Träning, kost och hälsa (f.d Beach-tråden!)

@TeamLundVer är det clean and jerk du tänker på?

Har inga synpunkter på programmet, kan för lite. Men om du gärna vill träna med kettlebell så kanske du kan köpa en och ha hemma? Det har jag funderat på.
 
@TeamLundVer är det clean and jerk du tänker på?

Har inga synpunkter på programmet, kan för lite. Men om du gärna vill träna med kettlebell så kanske du kan köpa en och ha hemma? Det har jag funderat på.
Nja inte riktigt utan det är
Lyft stången från golvet så att du står upprätt
Paus
Lyft vidare så att du har den på bröstet
Paus
Lyft hela vägen över huvudet
Paus

Och så långsamt ner igen.

Det funkar inte att träna hemma tyvärr, blir helt enkelt inte av :meh: jag måste gå iväg och träna
 
Jag skulle vilja ha lite input på mitt styrkeprogram. Hade helst tränat med Kettlebells men det har tydligen inte gymmet 5min bort och jag har inte tiden att gå på gym inne i stan då blir det inte av.

Satte ihop lite övningar från minnet helt enkelt (har inte styrketränat sedan 2013).

Jag gjorde 3 grupper med 3 övningar i varje. Var övning gjordes 3*8 roterande dvs ingen vila (vem hinner sådant? :cautious:) utan jag förberedde för grupp 1. Gjorde ett set av var övning och började om igen. 3 gånger.

Programmet såg ut såhär:

Grupp 1 (på pilatesboll m hantlar)
Bicepscurls
Tricepscurls
Flyes

Grupp 2 (stående på golvet)
Skivstångsrodd
Kommer inte ihåg vad det heter men börjar som ett marklyft och slutar som militärpress
Gående utfall med hantlar (inte så djupt som jag önskat för det går inte än)

Grupp 3 (på matta)
Plankan 15sek
Kissande hunden enbart 5 rep
Rysk Twist med viktskiva

Målet är att tidseffektivt träna hela kroppen med lite mera fokus på bål. Vad säger ni?

Jag känner mig alldeles för oerfaren om post-graviditet-träning för att råda om träningsprogram :) Men jag har förstått att bålen är väldigt viktig så det är ju bra att du har det fokuset! Finns ju några mammor hör i tråden så finns kanske någon annan som kan komma med lite input :up:
 
@TeamLundVer är det clean and jerk du tänker på?

Har inga synpunkter på programmet, kan för lite. Men om du gärna vill träna med kettlebell så kanske du kan köpa en och ha hemma? Det har jag funderat på.

Åh jag köpte två kettlebell innan semestern och är jätteglad över det! Har använt dem en hel del till hemmaträning vilket helt plötsligt blivit ganska kul och ett ok alternativ till gymet imellanåt :up:
 
Nja inte riktigt utan det är
Lyft stången från golvet så att du står upprätt
Paus
Lyft vidare så att du har den på bröstet
Paus
Lyft hela vägen över huvudet
Paus

Och så långsamt ner igen.

Det funkar inte att träna hemma tyvärr, blir helt enkelt inte av :meh: jag måste gå iväg och träna

Låter som typ en väldigt långsam frivändning + stöt (clean and jerk) :)
 
Jag skulle vilja ha lite input på mitt styrkeprogram. Hade helst tränat med Kettlebells men det har tydligen inte gymmet 5min bort och jag har inte tiden att gå på gym inne i stan då blir det inte av.

Satte ihop lite övningar från minnet helt enkelt (har inte styrketränat sedan 2013).

Jag gjorde 3 grupper med 3 övningar i varje. Var övning gjordes 3*8 roterande dvs ingen vila (vem hinner sådant? :cautious:) utan jag förberedde för grupp 1. Gjorde ett set av var övning och började om igen. 3 gånger.

Programmet såg ut såhär:

Grupp 1 (på pilatesboll m hantlar)
Bicepscurls
Tricepscurls
Flyes

Grupp 2 (stående på golvet)
Skivstångsrodd
Kommer inte ihåg vad det heter men börjar som ett marklyft och slutar som militärpress
Gående utfall med hantlar (inte så djupt som jag önskat för det går inte än)

Grupp 3 (på matta)
Plankan 15sek
Kissande hunden enbart 5 rep
Rysk Twist med viktskiva

Målet är att tidseffektivt träna hela kroppen med lite mera fokus på bål. Vad säger ni?

Hinner inte något uttömmande svar nu, men min spontana tanke är att om du vill träna hela kroppen så är isolationsövningar som bicepscurl lite bortkastad tid.

När jag vill träna hela kroppen på kort tid så kör jag ungefär så här:

1. Knäböj (eller någon annan tung benövning).
2. Marklyft.
3. Bänkpress (eller armhävningar eller bröstpress med hantlar).
4. Latsdrag.
5. Militärpress (eller axelpress med hantlar).
6. Någon sorts roddövning (skivstångsrodd, sittande rodd, T-bar, hantelrodd).
(ev. 7. Någon extra magövning, jag jobbar gärna magen liggande på rygg och så är det benen som rör sig eller med plankvarianter).

På det sättet får du med alla stora muskelgrupper, slipper lägga tid på isolationsövningar och även om det inte är så många rena bålövningar agerar bålen stabiliserande i de flesta övningar.

Nu kanske ovanstående inte funkar av någon anledning och då är det bara att ge oss mer info så fortsätter vi komma med mer eller mindre väl underbyggda råd. :D
 
Jag känner mig alldeles för oerfaren om post-graviditet-träning för att råda om träningsprogram :) Men jag har förstått att bålen är väldigt viktig så det är ju bra att du har det fokuset! Finns ju några mammor hör i tråden så finns kanske någon annan som kan komma med lite input :up:
Jag tänkte mer så att jag får med hela kroppen.

Jag behöver inte tänka så mycket på postgraviditeten utan det är lederna som sätter stopp i första hand/ begränsar hur snabbt jag kan göra ngt. Gör jag fel hoppar de ur led och/ eller så får jag inflammation i dem. Det senare kan jag få även om jag gör rätt :banghead:
 
Jag tänkte mer så att jag får med hela kroppen.

Jag behöver inte tänka så mycket på postgraviditeten utan det är lederna som sätter stopp i första hand/ begränsar hur snabbt jag kan göra ngt. Gör jag fel hoppar de ur led och/ eller så får jag inflammation i dem. Det senare kan jag få även om jag gör rätt :banghead:

Okej, ja men då håller jag med om vad @Tassetass skrev :D

Och vad läskigt det låter med leder som hoppar ur bara sådär :eek:
 
Ni som äter bra, är det något (bortsett från socker) ni inte insåg gjorde stor skillnad förrän ni slutade med det, ifråga om viktnedgång framförallt? Jag undrar om jag äter något som jag inte inser gör att jag inte går ner..min vikt rubbar sig inte oavsett vad jag äter eller tränar känns det som och det är sjukt irriterande.
 
Då får väl jag försöka inviga nya tråden med att faktiskt sparka mig i ändan och börja röra på mig igen. En tung vecka är över, har varit strul i gruppen på butiksjobbet och även om det inte har berott på mig påverkar det så klart alla. En riktigt jobbig dag på andra jobbet idag (en stor grej blev fel igår och jag har visserligen inte fått lära mig riktigt hur det ska göras, men min chef var inte glad och jag vill ju verkligen visa framfötterna så jag blev rätt låg av alltihop) blev liksom grädden på moset.

Rätt tacksam att jag är ledig i helgen kan jag säga.
 
Jag har länge funderat på om jag ska hänga med i tråden, men har alltid backat eftersom jag har en ovana att tappa motivationen med jämna mellanrum.

Men jag måste verkligen börja träna mer regelbundet och har gett mig fan på att jag ska börja gymträna igen och köra främst gruppass. Dessvärre är jag rätt osäker som person och har lätt för att banga om jag inte har en peppad träningskompis med mig, om det är för mycket folk, eller om jag känner mig kass. Men jag tycker gruppass är kul egentligen och skulle verkligen behöva våga. Då kanske jag hittar motivationen någonstans där med.

Förutom gymträning är det promenader (helst varje dag) som gäller, och så ska jag försöka trappa upp det till löpning. Men pga. en skada får jag ta det försiktigt.

Ca 20 kg vill jag försöka få bort, och jag tror en del kommer komma gratis om jag bara börjar gymma igen = blir mindre sugen och äter mindre sött, som är min stora bov till övervikt.

Dags att ta sig i kragen helt enkelt.
 
Ni som äter bra, är det något (bortsett från socker) ni inte insåg gjorde stor skillnad förrän ni slutade med det, ifråga om viktnedgång framförallt? Jag undrar om jag äter något som jag inte inser gör att jag inte går ner..min vikt rubbar sig inte oavsett vad jag äter eller tränar känns det som och det är sjukt irriterande.

Var ska jag börja? Om vi pratar mat och inte snacks så:

Såser t ex smaksatt créme fraiche, färdig hollandaise och bearnaise som jag har haft till kött, grönsaker och fisk, olivolja som jag har ringlat över det mesta som grönsaker, klyftpotatis, sallad mm, överäta typ ta sista bitarna bara för att det är så gott. Sen är viss mat väldigt fet typ pajer, kylda färdigrätter etc.

Skaffa gärna någon app typ Viktväktarna eller viktklubben så ser du lätt fällorna.
 
Var ska jag börja? Om vi pratar mat och inte snacks så:

Såser t ex smaksatt créme fraiche, färdig hollandaise och bearnaise som jag har haft till kött, grönsaker och fisk, olivolja som jag har ringlat över det mesta som grönsaker, klyftpotatis, sallad mm, överäta typ ta sista bitarna bara för att det är så gott. Sen är viss mat väldigt fet typ pajer, kylda färdigrätter etc.

Skaffa gärna någon app typ Viktväktarna eller viktklubben så ser du lätt fällorna.
Jag har LifeSum där jag loggar det mesta jag äter men kan absolut bli bättre igen. Jag steker iofs mestadelen av min mat i olivolja men brukar ha måttliga mängder, vad ska man annars steka i/vad är bättre? Färdiga såser äter jag jättesällan typ 1 gång/månad. Paj äter jag inte heller eftersom jag är glutenintolerant.
Jag tycker jag äter mest grönsaker som broccoli, blomkål, paprika, zucchini, morötter, avokado, en del potatis och ris men i mindre portioner än jag brukade. I köttväg är det mestadels kyckling och lax, räkor.
Försöker verkligen äta mindre portioner men det är svåååååårt! Jag är hungrig haha..
 
Jag har LifeSum där jag loggar det mesta jag äter men kan absolut bli bättre igen. Jag steker iofs mestadelen av min mat i olivolja men brukar ha måttliga mängder, vad ska man annars steka i/vad är bättre? Färdiga såser äter jag jättesällan typ 1 gång/månad. Paj äter jag inte heller eftersom jag är glutenintolerant.
Jag tycker jag äter mest grönsaker som broccoli, blomkål, paprika, zucchini, morötter, avokado, en del potatis och ris men i mindre portioner än jag brukade. I köttväg är det mestadels kyckling och lax, räkor.
Försöker verkligen äta mindre portioner men det är svåååååårt! Jag är hungrig haha..

Jag är ju helt nybörjare på det här, har bara kört några veckor, men min upplevelse är att a) stekfett gör mycket, så t ex lax sjuder eller ugnssteker jag utan fett istället och b) jag har jättesvårt att begränsa mina portioner om inte appen (Aftonbladet viktklubben i detta fallet) säger att såhär många kcal är en normalportion. Får jag själv bestämma äter jag så att jag känner mig mätt hela dagen annars får jag panik och tror att jag håller på att svälta ihjäl. Nu kan jag säga till mig själv typ att "en dietist har räknat fram att det här ska räcka så sluta gnälla".
 
Ja! Jag! För typ femte gången... :o Men nu har jag signat mig på Må Bättre i Gävle i tre år, så det lär ju bli av om jag inte ska kasta en hiskelig massa pengar i sjön. Jag har ett stillasittande jobb och en stillasittande hobby, och nära till allt. Det längsta jag måste röra mig är 600 m till affären. :angel:
Jag kom igång fint med att gå på pass, yinyoga och funktionell träning, men nu har jag inte varit på nästan tre veckor. Livet råkade klappa ihop lite både ekonomiskt, psykiskt och på jobbet, så jag har helt enkelt inte orkat. Men jag börjar så sakteliga se ljuset igen och känner att jag -vill- gå till gymmet även om jag inte har möjlighet just nu. Det känns bra! Gymmen är jättefina och har trevlig personal och bra öppettider, jag har tillgång både till det i city och det i utkanten av staden. Sjukt många pass nu när höstterminen drar igång igen.

Jag har alltid fått allt "gratis" tack vare transportcykling och ridning och stalltjänst, men nu är det alltså slut med det. Jag har därmed ingen erfarenhet av att "gå och träna" så just nu är målet att få rutin på själva grejen. Att träning är något jag går och gör för att jag vill, tycker det är roligt och mår bra av. Jag jobbar oregelbundet och både tid och ork kan vara bristvaror vissa perioder, så just nu är mitt mål att gå två gånger i veckan, en gång på yin och en gång på typ FT. Jag är jätteglad om det blir fler än två gånger, men slår inte mig själv om det blir färre. Blir det stress och press kring det hela så kommer jag lägga av, så mycket vet jag om mig själv. Märkte att jag mådde väldigt bra mentalt av yin, och FT var sjukt kul och härligt svinjobbigt, så jag börjar där. Så småningom vill jag prova fler pass och jag har fått jättefina träningsprogram av @cili jag vill prova också, men just nu ska jag alltså först och främst samla ihop livet och börja med att öht gå dit igen. :)
Så skönt att du börjar må lite bättre och kan göra saker du mår bra av :) Vad är FT för något?
 
Jag vill gärna hänga på :)
I dagsläget är jag helt otränad och behöver gå ned 22 kg... Tränade för ett antal år sedan men sen blev det sämre mående och då gick jag upp i vikt fort. I våras så fick jag en spark i ändan då jag fick veta jag har näringsbrist o började med att köpa bra matlådor(hatar laga mat) från en restaurang som gör mat från grunden med så lite socker o salt som möjligt samt träna med en app, från soffpotatis till 5km. Det var super och jag mådde riktigt bra ett tag då, kom såpass att jag blev rastlös om jag hoppade över en gång och kände mig väldigt harmonisk. Men sen fick jag jobb i min hemstad över sommaren och då fallerade allt... Flytta runt bland släkten och samtidigt jobba mer än jag egentligen mår bra av ledde till magkatarr och konstant trötthet som jag nu jobbar på att få bort. Magen är nästan helt bra så nu är det dags ta tag i träningen igen. Jag tränar främst för att jag mår bättre av det och när jag börjar jobba så måste jag träna annars är det som att be om förslitningsskador(kontorsjobb) men jag vill ju gå ner i vikt också.
Just nu är det bara promenader som gäller då jag har mycket inplanerat som jag inte kommer ifrån( el ja, det känns mycket iaf) men det lugnar ner sig i september och då planerar jag börja med appen igen, sen när vintern kommer så måste jag börja på gym... Funderar på att testa ett tjej-gym fast det är dyrare men tror det kan kännas bättre och det i stan verkar vara poppis. Jag kan visserligen träna gratis via utbildningen men det tar en halvtimme dit och när jag ändå aldrig får med mig någon klasskompis dit så blir det bara jobbigt att åka själv.

Är det någon som går eller har testat på tjej-gym? Var det nån stor skillnad mot vanliga gym?
 
Jag är nygammal och hänger på även denna tråd, hoppas kunna få tid till regelbunden träning snart. Nu tränar jag och rör på mig men det sker högst oregelbundet, på grund av kombination av ungt barn och återgång till distansstudier. Men det känns bra och jag är peppad. :D
Siktar på styrketräning med fria vikter, löpning, yoga och mys-cyklande med cykelvagn på släp. :)
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 077
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 083
Senast: Jeps
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 108
Senast: Skjøldur
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
22 577
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp