Tråden för oss ridskoleryttare!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

*kl på mig själv
Har varit lite uttråkad idag, så har suttit och laddat upp bilder på pixbox på ridskolans storhästar.
Ska ladda upp bilder på ponnyerna någon annan dag.
Bilderna

Alla bilderna har jag tagit, hoppas ni tycker om dem
 
Senast ändrad:
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

fina bilder :)

Idag var det andra lektionen på nya ridskolan. pga avbokningar fick vi nya hästar, eftersom de behövde gå. men det gjorde inte mig något, eftersom jag gillade dagens häst mer :)
Ynix hette han, nästan 170 hög, men smal som en liten ponny... Superkänslig och väldigt trevlig, så pass känslig att när jag tappade takten, balansen eller känsligheten lite, lite så spännde han sig rejält, och snubblade t.o.m :eek:
Men det var en väldigt bra häst om man vill bli bättre ryttare känns det som, för minsta lilla rörelse, medveten eller av misstag, får omedelbar reaktion.
vi fick rida lätt i galopp igen- och precis som förra gången gjorde det hästarna väääääldigt pigga :D

Ynix:
Ynix.jpg


jag hittade ingen bild rakt framifrån, men här sen man ändå rätt bra hur smal han är (inte jag som rider):
Ynix22.jpg
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Jag hoppade över min ridlektion igår! :eek: Hade lovat mig själv att jag inte skulle göra det något mer... Men latheten slog till och jag orkade verkligen inte cykla till stallet med alla snödrivor som är i vägen :mad:

Anonym94: Ynix låter som en häst helt i min smak, söt var han också!
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Jr Ewing hade ju sådana där häftiga svarta prickar! Nice.
Logan, Asprilla och Golden såg väldigt fina ut också :D
Kul med så många hästar att välja och vraka mellan, vi har bara nio.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Åh, en kul grej jag kom på. Tre av våra hästar har varit med i Mountain Horse katalogen!

23jkiee.jpg

Misty knep framsidan, Helena Bergström som rider.

2502gcw.jpg

Ida och Bibor utanför stallet.

10if4w1.jpg

Ida och Bibor igen. Syns att Bibor är en stor kille på denna bilden :love:
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Oj, är det där stora erat stall? :eek: Fint!
Helena Bergström har sin häst i samma stall som min kompis :)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Ja :D jättegammalt är det, med tillhörande slott och allt (fast där får vi naturligtvis inte vara ;p). Det har varit ett stuteri en gång i tiden.

OJ, häftigt! :D
 
Senast ändrad:
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Imorgon är det dags för årets första tävling, ska rida LC:1 och LB:1.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

kl

Blääääääääää jag är sjuk och kan inte rida idag.. :( Så trist.
Men nånting positivt är iaf att Dressyrspecialen börjar på fredag, får se till att vara frisk tills dess! :)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Jag är jättenöjd med gårdagen!

En mycket pigg och glad häst som bara blev mera och mera laddad ju mera jag red... :cool:

Fick 65,93% i LC:1. Fick två 4or :rofl:, en i första galoppfattningen som blev en bocksprång istället (GLAD häst!) och en på halten där vi inte alls stod stilla. (trååååkigt!) Tre 8or på inridningen och galoppvolterna. Annars 6or och 7or. Blev 5/28.

I LB:1 fick vi 57,24%. Stella var mer än pigg, och vi fick trav i ökade skritten, galopp i mellantraven, och halter var ju bara att glömma... :D Fick kommentaren "känslig för skänkeln, var försiktig med hjälparna" - domaren skulle se hästen på en genomsnittlig lektion med annan ryttare, då hade hon INTE gett det omdömet. :rofl: Blev typ 12/20 tror jag.

Detta var första omgång av tre i våran seriedressyr. Ekipagens bästa resultat från varje omgång gäller, och de som rider alla tre omgångar rangordnas sedan med avseende på procent. Alla ritter över 60% får rosett, men det blir inga placeringar efter varje omgång. Det gäller alltså att ha bra resultat alla tre gånger för att placera sig i slutändan! :)

Nu ligger jag 10:a totalt av 52 ekipage med mina 65,93%, men många kommer ju inte att rida alla tre omgångar. Det har väl blivit runt 25 ekipage totalt dom senaste åren har jag för mig.

Om två veckor är det på't igen, då är det LC:2 och LB:2 som gäller! :bump:
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

*knapplån*
Igår red jag Mr Kiwi :heart igen, det gick inte så värst bra dock, men stundtals gick det lite bättre.
Han är inte en lätt häst och jag är för ostabil i mitt överliv (och i mina händer) för att det ska gå bra. Så där har jag något att öva på, och förhoppningsvis kommer jag få rida honom mycket :)

Anmälde mig igår till Us-cupen ( Dressyr Lb:1 och hoppning 70cm)
Dressyren på nu på lördag och hoppningen är den 20/2.
I us cupen så får man inte välja häst utan det lottas vilka hästar man får.
Lottningen var idag.
Fick Logan H i Dressyren.
30307773.jpg

och Mac i hoppningen.
30307870.jpg


Logan red jag 3ggr i början på hösten och man får ju inget gratis när man rider honom, så vi får se hur det går, iofs tycker jag han är en trevlig häst när man väl kommer åt honom.
Mac har jag bara ridit 1 gång och då red jag ut på honom, men kommer hinna ha en hopplektion innan hoppningen på us cupen så då kommer jag be om att få hoppa honom.

Tidigare år när jag varit med har jag haft:
Golden i dressyren och en häst vi hade förut som hette Hagens Yeats i hoppningen
En häst vi hade som hette Turbo i både dressyren och hoppningen.
Golden i dressyren igen och Parma i hoppningen.
och ett år kunde jag inte vara alls.
 
Senast ändrad:
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Fina poäng i LC ju! :) Kul att du var nöjd! Och vad många anmälda det var :eek: Jag som blev överlycklig när vi hade typ 30 starter på en träningstävling i dressyr, inte ens nära 52 ju.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Vi hade runt 70 starter totalt, men det är ju många som rider två program och det är bara ekipagets bästa resultat från varje omgång som räknas. Så 52 olika ekipage då. :)
Det är öppet för alla, så ungefär hälften är från andra klubbar. (Dom får dock betala mera)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Vi har ju turen att ha ett ridhus som är 42*63 meter med väggar som kan hissas och sänkas, samt en paddock med tak, så vi kör dubbla banor och två domare.
Vi brukar aldrig ha problem med att få folk att komma till våra tävlingar, oftast tvingas vi lotta bort folk.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Åh, äntligen hittade jag den perfekta tråden! :love:

Jag är ridskoleryttare sedan 7-8 år tillbaka, men har lallat omkring i stallet sen jag var ungefär 6-7 (är 17 nu). Har alltid dhaft en passion för hästar, följde med mammsen och pappsen till stallet när jag var riktigt liten och det var väl då det hela började.
För tillfället rider jag lektion 1 gång i veckan samt 4 ggr utanför ridskolan.
Jag började vara fodervärd på en kraftig D-ponny när jag gick i åttan, och det var ett riktigt stort kliv upp i utvecklingen! Hon hette Irish Cream (står på Fenix Park nu tror jag) och var den suraste hästen i stallet, högg och försökte sparkas. Men jag älskade henne för den hon var, hon var nämligen underbar att rida. Det var även den första hästen som jag fick ner i form, underbar känsla var det! :D Problemet med henne var att hon simulerade skador lite då och då. Ibland kunde hon vara halt en dag och dagen efter var hon det inte. Men då fick hon ju vila ett par dagar ifall det verkligen var något, så det blev inte alltid så mycket ridning på henne. Red henne på lektion 1 gg i veckan samt varannan helg. Hon försvann tyvärr från ridskolan efter ungefär ett år...
Min andra sköthäst var en stor och förnäm dam vid namn Mirabella. Med sina 166 cm och hög hals var hon en respektingivande syn första gången jag såg henne (hon var ny terminen efter att min första foderhäst försvunnit). hon fångade mitt hjärta direkt och jag blev fodervärd på henne. Hon var riktigt bra att hoppa på, de gångerna jag red ordentligt. Har en tendens att bli lite passiv i hoppningen, så ibland slutade man mitt i hindret, men det är bara att jobba vidare :devil: Mirabella var t.ex. den första hästen som jag hoppade en bana på 90 cm med (är lite feg i hoppningen), och gissa om jag var stolt! Hade 16 fel första gången, men kom ändå 2:a i KM på det. Dagen efter skulle jag helt plötsligt vara med i DM, och då blev det 8 fel då jag tog fel väg = 4 fel och kom fel på ett hinder = rivning. Efter ett par underbara månader började hon dock bli trött på att gå lektioner någon timme om dagen. Hon började skena runt i ridhuset som en vilding och bockade av folk till höger och vänster. Själv ramlade jag av en gång, och red rena rama rodeo ridningen ett par lektioner. Bad då min ridlärare om att få prova en annan häst, spelade ingen roll vilken ("Jasså, jag trodde du skulle ge upp för flera veckor sen" sa hon)
Det var då min tid med Passi började, min tredje och nuvarande foderhäst. Detta var i februari-mars 2009. Ett par veckor tidigare, under min rodeo period, hade två nya hästar kommit till stallet från Visingsö; Poloneze & Pasaza. Min ridlärare sa då åt mig att prova en kort uteritt på Pasaza, men jag skulle inte ha för höga förväntningar. Jag har nu i efterhand hört att stallet fick med henne bara för att hon skulle komma iväg någonstans, det var nämligen ingen som ville ha henne! :eek:
Jag red ut på Passi som vi kallar henne, och gissa om jag blev kär! Hon är mycket proportionell i exteriören, mörkbrun med en stor stjärn mitt i pannan.

GOTT FOLK, JAG BER OM URSÄKT FÖR MIN ESSÄ, MEN DET KAN INTE HJÄLPAS!

Jag började rida Passi på helgerna men var inte jätteimponerad i början; hon var väldigt nervös och stod gärna och skrek i stallet om hon inte hade en häst i närheten. Blev lite avskrämd men fick lära mig att hålla mig kolugn för att lugna ner henne, och det fungerade! Sen började jag rida henne ordentligt på lektionerna. Jag kommer fortfarande ihåg den allra första lektionen med henne, efter ca 30 minuter hade jag en häst i form med världens travsteg och höjd rygg. Gissa om jag var imponerad! att denna lilla lurvboll kunde gå riktigt snyggt och rent! Efteråt var jag helt euforisk och hästen var dyngsur av svett (gått utan täcke på vintern)
Under våren red jag henne varannan helg och på lektionerna, och det gick bara bättre och bättre. Hon höll formen längre och längre och blev stadigare och stadigare. Hon har alltid haft problem med att hålla galoppen, speciellt på böjt spår, men under slutet av våren och under sommaren började hon bygga upp tillräckligt med muskler för att galoppera på en liten volt ett bra tag.
Jag har nu haft Passi i ungefär ett år, och det går bara bättre och bättre, visst är det underbart när ridläraren skriker utmärkt över hela ridhuset? Jag rider Passi varje helg, samt en lektion i veckan och ibland privatlektion. Det var mitt krav till mina föräldrar när jag började gymnasiet, jag måste få rida och vara i stallet minst varje helg, annars kommer jag drunkna i skolarbete och gå in i väggen. Men med hästarna orkar jag allt, de är min största inspirationskälla, speciellt min älskade Pasaza :love:

Som sagt, gott folk, så ber jag om ursäkt för min essä, roman, whatever you call it! Lägger in lite bilder i ett extra inlägg, bukefalos gnäller om att det är för mycket saker i inlägget :)

Tack alla som orkade läsa allting!
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Jaha okej, då förstår jag. Hur funkar det med höj- och sänkbara väggar? :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
22 23 24
Svar
476
· Visningar
53 891
Ridning Nytt år och ny tråd. Här kan vi diskutera våra härliga ridskolehästar, lektionerna och allt annat som handlar om ridskolan.
41 42 43
Svar
843
· Visningar
50 832
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 681
Senast: Lavinia
·
W
Utrustning Jag brukar ha många livliga diskussioner med en kompis angående just ridspön. När jag rider brukar jag ha ett långt dressyrspö om...
Svar
17
· Visningar
2 804
Senast: Whiplashr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • HusdjursGPS
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp