Tonåring och sovtider

Det är nog några enstaka tillfällen i skolan. Och jodå, barn kallas till tandläkaren regelbundet och får tillsägelser. Folk på soc berättar om att på kurserna för blivande tonårsföräldrar (som bland annat erbjuds till föräldrar där det finns konflikter redan i mellanstadieåldern) så är tandborstning ett återkommande minfält.
OT för tråden, men alarmerande! Vi har ju i Sverige gått från usel till utmärkt tandhälsa på några decennier. Väldigt synd om det vänder igen.
 
Sover jag för länge blir jag väldigt apatisk men håller jag 9 timmars sömn så mår jag bäst. Jag klarar inte att sova ''normalt'' har aldrig gjort kommer aldrig att göra, alltså 22-8. Jag dör.
Om hen sover för många timmar kanske du kan begränsa antalet istället för när. Oavsett om hen lägger sig 21 eller 04 får hen sova ex 9timmar?

Jag förstår inte varför flera säger att man inte hinner göra saker? Det enda som händer är ju att du skjuter på timmarna lite.
Sen missar du ju saker som händer på morgonen men för en god natts sömn offrar jag gärna det. Har också vänner utomlands som jag pratar med på nätterna.

Hundarna går ut 10/11 på morgon promenad och sista kvällskissen är vid 02. Vi slutar ju inte ta hand om djur och hem vid 21 bara för att det är då man ska sova.
 
Jag var extremt trött som tonåring, såpass att skolan blev lidande. Jag kämpade verkligen men hade väldigt svårt att komma upp på mornarna och det ledde till en hel del frånvaro från förmiddagslektionerna i skolan. Än idag har jag ingen aning om hur jag skulle fått mitt tonåriga jag komma upp i tid då min mamma verkligen försökt allt. Nu jobbar jag natt då jag tycker fortfarande att det extremt jobbigt att gå upp före 8-9 på morgonen. Det finns många studier som visar på att tonåringar har en annan dygnrytm, sen så är det såklart individuellt. Stora flertalet jag känner till har dock inte lätt med de tider vi har, jag är otroligt imponerad av min dotter som trots svårt med sömnen ändå tar sig till skolan. Jag vet att vissa nätter är hon vaken hela natten för att komma iväg till skolan på morgonen. Nu på lovet så har hon den sömn hon har, oftast uppe vid 12 på dan iallafall och det ok dålänge hon inte stör oss när vi sover och sköter det hon ska göra.

Jag vill egentligen bara påtala att just vilken dygnsrytm man har kanske inte är något man själv väljer och vissa har lättare att styra den än andra. För min del skulle jag gärna se att man kunde välja att ha senare skola under högstadie och gymnasie för jag tror att en hel del ungdomar skulle klara sig bättre igenom den då.
Tänkvärd artikel om sömnvanor hos unga: https://www.sydsvenskan.se/2015-10-...sovvanor-mer-an-de-kan-stoppa-puberteten-i-ov
 
Jag märker att det nog är stor skillnad på hur man är uppfostrad själv, och hur man ser på saker. Ser de som skriver att de inte hade "accepterat" vissa saker som tonåring, som att inte få sova hela dagen. Alltså, i min familj var det så att föräldrarna bestämde och var man en del av familjen och levde av sina föräldrar (som detta barn gör till 100%) fick man också acceptera att de hade vissa krav. Jag tycker själv inte att det är konstigt att bor man under någons tak, och denna någon servar en med pengar mat husrum kläder ja rubbet, då får man faktiskt ta och kamma sig och acceptera vissa saker. Med det sagt så hade ingen jagat upp oss vid 06, däremot att sova över middagen som åts relativt sent hade inte accepterats, den åt man tillsammans. Dels för det sociala, att man stämde av med familjen om saker som skulle ske, hade hänt osv, och av respekt för den som slitit med maten.

(Min mamma (när hon inte ville ha tjafs) sa vissa gånger när man frågade varför, att "För att jag säger det." Ett väldigt kasst argument rent diskussionsmässigt, men det markerade också att vissa saker fick vi vackert acceptera. I efterhand kan jag mkt väl förstå att hon ibland satte ner foten så att där var det slutdiskuterat, för med tre rätt skarpa tonårstjejer hemma var det nog risk för evighetslånga diskussioner annars. Jag tycker att det är alldeles utmärkt att ha bra argument för sin sak. Men jag tycker också att argumentet "så gör vi i det här huset, du får göra hur du vill när du flyttat hemifrån" kan vara acceptabelt det också. Inom rimliga gränser givetvis.Och jag vet mycket väl att här på buke är jag i minoritet som tycker så.)
 
Ja, det hade bitit på mig, för det hade varit sant. Det hade inte funkat alls bra om jag hade sovit till 15-16-tiden på sommarlovet, för jag hade min häst som jag förväntades fixa med. Mina föräldrar betalade ju allt för den, så det var väl knappast mer än rätt att jag förväntades ta hand om det mesta av det praktiska i den åldern?
Mamma och pappa jobbade ju del av sommarloven, och jag hade vissa förväntningar på mig att komma upp och hjälpa till med lite städning och matlagning. Vad jag tyckte om det som tonåring är ju lite svårt att komma ihåg, men det är väl inte det minsta märkligt att man har åldersmässigt vettiga krav på sig. Och inte bara rättigheter. Det känns för mig rätt normalt.

Fast kan man inte ta hand om hästen efter kl 16? Förutsatt att man inte behövet sköta alla fodringar.
 
Jag känner att jag vill träffa min tonåring under dagen för att kunna ha koll på måendet.
Man hör så mycket om droger och annat och ingen i familjen märker eftersom man liksom inte ses... Och det är nog det jag inte gillar...
En omyndig tonåring hade jag nog velat träffa mer än lite snabbt på kvällen.
 
Jag känner att jag vill träffa min tonåring under dagen för att kunna ha koll på måendet.
Man hör så mycket om droger och annat och ingen i familjen märker eftersom man liksom inte ses... Och det är nog det jag inte gillar...
En omyndig tonåring hade jag nog velat träffa mer än lite snabbt på kvällen.
Det är klokt tänkt. Men varför inte träffa hen då den vaknar och prata med hen?
 
Det är klokt tänkt. Men varför inte träffa hen då den vaknar och prata med hen?
Tänker att om mitt barn går upp vid 16 och jag lägger mig vid 23 så har jag ingen aning om vad de pysslar med. När de lägger sig- kommer hem- vilket skick kom de hem i?
Att vederbörande är pigg klockan 16 säger ju inget. Och sen gissar jag att en tonåring sticker hemifrån efter frukost och sen ser man inte röken av dom...

Om jag själv hade den dygnsrytmen hade jag inte haft något problem.
 
Det enda problemet jag kan förstå är maten..
Sovtiderna..om någon skulle lägga sig i mina sovtider skulle jag bli vansinnig. Vi är alla olika. Jag pluggar tex bäst på natten så varför ska jag då gå upp tidigt bara för att "nån" tycker det? Men visst jag får fortfarande gliringar av min far som är uppe 05. Skäller på mig att jag sover "så länge" fast jag är 30 år gammal och bor i mitt eget hus. Men jag mumlar bara något som svar och skiter i det. Jag förstår inte denna aversion till att vara vaken på natten, som att det är något fel på en?!
 
Jag märker att det nog är stor skillnad på hur man är uppfostrad själv, och hur man ser på saker. Ser de som skriver att de inte hade "accepterat" vissa saker som tonåring, som att inte få sova hela dagen. Alltså, i min familj var det så att föräldrarna bestämde och var man en del av familjen och levde av sina föräldrar (som detta barn gör till 100%) fick man också acceptera att de hade vissa krav. Jag tycker själv inte att det är konstigt att bor man under någons tak, och denna någon servar en med pengar mat husrum kläder ja rubbet, då får man faktiskt ta och kamma sig och acceptera vissa saker. Med det sagt så hade ingen jagat upp oss vid 06, däremot att sova över middagen som åts relativt sent hade inte accepterats, den åt man tillsammans. Dels för det sociala, att man stämde av med familjen om saker som skulle ske, hade hänt osv, och av respekt för den som slitit med maten.

(Min mamma (när hon inte ville ha tjafs) sa vissa gånger när man frågade varför, att "För att jag säger det." Ett väldigt kasst argument rent diskussionsmässigt, men det markerade också att vissa saker fick vi vackert acceptera. I efterhand kan jag mkt väl förstå att hon ibland satte ner foten så att där var det slutdiskuterat, för med tre rätt skarpa tonårstjejer hemma var det nog risk för evighetslånga diskussioner annars. Jag tycker att det är alldeles utmärkt att ha bra argument för sin sak. Men jag tycker också att argumentet "så gör vi i det här huset, du får göra hur du vill när du flyttat hemifrån" kan vara acceptabelt det också. Inom rimliga gränser givetvis.Och jag vet mycket väl att här på buke är jag i minoritet som tycker så.)
Jag kör också på -För att jag säger det.
När det gäller bilbälte eller andra saker som kan vara farliga att skita i.
Eller angående att hjälpa till hemma.
Mina barn är kloka och vet varför man ska hjälpa till hemma så den diskussionen behöver vi inte. Så någon gång när det är tonårssegt och vi behöver säga till om diskberget och dom stönar -Vaaaaarför måste vi gör detta?, så säger vi föräldrar - För att vi säger det.

Men jag kan inte hitta någon anledning till att tvinga dom gå upp på morgonen bara för att.
Vad är det man ska göra kl 11 som man inte kan göra kl 15?
Och rida är ju skönast kl 21 på sommaren då det är svalt och flygfäna somnat.

Barnen har aldrig behövt städa något annat än sitt rum, och det bara när dom känt för det. Disken delar dom med sin far. Häromdagen kom vi föräldrar hem till ett nystädat hus. Hela huset.
30 kubik ved har dom fixat.
Att som vuxen gå och tjura och vara arg halva dagarna för att barnen sover måste vara fruktansvärt och mer relationsförstörande än att prata en stund med sin unge när den är pigg och vaken en stund på eftermiddagen innan kompishänget tar över. Njut av den stunden istället.
 
Tänker att om mitt barn går upp vid 16 och jag lägger mig vid 23 så har jag ingen aning om vad de pysslar med. När de lägger sig- kommer hem- vilket skick kom de hem i?
Att vederbörande är pigg klockan 16 säger ju inget. Och sen gissar jag att en tonåring sticker hemifrån efter frukost och sen ser man inte röken av dom...

Om jag själv hade den dygnsrytmen hade jag inte haft något problem.
Med prata så menar jag inte säga -Hej vilken fin tröja du har, var var du igår och med vilka?.

Jag menar prata om livet, kompisar, nyheter - så som man gör mellan vuxna. Då får man en kontakt med sina barn och insikt i var barnets omgivning står - eventuell drogliberalism, politiska åsikter och kärleksproblem. Kanske planerar ungen en manifestation för Amnesty med sina vänner. Jag har träffat på vuxna som inte vetat att deras barn är djupt engagerade ideellt.
Inte förhöra, utan vara intresserad och lyssna.
 
Fast kan man inte ta hand om hästen efter kl 16? Förutsatt att man inte behövet sköta alla fodringar.
Våra stod nästan alltid inne på nätterna, även under sommarlovet. Alltså behövde de ju komma ut i hage på morgonen. Vi gick en liten bit till hagen med hästarna, och då fick jag ju kliva upp och gå med mamma/pappa. Vi har alltid haft hästar på sådant vis att vi själva har tagit hand om ALLT, förutom en kort period när de stod uppstallade på ridskola och jag tränade mer.
Så, nej, mina föräldrar hade inte accepterat att jag inte klev upp och hjälpte till. Och med rätta, även om jag kanske inte alltid tyckte det då.
 
Med prata så menar jag inte säga -Hej vilken fin tröja du har, var var du igår och med vilka?.

Jag menar prata om livet, kompisar, nyheter - så som man gör mellan vuxna. Då får man en kontakt med sina barn och insikt i var barnets omgivning står - eventuell drogliberalism, politiska åsikter och kärleksproblem. Kanske planerar ungen en manifestation för Amnesty med sina vänner. Jag har träffat på vuxna som inte vetat att deras barn är djupt engagerade ideellt.
Inte förhöra, utan vara intresserad och lyssna.
Jo visst.
Men om de kliver upp 16 - hur mycket tid till djupa samtal har man då? Jag har ju oxå ett liv liksom?
 
Om du jobbar standardkontorstider, när har du tid att intressera dig för dina barn på vardagar när det inte är semester?
Ja precis, vanligtvis är dom ju i skolan till 16.

Nä, jag tycker det verkar som Luther spökar i dom flesta hem. Någon gammal indoktrinering om att man är en bättre arbetare om man går upp tidigt. Kvar sen bondetiden med mjölkkor och lååååånga dagsverken. Idag ser inte arbetslivet ut sådant.
Och vi morgontrötta kan göra som passar oss.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 720
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 001
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 319
Senast: Tassa
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 252
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp