Bukefalos 28 år!

Trädgården 2016 del 2

När vill citronträdet komma in? Eller kan det bo i kuvösen med bubbelplats runt sig?
Och när vill persiljan bli avplockad senast? Frostkänslig?
 
Och när vill persiljan bli avplockad senast? Frostkänslig?
Persiljan brukar klara de första frostnätterna om dom inte är för tuffa, men det är dax att plocka av den nu om du inte gjort det :idea:
När dom fryser "på riktigt" så blir bladen genomskinliga, vattiga och tappar all smak :yuck:

Citroner kan jag inget om, så det lämnar jag därhän... :p
 
Hur gör man med rabarber som ska övervintra i trädgårdslandet. Täcker man dom med någonting särskilt?

Hur gör man med jordärtskockor - mina har vuxit sig flera meter höga själva blommorna alltså, skär man bara av dom när man vill börja skörda och hur övervintras dom sen?
 
Jag gör inte ett dyft med rabarberna, är de inte pyttesmå och/eller svagväxande på något sätt så är de väl rustade för att sticka "opp sin rabarberknopp" när det börjar våras.

Jordärtskockorna kapar jag när jag börjar skörda bara så jag kommer åt dem, sedan står de i landet hela vintern eller "vintern". Med skånska vintrar, så räknar jag med att kunna skörda kontinuerligt mellan november och fram till april, så länge man bara kommer åt att gräva i jorden så har jag aldrig märkt att de skulle må dåligt av att stå kvar och utsättas för en del frostknäppar.
 
Hur gör man med rabarber som ska övervintra i trädgårdslandet. Täcker man dom med någonting särskilt?

Hur gör man med jordärtskockor - mina har vuxit sig flera meter höga själva blommorna alltså, skär man bara av dom när man vill börja skörda och hur övervintras dom sen?
Jordärtskocker går inte att avliva hur gärna man än vill så dom behöver du inte bry dig om,rabarber sköter sig själv.
 
Jordärtskocker går inte att avliva hur gärna man än vill så dom behöver du inte bry dig om,rabarber sköter sig själv.
Bra - jordärtskockorna ska överleva och gärna bli många - de bor i i en tråkig hörna av trädgården - som ett impediment nästan.

Men rababer sköter sig själv? Ska man inte göra ett dugg? jag har skördat alla stjälkar och sen behvs alltså inget annat?
 
Men rababer sköter sig själv? Ska man inte göra ett dugg? jag har skördat alla stjälkar och sen behvs alltså inget annat?

Rabarber är tåligt. Jag har aldrig gjort annat än att slänga på lite gödsel på våren och sen skördat, men jag har aldrig skördat precis allt. Den behöver bladen för fotosyntesen skull.
 
Har du en bild av hela växten? Hur höga, vilket läge? Är intresserad!!:)
Trädgård-007.jpg

Här är de tillsammans med stockrosor och vanliga rosor, bilden tagen runt midsommar. De blommar fortfarande :-) De blir ca 150 cm höga, jag har dem i söderläge. Jag vet faktiskt inte om det är det optimala, men norrvägg skulle jag iaf undvika.
 
Hur gör man med rabarber som ska övervintra i trädgårdslandet. Täcker man dom med någonting särskilt?

Hur gör man med jordärtskockor - mina har vuxit sig flera meter höga själva blommorna alltså, skär man bara av dom när man vill börja skörda och hur övervintras dom sen?
De är som bäst på våren. Skördar man nu på hösten kan de bli mosiga ytterst och hårda inuti när man kokar dem. Jag tar upp mina när jorden tinat på våren. :)

Rabarber överlever utan några som helst åtgärder.
 
Trädgård-007.jpg

Här är de tillsammans med stockrosor och vanliga rosor, bilden tagen runt midsommar. De blommar fortfarande :-) De blir ca 150 cm höga, jag har dem i söderläge. Jag vet faktiskt inte om det är det optimala, men norrvägg skulle jag iaf undvika.

Oh, vad fina!!:love: Jag är intresserad av lite fröer om det går att ordna.
 
Jag ska flytta en pion. Är det bäst på hösten när den vissnat ner innan den försvinner ner i jorden. Tänker att det kanske är en för känslig fas på våren när den är på väg upp?
 
Idag har jag fått grävt ur till grunden för mitt väldigt efterlängtade växthus. *lycka*

Fastän det är väldigt mycket kvar, men ändå, nu är det påbörjat... och det känns ganska realistiskt att kunna inviga det nästa år och nyttja det åtminstone delar av 2017. :)
Lycka!
Himmel så avundsjuk jag blir!
 
Kan du pioner?
Kan man dela en pion nu, eller är det för sent?
Tänkte om jag kunde dela den för att "göra fler" efter väggen i stugan, det skulle bli fint :love:
Tyvärr är det nog det lilla jag kan men vet att pioner inte är så känsliga som de har rykte om att vara. Viktigt är dock vad jag vet att de vill hamna på samma djup vid flytt eller plantering. Vad det gäller att dela dem skulle jag kolla mer med någon trädgårdssida på nätet. :idea:
 
Kan du pioner?
Kan man dela en pion nu, eller är det för sent?
Tänkte om jag kunde dela den för att "göra fler" efter väggen i stugan, det skulle bli fint :love:

Det jag vet är att handskar rekommenderas när man delar rötterna. De har tydligen en växtsaft som kan irritera.
 

Liknande trådar

Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
3 091
Senast: Halcyon
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
66 071
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
2
Svar
33
· Visningar
658
Senast: Mineur
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
38
· Visningar
4 714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp