Träna för tävling

M

Madde85

Just nu håller jag på att träna min hund så att vi kan ställa upp i lydnadsettan den 21 mars. Har aldrig tävlat förut så det är nervöst och jag vet inte om jag vågar ställa upp alls. Hur bra tycker ni som tävlar/tävlat att man ska vara innan man ställer upp?

Jag har tränat för tävlingen i tre veckor nu och har alltså 4 veckor kvar. Åh jag blir så nervös när jag tänker på det. Och appropå tänka, finns det saker man som nybörjare behöver tänka på så tar jag tacksamt emot tips. Känner ingen som tävlar så jag har ingen att fråga.

/Madeleine
 
Sv: Träna för tävling

Det finns en hel del att tänka på.
Du kan börja med att läsa regelboken.
Det är bra om din hund är van vid att någon kommenderar dig.
Har du tränat platsliggning med störning. Platsliggningen kan i lydnadsettan vara rena rama cirkusen.
Hur väl sitter momenten? Tänk på att ett DK eller EK(UK) ger betygsavdrag.
Åk och titta på några tävlingar.
Själv skulle jag aldrig ställa upp om jag inte hade räknade med ett 1:pris. Sen kan ju vad som helst hända.
Tänk på att träna tävlingsmässigt (inte belöna hur som helst, du kanske går på ett annat sätt). En hund kan mycket lätt lära sig när det är vanlig träning och när det är tävling.

Om du har tillfälle att vara skrivare på tävlingar är det ett ypperligt tillfälle att lära sig hur domare ser på saker och ting.

Bli inte alltför nedslagen, det finns säkert andra som har andra åsikter.

Lycka till!
 
Sv: Träna för tävling

Vi har deltagit en gång i en träningstävling där enbart de som gått kurs tillsammans var med. Då gick det ganska bra faktiskt. Fick poäng så det räckte till ett första pris.

Platsliggningen då gick perfekt. Min hund var den enda som låg stilla. Vi tog om den två gånger och han låg kvar bägge. Jag var så stolt :-D Däremot gick linförigheten och det fria följet jävligt dåligt, men det var väntat. Det har vi dock tränat en del på nu, så det går mycket bättre.

Jag är såpass mycket tävlingsmänniska så nog räknar jag med ett 1.a pris. Eller ja, det är det jag är ute efter i allafall... Sen hur det går är ju en annan femma.

Jag har funderar på det där du sa med att träna mer tävlingslikt. Men frågan är hur pass nära inpå tävlingen man ska börja göra det. Min hund behöver beröm och uppmuntran för att vilja vara med. Om jag tränar en och en halv vecka till med en hel massa beröm och sen resterande tid drar ner på berömmet så att det blir mer likt tävling.

Jag skulle verkligen vilja träna mer med störning än vad jag gjort men jag har tyvärr inga träningskompisar, så det är svårt. Likaså blir det ju svårt att träna på att någon annan kommenderar mig. Vete tusan hur jag ska lösa den biten.

Den här tävlingen blir en utvärdering på hur vi ligger till i träningen hitills. Vore det inte för att den går på hemmaklubben så skulle jag vänta längre med att starta. Men jag vill tävla på hemmaklubb innan jag åker någon annanstans.
 
Sv: Träna för tävling

Jag håller inte riktigt med, jag tycker visst man kan ställa upp i klass 1 även om man inte räknar med ett första pris. Klass 1 är väl just till för att förare och hund ska få rutin - och det är nog få ekipage som presterar samma på tävling som på träning.

Men ett moment som jag tycker man måste vara säker på är just platsliggningen, där man annars kan sabotera för andra ekipage om ens egen huligan lever rövare. Om sen övriga moment inte går så bra - ja då får man se det som en träning i hur man gör på tävling, hur man peppar sin hund bäst och hur man hjälper den bäst att prestera.
 
Sv: Träna för tävling

Har du ingen kompis eller annan som vill ställa upp och kommendera Dig. Det behöver ju inte vara någon hundkunnig. Det räcker med att personen står på plan och säger höger om och vänster om m.m

Sedan att personen även testar tandvisning på din hund.

På bk brukar det alltid finnas en dag i v där alla får träna och en instruktör finns på plats för frågor eller medhjälp. Kan du inte höra om det finns på din klubb?

Lycka till!
 
Sv: Träna för tävling

Jag hade tränat som vanligt, men ibland köra stunder där du är tyst osv. Annars kommer hunden tycka det är dötradigt när du ska tävla..

Ett tips. Ibland har jag godis i min mun när vi tränar. Detta för att få bort fokus på hand och ficka. Hon vet ju att jag har det i munnen, så innan vi går in på banan så kör jag ett par snabba vändningar och belönar med godiset (alltså spottar ut det, krävs lite övning). När vi går in så vet hon inte om där är mer godis, självklart tror hon det, men du ska svälja allt (ost är bra till detta). Så kan du bibehålla kontakten fint och hunden får sedan allt berömmet utanför. Mitt fula trick...

Tänk på tandvisningen, om hunden visar oönskat beteende så får du inte vara med.

//E
 
Sv: Träna för tävling

Platsliggningen ska jag inte behöva oroa mig för. Om det är något som han fungerar bra på så är det sånna pasivitetsgrejer. Ligga, sitta eller stå stilla och vänta. Hoppas bara på att de andra som tävlar också har duktiga hundar i just platsliggningen. Vill ju inte gärna få problem i framtiden om hunden förknippar tävling med olust för att andra hundar kan tänkas bete sig dumt åt.
 
Sv: Träna för tävling

Jag har endast en kompis och dessvärre är hon extremt hundrädd så jag skulle nog INTE kunna få henne att titta på hundens tänder. Möjligtvis kommendera mig och så då. Får fråga henne...

Angående brukshundklubben så har min klubb hyrt ett ridhus en timme i veckan och då brukar jag vara där och träna. Men tyvärr verkar jag vara den enda intresserade då jag oftast är ensam. Med undantag för en "gubbe" som är där ibland. Får kanske fråga honom om han kan hjälpa mig då. Dessvärre finns ingen instruktör tillgänglig så undrar man något får man försöka klara ut det själv.

Men som sagt, gubben ska jag nog fråga om det där med tandvisnigen. Om han kommer på nästa träning då...
 
Sv: Träna för tävling

Jag brukar träna mycket med att bara sitta och vänta. Är det andra i närheten som tränar tittar jag gärna på dem en stund så jag kanske kan lära mig något. Hunden har inget emot det heller.

Att spotta ut godis till hunden har jag faktiskt provat. Det är ett riktigt bra tips som fler borde prova. Hunden blir verkligen intresserad och villig att jobba för godiset.

Tandvisningen ska jag träna på. Det enda är att han inte gärna vill sitta kvar när det kommer fram någon och lyfter på läppen utan han ställer sig upp så det lär vi ju få avdrag för. Men hellre det än en hund som krälar och åmar sig för att slippa.
 
Sv: Träna för tävling

He he, nu ska jag skrämma dig lite :devil: Så här kan det gå när man inte tränat tillräckligt mycket men har vansinnigt roligt ändå:

Apportering: fick vi en 8:a på dvs ganska nöjd med det. Slappnar av inför nästa moment....som är...
Hopp över hinder: kommenderar hopp, hinner inte ens möta upp min hund på andra sidan hindret för han springer glatt till funktionären som står och håller den HÖGT älskade apportbocken bakom ryggen. Min hund snor apportbocken från den mycket :D snopna killen och kommer glatt till matte och visar vad han hittat!! :banana: Jag lovar, ingen kunde hålla sig för skratt - inte jag heller! Så kan det gå... Kul hade vi i alla fall.
 
Sv: Träna för tävling

Hehe. Så kan det gå. Får hoppas min hund inte får några knäppryck under tävlingsdagen åtminstone. Han kan gärna få ha dem dagen innan, eller ja, precis efter avslutad tävling går också bra. Men INTE under något moment. Hoppas, hoppas...
 
Sv: Träna för tävling

Jodå!! Sånt har hänt även oss =) Hon har stenkoll på vart de lägger apporten, men idag är hon lite äldre och lugnare (?) Det mesta har hänt oss i vansinnigheter just för att hon har sån livsglädje, trots galna missar så har vi fått applåder efteråt just för att hon varit så glad och showig! En 10:a på helheten har hon fixat på helt egen hand, när jag varit med i matchen så har det blitt betydligt lägre *he he* Men nu är hon *pust*... MYCKET lugnare. Fattar inte att jag tordes tävla henne när hon var ung. Hon har dock alltid skött sig på platsen och aldrig stört andra hundar.
 
Sv: Träna för tävling

Någon skrev att man visst kunde ställa upp i tävling även om man inte räknade med ett 1:a pris. Helt fel resonerat, tycker jag! Hunden ska veta hur momenten ser ut, dvs ger jag ett kommando ska hunden veta exakt vad jag kräver av den. Jag vill inte att min hund ska behöva gå och fundera om hur momenten ska utföras just idag... Har jag kommit så långt att jag kommenderat så ska jag också vara säker att hunden utför momentet på rätt sätt. Sedan vet vi att det ofta blir annorlunda på tävling därför att vi blir nervösa osv men innan tävlingen ska hunden gå för en etta! Det kan också hända saker utanför vår kontroll, men...etc
Man ska inte behöva tur för att klara sig, utan otur för att inte klara sig, sa Inki Sjösten, vilket jag instämmer helt och fullt i!
 
Sv: Träna för tävling

Problemet är väl att det är svårt att känna av nivån om man aldrig tävlat förr. När jag startade första gången så var vi inte riktigt klara. Trots det så fick vi betyg ända upp till 9.5. Det är inte alla som har den hjälp och kunskap omkring sig. Jag hade aldrig tränat för instruktör eller någonsin varit på ett prov första gången innan vi startade.

Jag vet inte hur jag skulle fått kunskap om man aldrig startat? Så himla lätt är det inte att bara "kontakta instruktör". På din klubb kanske? Jag hade ingen aning om hurvida vi dög eller ej den gången...

Däremot så behöver jag inte starta med nästa och nästa hund innan den är klar. Jag har ju lärt mig nivån så att säga.
 
Sv: Träna för tävling

Ja, jag måste erkänna att jag förutsatte att man var med i en klubb... För att tävla måste man ju vara medlem i SBK/SKK, så det borde inte vara omöjligt att hitta någon som kan hjälpa en.

Det händer att folk åker på tävling utan att vara klara alls för uppgiften och blivit totalt tillintetgjorda när de misslyckats. Inte alla domare och medtävlare är uppmuntrande i dessa fall...

Av egen erfarenhet vet jag hur det känns att stå där och knappt förstå vad tävlingsledaren säger. Bättre är att lära sig rutinerna på hemmaplan.
Att vara med i en klubb ger också annat än den konkreta hjälpen, det är alltid kul att vara fler när man åker iväg och tävlar. Om man misslyckas vet ju åtminstone kamraterna att vi kan hemma...
 
Sv: Träna för tävling

Det är långt ifrån alla klubbar man bara kan gå till och få hjälp och "bli en i gänget".

Jag har regelbundet besökt en klubb som inte är min hemmaklubb. Höll väl på med det i ½ år utan att knyta någon som helst kontakt trots träningskvällar etc etc. Vi tränar ändå för de högre klasserna... Ännu jobbigare för en nybörjare. Jag har tävlat på den klubben ett par gånger också och stått på pallen, men nej... Jag har inte lyckats med nått.

Jag kan tänka mig att det är lika svårt att komma in i min hemmaklubb också. Klubben vart jag är i nu (inte min hemmaklubb alltså) har jag också tävlat på och för, men det är ingen som ens reflekterat över ett nytt ekipage som kommer och tävlar för klubben.
 
Sv: Träna för tävling

För att återkomma till trådskaparen som ville ha tips. Det är bättre att ta ett betygsavdrag för dubbelkommando än att nolla... Tänk på att du är där för att lära och ta det som träning, hjälp hunden att göra rätt! Och framför allt, ha kul! Titta på dina medtävlare och se dom som det och inte konkurrenter. Är det något du inte förstår, fråga! De flesta är trots allt glada om de kan lotsa en ny tävlingskamrat in i sporten. Dom andra behöver du inte bry dig i!
Kanske verkade mina tidigare inlägg nedlåtande, men det var inte min mening. Jag vill bara att du och din hund ska få så bra start som möjligt på er lydnadskarriär. Det finns inget roligare än att tävla med sin hund!!
 
Sv: Träna för tävling

Ja, det kanske beror på vilken klubb man hamnar på, men jag har tävlat ganska mycket och sällan varit på klubbar där man inte varit glada för nya tävlingsekipage! Det brukar ju vara bland dem vi rekryterar våra funktionärer om inte annat!
Tråkigt att det finns såna klubbar!
 
Sv: Träna för tävling

Det finns gott om de... Mycket hör man när man är ute och tävlar, men det är mycket snack och lite verkstad. I verkligheten så kommer man inte så långt om man inte är kompis med nån.
 
Sv: Träna för tävling

Det där har jag tänkt på. Alltså att hellre ta avdrag för dubbelkomando än nolla. Jag ska hjälpa hunden att förstå så gott det går. Men jag funderar på HUR mycket man får hjälpa utan att man blir nollad för den sakens skull. Dessutom undrar jag om det finns någon "plan" för hur man ska gå i linförighet och fritt följ. Vore ju bra om man kunde få se ett exempel.

Min hund tycker att det är astrist att gå rakt fram alltför många steg i tex fritt följ. Något tips på hur man ska få honom att tycka det är roligt. På träning kör vi ju mycket vändningar och tempoväxlingar för att få honom att hänga med, men det går ju inte på tävling precis.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 356
Senast: zarmino
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 919
Senast: ako
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
962
Senast: Miingla
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 126
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp