Bukefalos 28 år!

Trädgården 2016 del 2

Kan du pioner?
Kan man dela en pion nu, eller är det för sent?
Tänkte om jag kunde dela den för att "göra fler" efter väggen i stugan, det skulle bli fint :love:
Jag älskar pioner så jag har flyttat några genom åren :D

I och med att de har kraftiga morötter till rötter så är de ganska lätta att dela och föröka. Man tar en eller ett par morötter och sätter dem där man vill ha den nya. Vass spade, så går de att dela.

Jag fick en pion av en arbetskamrat en gång. Hon sände med tunna rötter och en stjälk. Det tog sig förstås inte. Det måste vara rejäla köttiga bitar med för att överleva. Men det räcker med ett par för en buske.

De blir som sagt lite putta över flytten, men med bra jord och vattning så skjuter de snart igång. Fick en av ortens gamla pioner av en granne och den blommade år två.


Och ja, jag tror att de går att dela nu när de är i vila. Likväl som de går att dela i vår eller mitt i sommaren när de blommar klart.
 
Senast ändrad:
Jag har en uppstammad rosmarin i isolerad (frigolitj) kruka på min inglasade balkong. Vad kan jag göra för att optimera förutsättningarna för att den ska överleva vintern? Förra året levde och frodades den rosmarin som jag hade fram tills det kom en kortvarig köldknäpp på -10 grader. Då dog den.

Kan jag linda in den i bubbelplast eller liknande? Vilken del av växten bör jag fokusera på att skydda?
 
Såg en blommande solros här i Karlstad igår. :p Och regnet har slutligen kommit.

Åker till torpet i helgen men kommer fokusera på renoveringen. Det börjar närma sig flytt! Planerar för fullt för framtida sköretider och funderar på hur många frysar man behöver. :angel: Någon här som har en extra frys ute i ett kallt utrymme? Funkar det bra? Hörde nu att det finns frysboxar som klarar ner till -15 så jag har redan ombonat en del av uthuset med isolering i mitt huvud. ;)

Inspiration till inredning av jordkällare sökes också. :) Vad är bästa typ av lampa när det inte finns el?
 
Jag vinternattade växthuset i helgen, lite tråkigt men ändå skönt att ha det gjort. Jag öste in några kärror gödsel från gödselstaden, det får ligga där och gotta sig över vintern :-)
 
Såg en blommande solros här i Karlstad igår. :p Och regnet har slutligen kommit.

Åker till torpet i helgen men kommer fokusera på renoveringen. Det börjar närma sig flytt! Planerar för fullt för framtida sköretider och funderar på hur många frysar man behöver. :angel: Någon här som har en extra frys ute i ett kallt utrymme? Funkar det bra? Hörde nu att det finns frysboxar som klarar ner till -15 så jag har redan ombonat en del av uthuset med isolering i mitt huvud. ;)

Inspiration till inredning av jordkällare sökes också. :) Vad är bästa typ av lampa när det inte finns el?

Det där med frysar i minusgrader är en rekommendation bara. Jag har två boxar (en stor från 2015 och en liten från 50-talet), ett fullskåp och ett halvskåp (kompressorn till kylen pajade men skåpet har två kompressorer och den till frysen fungerar) från 90-talet. Alla står i uthus/lador som blir fryskalla på vintern (det har varit ner till -30) och alla fungerar utmärkt. De är helt vanliga frysar ska tilläggas.

För belysningen hade jag köpt en LED-strip som går på batterier. Det håller jag på att sätta in i mina lador där det inte är el. Köp de som är ljusstarkare så fungerar det perfekt. PM:a om du vill ha länk till var man köper dem.
 
Det där med frysar i minusgrader är en rekommendation bara. Jag har två boxar (en stor från 2015 och en liten från 50-talet), ett fullskåp och ett halvskåp (kompressorn till kylen pajade men skåpet har två kompressorer och den till frysen fungerar) från 90-talet. Alla står i uthus/lador som blir fryskalla på vintern (det har varit ner till -30) och alla fungerar utmärkt. De är helt vanliga frysar ska tilläggas.

För belysningen hade jag köpt en LED-strip som går på batterier. Det håller jag på att sätta in i mina lador där det inte är el. Köp de som är ljusstarkare så fungerar det perfekt. PM:a om du vill ha länk till var man köper dem.
Ja i butiken tyckte de att själva elen i boxen kan frysa sönder vid kallare temperaturer. Men risken kanske är minimal? :) Vi kommer antagligen även ha plats för en extra skåpfrys inomhus men frysboxar sväljer ju så mycket mer när det kommer till egna grönsaker etc tycker jag.

Skicka gärna en länk på lampan. Googlade lite, är det alltså en slinga? Det vore ju smart att sätta utmed hela taket så man får bra ljus i hela utrymmet. :up:
 
Är just nu SÅ glad att det är Sveaskog och inget privat bolag som äger skogen här vid torpet. De har börjat avverka på södersidan. En del av norrsidan avverkades för +10 år sedan och resten gallrades förra året. Där lämnade de en rejäl skyddsmarginal för att inte råka ta några träd på vår tomt. De visst har avsatt det här området nu till hyggesfritt skogsbruk. :love: De kommer spara de stora asparna och riktigt gamla och stora björkarna runt vår jordkällare, som alltså ligger precis utanför trädgården, och bara hugga bort gran. Vilket innebär en jättefin lövskogslund och mer kvällssol till oss! De markerade ut den gamla källan genom att lämna högstubbar (hej hackspettar och ugglor!) runt den. De hittade även en fornlämning (stenröse) vi inte kände till. Där högg de fram en stor glänta utan att köra sönder mossan och det blev SÅ fint, och lämnade högstubbar i en ring runt röset.

Som grädden på moset kommer de bara köra när det är torrt då de inte får göra onödiga markskador och de grusar upp vägen efteråt. Inte med kross som annars utan med fint grus så vi och alla som nyttjar skogen och parkerar här ute kan fortsätta köra på vägen. Så otroligt glad just nu. :love: Har sett deras plastband i skogen och fasat lite inför en potentiell kalavverkning in på knuten. Vilken lättnad.
 
Är just nu SÅ glad att det är Sveaskog och inget privat bolag som äger skogen här vid torpet. De har börjat avverka på södersidan. En del av norrsidan avverkades för +10 år sedan och resten gallrades förra året. Där lämnade de en rejäl skyddsmarginal för att inte råka ta några träd på vår tomt. De visst har avsatt det här området nu till hyggesfritt skogsbruk. :love: De kommer spara de stora asparna och riktigt gamla och stora björkarna runt vår jordkällare, som alltså ligger precis utanför trädgården, och bara hugga bort gran. Vilket innebär en jättefin lövskogslund och mer kvällssol till oss! De markerade ut den gamla källan genom att lämna högstubbar (hej hackspettar och ugglor!) runt den. De hittade även en fornlämning (stenröse) vi inte kände till. Där högg de fram en stor glänta utan att köra sönder mossan och det blev SÅ fint, och lämnade högstubbar i en ring runt röset.

Som grädden på moset kommer de bara köra när det är torrt då de inte får göra onödiga markskador och de grusar upp vägen efteråt. Inte med kross som annars utan med fint grus så vi och alla som nyttjar skogen och parkerar här ute kan fortsätta köra på vägen. Så otroligt glad just nu. :love: Har sett deras plastband i skogen och fasat lite inför en potentiell kalavverkning in på knuten. Vilken lättnad.
WOW!
 
Just nu funderar jag seriöst på att såga ner kastanjen vid knuten.

Jag krattar kastanjer och plockar med fingrarna. I år är de fler än någonsin. Och de går inte bara att kratta bort eller blåsa bort med en lövblås (hej nästa investering!) De ligger som halkiga spelkulor i gräsmattan, på gångar och förstubro och ställer till det.

Jag har levt med kastanjeträd förr men då var de utanför direkta gräsmattan och jag behövde inte kratta bort löv och kärnor

Älskar dem när de bommar och det är vackra träd. Men kastanjerna.... .
 
Verkligen wow! De har alltid varit rätt schyssta här ute men nu har jag både hört om och själv sett att Sveaskog verkligen har höga miljökrav (de avsätter 20 % av sin skog till nyckelbiotoper/naturvårdsavtal/naturhänsyn vid avverkning). Nu kan hacke hackspett fortsätta häcka i asparna, minst två hålträd finns där. :love: När de avverkat färdigt ska jag och pappa går ut med en karta och rita in alla fd åkermarker som knappt går att skönja idag, när han växte upp var det fin betesmark med lövträd och buskar, så jag är glad att en del av den täta skogen försvinner när de lämnar så fint efter sig och inte markbereder något.

Stod i trappen på torpet idag och spejade på en nötskrika i en buske. Då kom en talgoxe och satte sig på sidan av fönstret och spejade tillbaka på mig, bara några centimeter och en glasskiva bort. Jag blir SÅ lycklig av att få vara här på landet. Ska bli alldeles underbart att få leva här på heltid igen snart.

Jag tänkte för övrigt samma sak ang kastanjer i år. Har velat ha ett kastanjeträd för deras vackra blad och maffiga träd. Men kastanjerna... nej jag har nog ändrat mig. Har ett litet kastanjeträd som står ganska off, men väldigt dåligt under en stor lönn. Den får nog träffa motorsågen nästa år istället för att flyttas.

Ps. Stockrosorna blommar så det står härliga till...
 
Senast ändrad:
Just nu funderar jag seriöst på att såga ner kastanjen vid knuten.

Jag krattar kastanjer och plockar med fingrarna. I år är de fler än någonsin. Och de går inte bara att kratta bort eller blåsa bort med en lövblås (hej nästa investering!) De ligger som halkiga spelkulor i gräsmattan, på gångar och förstubro och ställer till det.

Jag har levt med kastanjeträd förr men då var de utanför direkta gräsmattan och jag behövde inte kratta bort löv och kärnor

Älskar dem när de bommar och det är vackra träd. Men kastanjerna.... .
Vi har fyra stora kastanjer utmed ridbanan... tror jag ska räfsa ihjäl mig så här års.
 
Nu ahr jag vintrat tre av fem rabatter. Mina kära dahlior är uppgrävda och lagda i en tom kruka för vidare befodran till garaget där de får övervintra. Tyvärr råkade jag nog kratta sönder några skott från en blomma som kommer tidigt (som jag inte minns vad den heter). De två sista rabatterna får jag fixa vartefter, den ena ärlätt, bara tt gräva upp gladiolusknölarna, den andra kommer bli ett helvete :crazy:
 
Nu i em fick jag en skopa torvmull av en av mina grannar, precis vad jag behövde till rabatten! Han var dessutom snäll nog att krångla sig fram med traktorn och tippa de direkt på så nu ska jag i morgon ta grepen och skotta ut hela högen, spaden blev det för jobbigt med.
 
Men alltså detta jävla mörker! :rage: En sådan fin dag och jag behöver greja mycket mer och bara nähä, då är det alldeles svart ute. :arghh: Avgå, någon! Hann i alla fall börja skörda jordärtskockor, flera kilo bara från en plats som de själva vandrat iväg till i landet, lite väl felplacerat från där jag egentligen vill ha dem... Ska i alla fall trotsa mörkret och fortsätta en liten stund till i kväll med nygrävning av rabatter där det finns belysning. Men det känns lite koko att hålla på och gräva och rensa när det är tvärmörkt.

Lite uppiggande i vinterdepressionen är ändå en härlig glimt av kommande trädgårdsår: vitlöksplantering idag, två lökar var av Thermidrome och Pure White. Känns som att jag liksom börjat med att smygodla 2017 års säsong. :love:
 
Men alltså detta jävla mörker! :rage: En sådan fin dag och jag behöver greja mycket mer och bara nähä, då är det alldeles svart ute. :arghh: Avgå, någon! Hann i alla fall börja skörda jordärtskockor, flera kilo bara från en plats som de själva vandrat iväg till i landet, lite väl felplacerat från där jag egentligen vill ha dem... Ska i alla fall trotsa mörkret och fortsätta en liten stund till i kväll med nygrävning av rabatter där det finns belysning. Men det känns lite koko att hålla på och gräva och rensa när det är tvärmörkt.

Lite uppiggande i vinterdepressionen är ändå en härlig glimt av kommande trädgårdsår: vitlöksplantering idag, två lökar var av Thermidrome och Pure White. Känns som att jag liksom börjat med att smygodla 2017 års säsong. :love:
Skockorna blir mycket bättre om du väntar med att skörda dem tills marken tinat i vår. Då är de fastare i köttet och blir inte sönderkokta så lätt. :idea:
 
Ja, skockorna brukar vanligtvis få stå kvar tills vårgrävningen! Eller åtminstone andra sidan nyår. Men nu hade det landet hunnit gro igen så sorgligt, så jag tänkte att jag skulle gräva i ordning resten framför raden av jordärtskockor. Och få ut lite välbränd stallgödsel, och fylla upp odlingslådorna lite mer och förhoppningsvis ligga i framkant i mars eller så.

Och när den fina jordärtskockeraden då hade blivit ett dumt "L" så skulle jag "bara" snygga till och gräva bort rymmarskockorna - och då hade de trivts så bra där att de blivit flera kilo. Men jag kan ju gräva ner dem ett tag till på deras rätta plats kanske? Om de nu får plats där....
 
Blir avundsjuk när jag läser om era trädgårdssysslor. Jag har resignerat och får ta tag i min nästa år istället. Ska försöka ta mig tiden nån dag att köra upp alla nedfallna löv som trillat på gräsmattan.

Inomhus går det bättre! Skördade både chili, tomater och paprika igår och plantorna ser pigga och krya ut. Citronkärnorna jag satte i våras trivs och två av plantorna börjar bli riktigt stora nu (dvs 2 dm höga). Kan jag vänta med att plantera om dem till våren?
 
Blir avundsjuk när jag läser om era trädgårdssysslor. Jag har resignerat och får ta tag i min nästa år istället. Ska försöka ta mig tiden nån dag att köra upp alla nedfallna löv som trillat på gräsmattan.

Inomhus går det bättre! Skördade både chili, tomater och paprika igår och plantorna ser pigga och krya ut. Citronkärnorna jag satte i våras trivs och två av plantorna börjar bli riktigt stora nu (dvs 2 dm höga). Kan jag vänta med att plantera om dem till våren?

Äsch då, min trädgård tvärnitade när jag började ligga borta på jobb. Visst, jag har oftast tre dagar helg men jag behöver vila mig (det är hårt fysiskt) så jag gör det som absolut måste göras bara. Jag är glad att jag fick ner ett gäng lökar iaf, vi får väl se i vår om det var för sent :D

Min filosofi är att trädgården ska vara avkopplande, inte en massa måsten. Den ser lite jävlig ut bitvis nu men det struntar jag i plus att jag har ju planerat den för minsta möjliga ansträngning :up:
 

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
94 95 96
Svar
1 906
· Visningar
61 708
Senast: Gnist
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 829
Senast: Valle
·
  • Låst
Trädgård & Växter Den förra tråden blev full. Jag är så glad över mina äppelträd just nu! Det är massor av knoppar på Astrakanen!
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
73 181
Senast: ameo
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
15 16 17
Svar
334
· Visningar
20 768
Senast: Cavallo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp