bär ut den till vägen (locket klämmer man fast) och de hämtar och lämnar en tom tunna.
Papper slängs inte i tunnan utan separat och eldas upp.
 
Den behöver bara en stickkontakt samt ventilationsrör, till skillnad mot separetten där urinen går ut i vanliga avloppet o skittunnan måste bytas med jämna mellanrum. Det är ingen höjdare att vara magsjuk o behöva kräkas när man har en separett, man får näsan rakt över en skittunna, inte så nice.
Det går att kräkas i en hink med - just sepparetten är olämplig för där är skivor som åker undan när man sitter på den, vilket de knappast gör när man försöker sitta där med huvudet och ska kräkas.
Men att dra in vattentoa för 100 lakan för att ha att kräkas i tycket jag är överlopps, bra kräkhink med lock handlar väl om nån hundralapp! Den kan man dessutom ställa där man är och det blir riktigt bråttom, lite stökigare att baxa fram vattentoan till sängen.
 
Det går att kräkas i en hink med - just sepparetten är olämplig för där är skivor som åker undan när man sitter på den, vilket de knappast gör när man försöker sitta där med huvudet och ska kräkas.
Men att dra in vattentoa för 100 lakan för att ha att kräkas i tycket jag är överlopps, bra kräkhink med lock handlar väl om nån hundralapp! Den kan man dessutom ställa där man är och det blir riktigt bråttom, lite stökigare att baxa fram vattentoan till sängen.
En hink med lock kostar 30 kronor: http://www.biltema.se/sv/Hem/Kok/Forvaring/Plasthink-med-lock-2000036018/
 
Det går att kräkas i en hink med - just sepparetten är olämplig för där är skivor som åker undan när man sitter på den, vilket de knappast gör när man försöker sitta där med huvudet och ska kräkas.
Men att dra in vattentoa för 100 lakan för att ha att kräkas i tycket jag är överlopps, bra kräkhink med lock handlar väl om nån hundralapp! Den kan man dessutom ställa där man är och det blir riktigt bråttom, lite stökigare att baxa fram vattentoan till sängen.
Jag kräks utan problem i min Cinderella frysförbränningstoalett, ibland om jag är däckad har jag hink bredvid säng eller soffa.
 
I vår stuga har vi en separett som fungerar utmärkt och luktar inget. Men man måste vara noga att det finns tillräckligt med inluft för luftcirkulationen ska fungera (det slarvas ofta med just inluften, att ventilera ut har dock de flesta koll på ;)).
Vi spånar i att flytta dit så småningom och då blir det en frysförbränningstoalett, det är mindre "jobb" med en sådan :idea:.
Jag tycker att det är ett vansinne att vi spolar bort avföring med rent dricksvatten. Synd att det satsas så lite på innovationer runt wc/avlopp öht :(.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 502
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 229
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 841
Senast: bollen__
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 025
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp