Träning, kost och hälsa (f.d Beach-tråden!)

Tack för svaren om träningsvärk! Anledningen till att jag frågade är att jag upplever att jag får träningsvärk väldigt ofta, även efter pass då jag inte gjort några nya eller ovana övningar. Det är nästan mer regel än undantag att jag har ont någonstans dagen efter ett pass, trots att jag anser mig hålla igång bra och tycker att jag är i bra form. Får kanske diskutera med PTn och se vad han säger!

Hur är det med mat och sömn?
 
Hur har ni det med träningsvärk här inne, är det något ni får lätt/ofta?

Det är ju ett mycket omtalat ämne i träningsvärlden, men jag är mest nyfiken på hur "gemene man" har det.

Jag får ganska lätt träningsvärk. Jag rider 5-8 pass i veckan men går det en vecka mellan, vilket händer väääldigt sällan så har jag träningsvärk i insidan lår direkt.
 
Jag får ganska lätt träningsvärk. Jag rider 5-8 pass i veckan men går det en vecka mellan, vilket händer väääldigt sällan så har jag träningsvärk i insidan lår direkt.

Jag med. Får speciellt lätt träningsvärk av just ridningen om jag hållit uppe ett (kortare) tag och även om jag (numera) rider ett renodlat dressyrpass/tävling (var inte lika tydligt när jag red regelbundet i paddock).
 
Hur har ni det med träningsvärk här inne, är det något ni får lätt/ofta?

Det är ju ett mycket omtalat ämne i träningsvärlden, men jag är mest nyfiken på hur "gemene man" har det.

Jag får alltid träningsvärk efter bänkpress.. :p
Annars, som andra också svarat, när jag kört nya övningar..
 
90min fotbollsträning avslutade min dag idag! :)
Har varit en aktiv dag annars också, pålle imorse - skrittade ut 1h i härligt väder! Sen farit runt i halva stan känns det som, men också fått gjort väldigt mycket! :)

Nu sängen!
 
Tack för svaren om träningsvärk! Anledningen till att jag frågade är att jag upplever att jag får träningsvärk väldigt ofta, även efter pass då jag inte gjort några nya eller ovana övningar. Det är nästan mer regel än undantag att jag har ont någonstans dagen efter ett pass, trots att jag anser mig hålla igång bra och tycker att jag är i bra form. Får kanske diskutera med PTn och se vad han säger!

Vilken typ av ont/träningsvärk? Är det trött-ont eller smärt-ont?

Det finns många orsaker till att musklerna känns, de kan vara överarbetade, att de inte får tillräckligt med återhämtning, det kan bero på kost- och sömnbeteende och det kan även vara så att bindväven inte pallar de svällande musklerna :D
 
Tack för svaren om träningsvärk! Anledningen till att jag frågade är att jag upplever att jag får träningsvärk väldigt ofta, även efter pass då jag inte gjort några nya eller ovana övningar. Det är nästan mer regel än undantag att jag har ont någonstans dagen efter ett pass, trots att jag anser mig hålla igång bra och tycker att jag är i bra form. Får kanske diskutera med PTn och se vad han säger!

Ja men det är nog väldigt individuellt med träningsvärk också! :)
Vaknade idag med sån där mysig träningsvärk i överkroppen, man känner att man använt musklerna men det gör inte alltför ont :up: :D
Ikväll kör jag Basic-pass kl 17! Sen blir det vila fre-sön pga inte hemma :)
 
Igår var en riktigt kass dag. Sov dåligt på natten, var stressigt på dagen så träningssugey infann sig aldrig. Jag påbörjade ett 30 min tiga pass men avslutade efter 5 min då hela början var 3 min planka på raka armar så då la kroppen av :o:D Och istället för att träna så tryckte jag i mig glass och två chokladbitar igår kväll :arghh::meh:

Nya tag idag med fastedag. Sov inget bra inatt heller då bebis tyckte det va skitroligt att vakna och härja rundor två gånger. Så idag ska jag soooova när hon vilar :up:

The perks of beeing on maternityleave :angel::D
 
Ja men det är nog väldigt individuellt med träningsvärk också! :)
Vaknade idag med sån där mysig träningsvärk i överkroppen, man känner att man använt musklerna men det gör inte alltför ont :up: :D
Ikväll kör jag Basic-pass kl 17! Sen blir det vila fre-sön pga inte hemma :)

Ja det är lite så jag också känner. "Mysig" träningsvärk men inte så att det är speciellt jobbigt :) Kör jag däremot nya övningar eller väldigt tungt så kan det bli jobbig träningsvärk :p
 
Hade en tanke på att träna på lunchen idag men gillar inte att bli svett på det sättet mitt på dagen så jag måste duscha och sen ha andra saker på kvällen att göra som också gör att jag måste duscha igen på kvällen :p Tar nog styrketräning i morgon istället, antingen hemma eller om familjen vill med till gymmet så tar jag en promenad sen om jag inte måste jobba över lunchen. Ska promenera till och från svärföräldrarna sen i eftermiddag och ikväll ska jag rida unghästen.
 
Hur är det med mat och sömn?
Jag tycker att jag äter bra (om än lite lite, men så är jag rätt liten också) och sover 8-9 timmar per natt, så jag tror inte att det är det som påverkar. Möjligen att jag måste bli bättre på att äta ordentligt efter att jag har tränat, det är jag ganska dålig på insåg jag nu...

Jag får ganska lätt träningsvärk. Jag rider 5-8 pass i veckan men går det en vecka mellan, vilket händer väääldigt sällan så har jag träningsvärk i insidan lår direkt.
Åh gud ja, rid-träningsvärken är nog ändå en av de värsta! Jag ser med skräckblandad förtjusning fram emot ridlägret jag ska åka på nästa år, där jag alltså kommer att gå från att rida nått pass i månaden till att köra två pass om dagen fyra dagar i rad :nailbiting:

Vilken typ av ont/träningsvärk? Är det trött-ont eller smärt-ont?

Det finns många orsaker till att musklerna känns, de kan vara överarbetade, att de inte får tillräckligt med återhämtning, det kan bero på kost- och sömnbeteende och det kan även vara så att bindväven inte pallar de svällande musklerna :D
Det är mest smärt-ont, tror jag. Sådär så att det tar emot att gå upp för trappor, sträcka upp armarna, ta på sig jackan, osv... Det är inte så ofta som det blir fullständigt förlamande (du vet sådär så att man måste grimasera när man rör sig efter att ha suttit stilla en stund), men nästan alltid är det så att jag känner av det rätt mycket i 2-3 dagar efteråt.
 
Jag tycker att jag äter bra (om än lite lite, men så är jag rätt liten också) och sover 8-9 timmar per natt, så jag tror inte att det är det som påverkar. Möjligen att jag måste bli bättre på att äta ordentligt efter att jag har tränat, det är jag ganska dålig på insåg jag nu...


Åh gud ja, rid-träningsvärken är nog ändå en av de värsta! Jag ser med skräckblandad förtjusning fram emot ridlägret jag ska åka på nästa år, där jag alltså kommer att gå från att rida nått pass i månaden till att köra två pass om dagen fyra dagar i rad :nailbiting:


Det är mest smärt-ont, tror jag. Sådär så att det tar emot att gå upp för trappor, sträcka upp armarna, ta på sig jackan, osv... Det är inte så ofta som det blir fullständigt förlamande (du vet sådär så att man måste grimasera när man rör sig efter att ha suttit stilla en stund), men nästan alltid är det så att jag känner av det rätt mycket i 2-3 dagar efteråt.

Ja jag som rider rätt mycket ändå får redig träningsvärk efter en dag på kurs för instruktör :p
 
Jag tycker att jag äter bra (om än lite lite, men så är jag rätt liten också) och sover 8-9 timmar per natt, så jag tror inte att det är det som påverkar. Möjligen att jag måste bli bättre på att äta ordentligt efter att jag har tränat, det är jag ganska dålig på insåg jag nu...

Äta precis efter träning behöver man inte göra om man inte tränar flera gånger per dag, men över dygnet behöver du ju få i dig tillräckligt.

Om jag var du skulle jag försöka äta lite mer under några veckor eller en månad och se om det blir bättre, kanske med lite extra fokus på protein för musklernas skull. Att jag skulle satsa på just det är eftersom jag fått uppfattningen att du är frisk i övrigt och eftersom du sover bra känns kosten som det enklaste att laborera med.

Förresten, när jag tänker efter. Är inte du en av de där tokarna som alltid går till någon sorts fail när du tränar? Som alltid tar ut till max? I sådana fall kan ju det vara en anledning också, den typen av träning sliter väldigt hårt. Att variera träningen, kanske genom att periodisera, skulle vara värt att testa också.
 
Var på gymmet med svägerskan imorse. Jag tragglar vidare med mitt program och har nu bestämt mig för low bar och skor, det kommer bli toppen när jag väl vant mig. :p Idag kände jag på 65 kg, vilket inte var särskilt tungt men däremot lite vingligt och ovant. Har inte riktigt lärt mig att jag måste lägga vikten lite mer bakåt än när jag kör high bar så ibland vill jag tippa framåt lite.

Utöver böjen blev det bänk och skivstångsrodd. Sedan avslutade jag och svägerskan med en variant på Evil 65, men istället för KB-swing och goblet squats körde vi KB-swing och axelpress med hantel (en arm åt gången för lite extra bålutmaning). Det var jobbigt... :p
 
Äta precis efter träning behöver man inte göra om man inte tränar flera gånger per dag, men över dygnet behöver du ju få i dig tillräckligt.

Om jag var du skulle jag försöka äta lite mer under några veckor eller en månad och se om det blir bättre, kanske med lite extra fokus på protein för musklernas skull. Att jag skulle satsa på just det är eftersom jag fått uppfattningen att du är frisk i övrigt och eftersom du sover bra känns kosten som det enklaste att laborera med.

Förresten, när jag tänker efter. Är inte du en av de där tokarna som alltid går till någon sorts fail när du tränar? Som alltid tar ut till max? I sådana fall kan ju det vara en anledning också, den typen av träning sliter väldigt hårt. Att variera träningen, kanske genom att periodisera, skulle vara värt att testa också.
Jo jag har en tendens att inte tycka att jag tränat ordentligt ifall jag inte håller på att dö när jag är klar, typ. Det nya upplägget från PT:n är ganska restriktivt av den anledningen; tanken är att jag ska öva på att göra mindre och nöja mig med det. Det låter kanske konstigt, men jag tror att jag behöver det.

Angående maten så har jag försökt att äta mer, men jag tycker att det är så svårt. Jag avskyr att äta mycket på en gång och har därför lagt in ett extra mellanmål, men det är ofta som jag glömmer av det eftersom jag helt enkelt känner mig tillräckligt hungrig. Funderar på att testa protein-shakes (som jag alltid annars hållit mig så långt borta från som möjligt) för att underlätta och ge proteinintaget en liten kick.

Tack för din input, jag ska fundera vidare på det här!
 
Blev en liten promenad i skogen och över en åker med hunden på lunchen. Blir promenad igen sen :)
Jag och maken bestämde att vi tränar i morgon istället.
 
Var på gymmet med svägerskan imorse. Jag tragglar vidare med mitt program och har nu bestämt mig för low bar och skor, det kommer bli toppen när jag väl vant mig. :p Idag kände jag på 65 kg, vilket inte var särskilt tungt men däremot lite vingligt och ovant. Har inte riktigt lärt mig att jag måste lägga vikten lite mer bakåt än när jag kör high bar så ibland vill jag tippa framåt lite.

Utöver böjen blev det bänk och skivstångsrodd. Sedan avslutade jag och svägerskan med en variant på Evil 65, men istället för KB-swing och goblet squats körde vi KB-swing och axelpress med hantel (en arm åt gången för lite extra bålutmaning). Det var jobbigt... :p
Evil 65? Jag googlade men fick bara upp "Are carbs evil?" och annat irrelevant grejs :p
 
Evil 65? Jag googlade men fick bara upp "Are carbs evil?" och annat irrelevant grejs :p

Jag vet inte om det är ett etablerat begrepp, hittade det på en blogg. :p

10 svingar - 1 press
9 svingar - 2 pressar
8 svingar - 3 pressar
...
och så vidare tills man gör en sving och tio pressar. Man får 65 reps av vardera övning, därav namnet.
 
Jag vet inte om det är ett etablerat begrepp, hittade det på en blogg. :p

10 svingar - 1 press
9 svingar - 2 pressar
8 svingar - 3 pressar
...
och så vidare tills man gör en sving och tio pressar. Man får 65 reps av vardera övning, därav namnet.
Ah, det är den jag brukar kalla burpees-pyramid tror jag (brukar göra den med svingar + burpees)! Evil 65 låter helt klart coolare :D
 
Hade en tanke på att träna på lunchen idag men gillar inte att bli svett på det sättet mitt på dagen så jag måste duscha och sen ha andra saker på kvällen att göra som också gör att jag måste duscha igen på kvällen :p Tar nog styrketräning i morgon istället, antingen hemma eller om familjen vill med till gymmet så tar jag en promenad sen om jag inte måste jobba över lunchen. Ska promenera till och från svärföräldrarna sen i eftermiddag och ikväll ska jag rida unghästen.

Tycker också det är lite besvärligt med duschen. Gör ju i de allra flesta fall stallet på morgonen/förmiddagen och vill gärna duscha efteråt. Ställer till det lite om jag vill eller behöver göra något annat senare på dagen, eller om jag inte hinner med allting direkt på morgonen.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 880
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 746
Senast: Jeps
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 095
Senast: Skjøldur
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
22 320
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp