Träning, kost och hälsa (f.d Beach-tråden!)

Började dagen med att bära vatten till hästarna och ge dom hö. Sen 15 minuters promenad med vovven :)

Idag blir det rätt lugnt. Gympa för barnen ikväll som jag ska med på och sen kaaaanske jag tar en sväng på löpbandet. Men det beror på vad sent det blir. Ska fodra hästar och kolla Bonde söker fru också :D
 
Det högg till i ryggen när jag var upp vid 23 i natt och la om bebisen. Precis i ytterläget där man är längst ner i spjälsängen men inte hunnit få bebisens vikt på madrassen. :down:

Fick ta två alvedon då och lagt på voltaren nu, det är samma område som var väldigt stelt för två veckor sen och som jag har mjukat upp med yoga så jag överansträngde mig säkert med marklyften förra veckan.
Får göra något försiktigt pass idag om smärtan släpper, alternativt långsam och snäll yoga och bara försöka röra mig lite hela tiden under dagen.

Usch, hoppas det släpper snart. Ryggont är inte kul.
 
Igår marklyft och armhävningar, höga repetitionsantal. Skönt att kunna gå ut och köra bara en halvtimme när andan faller på.

Idag löpning på friskvårdstimmen. Långsamt distanspass ca 40 minuter. Tror jag spände mig lite pga rädsla för underlaget, första snön är här och det är svårt att veta hur det ser ut under. Lite trött i fötterna under passet och mot slutet liten känning i hälsenan/fotleden typ?? Oklart. Men jag tog lite fler gåpauser och nu efteråt känns det inget. Får vara lyhörd ifall det dyker upp igen.
 
Igår marklyft och armhävningar, höga repetitionsantal. Skönt att kunna gå ut och köra bara en halvtimme när andan faller på.

Idag löpning på friskvårdstimmen. Långsamt distanspass ca 40 minuter. Tror jag spände mig lite pga rädsla för underlaget, första snön är här och det är svårt att veta hur det ser ut under. Lite trött i fötterna under passet och mot slutet liten känning i hälsenan/fotleden typ?? Oklart. Men jag tog lite fler gåpauser och nu efteråt känns det inget. Får vara lyhörd ifall det dyker upp igen.

Det här jävla underlaget, alltså. Halkan ligger där och lurar när man minst anar det. Igår gjorde jag en praktvurpa när jag helt oförsiktigt klev i en vattenpöl (vilket jag ofta gör eftersom jag i regel har kängor på mig) och på botten var det blankis. Vattenpölen var dessutom både stor och djup. Slog mig inte, men blev genomblöt och var en halvtimme till fots hemifrån. Mannen och avkomman fick komma och hämta mig och väl hemma visade det sig att det enda som var torrt var BH:n och mössan. :meh:

(Och givetvis var avkomman snabb med att berätta på förskolan att "Mamma ramlade i en vattenpöl! Jag och pappa fick åka och rädda henne!". :D )
 
Det blev ett lite småstressigt träningspass på lunchen idag, trots lite lätt träningsvärk kvar efter monsterpasset i måndags :o idag blev det sälen, propellern, armhävningar, jägarvila och ett gäng övningar med pilatesboll!
 
Hur har ni det med träningsvärk här inne, är det något ni får lätt/ofta?

Det är ju ett mycket omtalat ämne i träningsvärlden, men jag är mest nyfiken på hur "gemene man" har det.
 
Hur har ni det med träningsvärk här inne, är det något ni får lätt/ofta?

Det är ju ett mycket omtalat ämne i träningsvärlden, men jag är mest nyfiken på hur "gemene man" har det.

Efter uppehåll och om jag gör något helt nytt/ovant så får jag sån där förlamande träningsvärk. Annars kan jag ha långa perioder av progressivt tyngre träning utan särskilt mycket träningsvärk alls.
 
Jag har världens bästa PT! :love: (sen får vissa tycka vad de vill om "mina" instruktörer som uppenbarligen har fel om allt.)
Körde en timme idag och mycket fokus på bål/rygg + höft och, såklart, knä. Mina största problemområden, och ska ryggen hålla för så mycket städ o.s.v. så måste den stärkas ordentligt och kontrollerat.

Men undrar hur fan de räknar??
Jag menar, när man har gjort sjuhundratrettifjorton reps. av något så har man alltid fem kvar.
(Som sägs vara 5/15 men det KÄNNS fan inte så!)
Vi har fått nya maskiner, så jag har fått tillbaka en övning jag fick ta bort p.g.a att den maskinen gjorde för ont i mina axlar. Asjobbigt Men förmodligen väldigt bra för mig, annars hade hon inte gett tillbaks den :p
Fått hemläxa och order om att göra "programmet" minst 2 gånger tills nästa vecka.
Snart Bodyattack, men idag får jag inte göra annat än Low-impact...hur nu det ska gå till.
 
Förresten fann jag en gammal bild från juli som jag jämförde med en bild tagen i samma vinkel för några veckor sen och det syntes skillnad! Har börjat få snygga armar :D Jag börjar inte bara känns mig stark utan börjar se stark ut också :p

Kul! Jag vill också se bilder, gissar att de ligger på instagram? Vad var det du hette där? :angel:

Det högg till i ryggen när jag var upp vid 23 i natt och la om bebisen. Precis i ytterläget där man är längst ner i spjälsängen men inte hunnit få bebisens vikt på madrassen. :down:

Fick ta två alvedon då och lagt på voltaren nu, det är samma område som var väldigt stelt för två veckor sen och som jag har mjukat upp med yoga så jag överansträngde mig säkert med marklyften förra veckan.
Får göra något försiktigt pass idag om smärtan släpper, alternativt långsam och snäll yoga och bara försöka röra mig lite hela tiden under dagen.

Usch vad tråkigt! Hoppas det går över snabbt!

Det här jävla underlaget, alltså. Halkan ligger där och lurar när man minst anar det. Igår gjorde jag en praktvurpa när jag helt oförsiktigt klev i en vattenpöl (vilket jag ofta gör eftersom jag i regel har kängor på mig) och på botten var det blankis. Vattenpölen var dessutom både stor och djup. Slog mig inte, men blev genomblöt och var en halvtimme till fots hemifrån. Mannen och avkomman fick komma och hämta mig och väl hemma visade det sig att det enda som var torrt var BH:n och mössan. :meh:

(Och givetvis var avkomman snabb med att berätta på förskolan att "Mamma ramlade i en vattenpöl! Jag och pappa fick åka och rädda henne!". :D )

Ville inte like:a inlägget pga taskigt men alltså din dotters uttalande, haha :D

Hur har ni det med träningsvärk här inne, är det något ni får lätt/ofta?

Det är ju ett mycket omtalat ämne i träningsvärlden, men jag är mest nyfiken på hur "gemene man" har det.

Jag får som @Tassetass mest träningsvärk om jag gör något helt nytt eller om jag har haft någon veckas uppehåll från träningen. Så samma pass som jag kör när jag är i bra gång ger kanske ingen träningsvärk alls just då men samma pass skulle gett massa träningsvärk om jag vilat ett par veckor innan.
Typ som mina chins nu! Fick inte alls träningsvärk av dem för några veckor sen när jag körde regelbundet men fick en del träningsvärk efter serien igår bara för att jag inte kört dem så seriöst på ett par veckor :up:
 
Jag var precis på ett nytt pass "mobility and control" :) Tränade på rörligheten i axlar o skuldror inför utmanande grejer som overhead squat, kul och svårt...
Körde också dag 2 i chinsprogressionen: 5+4+3+2+2, två minuter vila mellan seten :up:
 
Hur har ni det med träningsvärk här inne, är det något ni får lätt/ofta?

Det är ju ett mycket omtalat ämne i träningsvärlden, men jag är mest nyfiken på hur "gemene man" har det.
Jag är tillräckligt otränad för att få träningsvärk efter varje pass. Och efter att ha gått med (ganska normal mängd) träningsvärk på FT-passet förra veckan så har jag insett att jag är för otränad för att träna med träningsvärk :D så framöver är passen planerade med typ 2-3 dagar emellan, har ju inte ribban särskilt högt och kör hittills alltid helkroppsträning, för att jag ska få en rimlig chans att läka min arma lekamen :p
 
Hade planerat den här veckan så fint, FT igår, gym med kollegan på fredag, bodypump och yinyoga på söndag. Igår blev jag risig :meh: alldeles flåsig och snurrig bara av att hålla jämna steg med mitt promenadsällskap. Idag sitter jag med förhöjd temp, om än ingen feber, så nåt skit är det på gång :cautious: hoppas innerligt att det inte är det som går på jobbet för då lär jag ligga i två veckor. Glad att jag hoppade FTn igår.

På det mentala planet går det mycket bättre, sjukt nog blev jag väldigt taggad av den vidriga träningsvärken förra veckan, och jag har även sagt att jag vill ligga lågt med mitt förtroendeuppdrag i facket ett tag framöver. Trots att det är kul och viktigt och så så är det ändå en stress och ett ansvar som jag inte fixar än. Tråkigt men mest stor lättnad :)
 
Jag och ponny promenerade 40 minuter på morgonen idag. Var galet trött på promenerandet för ett år sen när hästen bara bråkade med ridningen, men nu är det nästan mysigt att gå nån gång i veckan.
 
Hur har ni det med träningsvärk här inne, är det något ni får lätt/ofta?

Det är ju ett mycket omtalat ämne i träningsvärlden, men jag är mest nyfiken på hur "gemene man" har det.

Jag får träningsvärk när jag har gjort en övning jag är ovan vid eller när jag har haft mycket mer belastning eller liknande. Men får absolut inte träningsvärk efter varje pass.
 
Jag har haft ryggont som sakta har avtagit i styrka hela dagen, turligt nog påverkades det inte av att jag lyfte nästan 12 kilo bebis kontinuerligt under dagens gång. :up:
Lyckades få till ett lugnt yogapass för ryggont på 30 min vilket äntligen fick smärtan att släppa helt. Tack igen yoga! :bow:
Ska försöka mig på lite mer yoga imorgon så jag sen kan göra ett lättare styrkepass på fredag. :D
 
Tack för svaren om träningsvärk! Anledningen till att jag frågade är att jag upplever att jag får träningsvärk väldigt ofta, även efter pass då jag inte gjort några nya eller ovana övningar. Det är nästan mer regel än undantag att jag har ont någonstans dagen efter ett pass, trots att jag anser mig hålla igång bra och tycker att jag är i bra form. Får kanske diskutera med PTn och se vad han säger!
 
Idag var en sådan där dag då det jag såg mest fram emot när jag gick till gymmet var att komma hem igen :p Så det var nog lika bra att jag hade bokat in mig på pass, så hade jag nån annan som kunde hålla ordning på motivationen och intensiteten åt mig! Det blev ett kräkjobbigt HIIT-pass med alldeles för många burpees (rekommenderas inte en knapp timme efter att man ätit spagetti och köttfärssås, bättre planering nästa gång!) men nu är jag i alla fall äntligen hemma igen. Dusch och sedan mannagrynsgröt står på agendan! :D
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 871
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 724
Senast: Jeps
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 094
Senast: Skjøldur
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
22 317
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp