Träning, kost och hälsa (f.d Beach-tråden!)

Hej tråden!
Jag gillar mest att springa långa lugna skogsturer. Har för närvarande löpförbud pga bråkigt löparknä. Försöker ta tillfället i akt att träna lite mer/bättre styrka samt lära mig åka rullskidor ordentligt. Vågar mig inte på trafik och backar ännu utan håller mig på den lokala halkbanan när den är ledig. Rider ibland på lånad kallblodstravare, åker skidor på vintern, irrar runt på MTB ibland. I vintras skaffade jag ett par skateskidor. Det visade sig passa mig jättebra så det vill jag fortsätta med. Gillar mest att träna ute.

På matfronten går det rätt bra, vi brukar laga mycket åt gången några gånger i veckan (hurra för allt som kan lagas i långpanna!) så det finns oftast bra mat att värma. Idag var det lax och rödbetor med fetaost till lunch. Ikväll har jag lagat en jättekastrull med morots- och tomatsoppa, bra att ha som snabbmat efter jobbet.

Är inte alltid jättebäst på att hänga med i tråden, men tycker det är bra att skriva veckoplaner här, och roligt och inspirerande att läsa om vad alla gör.
 
Jag måste definitivt tänka mer på min hälsa, det sättet jag lever nu är så himla dåligt och jag har helt tappat rutinerna för normala ät- och motionsvanor.

På måndag börjar jag psykologprogrammet på universitet i grannstaden. Det innebär 2 timmars pendling per dag plus tiden det tar att gå till och från busen så för endast en och en halv timmes föreläsning är jag borta fyra och en halv timme. Och många dagar blir man ju borta bra mycket längre än så.

Det kommer bli en enorm omställning för mig som varit sjukskriven i 10 år med undantag för ett år då jag pluggade journalistik men det var på distans med träffar kanske en gång i månaden över en helg så det här är annorlunda.

Jag är väldigt trött som det är nu och har svårt att hänga med i samtal och mår väl inte så bra varken psykiskt eller fysiskt. Jag är långt ifrån underviktig vilket jag var i 10 år av mina 12 år med anorexi men kroppen är sliten av den långa tiden så den reagerar på mitt sätt att äta. Jag väger mig inte men efter att jag kom hem från behandlingshemmet gick jag upp en del i vikt, kläderna satt inte som dom skulle längre och jag såg hur magen växte. Jag stod inte ut med hur min kropp förändrades och hur jag såg ut och det psykiska mående försämrades och mitt invanda sätt att hantera olika saker är att göra det genom mat och motion.

Jag har insett att nu måste jag ta tag i det här så från och med måndag ska jag börja äta lunch åtminstone dom dagarna jag är i skolan dom tiderna. Som det är nu äter jag frukost och sen inget förrän vid nio på kvällen så en lunch kommer kännas jätte konstigt men jag vill ha ork att lära mig saker och fokusera bättre. Så det är mål nummer ett.

Mål nummer två är att inte tvinga mig själv till längre promenader och längre tider än vad jag orkar. Och att inte börja kompensera med att äta mindre dom dagarna jag är i skolan hela dagen och inte hinner gå så mycket som jag brukar. Jag har dragit ner på promenaderna från minst 4 timmar om dagen till 3-3,5 timmar per dag och trots att det känns normalt för mig vet jag att många ser det som mycket ändå. Så jag ska inte ha panik dom dagarna det blir mindre promenader för det kommer det definitivt bli om jag pluggar en hel dag, jag kommer nog varken hinna eller orka med all aktivitet utan bara se till att hunden får det han behöver men inte överdriva.

Mål nummer tre är att äta mer, få i mig mer kalorier rent krasst, var hos en dietist idag och hon konstaterade att jag äter mindre än den energimängden man ger en person som ligger i koma och att jag är långt ifrån att bara ligga i en säng.

Hon blev orolig med tanke på min historia och av hur svårt jag har att lägga till något när det väl plockats bort och att jag är ute på tunn is och att anorexin tagit styret igen, hon känner mig väl sen massor av år tillbaka och det var ett allvarligt prat och hon sa att om jag inte förändrar saker kommer jag inte klara skolan och jag kommer hamna på botten igen.

Jag har känt att jag mått sämre och sämre och att det gått åt fel håll och att jag känt mig maktlös i det hela men timmen med henne idag fick ändå något i mig att väckas. Att jag kanske börjar förstå lite hur allvarligt det är. Trots en normalvikt anser hon att jag är i svält. Och det påverkar en både psykiskt och fysiskt. Så det måste väl vara det största målet, att bryta svälten, ordna upp min kost och min aktivitet och ta kontrollen innan anorexin blommar ut för fullt.

Förlåt för jätte långt inlägg, skriver lika mycket för min skull som för andras för att jag verkligen ska ta tag i det här nu och behöver sätta ord på det.
 
Jag har LifeSum där jag loggar det mesta jag äter men kan absolut bli bättre igen. Jag steker iofs mestadelen av min mat i olivolja men brukar ha måttliga mängder, vad ska man annars steka i/vad är bättre? Färdiga såser äter jag jättesällan typ 1 gång/månad. Paj äter jag inte heller eftersom jag är glutenintolerant.
Jag tycker jag äter mest grönsaker som broccoli, blomkål, paprika, zucchini, morötter, avokado, en del potatis och ris men i mindre portioner än jag brukade. I köttväg är det mestadels kyckling och lax, räkor.
Försöker verkligen äta mindre portioner men det är svåååååårt! Jag är hungrig haha..

Vi gör oftast storkok och står det 12 portioner så delar vi direkt upp det i 12 delar och lägger de vi inte ska ha i matlådor. Vi måste göra så för annars kan min man lätt äta flera portioner.

Mitt problem är mer att jag tröstäter/ äter när jag är trött och få är det mycket socker i sakerna
 
@Qelina Åh, vad glad jag blev att höra att du faktiskt sökt och kommit in till psykologprogrammet nu! Jag tog ju precis examen från samma universitet. Om en månad flyttar jag till din stad och börjar arbeta som psykolog där :)

Jag ville bara säga att en av mina bästa vänner som gick ut med mig nu var i ungefär samma sits som du är nu, när hon började programmet för fem år sedan. Hon hade förvisso inte varit sjuk riktigt lika länge, men hon tyckte att miljöombytet (hon flyttade) och den nya tillvaron öppnade upp för förbättringar som inte varit möjliga tidigare. Hoppas det kan bli likadant för dig, att det här blir en skjuts framåt och mot något nytt. Idag mår hon bra och kämpar inte alls mot samma demoner även om delar av det (tankar) fortfarande finns kvar i viss utsträckning.
 
Jag gillar namnbytet! Har aldrig velat gå in i de här trådarna innan eftersom hänvisningen till "beach xx" ger mig typ allergiska utslag men nu så!

Jag hade ryggskott under sommaren och insåg att jag MÅSTE börja styrketräna för att kroppen ska hålla bättre. Jag har aldrig gillat att träna men hoppas kunna komma igång och hitta något som känns lagom för mig.
Ska bara ta tag i det där med att köpa gymkort.. Skjuter bara på det :banghead:
 
Femte dagen utan att äta tillsatt socker (prövade bananglass som fredagsgott - sådär måste jag säga)! Har inget vidare sug heller egentligen.

Tog en rask promenad på 8 km ikväll, och imorgon väntar en inlinestur på morgonen. Längtar så tills vi flyttar och jag ska börja träna på Friskis igen! Då ska jag köra pass måndag, onsdag och fredag och övriga dagar promenader.

Jag tänker ibland att jag ska köra Adrianne-yoga hemma men kommer aldrig dit. Vore nog egentligen bra för mig...
 
Femte dagen utan att äta tillsatt socker (prövade bananglass som fredagsgott - sådär måste jag säga)! Har inget vidare sug heller egentligen.

Tog en rask promenad på 8 km ikväll, och imorgon väntar en inlinestur på morgonen. Längtar så tills vi flyttar och jag ska börja träna på Friskis igen! Då ska jag köra pass måndag, onsdag och fredag och övriga dagar promenader.

Jag tänker ibland att jag ska köra Adrianne-yoga hemma men kommer aldrig dit. Vore nog egentligen bra för mig...
Försöker också minska mitt sockerintag, har märkt att jag äter socker för jag är trött.
 
Femte dagen utan att äta tillsatt socker (prövade bananglass som fredagsgott - sådär måste jag säga)! Har inget vidare sug heller egentligen.

Tog en rask promenad på 8 km ikväll, och imorgon väntar en inlinestur på morgonen. Längtar så tills vi flyttar och jag ska börja träna på Friskis igen! Då ska jag köra pass måndag, onsdag och fredag och övriga dagar promenader.

Jag tänker ibland att jag ska köra Adrianne-yoga hemma men kommer aldrig dit. Vore nog egentligen bra för mig...
Kan tipsa om Sara Beth Yoga på YT om du gillar Adrianne, liknande upplägg men med många kortare videor också.
Ibland (ofta ;) ) så finns ju varken ork eller tid för 45 min yoga, men det går att klämma in 15 min iallafall. :)
 
@Qelina hoppas att du får en nystart nu med utbildningen. Jag önska dig all lycka till! :heart
 
Femte dagen utan att äta tillsatt socker (prövade bananglass som fredagsgott - sådär måste jag säga)! Har inget vidare sug heller egentligen.

Tog en rask promenad på 8 km ikväll, och imorgon väntar en inlinestur på morgonen. Längtar så tills vi flyttar och jag ska börja träna på Friskis igen! Då ska jag köra pass måndag, onsdag och fredag och övriga dagar promenader.

Jag tänker ibland att jag ska köra Adrianne-yoga hemma men kommer aldrig dit. Vore nog egentligen bra för mig...

Smaksatte du bananglassen med något? Jag gillar verkligen bananglass! Gärna med antingen kakao, hallon eller jordnötssmör :d

Vad kul att det är så många som ville hoppa på tråden! Jag har inte så mycket att skriva om i helgen för kommer inte hinna träna nåt pga ej hemma :) Precis vaknat hos mina vänner jag sover över oss, alla andra sover så jag läser här o käkar lite överblivna chips till frukost hehe :D
 
Det blev löpning igår och benen var rätt tunga :D men jag lyckades ändå hålla ett hyggligt tempo givet min nuvarande löpvana och kroppsvikt. :up:

Idag blir det förhoppningsvis det vidrigaste spinpasset med den bästa spinledaren. :rofl: Står än så länge på reserv men jag borde få plats. Det är de ökända norska intervallerna som jag berättat om förut: 4 * 4 min på minst 90 % av maxpuls, 4 minuter vila mellan varje intervall. Det är så jävla vidrigt! För er nytillkomna kan jag berätta att spinledaren sitter där framme och sliter själv som ett as med en hjärntumör som ingen vet när (inte om) den kommer att ta livet av honom. Som frisk och välmående har jag liksom ingen ursäkt att inte själv slita tills jag nästan trillar av cykeln.

Blir det ingen spinning ska jag riva av ett benpass, planen är nog att köra ett gäng sexor på 60 kg i knäböj, eller kanske treor på 70 kg. Får se vad benen ställer upp på, vet att löpningen sliter en del så jag försöker känna efter lite lagom.
 
Lyxfrukost idag som sagt :love: Fick sova till strax innan kl 8 för barnen men vi ligger och drar oss rätt länge :angel:

Idag ska vi snickra. Det ska äntligen bli tak på utbygget som ska bli garage och vedskjul! Skönt att lägga undan ett till projekt snart :) Ska göra lite på "projekt en till lösdrift" också så vi snart kan beställa grus till den.
Annars idag ska jag rida, båda hästarna behöver röra på sig men får se på vilket sätt unghästen får motionera :)
 
Hej tråden! Min historia om träning genom åren..ja. Har tills typ 20+ års ålder alltid avskytt träning :angel: I den åldern började jag träna på gym och gillade det. Tyvärr slutade det oftast med att jag pausade efter en tid pga olika orsaker. Höll på med hästar flera år så man höll igång,plus att man var aktiv iom allt stallsjobb. 2014 blev jag gravid, höll igång helt ok med promenader. Ridningen las på hyllan. När sonen var född började jag tröttna på hur svag jag var. :mad:Ryggen värkte, axlarna värkte..började träna styrka hösten 2016. Fr.om jan i år kunde jag öka upp och har tills nu tränat regelbundet förutom 2 st sjukdomsperioder. Är fortfarande vårdledig och ska vara ännu ett år. Mannen jobbar i grannlandet och är borta längre och kortare perioder. Min son är en snäll typ så han hänger med till gymmet och leker där medan jag tränar:D

Gillar traditionell styrketräning. Delar upp kroppen under veckans gång. Tränar runt 2h per gång. Är en sån som gillar att svettas, lyssna på hård musik och bicepscurla tungt:laugh:

Ridningen och hästlivet är avslutat så allt man fick gratis förr är borta. Vilket innebär att man måste dra ner på portionerna och inte äta som en storväxt karl. Inte käka chips varje fredag utan välja grönsaker att dippa istället...

Mål under resterande år 2017: fortsätta med regelbundna pass. Gärna nå 150 st loggade styrkepass. Bli starkare i marklyft.
 
Lite så gjorde jag också i början. Det viktiga var att få in rutinen, sen provade jag mig fram till vilket upplägg och vilka övningar som passade mig bäst och det jag vill uppnå och som jag tycker är roligt. Jag var noga med att inte stressa fram något utan det fick ta tid och det har funkat för jag är fast :D
Kul att höra att det funkat för någon! Känns hoppfullt :D tidigare har jag haft en förmåga att gå ut för hårt med saker som jag egentligen inte gillar för att "man ska", sämsta argumentet nånsin :p hoppas det funkar lika bra för mig som för dig, vill gärna tycka det är kul så jag kan bli svinstark. :angel:

Så skönt att du börjar må lite bättre och kan göra saker du mår bra av :) Vad är FT för något?
Ja, tack. :) jag ska till läkaren i början av september så tills dess försöker jag vara snäll mot mig själv. Funktionell träning! Styrketräning för hela kroppen typ, med lite olika redskap. Sist var jag så slut i benen efteråt att jag höll på att ramla i trappen ner från gymmet :rofl:
 
Har nog hoppat in i dessa trådar ca 300 ggr och sen aldrig visat mig igen men nu är det dags att ta tag i det här! Vill bli smidigare, få bättre flås och framförallt få in en träningsrutin. Promenerar nog 5 till 10 km om dagen (hundägare) men vill komma igång med löpning igen. Även yoga och lite annan hemmaträning.
Hade en bra period för ngt år sen och gillade verkligen hur min kropp förändrades. Nu har det varit lite väl mkt skitmat och en 3-4 kg kan gärna försvinna. Känner mig pepp och redo!
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 077
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 080
Senast: Jeps
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 108
Senast: Skjøldur
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
22 572
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp