Bukefalos 28 år!

Trädgården 2017 - del 3

Nu verkar det som om åtminstone en sorts tomat börjat ändra färg. De är inte lika gröngröna utan har fått mer lime-ton i färgen. Kanske jag törs tro på att de mognar i år......

Och jag har en (1!) chili som är runt 4 cm. Och massor av blommor på både chili och paprika.
 
Nu verkar det som om åtminstone en sorts tomat börjat ändra färg. De är inte lika gröngröna utan har fått mer lime-ton i färgen. Kanske jag törs tro på att de mognar i år......

Och jag har en (1!) chili som är runt 4 cm. Och massor av blommor på både chili och paprika.
Har de inte blivit röda när det börjar bli för kallt är det bara att skörda och ha på fat i köksfönstret. De blir röda då med :up:
 
Det är rätt så befriande att vara i stugan, jag har inga "odlingar" här... :o:angel:
Men jag ju inte leva utan att ha ett kryddland (svärmors stenparti har fått konvertera) och så finns det lite fina blommor och vinbär som svärmor odlat.
Men min största skatt här är mina näckrosor :love: och de olika gräs och vass som finns, så jag har utökat strandkanten med bl.a strandiris :love:.
Här har jag chansen att ha lite strand och vattenväxter, till skillnad mot hemma där det snarare är en öken... :D
 
Angående gödsel, kan man plocka hästskit direkt från hagen och fördela ner i jorden?
Eller måste den ha legat på gödselplatta?
Kan jag typ lägga lite hästskit i en vattenkanna och låta den lösas upp och sedan vattna med det?
 
Angående gödsel, kan man plocka hästskit direkt från hagen och fördela ner i jorden?
Eller måste den ha legat på gödselplatta?
Kan jag typ lägga lite hästskit i en vattenkanna och låta den lösas upp och sedan vattna med det?
Jag ska inte säga vad man BÖR göra, men jag har bara använt färsk, både i rabatter och grönsaksodling. När jag har gjort ny rabatt/pallkrage har jag lagt ganska tjockt med hästskit och sen jord över. I pallkragarna har jag lagt på lite bollar överst också, mitt i säsongen. Men färskt bajs får man mer ogräs med :)
 
Jag har fått ett halvt erbjudande om en kolonilott bara 500 meter hemifrån! :nailbiting::bump: Det är dock flera i kön som har tillfrågats om samma lott, men de vill ha någon som kan sätta igång och pyssla om den på stört.

Fyra stycken intressenter är det på lotten. Jag var och kollade upp den nyss och på håll ser den rätt misskött ut. Det ser mest ut att vara resterna av bruna fjolårsväxter.

Hur som helst så är det visning av lotten ikväll och jag hoppas att jag får den. Jag funderade precis var jag ska plantera mina rabarber i höst och en odlingslott vore perfekt för sparris, jordgubbar och annat som kräver mer utrymme än pallkragarna hemma.

Håll tummarna för att jag får den! (Även om jag efter häckeländet är rätt trött på att gräva :p).
 
Skrev precis en liten lista på vad jag skulle vilja hinna göra i trädgården såhär sista veckan på semestern. Den kan ha blivit lite lätt överambitiös :D Men det skulle ju vara roligt att ha avslutat NÅGOT projekt i alla fall. Jag är grym på att sätta igång projekt och helt värdelös på att avsluta... Bäst att jag går ut och trimmar några timmar.
 
Den här veckan kommer kompisen med grävaren och fixar ett dike mellan min tomt och åkern. Plus att han ska fylla igen min gamla brunn och kassunen bredvid. Samt plana till bredvid gästhuset (där förra ägaren grävde bort jorden för att lägga ut över den gamla dammen - på samfälld mark...:banghead:)

Sedan kan jag plantera rosorna jag suktat efter längs tomtgränsen och sätta dit ett par fruktträd invid gästhuset.:banana:
 
Bara för att sommaren här lyser med sin frånvaro för tillfället så sitter jag och funderar på nästa års sådd :o.
Ni som sått melon, när satte ni dom? Förgrodde inne?
 
Bara för att sommaren här lyser med sin frånvaro för tillfället så sitter jag och funderar på nästa års sådd :o.
Ni som sått melon, när satte ni dom? Förgrodde inne?

Jag gjorde samma sak igår. :D Jag började fundera på vad som kan höstsås i en av pallkragarna och satte ihop en beställning från Impecta.

Nu blev ju mina meloner pannkaka på grund av grav misskötsel, men jag sådde i mars har jag för mig.
 
Angående gödsel, kan man plocka hästskit direkt från hagen och fördela ner i jorden?
Eller måste den ha legat på gödselplatta?
Kan jag typ lägga lite hästskit i en vattenkanna och låta den lösas upp och sedan vattna med det?
Det går bra, kan vara bra att veta att hästgödsel generellt inte har så högt kväveinnehåll så man kan behöva komplettera med kväve i form av urin, lösning av valört eller nässla eller tex hönsgödsel.
 
Aha.

Ja, jag har för mig att just bönor är lite kinkiga med just det. De vill vara färska för att gå igång.
Och att speciellt gamla bönor behöver blötläggning innan sådd.
Jag har nog testat alla varianter, sådd inne och i växthuset, sått torra eller blötlagda och vattnat måttligt eller möjligen för lite...
Bläää
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ifjol täckte jag ett större område kirskål med markduk. Men efter att ha läst om hur ogräs ofta växer in i markduken så den sen fastnar...
Svar
5
· Visningar
243
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
14
· Visningar
631
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 367
Senast: Snurrfian
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
65 719

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp