Tråden för oss ridskoleryttare!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Ja, han är verkligen hur söt som helst :love: Och spänstig som en katt, minst! Kändes som hästen var gjord av gummi första gången jag satt på honom :D Han är dessutom väldigt välskolad i grunden, t ex är galoppsluta inga problem, om man bara lyckas övertyga honom om att det är kul att jobba :) Tydligen har han även större galopp än flera av de stora hästarna. Synd bara att han är lite (mycket) lat och gärna försöker skicka av en när han tycker det blir lite jobbigt.

Det låter som du haft en riktigt bra lektion! Det är kul när man verkligen blir utmanad, får jobba hela tiden och inte komma undan alls! Är hästen en sådan som är ganska svår, men så snart man verkligen gör rätt så blir det kanon?! (det var det intrycket jag fick iaf :)) Sådana hästar tycker jag är superbra att rida, för man lär sig så mycket när man verkligen känner skillnad när man gör rätt.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Låter ju hur bra som helst! Vilken fuling som bockar av en ;) smart dock, Orion hade för vana att bocka av folk som använde spö, det tyckte jag var rätt imponerande. Det är så svårt att få en häst som är lat motiverad att vilja jobba... önskar att det hade fungerat med att bara hänga en morot framför näsan på dem eller något.

Ja precis, tror också jag kommer lära mig en hel del på henne :) Hon är också väldigt välskolad och jag har sett henne ridas ordentligt så jag vet att det kan bli så superbra, bara jag hittar knapparna och inte gör fel. Sjukt jobbigt med pressen man får på sig med en sån häst bara, haha ;D
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

kl

idag provred jag på den nya ridskolan. Det var superkul, fastän vi inte red så länge så kändes det som om jag lärde mig mycket.

jag fick rida en "liten" häst (alla hästar är stora enligt mig) som heter Romanov. Jättefin, väldigt stadig med bra balans och mycket självförtroende, och en enorm trav som verkligen "kastade" upp en i lättridningen. Vi tränade mest på att få hästen att gå långsamt, sittade, i lätt sits och under lättridning (väldigt mycket lätt sits...)
Romanov var väldigt snäll, men eftersom han är så stadig i sig själv lufsar han bara på i sitt eget tempo om man inte ser till att få uppmärksamheten. Glad var han också- öronen framåt nästan hela tiden :D
Romanov2.jpg

Romanov3.jpg

romanov1.jpg
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Varför ska du byta? Och har du bestämt dig än? :)

En fin häst ser det ut att vara iallafall, men betten såg inte så roliga ut.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

jag ska byta eftersom det känns som om jag inte kommer någon vart där jag rider nu/innan- vi har gjort samma sak i 4 år ungefär, och visst, det kan vara bra övningar- men jag vill åtminstone känna att jag kan göra dem bätte och bätttre, och med kommentarer som "driv lite mer" och "du kom fel där" så utvecklas man inte så mycket (eller, de ka ju också behövas, men man vill ju ha lite mer instruktioner är så...)

t.ex så kom den här ridläraren på efter ca 15 minuter att jag böjer armarna för mycket och därför spänner mig i sidorna (vilken skillnad när jag sträckte fram dem!)- något som min gamla ridlärare inte sagt ett ord om på 5-6 år!!

betten vet jag inte- de rids normalt sett på vanligt tränsbett, men det finns en enorm samling av olika sorter för att kunna växla ibland. jag är inte heller så förtjust i pessoa t.ex, men med tanke på att ridläraren är väldigt mån om att hästarna ska må så bra som det bara går så tror jag algrig att hon skulle låta någon med hård hand rida med skarpt bett, eller över huvud tagen låta någon dra i tyglarna- så ett par lektionen per termin är knappast farligt för hästarna.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Kul att det verkar vara mer givande på det nya stället! Jag antar att du kommer att fortsätta där :) Det gör ju så mycket att man får bra kommentarer som hjälper en att komma vidare. Hoppas du kommer trivas!

*kl* Jag har precis svarat på två annonser där de söker medryttare :crazy: Känns lite pirrigt... det hade verkligen varit jätteroligt, men samtidigt tvivlar jag lite på mina ryttarkunnskaper att jag verkligen skulle göra det bra... jaja, jag borde kanske vänta och se vad de svarar innan jag jagar upp mig för mycket :)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Kul, hoppas du får svar! :)
Jag gjorde samma sak i höstas, jättenervöst men det gick bra för nu har jag varit medryttare sen november :) Det är kul med lite mer än bara ridskolan.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

kl

Ridlektion igår, fick bästaste Bullen :love: Det gick bra, han kändes pigg och framåt. Fick kämpa lite i galoppen, den blir gärna lite flack och fyrtaktig men när man väl får igång galoppen och kan öka och minska där så lossnar det mesta. Vi övade lite på öppna, det gick hyfsat men jag var inte riktigt nöjd. Han blev lite stressad och jag var lite ofokuserad. Men men. Vi var iaf bara 5 st i gruppen igår så det var betydligt mer plats än förra gången :)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Jag är också på gång att bli medryttare :) Shaklima här på buke tipsade mig om en ponny i hennes stall som sökte medryttare, så jag ska troligtvis provrida den på söndag. Det hänger dock ganska mycket på att det går att ta sig dit och hem, bussarna går väldigt sällan.

zassoo: Vad kul att du verkar nöjd med nya gruppen :) Det kan nog komma en del positiva saker av att byta ridlärare, även om den gamla var bra.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Men gud vad roligt! Håller tummarna för dig. Medryttarhäst är ungefär det bästa man kan ha :love: man lär sig så himla mycket. Min åkte jag på av ren flax, ägaren till araben kom fram och frågade mig om jag ville hjälpa till och vad jag har fått kämpa med den hästen, men nu har jag ridit henne i två år och allt föll på plats tillslut. Jag skulle vilja säga att den hästen har hjälpt mig mest av alla med min ridning, otroligt känslig och lyhörd häst.

Så har aldrig svarat på annonser för sådant men jag kan förstå att det är pirrigt! Lycka till!
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

knapp

Igår hoppade jag samma häst som förra veckan. Var lite konsekventare i min ridning och red mycket mer tempoväxlingar när vi red fram. Det funkade bra, han bjöd mycket mer än förra veckan och var faktiskt riktigt rolig :) Inte alls sådär att han bara "lunkar på" utan lite mer alert. Hoppade bra också, bättre än förra veckan men det beror nog på att han var mer igång. Kanonfin när vi travade av sen också, riktigt rolig häst faktiskt även om han inte riktigt är den typen jag föredrar.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

zassoo: Vad kul att du verkar nöjd med nya gruppen :) Det kan nog komma en del positiva saker av att byta ridlärare, även om den gamla var bra.

Ja verkligen, man kan se saker på andra sätt, får lite nya influenser. Så det är kul :)

Igår hoppade jag samma häst som förra veckan. Var lite konsekventare i min ridning och red mycket mer tempoväxlingar när vi red fram. Det funkade bra, han bjöd mycket mer än förra veckan och var faktiskt riktigt rolig :) Inte alls sådär att han bara "lunkar på" utan lite mer alert. Hoppade bra också, bättre än förra veckan men det beror nog på att han var mer igång. Kanonfin när vi travade av sen också, riktigt rolig häst faktiskt även om han inte riktigt är den typen jag föredrar.

Vad kul! :) Du brukar rida hästar som är mer framåt eller?
Jag föredrar nog egentligen hästar som jag får driva fram, i alla fall i hoppningen. Klart de inte ska vara sega, men så att man själv får kämpa lite.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Jag föredrar hästar som är lite lagom framåt, lyhörda och lite kvicka. Men tyvärr har vi inte jättemånga såna ;) Men jag behöver ju verkligen lära mig rida andra sorters hästar också så det är väldigt nyttigt att rida dom som är tvärtemot.

Och Smokey var så otroligt fin idag :love: Han har aldrig varit så fin på grupplektion förut, och galoppen var helt fantastisk :love:
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Ja det är nyttigt, det braiga med att rida på ridskola :)

Vad härligt att det gick så bra! :banana:
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Kl

Igår hade vi första ridlektionen för denna terminen (förra veckan var teori). Jag fick en häst som heter Waldi, en haflinger. Jättesnäll att sköta om i boxen, en glad och trevlig häst!

I ridningen märks det att han är ganska ung fortfarande, jag vet inte riktigt hur mycket han kan men det verkar mest som att han är envis och inte vill jobba i onödan även om han är pigg. Vi hade lite trav- och galopparbete på volterna vilket kändes bitvis bra, men jag måste tänka på att sträcka upp mig och inte luta mig framåt. Efter det övade vi lite på skänkelvikningar och då kändes han ganska "trög". Han flyttade inte mer än han behövde, om man säger så. Men efter ett par gånger gick det bättre, så det fick jag beröm för. Nästa gång ska jag ha med dressyrspö, då kanske det går lite bättre. Kändes ändå som en helt okej lektion.

Här är en bild på Waldi som jag tog i somras. :D

S1054374.jpg
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

så gullig :)


kl
red sista lektionen på gamla ridskolan igår, det var hoppning. jag red X-et, ett litet tåg som mest tuffar på i 190 om han får välja. men i stället för att dra upp huvudet har han det vid knäna, så han "låser" nacken lite och blir stark och svårstyrd. lite seg i starten, sen drog han iväg i full fart runt ridhuset ett varv när jag drev på, men efter det gick det bra, även om det växlade lite vem som betsämde :angel:
är rätt nöjd med att jag fick honom att lyssna på mig och gå fint och samlat på spåret när vi skulle galoppera fram, i lätt sits med lite extra fart för att låta hästarna springa av sig, eftersom flera andra bockade iväg och han aldrig är sen att busa.
han går i princip som ett upp-och-nervänt U helt tiden, och hoppar från den ställningen (förhöjande hjälper biter inte på den ponnyn), så det blir väldigt roliga studsbolls-språng, men jag tappade balansen ett par gånger när jag inte fick fram galoppen ordentligt (vägra finns inte i hans värld, hellre ett jättesprång). Tur för både mig och hästen att jag har fått in vanan att ta tag i manen :p
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

hej på er!
Jag har inte skrivit här på säkert en månad, ung. sist jag red...
Jag fick sånt besvär med mitt "löparknä", haltade i 2 dagar efter varje ridpass, så då kände jag att det var dags för en paus,tyvärr.
Men nu har jag anmält mig på en terminkurs på kvälls tid och tänkte försöka rida dagtid någongång då och då när jag får barnvakt. :O
Känns riktigt bra och börja igen och jag får rida min favvo häst och det gillar jag!
Imorgon ska jag fara och rida för en ny ridledare, hon verkar vara duktig så det ska bli spännande. Men jag har inte ridit på ett tag så vi får se hur det går. Men jag är otroligt spänd inför det faktum å få rida igen! Måste tänka på "tårna frammåt" så kanske knät håller sig. Har nämligen en tendens att rida med tårna pekandes utåt och det är ju inte bra.
Håll tummarna för att det går bra!:)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

I måndags fick vi prova på att gallopera, äntligen! Åh va kul det var!! Även om det bara var en liten bit och jag kände mig ungefär som en vante som flög i vinden.. *haha* Tydligen såg det bra ut enligt läraren men det kändes sådär. Kul var det iaf.

Dagen efter skadade jag ryggen.. Fick ryggskott så jag kan inte rida nästa måndag.... Hoppas jag inte missar nått roligt!
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

tillbaka efter min lektion! Underbart! Den där underbara fantastiska känslan infann sig i galoppen , när allt bara flyter! I like!
I traven tränade vi halter i volten vid varje hållpunkt. Det tog ett tag men sen satt även det! Min nya ridledare är fantastisk hon ser mina små misstag och fokuserar på dem. Fick kämpa mkt med min hållning, och skänklar idag. Tårna framåt hörde jag med jämna mellanrum... :) Underbart jag längtar till nästa vecka!
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

*kl*
Kommer på mig själv med att vara dålig på att skriva i denna tråd.
I söndags började jag i den nya ridgruppen eftersom jag var tvungen att byta ridtid pga jobb. Red då världens bästa Mr Kiwi :heart :) Gick väll inte så jätte bra direkt, men han är bäst ändå :)
Och igår så red jag istället för en tjej som jag känner och då red jag Britta.
Och det gick faktiskt överförväntan, har inte varit så förtjust i att rida dressyr på henne förut, men efter igår har hon flyttats från - sidan till + sidan, sedan får vi se hur länge hon stannar på + sidan ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
22 23 24
Svar
476
· Visningar
53 823
Ridning Nytt år och ny tråd. Här kan vi diskutera våra härliga ridskolehästar, lektionerna och allt annat som handlar om ridskolan.
41 42 43
Svar
843
· Visningar
50 829
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 681
Senast: Lavinia
·
W
Utrustning Jag brukar ha många livliga diskussioner med en kompis angående just ridspön. När jag rider brukar jag ha ett långt dressyrspö om...
Svar
17
· Visningar
2 804
Senast: Whiplashr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp