Bukefalos 28 år!

tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Tycker att ja passar rätt bra in här är dock jätte arg på mig själv över min vikt är 15 år och väger cirka 79kg och är 1,68cm lång just nu rider jag en nordsvensk travare som inte verkar bry sig så mycket om min vikt men jag försöker gå ner :)
 
79 kg tycker inte jag är så jätte mycket ändå :) Jag tyckte jag var för tung, men egentligen så är det bara ens egna "hjärnspöken". Jag har själv iallafall kommit på att jag inte väger så mycket utan är rätt lagom :up: Om du inte går upp mer så tycker jag ändå att 79 kg är lagom. :grin: Det är min åsikt åtminstonde.
 
Dåligt uppdaterat av mig på sistone :p

Har ridit på 2-dagarskurs med lånad islandshäst för att försöka begripa mig på de små liven nu när jag jobbar på isis-gård. Herreminje vad svårt det var!! Hela tiden fråga "är det här tölt, är det här trav, vad är det för konstig struttig skritt, hur ska det kännas?" :D En helt ny värld, jag kände mig som ett ufo som inte hade någon aning om vad jag gjorde. Tålmodig och förlåtande häst dock :love: som gjorde sitt bästa för att försöka begripa vad klanten uppe på ryggen försökte åstadkomma :rofl:

Red en 5-gångare som till och med tränaren hade svårt att göra en fattning på så jag accepterar att jag inte fick till ett enda galoppsprång :angel:

Lallar runt med medisen som vanligt, men har försökt ställa lite mer krav på sistone, att kanske våga rida lite mer ordentligt. Fick till ett par underbara övergångar häromveckan dock som jag fortfarande lever på :love: Hon gick faktiskt i en bärig form istället för stjärnkikare/knäppa av och bli framtung. Galopp från halt, så mjuk och fin i traven att sitta i, att jag hade henne hos mig och jag kände mig som värsta dressyrryttaren :)

Det höll dock bara i några minuter innan jag tappade bort det.... ;) men för oss ju sådana "ynka" minutrar det man kan leva på i veckor efteråt..
 
Vad roligt! :up: Förstår att du känner dig som en dressyryttare med en så duktig liten isis :love: Har själv aldrig ridit på en men dom verkar som toppen hästar!!! ;) Och jag är som du, kan leva på några ynka minutrar som gick bra JÄTTE länge! :rofl:
 
Var någon av sadlarna jag tipsade om intressanta? Har suttit på den bredaste häst jag någonsin träffat, han är så musklad över ryggen att hon får värma om nästan alla bommar och bredda.

Ryms inte i budgeten just nu.

Är inne på en billig viiiiiiiiid islandssadel nu och sen måtta en Childeric i höst. Och inte ha någon semester.
 
Idag har jag och familjen (sambo, mamma och pappa) varit och lämnat mina spånbalar och strött Tants nya box. Jag kommer att köra upp henne till det nya stallet på söndag kväll. Idag kändes det bra att köra upp till det nya stallet. Jag har haft dagar med ångest och varit panikslagen :( Man vet ju vad man har men, aldrig vad man får! Men jag hoppas att detta blir bra :)
 
Åh, jag är så glad nu! :love:

Bristen på inspirationen börjar släppa lite. Jag har börjat rida nästan uteslutande barbacka på sistone för att ge mig fasen på att kunna sitta i hennes frieser-trav som folk. Trava 4 steg - skritt - trava 6 steg, och så vidare. Och inte låta henne slänga iväg i sin älgtrav med sina höga framlyft (vem FAN klarar att sitta i sån trav :confused:)

När jag först kom till stallet var jag dock helt SLUT. Ville bara få en liten skrittrunda avklarad, hur illa är inte det? Jag är ju fullständigt förälskad i denna häst, och ändå tyckte jag att det skulle kännas jobbigt att rida.

Jag tänkte verkligen skritta en liten runda barbacka, kanske klättra lite lågt, kliva runt i blåbärsriset. Men fan flög i mig efter framskrittningen. Körde massa övergångar trav-skritt-trav-halt-trav. Halten är fortfarande svårast. ;)

Jag slog knut på tyglarna, tog ett fast grepp i manen och en hand bak vid rumpan och tänkte "varsågod, kör din maffiga trav nu då, jag skiter i om att åker av". Och det blev så bra! Jag kunde räta upp mig, sakta ner med rösten, endast använda pyttesmå signaler med tyglarna för att flytta åt sidan och få ihop energin.

Visst, ingen hög dressyrnivå, men fan vad GLAD jag är nu! Och jag fick till ett par runda och stabila galoppfattningar från skritt. Ett par gånger gick det för fort och hon höll på att snubbla, så då körde jag 3 galoppsprång - skritt - 4 galoppsprång.

Jag har INGEN ANING om var allt detta kom ifrån. Jösses vilket jobb, vi var ute i över en timme, hon blev till och med lite svettig.

Och jag min fegis som red barbacka i blåsten + högljudda skogsmaskiner, jag bara skrattade när hon brallade iväg, hon stannar ju efter ett par meter.

Jag känner mig så trygg på den här hästen, verkligen min perfekta läromästare :love:
Ska rida kurs med henne om ett par veckor. Önska oss lycka till :banana:
 
Vad roligt att läsa @hier :)

Jag red också dressyr barbacka idag. Red lite linjer från LB:1an som träning inför tävling. En del saker gick bra, till exempel börjar längningarna bli bättre, men andra saker gick inte så bra, till exempel får vi inte till halterna riktigt. Men han var riktigt trevlig att rida idag.

Jag var även med en vän och tittade på ett stall att eventuellt flytta till. Stallet var väldigt fint med fina stora boxar, högt i tak och härlig luft. Det fanns stor uteridbana, ridhus, med fibersand, och bra ridvägar runtomkring. Hagarna såg trevliga ut. Det jag tvekar på är att det blir längre för mig att åka till stallet. Sambon och jag flyttar dessutom närmare det nuvarande stallet i juni, så det blir ju ogjort om jag flyttar på hästen i samma veva. Det kan också bli mindre tid i hage till vintern, men han får troligen en bättre/roligare hagkompis att gå med de timmar han är ute. Svårt val, men jag tror faktiskt att jag flyttar och det blir nog uppgraderingen av sällskap i stallet som blir tungan på vågen.
 
Kl. Snart så flyttar jag å sambon till hästgård. Haf letat häst till honom ett tag. Min dröm har alltid varit islandshäst. Nästa helg ska vi titta på 3 st :-) lycka! Dockså vill jag inte utsätta en för min vikt just nu. Men vilken sporre till att gå neren massa. Vad jag ska kämpa :-D
 
Åh, vad roligt @NightRain Hoppas ni hittar rätt islänning :)

Idag blev det en uteritt i mest skritt. Det var lugnt och skönt nästan hela tiden, utom när vi var på väg att bli omkörda av en bil :banghead: En bil som körde väldigt lugnt och trevligt, men det gick bara inte för L så ha drog iväg och var på väg att komma upp i sken :nailbiting: Fick dock stopp förhållandevis snabbt och kunde parkera oss på en garageuppfart för att släppa förbi bilen. Det är verkligen inte bra att han blir så rädd och trängd :( Det får bli till att hyra in (muta :p) en vän att hjälpa till och vänja honom vid bilar igen.

Efter lite vägande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att byta stall. Så till nästa månadsskifte flyttar vi båda jag och L :D Jag tror att det kommer bli bra, men det är alltid lite nervöst. Man vet ju vad man har, men aldrig säkert vad man får. Fast nu vet jag att vi får ridhus på gården, till och med egen ingång från stallet :up:, och stor uteridbana och mer ridsällskap.
 
Nu så är Tant flyttad till det nya stallet och nu kan matte andas ut! Idag så tog vi en ridtur ihop innan vi släppte ihop hästarna och Tant visade upp sin racerspeed men, det var ändå kontrollerbart ;) Så nu hoppas jag att hon ska trivas och att vi kommer igång med ridning och träning! Det som har varit bra med denna flytt är att jag har kommit fram till att jag har för mycket grejer, hur man nu kan ha det? Så nu ska jag försöka dra ihop en loppis på ridklubben så jag kan bli av med lite :)
 
Hoppar in som helt ny här i tråden :)

Jag är 178 cm lång och väger nu 97 kg. Till i höstas hade jag ett stort halvblod på 170 som vägde 700 kg, inga problem för honom med min vikt. Nu har jag däremot köpt mig en liten kallblodstravare som endast är insutten. Har gett mig den på att väga under 90 till sensommaren och då påbörja ordentlig inridning av honom. Han är knappt 160 och känns pytteliten för mig.

Har jag gjort dumt? Tror ni han kan bära upp mig om jag musklar honom ordentligt över sommaren med markarbete?

10982206_10153278648039066_4842915476713993235_n.jpg
 
Spännande med nytt stall @Spyro192 :) Jag ska också byta stall, fast till nästa månadsskifte. Bra idé med loppis. Jag och en vän var iväg på en förra helgen för att bli av med grejer, men det gick lite trögt eftersom det var ganska dålig uppslutning av besökare. Men, vi gör ett nytt försök nästa nästa helg :)

Jag red dressyr idag igen och det gick okej, men inte mer. Jag tyckte inte att jag hittade balansen i sadeln riktigt idag och ytterbogen ville rymma i vänster varv. Två bra grejer kom det trots det ur det här passet och det var att jag nog hittade rätt sätt att rida galoppen på diagonalerna och på slutet under avskrittningen gav jag mig den på att lyckas med halterna och gjorde det. I galoppen har jag nog suttit och tjuvhållit lite när vi vänt upp på diagonalen för när jag lyfte fram handen så att den strävade mer framåt och följde med rörelsen så kunde jag hålla galoppen hela vägen ut till spåret :up: Jag har ju tyckt att L inte tagit handen ordentligt ibland och vi har haft väldigt svårt att göra halt, även om övergångar annars är hans/vår starka sida, så idag fick jag nog och ville banne mig få till det. Så när det var dags att avsluta passet och skritta av så blev det halt-träning. Jag tröttnade på att han stretar emot när jag tar förhållningen för halt och höll helt enkelt kvar ett mjukt "stöd" tills han stannade. Det tog en stund och han sträckte sig först framåt mot handen och när jag inte gav efter började han backa och när jag inte gjorde något då heller utan bara satt kvar så stod han till slut kvar still i en halt! Att man kunde vara så nöjd med så små saker, som att stå still, trodde jag nog aldrig :D
 
Hoppar in som helt ny här i tråden :)

Jag är 178 cm lång och väger nu 97 kg. Till i höstas hade jag ett stort halvblod på 170 som vägde 700 kg, inga problem för honom med min vikt. Nu har jag däremot köpt mig en liten kallblodstravare som endast är insutten. Har gett mig den på att väga under 90 till sensommaren och då påbörja ordentlig inridning av honom. Han är knappt 160 och känns pytteliten för mig.

Har jag gjort dumt? Tror ni han kan bära upp mig om jag musklar honom ordentligt över sommaren med markarbete?

10982206_10153278648039066_4842915476713993235_n.jpg
Jag följer denhär tråden lite i det tysta, men tänkte lägga in ett par ord till dig.

Jag har precis som du gått från ett rejält halvblod på nästan 700kg till en modell mindre. Halvblod det också, men både lägre och av modern sporttyp och han väger nog knappt 500kg.
Jag tror man får lyssna på hästen och vara uppmärksam! Din borde bära upp betydligt bättre än min, så det är väl i början det kan bli problem när hästen är ovan att balansera upp. Känn efter. Rid korta pass i början. Känns det bra så är det säkert det också. Ta hjälp från backen! Det känns så mycket lättare när hästen börjar jobba i en bra grundform. Kan man snabba på vägen dit med hjälp av en tränare så gör man nog hästen en tjänst, så den kan använda sina muskler rätt för att bära upp ryttarens vikt bättre och lättare.
Lycka till! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 152
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 698
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 747
Senast: Juli0a
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 086
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp