Toalettproblem pa förskolan

turbofling

Trådstartare
Min dotter (blir 3 ar i april) har varit utan blöja fran och till sen i somras och sen i höstas ngn gang helt utan hemma. Men hon vägrade vara utan pa förskolan sa där fick hon ha den.
Under jullovet (som blev 3 v pga hon var sjuk) tog vi bort blöjan även pa natten sa under 3 veckor var hon helt utan utan "olyckor". Hon säger till när hon behöver ga.

Första tva dagarna pa förskolan gick det ocksa bra, hon tycker inte om att ga där men hon gjorde det.
Men sen dess är det jobbigt, hon vill inte ga där och haller sig väldigt länge, tillslut kan hon ga men ibland kommer det i byxorna. Hon är ofta ledsen där och när jag lämnar henne pa morgonen är det med mkt skrik och tarar.
Det har blivit en jobbig situation. Bade jag och personalen tycker att det vore dumt att ta pa blöja igen, vi vet ju att hon kan och även blöjbyten tycker hon är jobbigt där. Kan tilläga att det är samma sak när hon sin farmor. Även om vi är pa andra platser tycker hon att det är jobbigt att ga där men gör det om jag eller hennes pappa är med.

Vi har ställt hennes egen potta pa förskolan efter hennes eget önskemal.
Hon pratar helt utan problem sa jag har försökt prata med henne men hon kan inte säga vad som är fel, varför hon inte vill.

Är det ngn som har tips pa hur vi kan göra, funderar pa ngt slags belöningssystem med klistermärken eller sa men vet inte om det är rätt väg.
 
Finns det någon i personalen som hon står extra nära? Tänker om det går att ordna så att den personen som alltid går på toa med henne. Och att försöka göra det när alla andra barn är upptagna med annat. Så det inte blir någon stressad situation om många barn behöver gå på toa/bytas på samtidigt.

Jag tror förresten inte alls på belöningssystem, klistermärken osv. Att göra just toalettmomentet till något med prestationskrav och där hur duktig man har varit mäts i klistermärken tror jag inte alls blir bra. Och än mindre när hon redan tycker att det är en obekväm situation.
 
Min dotter (blir 3 ar i april) har varit utan blöja fran och till sen i somras och sen i höstas ngn gang helt utan hemma. Men hon vägrade vara utan pa förskolan sa där fick hon ha den.
Under jullovet (som blev 3 v pga hon var sjuk) tog vi bort blöjan även pa natten sa under 3 veckor var hon helt utan utan "olyckor". Hon säger till när hon behöver ga.

Första tva dagarna pa förskolan gick det ocksa bra, hon tycker inte om att ga där men hon gjorde det.
Men sen dess är det jobbigt, hon vill inte ga där och haller sig väldigt länge, tillslut kan hon ga men ibland kommer det i byxorna. Hon är ofta ledsen där och när jag lämnar henne pa morgonen är det med mkt skrik och tarar.
Det har blivit en jobbig situation. Bade jag och personalen tycker att det vore dumt att ta pa blöja igen, vi vet ju att hon kan och även blöjbyten tycker hon är jobbigt där. Kan tilläga att det är samma sak när hon sin farmor. Även om vi är pa andra platser tycker hon att det är jobbigt att ga där men gör det om jag eller hennes pappa är med.

Vi har ställt hennes egen potta pa förskolan efter hennes eget önskemal.
Hon pratar helt utan problem sa jag har försökt prata med henne men hon kan inte säga vad som är fel, varför hon inte vill.

Är det ngn som har tips pa hur vi kan göra, funderar pa ngt slags belöningssystem med klistermärken eller sa men vet inte om det är rätt väg.
Svårt avbryta lek? Personal kanske kan fråga någon gång? (innan utelek, innan o efter lunch) (Om det är bättre eller sämre vet jag inte). Det är kanske svårt att säga till, personalen är upptagen och distraherad. (inte deras fel såklart, de har ju många barn). Man kan föreställa sig att hon måste följa efter och stå bredvid en stund och vänta innan hon får chans att säga till.
 
Fraga fungear inte, inte för oss heller. Även om hon behöver ga säger hon nej da, hon är ett bestämt litet barn. Det bästa är när hon far styra det helt själv och ga när själv känner att hon behöver men det kan ju vara svart pa förskolan. Hemma fragar vi aldrig och har väldigt sällan "olyckor" men hon säger ocksa till oss när hon behöver.

Pa förskolan verkar problemet vara att hon inte känner sig bekäm med att ga där, hon är ett barn som vill ha saker pa sitt sätt och tycker det är jobbigt när det är annorlunda. Därför har hon sin egen potta där men det fungerar som sagt var inte heller sa bra.

Personalen märker pa henne när hon behöver ga, men som sagt säger hon inte till för att hon inte vill ga till toaletten och pa en fraga blir det som sagt alltid nej. Även när hon hade blöja där märkte dom tydligt att hon behövde ga.

Belöningssystem känns ocksa fel, men pa ngt sätt maste vi komma pa ngt som kan hjälpa henne att "komma över sin gräns" och vaga ga där.

Pa förmiddagen har dom tva personal, den ena tycker hon mkt om men just i toasituationer hjälper det inte. Hon är tva eftermiddagar i veckan och den enda em är favoriten där och den andra annan personal (men da har hon sin storasyster att be om hjälp, dom slar ihop grupperna pa em).

Dom gör det förövrigt bra med henne, tar med ett gosedjur som far sitta pa den andra pottan men utan andra barn osv. Personalen tar sig tid och försöker verkligen och det kommer säkert lösa sig men det är jobbigt att se att hon har sa jobbigt med situationen.
 
Jag skulle nog backa och faktiskt ta på blöja på förskolan. Tänker att det är viktigt att toabesöken inte blir ångestladdade och att hon får ta det i sin takt. Hon lär ju inte ha blöja resten av livet, men får hon ha blöja och ta det i sin takt så tror jag att hon kommer känna sig tryggare och på så vis kunna släpp spärren och använda pottan.
Så kan personalen fortsätta jobba så som dom gör, men skulle hon inte vilja gå på pottan så blir det inget misslyckande att göra i blöjan.
 
@turbofling Jag tror också att man kanske måste backa lite. Men prata med din dotter först så hon inte ser det som ett straff eller misslyckande. Tycker hon själv att hon hellre vill ha blöja så kanske det är vad som behövs ett tag till. Ett alternativ hade kanske kunnat vara byxblöjor som dottern klarar av att själv dra upp och ner. Då gör det inget om hon inte hinner till toaletten i tid.

Sen tror jag absolut att ett belöningsystem kan vara något prova men det kanske skall mer vara kopplat till själva modet att våga prova än att faktiskt gå på toaletten (vet inte om jag lyckats förklara på ett begripligt sätt vad jag menar med det sista).
 
Jag (och personalen) tror inte pa att ta pa blöja igen, da kommer hon aldrig komma ur den. Under den period i höstas när hon var utan hemma men med pa förskolan hade vi ständiga diskussioner och tjat om att hon ville ha blöja pa sig här hemma ocksa men vi vet ju att hon kan. Olyckor händer väldigt sällan pa förskolan, hon klarar av att halla sig manga timmar (8h tror jag var som mest) men det gör förstas ont och hon blir ledsen. Har hon blöja pa sig vägrar hon att ga pa pottan/toan helt.

Jag förstar hur du menar Tora och det är det jag funderar pa ocksa men belöningen, att hitta ett sätt att belöningen inte är kopplat till vad som händer pa toan utan att hon gar dit. Far prata med personalen om det.

Igar hade hon varit pa pottan en gang pa förmiddagen, men inte velat ga pa eftermiddagen. Men när jag hämtade henne gick vi direkt till pottan tillsammans. Ser det som ett framsteg att hon ville ga till den tillsammans med mig (det har hon inte heller velat innan).
 
På vår förskola kör de pottning/toalettbesök på rutin. Det frågas alltså inte om man behöver gå utan rutinen är att innan man går ut ska man kissa, innan maten ska man kissa osv. Det gör att det blir en väldigt självklar sak för alla barnen.

Vår son ska snart fylla 3 och har varit helt torr sedan sommaren. Det har inte alls fungerat att fråge heller, han totalvägrar om han inte får bestämma själv. Har varit många morgnar där han totalvägrar att kissa innan förskolan, just för att han inte får bestämma själv.

Tänker också att det kan vara klokt att göra som du gjorde igår, att du följer med henne på pottan på förskolan när du har möjlighet. Just för att avdramatisera och bli mer tryggt.

Slutligen så tänker jag även att belöningsystem inte alls behöver vara något negativt. Det beror helt på hur man lägger upp det och hur barnet är. Vi lät sonen sätta ett klistermärke på pottan varje gång han bajsade i pottan. Det gjorde vi eftersom han i början inte riktigt hann säga till i tid, utan han sa till samtidigt som han bajsade. I början fick han ju sätta dem bara vi hann till pottan innan allt var i byxorna. Han älskade sina klistermärken och såg det bara som en bra grej. Men så gjorde vi inget väsen av dem heller, att misslyckas var ingen grej och kommenterades inte mer än att "bra att du sa till, nästa gång försöker du säga till lite innan bajset kommer" ungefär.

Och så kanske man ska "belöna" försök, inte bara kissandet. Att sätta sig på pottan även om inget kommer är ju något att belöna i sig om det nu är själva pottgåendet som är problemet och inte kissandet i sig
 
Och så kanske man ska "belöna" försök, inte bara kissandet. Att sätta sig på pottan även om inget kommer är ju något att belöna i sig om det nu är själva pottgåendet som är problemet och inte kissandet i sig

Precis, att hon bara väljer att ga och prova är det jag ocksa vill att hon ska vaga, da spelar det ingen roll om det kommer ngt eller inte. Sa fungerar det ofta om vi är iväg, hon säger att hon behöver ga och vi letar upp en toalett, ibland blir hon osäker da och det kommer inget även om jag vet att hon egentligen behöver. Gör ingen grej av det alls utan säger mest att da säger du till senare sa provar vi senare igen. För mig kan det saklart bli ett problem, inte alltid det är sa lätt att hitta en toalett men viktigt för henne att känna sig trygg med att det inte behöver komma ngt. Senare fungerar det da i stort sätt alltid.
 
Nu ville ni ju inte backa, men även om ni hade valt det så hade hon så klart blivit torr framöver. Jag tror inte något barn utan någon form av psykiskt eller fysiskt funktionshinder väljer att ha blöja för att det är smidigast när de börjar skolan... Hon är ju trots allt inte ens tre än, och vanligtvis slutar ju de flesta med blöja mellan 2.5 och 3.5 års ålder, så det är ju inte sent.
Hoppas ni hittar en lösning hur sön helst!
 
Jag hade backat till steg 2 i potträningen. Alltså där barnet pottränas på annan plats än hemma.
Åk iväg till kompisar/köpcentrum nånstans och helt enkelt öva på att gå på toa där. Jag hade i den situationen själv satt mig på toa och bett barnet lyssna när mamma kissar "oj vad det skvalar, skönt att kissa".

Jag håller helt me dom att inte ta på blöja! Barn har blöja bara längre och längre upp i åldrarna och det är inte bara pinsamt för dom när kompisarna inte har blöja. Det är även dåligt för både tarm och blåsa, de går och småskvätter samt att "bajsa med motstånd" som en blöja ger gör att de inte alltid tömmer tarmen ordentligt. Därav barn med blöja ofta bajsar flera ggr/dag.
 
Precis, det hade varit en annan sak om hon inte var redo pa det sättet att hon inte kände när hon behövde ga men det gör hon.

Vi övar pa, vi är iväg mkt sa det blir automatiskt mkt träning pa andra platser. Ihelgen ville hon inte ga för hon tyckte att det luktade illa pa den toaletten, jag kissade och sa att det gick bra men hon ville ända inte. En stund senare gick det bra. Hon klarar att halla sig länge sa jag känner mig inte stressad utan later henne välja själv.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 271
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 871
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 012
Senast: LiviaFilippa
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 895
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp