tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Jag har kört i två dagar nu och det är himla mysigt och dessutom häftigt att inse att man har en häst som är så himla lyhörd på rösten. Jag kan fortfarande ibland komma på mig själv med att häpnas över när L saktar av eller gör halt enbart på röstkommando framför vagnen, trots att jag borde vara van vid det här laget :D

Nu börjar det syns på L att sommarpälsen snart är här. Jag tog en bild igår för jag tycker det är så himla roligt att det går att se så tydligt.

2015-05-01%2013.37.20.jpg

Trivselfläckar någon? :D:p
 
KL
Nu har vi köpt islandshäst :O hämtar honom nästa helg.. en 3 årig valack=) van vid träns å bett osv.. mycket tömkörd..longerad.. löshoppad står stil i gången å med hovis.. toppen lynne.. nyfiken å tar livet med ro.. så de känns jätte bra.. så nu under detta året som kommer så är de hårdträning för min del.. för vill gå ner så pass mycketi vikt att jag kan rida sen å töltsätta honom själv.. inridningen i sig får nån annan ta men just tölten vill jag sätta själv=) så ska kämpa.. dock är de en stor å kraftig kille.. 135cm redan nu å 370 kg utan att vara överviktig så han är krafig så de känns bra då blir han viktbärande.. men ska ändå ner en del innan.. men på ett år om man ger sig f*n på de så ska de väl gå?
 
Klart det går @NightRain ! Om du kämpar så går det. Heja dig :banana:

Jag och L red ut vår vanliga motionsrunda idag. Jag hade lite bråttom idag så jag valde att rida barbacka och utan skydd. Ibland är det de små sakerna som gör det :D Idag hade jag inge särskild plan mer än att L skulle få röra lite på sig, men det gick bra faktiskt :) På hemvägen valde jag att lägga in lite arbete med övergångar och halter och han var riktigt trevlig och bra på hjälperna. Imorgon blir det träning och på söndag är det dags för tävling :nailbiting:
 
Vad tråkigt @Houdinie :( Kanske läge för en vila eller en period med kravlösa uteritter?

Bullen och jag var på träning idag och han var riktigt fin :) Vi övade lite på skolorna (öppna och sluta) och det var lite svårt för mig att få ihop koordinationen, men efter ett par försök blev det ok. De är inte färdiga eller perfekta på något vis, men vi har inte jobbat så mycket med dem än och han är inte tillräckligt stark än för att göra dem perfekt. Det känns kul att ha nåt att jobba med dock. Vi jobbade även på galoppfattningar från skritt och gjorde han bra :up: Vi provade även på att samla upp galoppen lite, men det var svårt och tungt tyckte han. Det är ju inte så konstigt heller eftersom styrkan för det saknas, men man måste börja någonstans :) Hoppas att ridkänslan från idag håller i sig till helgen då vi ska på tävling :nailbiting:
 
Red vilse i ett villaområde igår :o Japp, SÅ dåligt lokalsinne har jag.

Kunde svära på att det fanns en stig upp till en skog om man bara red förbi en cykelväg, men vi skrittade istället omkring förvirrat. Hittade en grusväg och tänkte "aha" - men det visade sig efter en krök vara en privat tomt. Bara att vända igen och försöka hitta en annan väg, tillslut blev allt som en labyrint och jag hittade inte tillbaka. :confused:

Mycket barn ute, mycket vuxna som påtade i trädgårdarna, väldigt intresserade och förvånade över den stora svarta hästen som kom där klampande över asfalten så det ekade över hela området... Har aldrig känt mig så malplacerad och uttittad förut :rofl::angel:
 
Idag var det hopplektion och det gick riktigt bra. Vi behöver nog lite mer variation...

Det låter bra :) Ställer du för höga krav på dig själv just nu kanske? Det kanske kan funka med ett par kravlösa uteritter och busa runt lite för att komma ur det låsta läget?
 
kl
min plutt har fått ont i ryggen.. mot korset till =(.. märkte de igår när en tjej skulel hoppträna honom han var väldigt stel.. så tryckte liteå han ömmade jätte mycket på båda sidorna.. tror att de är regnet som gjort de.. smorde med linement å masserade lite å då reagerade han itne lika mycket efter så hoppas de.. får ta upp massören så får hon kolla på honom.. min plutt..=/
 
Ja, det kan
Det låter bra :) Ställer du för höga krav på dig själv just nu kanske? Det kanske kan funka med ett par kravlösa uteritter och busa runt lite för att komma ur det låsta läget?
nog ligga en del i det... Idag blir det bara pyssel, mys och gräsätarpromenad.
 
Mamma Mia jag ska rida min första lektion med medisen imorgon - i grupp dessutom :nailbiting: bara tre st, men ändå. För en duktig tränare och folk på läkaren..

Jag som är i princip nere på nybörjarnivå igen, kommer ju göra bort mig fatalt känns det som. Gah! Hjälp! Vad har jag i hela fridens namn gett mig in på?
 
Mamma Mia jag ska rida min första lektion med medisen imorgon - i grupp dessutom :nailbiting: bara tre st, men ändå. För en duktig tränare och folk på läkaren..

Jag som är i princip nere på nybörjarnivå igen, kommer ju göra bort mig fatalt känns det som. Gah! Hjälp! Vad har jag i hela fridens namn gett mig in på?
Fast den enda som kan göra bort sig på en lektion är väl tränaren?
Det är ju dennes jobb att hjälpa dig - inte tvärtom! :)
 
Härligt att du hittat glädjen lite igen @Houdinie :)

Lycka till med träningen @hier Och jag håller med @Houdinie om att det bara är tränaren som kan göra bort sig och inte du.

Idag tänkte jag bara rida en kort stund, tänkte börja med en kort sväng ute och avsluta med lite jogg på banan för att känna på knapparna lite. Den första delen av min plan gick i lås, men inne på banan blev det inte en så kort stund med jogg. Det började bra med ridning framåt i alla gångarter, men när jag skulle känna på halterna (vad annars) så tog det en bra stund att komma igenom. Blev inte totalt nöjd ändå även om det blev ganska bra till slut.

På söndag är det dags för tävling och jag har en plan för hur jag ska motionera honom fram till dess. Eftersom han kan bli lite motig om det blir många dagar med hårt jobb i tät följd, så tänker jag köra en sväng imorgon och rida ut en kortare runda på lördag. Hoppas planen håller och att det funkar.
 
PUH! Jag överlevde träningen utan att bry mig om åskådarna :banana: :D Och tro det eller ej - jag ska tillbaka redan på söndag :D Har träningsvärk så jag kvider, men fasen vad kul det var!

Jag fick faktiskt - förvånande nog - mycket beröm för att jag hade en bra sits, det hade jag aldrig kunnat tro :confused: Jag som tycker att jag spjärnar och håller på så mycket. Dock mycket "skäll" för att jag spänner mig i axlarna och inte "släpper fram" hästen, och det kan jag absolut hålla med om. Fick göra en galoppfattningsövning i en hörna som skulle efterföljas av en halt - jag som har haft så svårt att göra en riktig halt med henne. Att det kan vara så svårt att göra något så "enkelt" som en halt?

Alltså - först trav, skritt, få till en aktiv och uppmärksam skritt, och sen fatta galopp omedelbart i en hörna, in på en volt, sen halt i mitten på volten efter en böjning och några galoppsprång, och sen ska hästen vänta och stå still, och sen trav igen ett par steg, ner till skritt - och så börjar allt om igen. Herreminjävlar vad svårt!

Höll på att få dåndimpen av att bli åskådad av alla andra duktiga ryttare på läktaren, men jag hade faktiskt inte tid eller energi nog att bry mig om dem. De får väl tissla och tassla bäst de vill om hur dålig jag är :D

Men fortfarande så roligt! Är peppad inför nästa lektion på söndag! Sitter här och är alldeles öm i hela kroppen men det ska bli spännande att se vad som händer härnäst. Jag vågade, och finaste pållan hade sådant tålamod med mig :love: Är så glad att jag får rida en sån fin häst!
 
Idag har jag varit ute och kört igen. Det blev mycket övergångar för att kolla av lydigheten och får nog krypa till korset och erkänna att L nog inte är riktigt så lydig som jag upplevde sist :o:D Visst är han lydig för det allra mesta och svarar relativt snabbt på rösthjälperna, men på "fel" ställe med lite vind i öronen var han inte riktigt så snabb i reaktionen som sist :p Vi jobbar vidare. För övrigt var det vidrigt kallt i vinden idag och jag frös som jag inte gjort på länge på kuskbocken. Det är inte min favoritsida av körningen direkt det här med att frysa :cautious:
 
Nu så har vi bott i det nya stallet i 2 veckor och det känns bra. Jag försöker att få till en bra rutin med varierad träning och vila. Känns som att vi ligger i startgroparna för att kunna komma igång på riktigt! Jag känner att även jag måste komma igång med min egna träning/PW för det ska börja ge resultat. Beställde ett par ridbyxor ifrån Börjes idag som jag hoppas ska kunna passa. Köpte ett par beigea helskodda på Hööks igår och med lite rabatt och presentkort så blev det bara 49:- :) Mycket bra pris tyckte jag ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 135
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 579
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 660
Senast: Juli0a
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 558
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp