Bukefalos 28 år!

Tråd för unghästar födda 2008! =)

Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

men oj vad fina ni är :)
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Ja, det där med grimman hade min pöjk åsså åsikter om, men nu är det inga problem :)
Idag var första gången (har haft honom 2 veckor) som han skulle testa lite :) Hoppade rätt upp vid några tillfällen på promenaden idag, men fattade att det var fel, men man kan ju teste ;)
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Jaa, snart är det dags att lära henne vad täcket är. Det blir nog spännande. :D

Haha! Va skönt att det gick så bra! :laugh:
Jag har ännu inte vågat mig på några längre promenader, men tycker att det är kanon av henne att kunna tas in själv från hagen och hålla sig så cool. Hon är snart ikapp min 18 åring. :rofl:
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Ja, Tjabo skulle inte gilla stå i stallet själv, men han blir lite tryggare för varja dag...
Idag ska vi flytta, backa, gå fram lite på ridbanan... Wish us luck :)
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Hur har det gått idag? :D


Jag har bara haft inne min och borstat henne lite, samt klippt bort lite hår i nacken. Tyckte hennes grimma satt lite tajt, så provade en full ist, och sen satt ju kanon! :eek: Undra hur stort huvud hon kommer att få egentligen!

Jag försöker alltid använda röstkommandon och jag tror äntligen hon har börjat förstå vissa. som woah (stavning? :D) och back, och sen typ.. klick ljud med tungan för framåt. :)
Oh! Jag visste inte att det skulle vara SÅ HÄR roligt :D
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Det gick asbra!
Flyttade backade och frammåt, har samma kommandon som dig:laugh:
Gick över två bommar och det var han helt lugn med.
Sedan släppte jag lös honom så han fick lösgaloppera lite och det tyckte han om. Hoppade över de två bommarna:idea: (vilket gjorde mig glad då jag även ska hoppa honom (engelskt) i framtiden.
Jättenöjd med dagen! Bilder på www.lillatjabos.blogg.se
Tjabo har bara ponny i grimma än sålänge... men han e bara beräknad att bli runt 150cm...
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Åå va sött med ponny stl .
Då kan du ju köpa massa söta grimmor (avis)
Min kille är ju snart 13 månader o har stl full nu .
han har fötter i samma stl som vår fullvuxna tinker vallack nu :s

Vi har varit på vår första långpromenad i går (1timma i skogen) tyvärr så tror jag det blev liiite mkt för Lillefot .
Han gick ner på knä o skulle lägga sej o sova tyckte han på en gräsplätt vid sidan om stallet *S*
Får ta lite kortare runda nästa gång .

Jag försöker hitta på nästa steg i hans utbildning nu , men han verkar vara som sin mor o far .
Supercool i allt .
Väldigt lillgammal o busar sällan. Dock fruktansvärt tjurig när han läggar den sidan till .
Ska bli så jäkla kul att se han som vuxen i en trailbana jämsides med alla smäckrare westernhästar *s*
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Men va duktig han är! :laugh: Hur länge står han stilla när du ber honom?
Min får lite myror i brallan efter ett per-tre minuter. :D

orcide Javisst är det orättvist! :D Jag rensade ut och slängde MASSOR av min stora hästs grimmor för några veckorsen. Och den enda som fanns kvar är en "fulsöt" grimma från gek*s. :D

kl*

Hade med sambon igår, som fick hålla i den lilla damen medans jag lyfte och höll uppe alla hovarna. Sen tränade jag henne med täcket, skakar et över henne och massa sånt, och hon har blivit jätteduktig :D
Söta häst. Tur att hon är så himla snäll, annars hade et varit en tuff period nu. :crazy: Min stora tas nämligen bort på tisdag.. Usch. :(
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Ajaa, lite bilder på den lilla. :)
29593827.jpg

29593831.jpg

29593832.jpg

29593841.jpg
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Han står stilla kanske en två minuter, sedan ser man att han funderar på att börja flytta vikten och då får man va snabb och rätta till innan han hinner röra ett ben. Så står han någon minut igen tills man ser att han börjar tänka igen ;) Går faktiskt bra, men man måste ju vara exakt och inte tolerera några fel redan från början :)
Blev ingen promenad idag, haglade och regnade småspik :( Men imrogon så :) Lycka till allihopa
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

*kl*

Här kommer ett par färska bilder på min åring!:)
oktober%20058.jpg

oktober%20059.jpg

oktober%20165.jpg


Ser att ni har skrivit lite om hur långt ni har kommit i träningen..

Min kan i dagsläget gå längre promenader (40min) själv, ställas in i stallet och vara lugn själv.
Vandes vid bett i sommras, men har ej använt det sedan dess, van vid täcke.
Kan longeras ett par varv åt gången åt båda håll utan problem.
och andra basic grejer som back, fram och stå still...

Ska komma igång med tömkörning så snart jag får min beställda däckel.:)

Jag kan faktiskt inte påstå att jag hanterar min unghäst speciellt mycket, max 2-3 ggr veckan, men då ser jag istället till att jag har gott om tid, tålamod och en ordentlig plan med min träning och det har än så länge gett resultat, han har väldigt lätt för inlärning av nya saker. och ur hanterings synpunkt beter han sig mer som en förståndig gammal märr än den unghingst han är!:D
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Det är klart!
Jag är lite osäker på hur hård jag vågar vara mot henne nu i början. Idag är det en veckasen jag hämtade henne.
Igår hade vi en lite dålig dag.
Hade lite problem med att lyfta hovarna och hon kickade lite efter mig när jag skulle ta bak.
Det gick bra till slut.. Men ändå.
Jag brukar vanligtvis vara borta och jobba med henne lite under dagen då jag kan vara ensam i stallet. Jag blir gärna lite "feg" när det är folk omkring och brukar undvika att jobba med henne då, just för att jag vet det. Oj, va luddigt det kändes. men ni förstår säkert?
Men igår hade jag sambon med mig och ville passa på att ta hovarna när han kunde hålla henne.
det var folk där, hästar som stod i stallgången, alla hästarna var inne.. och jag hade precis pysslat om min andra häst och var väl lite känslosammare än vanligt. :(

Ska snart bort och ta nya tag! :)

golden_tinka: Men så fin han är! :love:
Hur länge har du hållt på med honom då? Tycker ni har kommit ganska långt, allihopa! :D
Jag har inte bråttom med att lära henne saker, men jag tycker att min är väldigt lättlärd.
Det är visserligen min första unghäst och jag har som sagt bara haft henne i en vecka så.. ;) skenet kan bedra :D
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Gud va söt din unghingst är!! :love:

Jag grejar inte heller så ofta med Legend. Kanske 2 gånger/vecka. Däremot så blir det ju hantering varje dag i form täcke på/av (han går med täcke i hagen vid dåligt väder) in och utsläpp där jag varje dag gör något stopp när jag leder honom. Han svarar jättebra på whoa och stannar så fort jag stannar. Jag vill oxå att hans huvud alltid är vid min axel när jag leder, han får aldrig gå förbi mig. Det övar jag ju varje gång jag leder och han är så duktig på detta nu :laugh:. Jag är jättenoga med den vardagliga hantering och håller stenhårt fast vid dom "regler" jag satt upp. Det blir så lätt man man själv kanske inte orkar bry sig att dom går lite framför en på morgonen osv men eftersom jag har tänkt att behålla honom som hingst så vill jag att han ska vara riktigt bra på backen innan han blir för kaxig :)

Jag brukar försöka ställa upp honom på gången och borsta nästan varje dag oxå och då blir det ju lyfta hovar (som funkar kanonbra nu) gå undan lite för tryck och så blir det alltid att jag backar nåt steg för att kolla så han lyssnar.

Han är en riktig pärla och är otroligt rolig att jobba med! :laugh:
Men som sagt i paddocken så är vi kanske 2 dagar i veckan. Han flyttar fam och bakdel för tryck. Backar bra och går fram bra på kommando/tryck. Vi longerar lite oxå och det börjar gå riktigt bra! Tänkte att jag skulle börja gå:laugh: med mamma lite när hon rider sitt sto så att han lär sig att man ska kunna gå bredvid ett sto utan att hälsa. :) Kommer vänja honom vill gjord, bett och börja tömköra lite in höst/vinter och så fortsätter vi med lastningen som har funkat jättebra hittils.

Ang grimma som ni skrivit om så har han oxå ponnygrimma fortfarande :laugh:
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Första gången med täcke idag, och det gick super!
Har varit riktigt snuskväder de sista dagarna så han har blitt förkyld så nu blir det täcke på de dagarna :)

Han har verkligne börjat ta sig ton... Idag ville han inte gå vid axeln utan testade hela tiden att gå lite lite förbi, och jag tragglade självklart, hur gör ni då? Jag gjorde halter, backade och ibland höjde jag handen för att han skulle fatta att han var för långt fram men han försökte liksom hela tiden , gick aldrig superbra, sådär som det brukar gå, har ni några tips??

Bilder på lilla pållen i stooora täcket (ändå ett 115 cm :P ) på bloggen
www.lillatjabos.blogg.se
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Legend har oxå 115 cm på sitt täcke men det börjar bli lite kort i ryggen. Hur hög var din häst nu och hur stor räknar du med att han kommer att bli? :laugh: Dom verkar ju rätt lika i storleken våra så det är ju lite kul att jämföra :) Legends mamma var ju c-ponny (welsh) och pappan quarter på 154 cm. Vi har mätt benen på honom och då verkar det som han kommer att landa på 148-149 cm och det vore perfekt! :laugh:

Ang att leda dom så backar jag honom alltid om han går förbi mig. Men framförallt så tränar jag mycket på att stanna för whao och att han stannar så fort jag stannar. Om han inte stannar med en gång utan stannar lite långsammare så att han hamnar framför mig så backar jag honom och gör om stoppet. :laugh: Viktigt att man tränar dom dagarna som dom inte är FÖR pigga utan gärna lite slöa så att dom hellre vill stanna. På så sätt så blir det rätt fler gånger och dom lär sig fortare :laugh: Sen är jag alltid jättenoga med vart han går även om kl är 7 på morgonen och jag knappt orkar gå ;):p
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Då gör du som jag gör, bara att traggla :) Det jobbigaste är att vi har kollektivt i stallet så många olika som tar pass... (det är mitt stall men jag har hyresgäster...) Men jag har bett dem att göra som mig, men man vet ju hur dte är. Det positiva i kråksången är att han blir van vid att många olika hanterar honom (med många så är vi 6 stycken totalt )

Beräknar att han blir 150-152 ca. Pappan quarter är 152, mamman quarter tror jag var 150 :) 115 täcket är lite kort i ryggen, precis som på din, måste mäta, har inte gjort det än :P
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Här kommer min nya pärla-en underbar liten hingst kille på 1,5 år.
Han heter Smart whiz of Lena,kallas Smarty!!
29634469.jpg


29634472.jpg


29634465.jpg
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

oh! Så fin! :laugh:


kl*

Min lilla har 125cm på sina täcken och det är precis så det går runt.. :crazy: Har ännu inte vågat knäppa magjordarna och bensnörena. Förhoppningsvis ska jag våga det denna veckan.

De senaste dagarna har hon börjat testa en hel del. I måndags och idag så totalvägrade hon att gå ut genom dörren igen efter att jag tagit in henne för att pyssla om henne.
Jag hade för lite plats att vända henne på och när jag backade för att sen gå fram så resulterade det bara till att vi kom längre och längre från dörren, så jag tog ett ordenligt tag och minsta lilla framåt, så släppte jag. Sen gick det så.. tog lång tid men det gick. Väl ute så gick vi in igen för att sen vägra gå ut. Samma sak igen. Tyckte dock att jag hade visat att det inte fanns någon annan väg, så jag belönade henne genom att släppa ut henne igen.

Söta, bråkiga bebis. :devil::love:
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Hon är rädd om sina bakben.. Är mest orolig över att ge henne trauma, men det kanske bara är att knäppa och låta henne acceptera det?
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: Lady_S
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
38
· Visningar
4 593
Senast: Fibusen
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 794
Senast: Mia_R
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 374
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp