Bukefalos 28 år!

Tråden för oss ridskoleryttare!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

åh vill åka på ridläger. :( har aldrig varit på det haha -.-
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

*kl*

Har nu kommit på hur man lägger in bilder, och därför kommer det bild från framridningen på en av de tävlingar jag haft Tigger, som enligt mig är ridskolans bästa ponny. Förhoppningsvis honom jag ska ha på bohuscupen oxå :angel:

Dock är bilden väldigt röd, och jag var långt ifrån beredd på att mamma skulle fota just då ;o

99016_1259510604.jpg
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Vilken vacker färg Mel Mamai hade ^^!

kl
Tänkte på en sak... Hyr era ridskolor ut hästarna på sommrarna? Till elever eller till allmänheten?

På min hyrs de ut i 3 veckor till oss som rider där, man får anmäla sig intresserad och av vilka hästar sen tar ridskolelärarna och väljer ut vilka de tycker passar bäst.

Den första hästen jag hyrde i mitt liv, Orion, misstänker jag starkt att jag åkte på eftersom det kanske inte var så många andra som ville ha honom ;) plus att jag red honom väldigt mycket... eftersom ingen annan ville ha honom. Jättetrevlig, personlig häst, absolut snyggaste hästen i stallet, men han bockade något så djävulskt. Första dagen på hyrtiden åkte jag av så jag fick hjärnskakning, men sen gick det super! Efter den sommaren så såldes han :p Saknar den lille filuren!

dwruw2.jpg

Bild på oss från en film vi spelade in.

2mhviop.jpg

Snygging :love:
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Snygg häst! Vad var det för stam på den?

Våra hyrs inte ut på sommaren, de behöver sitt sommarbete för att vila upp sig, läka ut småskador, och få lust på ridskolejobbet igen. De brukar gå på bete från midsommar till mitten av augusti ungefär, superhärligt för dem!
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Tänkte på en sak... Hyr era ridskolor ut hästarna på sommrarna? Till elever eller till allmänheten?

Våra ridskolehästar går ridläger dem 3 första veckorna efter att vårterminen slutat, sedan får dem sommarlov (gå på bete dygnet runt utan att göra ngt annat), så dem vilar inprincip hela sommaren.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Likadant hos oss. Tror sommarbetet brukar vara 6 veckor ungefär. Sen är det igångssättningsläger i en vecka då det är lite uteritter och lätta pass, efter det är det ridläger för miniorer och såna småbarn (skrittar och travar, galopperar långsidor/kortsidor typ). Efter det brukar terminen börja, men lektionerna är mest skritt och trav (lättridning) i början :)

Fin häst Scandi!
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Javisst är han, kul att du också tyckte det! Det var en import från Polen, e: Absynt ue: Orkan.

Skönt för hästarna förstår jag! Det märks så tydligt att de gillar sitt liv i hagen på sommaren, Orion till exempel, lät mig tränsa honom, leda honom ett par steg sen var det tvärstopp, fyra hovar djupt rotade i vegitationen: "Varå?! Behöver jag lämna hagen?!" Tog mig upp till en timma att få ut honom därifrån, försökte med alla möjliga olika trix (som han bara gick på en gång) tills jag till mitt stora förtret fick erkänna mig besegrad den näst sista veckan och fick ta mig mig ett grimskaft att daska till rumpan med.

Förra hästen jag hyrde, Bibor, hade man inte en chans i världen att få tag i den första halvtimman utan man fick springa och jaga honom tills han tröttnade... Puh.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Hyr era ridskolor ut hästarna på sommrarna? Till elever eller till allmänheten?

Vi har ridläger i början och slutet av sommaren, däremellan går de flesta på bete på gården. En del hålls igång av stalltjejerna, (jag har varit bland dem i flera år), och några veckor innan ridskolestarten sätts alla hästar igång av stalltjejer och andra duktigare ridskoleryttare som hjälper till mycket.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

kl

I lördags såldes fina Lady som jag red en del. Känns jättetråkigt för hon var verkligen fantastisk att rida, men hon var hemsk i stallet och trivs nog mycket bättre i ett litet privatstall (endast tre hästar). En sista bild på världens finaste häst, inte jag som sitter på:
fs_425850109_16603_1258899514.jpg


Igår hoppade jag en ny häst! Vodka heter han. När jag började rida kändes han sååå konstig, verkligen jättekonstiga rörelser, men när han kom igång var han riktigt fin. Han är verkligen byggd i uppförsbacke och har världens power där bak! Hoppar jättebra också, dock har han typ ingen bjudning när man vänder upp mot hinder så det känndes jättekonstigt. Man kommer i en bra galopp men det "händer inget" när man vänder upp mot hindret, jag gillar hästar som verkligen suger tag i hindren. Trots det verkar han tycka att det är kul att hoppa, öronen framåt hela tiden och studsar över 90 cm med en halvmeter emellan. Lite skumt :p Gammal hoppbild på honom, inte jag som sitter på:

cuper196.jpg
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Scandi; Tänkte på en sak... [B skrev:
Hyr era ridskolor ut hästarna på sommrarna? [/B]Till elever eller till allmänheten?

På min ridskola går hästarna på bete på sommaren. Strax innan höstterminen börjar brukar man anordna lite uteritter och dagridläger etc för att sätta igång hästarna lite.

Idag har jag rätt mycket träningsvärk efter att ha ridit dressyr igår på en tung och inte alltför intelligent häst. Han är alltid väldigt svår i vänstervarvet, stel och fattar väldigt lätt fel galopp. Höger varv gick mycket bättre. Jag har bara ridit honom en gång innan och har väl inte helt hittat hans knappar än ;), men det är en utmaning att rida hästar av en typ man inte alls brukar ha.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Det låter som typiskt för en lite osäker häst, tycker jag? Unghästar hoppar ofta så, eller vuxna hästar som inte hoppat så mycket. De är lite osäkra och vågar inte suga tag i hindrena, och sen hoppar de med en halvmeter tillgodo för att vara säkra på att inte riva. Det brukar bli bättre vartefter de får mer hoppvana.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Förstår din tanke, men tror inte att det är det som är anledningen. Han är 8 år och kunde inte hoppa när han kom hit (ca 1,5 år sen), men lärde sig snabbt och nu hoppar han verkligen allt. En riktig klippa och har hoppat mycket sen han kom hit, med alla sorters ryttare, tävlat lokalt osv. Aldrig tittig (på hemmaplan), stannar aldrig osv. När han hoppar sådär högt/stort så känns det inte som att han gör det för att han överhoppar sig utan mer som att han bara hoppar högt för att det är lättare än att hoppa lågt :p Har inte varit någon skillnad varken åt det bättre eller sämre hållet när det gäller bjudningen på hinder sen han kom hit. Jättekonstigt.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

På bilden ser det ut som att han hoppar med ganska dålig benteknik, det är inte det helt enkelt då? En häst som är försiktig men inte viker in benen kommer alltid att hoppa rätt högt över hindrena, vi har också en sån. 1,5 år är väldigt lite för en ridskolehäst att lära sig hoppa ordentligt, det brukar ta mer än så även om hästen gillar att hoppa, eftersom de får hoppa med alla sorters ryttare.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Han hoppar bättre om han hoppar lite högre, 90 cm är liksom ingen ansträngning. Men bäst teknik i stallet har han väl inte direkt ;)
Men det är egentligen inte det att han hoppar högt över hindren som är jobbigt, det är det att han inte bjuder :p
Han hoppar säkrare och snällare än flera av våra äldre hästar som är betydligt mer rutinerade, så att säga att han inte har lärt sig hoppa stämmer inte. Självklart kan det alltid bli bättre men banor på 0.90-1 m hoppar kan klockrent.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

kl

jag ska byta ridskola :eek: :D

från en av malmös största, till en liiiiiten som ligger ca 2 mil utanför stan eller något... egentligen tar de bara in vuxna, men eftersom jag och min kompis jobbar hos en som rider där får vi en "specialgrupp".
Känns som om jag kommer utvecklas otroligt mycket mer i min ridning här (men det är såklart bara en känsla) och som "arbetsgivaren" sa: "det är dubbelt så dyrt, men bra mycket mer än dubbelt så bra" (jämfört med de vanliga, stora, typiska ridskolorna)
så nu är det slut med ponny, helt och hållet om jag inte skaffar en egen någon gång, insåg jag precis. det är ju... ´konstigt.

men två gånger till ska jag rida på XXX, och på fredag ska jag och kompisen provrida i det nya stallet. :D :bump: :banana:
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Tänkte på en sak... Hyr era ridskolor ut hästarna på sommrarna? Till elever eller till allmänheten?

Våra hästar är lediga på sommaren, dom åker iväg på bete 6-8 veckor. Sista veckan innan ridskolan börjar är det lite lätta igångsättningskurser.

Tycker helt klart hästarna är värda att vara helt lediga, så hårt som dom jobbar hela året. Våra åker iväg till en gård en bra bit bort och ingen får hälsa på dom där, tycker det är bra att dom får slippa allt spring och mas och folk.

Dom är så glada och nöjda när dom kommer tillbaka, det märks att dom älskar det! :)

(Och så finns det en fördel för oss som är ute och tävlar; vi brukar hyra samma lastbil som dom åker till betet med, så dom förknippar den med något bra och vi har aldrig problem med att lasta! :D)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Hej! Hoppas ni haft en härlig jul och nyår!
Tänkte på en sak... Hyr era ridskolor ut hästarna på sommrarna? Till elever eller till allmänheten?

På den ridskolan jag red förut hyrs en del av hästarna ut under året, men alla kommer hem till sommaren, för då är det ridläger hela sommaren. De får någon vecka ledigt var, men inte så värst mycket tror jag :( De har det faktiskt mycket lugnare resten av året, men så går de sällan mer än en lektion om dagen och det är bara lektioner fyra dagar i veckan.

Hur det är där jag rider nu vet jag faktiskt inte.

*kl*
I måndags så red jag med min gamla hoppgrupp för skojs skull! Dels så var jag lite nyfiken på hur det skulle kännas nu när det var så länge sedan och jag tycker att jag har lärt mig så mycket nytt, dels så var det sista gången eftersom "grabbarna" (de två killarna/männen som var kvar i gruppen) slutar nu och gruppen försvinner. Hursomhelst så var jag supernervös innan, särskilt som jag inte hoppat på evigheter och skulle rida min lilla favvo Mr Romeo, som är en otroligt begåvad men rysligt lat d-ponny, och visar det gärna genom att försöka bocka av mig... Men det gick bra, han kändes väldigt positiv och framåt och bjöd fint på hindren! Och jag måste säga att jag tycker att jag har fått en bättre sits och balans även vid hoppningen och att jag kunde få ut det jag ville av lilla bus-Romeo med mycket mindre hjälper än tidigare!
Iofs så började han fåna sig lite på slutet när ridläraren höjde och han tyckte att han hade gjort sitt för dagen, men vi kom över allt, trots lite trixande ibland.

Vad jag upplevde som en stor skillnad var att det var lite "vilda västern" mot vad jag vant mig vid :) Det var jätteroligt att vara med, men jag trivs nog trots allt bäst på de små lurvponnyerna :p Det var första lektionen med dem efter jul igår och jag red en liten rolig häst som heter Kraka. Det fungerade riktigt bra, jag fick dock lov att vara väldigt tydlig och lite bestämd, för hon är nog också lite lat och slipper gärna jobba lite och genar i hörnen om hon kan :) Men när hon insåg att hon inte kom undan var hon helt med på noterna!

Här är en liten bonusbild på söta Romeo från avslutningshoppningen på vuxenridlägret i somras! Han är en riktig pralin när han vill och en riktig lyxponny :love: min sits är väl inte den snyggaste men men, nu är det hästen ni ska titta på :)
5420_136982716201_733926201_3184529_391401_n.jpg
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Snyyygg! :love: Vad jag kan se så ser han ut att ha en fin språngkurva, ser supertrevlig ut.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Puh, igår var första lektionen för mig i ridskolans bästa grupp! Blev drillad så in i norden, haha, hur skönt som helst, känns som om jag äntligen kommer komma vidare lite i min utveckling. Störtnöjd med min nya ridlärare.

Vill även säga att jag nog var lite hård mot min förra ridlärare, jag åkte på en privatträning för henne och fick en massa hjälp och bra tips, problemet i ridgruppen var snarare att hon inte fick tid nog över till mig. 3 kommentarer per pass varav minst två var "jättefint där" hjälper en liksom inte så mycket...

Hursomhelst fick jag en riktig slöfock till häst min första lektion... Hon kan gå riktigt, riktigt fint med en duktig, duktig ryttare men är man aningen okonsekvent på henne så är det kört. Faktiskt riktigt svårt! Inte alls min typ av häst, svenskt halvblod, lite tung i sina steg medans jag är van vid och föredrar fullblodstyperna som dansar fram.

Men min ridlärare tyckte det såg riktigt bra ut, och det kändes rätt ok i slutet, får vänja mig vid henne lite först tror jag. Sadeln var en riktig mördarsadel dock... stenhård och så placerar den mig helt fel så jag får kämpa med att bara sitta rätt.

2a4vo2b.jpg

Melody
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
24 25 26
Svar
513
· Visningar
58 333
Senast: cewe
·
Ridning Nytt år och ny tråd. Här kan vi diskutera våra härliga ridskolehästar, lektionerna och allt annat som handlar om ridskolan.
41 42 43
Svar
843
· Visningar
51 084
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 702
Senast: Lavinia
·
W
Utrustning Jag brukar ha många livliga diskussioner med en kompis angående just ridspön. När jag rider brukar jag ha ett långt dressyrspö om...
Svar
17
· Visningar
2 834
Senast: Whiplashr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp