Träna för tävling

Sv: Träna för tävling

Det finns ingen plan för det, utan det är upp till TL. Att gå fram länge är en träningssak. Det är något man bör kunna, för det dyker alltid upp :) Svårt att säga exakt hur man höjer motiveringen på en enskild hund.

Min äldre hund har jag haft en liten boll till som jag hivat iväg då och då, det har fått henne att hoppas och då går hon motiverat hela tiden. Min yngre är så godisfixerad så hon kan gå frammåt en halv dag utan att lessna.

Så testa att kasta frammåt, leksak, godis etc. När man kommit lite längre så kan man korrigera att de släpar efter, men det tycker jag att man ska vänta med tills man fått ett bra följ och kommit mycket längre i lydnaden.

Så det är träning träning. Kanske extern belöning kan passa? Att han får springa och äta eller ta en leksak när han är lite extra duktig.
 
Sv: Träna för tävling

När man tränar linförighet/fritt följ är man oftas väldigt duktig på att lägga belöningarna efter en sväng eller en halt. Träna med på att lägga in belöningar när du går rakt fram, ska du se att du snart har en hund som gärna trippar med på dessa raksträckor.
 
Sv: Träna för tävling

Ska nog prova om kanske en boll eller något kan passa herren i smaken. Han har väldigt lite föremålsintresse och gör inte riktigt vad som helst för en godis. Tränar numera med klicker och då går det mycket bättre. Motivatinen tycks förbättas av det. Så det ska jag fortsätta med.
 
Sv: Träna för tävling

Att belöna gående rakt fram håller jag redan på med. Är illa tvungen för att få honom att förstå vad rätt position är. Han ansåg tidigare att det gick lika bra att gå en meter bort som klistrad vid min sida. Helst vill jag ha något i mitten och det börjar närma sig nu.

Men som du säger så är det viktigt att belöna gåendet rakt fram. Det är ju det som är rätt. Om man nu inte har problem med sättandet... Då är det ju korrekt sättande som ska belönas så klart.
 
Sv: Träna för tävling

skulle bara säga att du inte behöver vara superduktig innan du debuterar i klass 1. så länge hunden inte stör andra allt för mycket finns det ingen anledning att inte åka och prova på hur det är att tävla, man får ju en finfin hint om vad man behöver träna mer på! det finns ekipage som fått 50 p och under (hur man nu lyckas med det) så värst blir svårt att bli. efteråt ska du räkna ihop resultatet UTAN nollor, det ger en bättre bild av hur er insats var.
 
Sv: Träna för tävling

min hund kröp sig igenom hela tävlingen och la sig istället för att sätta sig och vi skrapade ändå ihop lite över 140 p. den andra gick på tvären med näsan mot korvgrillningen och vi fick inte mycket sämre. berätta för TL och domare att det är din första tävling och be dem ropa extra tydligt (och vara snälla i bedömningen :p)
 
Sv: Träna för tävling

18 p är rekordet som jag känner till... Jag lovar att det INTE är jag :d Vårt bottennapp är strax över 100 p, hon räddade nollan *hi hi* När det var ställande under gång så fick hon för sig att hon skulle beta lite gräs och precis när hon skulle stanna så fick hon grässtrået i halsen och började att tokhosta! På platsliggningen så satt hon sig upp och kliade sig bakom örat, sen la hon sig igen. På fjärren la hon sig bara och sen reste hon sig inte mer. På hoppet så hoppade hon åt ena hållet och när hon skulle tillbaka så gick hon bara runt!! *jippi*

När jag tävlade så var jag så nervös så TL frågade långt efter vår debut om det var första gången jag startade eftersom att jag såg så nervös ut...
 
Sv: Träna för tävling

Visst är det så att man kan tävla utan att vara superduktig, men jag vidhåller att det är orättvist mot både hunden och sig själv,att starta innan man är färdig. Man bör också visa den respekten mot domare och andra funktionärer. varför vill man absolut tävla om man inte är någorlunda klar över vad som förväntas? Är det verkligen så svårt att komma med i en träningsgrupp?
Som jag sagt tidigare, mycket kan gå fel på tävling, speciellt första gången, men man bör ändå vara klar med momenten innan tävlingen.
 
Sv: Träna för tävling

klart att man inte går in med en hund som inte kan alls, men den behöver inte vara superduperlydig och så säker i sig själv att den gör allt perfekt även om matte är skitnervös.

och ja, har man inte bil eller bor nära en brukshundklubb eller har "de rätta kontakterna" så kan det vara väldigt svårt att komma med i en träningsgrupp. lägg till att hunden inte har papper och det blir nästan omöjligt. jag hade tur och hittade ett privat alternativ, men alla har inte den turen.
 
Sv: Träna för tävling

Oavsett hur det går nu på tävlingen så vet i allafall JAG att hunden kan. Han är verkligen jätteduktig, men tröttnar rätt snabbt. Det är det som är problemet inför tävlingen. Hur jag ska få honom att vara vaken genom hela programmet.

Hur menar du med att lägga ihop poängen utan nollor?
 
Sv: Träna för tävling

Att komma med i en träningsgrupp är för mig i princip omöjligt. Därför ska jag anmäla oss till en kurs igen nu i vår så vi i allafall får träna med andra. Kanske kan jag skapa några nyttiga kontakter då. Hoppas det i allafall.
 
Sv: Träna för tävling

det är något man får träna upp, att hunden ska kunna gå ett helt program utan belöning i form av godis eller leksaker.

en nolla med koeff 2 eller mer kan dra ner slutpoängen ordentligt, men räknar du ut snittbetyget utan att ta med nollorna så ser det kanske inte lika illa ut?
 
Sv: Träna för tävling

Ursäkta att jag tjatar, men varför är det omöjligt att komma med i en träningsgrupp?
 
Sv: Träna för tävling

använd din fantasi... jag fick i princip reda på att jag inte var välkommen och att "labradorer är ju inga lydnadshundar".
 
Sv: Träna för tävling

kanske har jag i detta fall dålig fantasi... Jag har haft många icke vanliga "jobbarhundar", men aldrig blivit bemött på det viset. Skulle inte acceptera det heller... Inte kan väl alla i en klubb ha den åsikten?
 
Sv: Träna för tävling

om alla hade det vet jag inte, men detta var en aktiv medlem som (om jag inte minns fel) satt i styrelsen. vi hade bara telefonkontakt, så detta kläckte hon ur sig utan att ens ha sett hunden... och hon var jättetrevlig och välkomnande tills jag sagt att min hund inte var reggad.

nu menar jag inte att alla klubbar är sådana, och just den klubben har ganska dåligt rykte, men för att komma in i gemenskapen i en tight träningsgrupp krävs det att man själv är mycket framåt och pratar med folk (och säger rätt saker), samt att man har möjlighet att ta sig fram och tillbaka till träningsplanen varje gång det är fri träning. hundfolk överlag verkar inte vara så nyfikna på nya bekantskaper (ungefär som ett gäng i stallet, det är svårt att komma med om du inte är väldigt framåt och duktig själv). och har man inte gått några kurser på klubben... ja du förstår. nu har jag flyttat till en annan ort och folket på den "nya" klubben är mycket trevligare, men de springer inte fram och frågar vem jag är. och jag har fått ett par lustiga kommentarer för att jag är billös.
 
Sv: Träna för tävling

Jag har inte tävlat själv men kan tipsa om artikeln om tävlingsträning i Canis nr 6/2004. Jätteintressant! Om du inte har tidningen skulle jag kunna scanna det om du vill.
 
Sv: Träna för tävling

Ok :) Säger till när det är klart, kanske inte hinner ikväll.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 357
Senast: zarmino
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 920
Senast: ako
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
967
Senast: Miingla
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 126
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp