Bukefalos 28 år!

Träning och tävling 2012

Sv: Träning och tävling 2012

I somras/höstas beslutade jag mig för att pensionera Kajsa. Dels eftersom hon hade det så jobbigt med hostan i våras, och dels för att hon började bli lite knackig i ridningen, åldern har (tyvärr) börjat visa sig... Nu lever hon ett gott pensionärsliv och trivs super! Lullar i skogen och tränas sporadiskt :)


Så året kommer att ha mest fokus på unghästen...


a_173714406.jpg


Ice Farceurs Honey
Morgansto 2007
e: Farceurs Fools Gold

Träningsmålen är att bli stabilare i alla gångarter, miljöträna, bli säkrare och tryggare utanför ridbanan. Och givetvis bygga på ett lass med muskler!

Våra mål för tävlingssäsongen är framför allt att välja inriktning! Några större tävlingsmål har jag inte satt upp ännu, dock ska jag försöka åka till morganriks i slutet på sommaren och ställa upp i någon/några westernklasser.

För övrigt hoppas vi på ett roligt och skadefritt år :)
 
Sv: Träning och tävling 2012

Herre gud vad lika våra hästar är! :eek::D

62427_435923114863_574759863_5272480_7762235_n.jpg


Jag och min paintmärr hade sabbatsår 2011, men i år hoppas jag att det blir mer tävlingar för oss! Känner just nu att vi tagit två steg tillbaka och ett framåt, men förhoppningsvis kommer formen tillbaka. Ska börja rida för min käre tränare till våren, och komma igen!

Träningsmål:
Få igång kossearbetet igen
Bli stabilare rent allmänt i ridningen

Tävlingsmål:
Debutera i Working Cowhorse (Limited)
Starta Team Sorting med min syster
Gå en 70-runda i Ranch Trail

Vill inte skriva några specifika mål med reiningen, förutom att den ska förbättras. Hon spinner i alla fall som en katt just nu :love:
 
Sv: Träning och tävling 2012

Haha, ja dom skulle kunna vart syskon!
Ser att du kör på blått, det var ju snyggt, men hade inte du ett par limegröna benskydd också? Själv har jag nog tänkt att jag ska dressa upp Honey till en riktig barbiehäst i rosa tävlingsoutfit :D
 
Sv: Träning och tävling 2012



April Zip N Skip
Quatersto född 2008

I år kommer vi fokusera på galoppen, då hon förra året inte hade orken för det. Och så skulle vi helt klart behöva träna för en tränare oxå.

Hoppas på att komma ut på några tävlingar och det kommer troligtvis bli w&t klasser i pleasure trail och horsemanship och showmanship at halter.
 
Sv: Träning och tävling 2012

308214_10150342170542980_535607979_8089618


Taris Take a Chance

Quartersto 2005

Mina mål är att stärka hennes gångarter,främst galoppen. Att våga ge mig ut och tävla på nästa nivå.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Träning och tävling 2012

Ferguson
Tavling20april2008.jpg


Fjord/islandshäst, född 1995

Förra året gick inte alls som planerat, Fergus fick fång i april så han var sjukskriven hela våren och sommaren. Hösten hade jag fullt upp med arbete och hann inte träna som planerat. Dessutom blev hans hypotyreos värre = väldigt trött häst, men med modifierad medicin är han nu pigg och glad igen. Igår bockade han som en galning, var knappt jag kunde hålla mig kvar :D

I år ska vi satsa på tävling igen tänkte vi. Planen är start i trail med bra resultat, tänkte starta c-nivå i år. Vi ska jobba massor med galoppen så bytena blir rena. Tyvärr håller inte min kropp för så mycket galopp så vi får se hur det går. Men ambitionen finns!
Vidare ska vi få lite fart på spin-träningen, och på själva spinen.

Och så är det dags för flytt till metropolen Stenstorp i februari! Ett av årets stora mål är att hitta fin-fina ridvägar. Och kanske ta lite lektionen för lokala tränarn ;)
 
Sv: Träning och tävling 2012

Då kör vi!

Miss Rock´n Roll, korsningssto född 2008



Träningsmål:
*sitsträning för min del
*fortsätta utbilningen
*clinics och träningar , de vi hinner och ha möjlighet att åka på
*bygga upp och stärka henne



Tävlingsmål:
*starta uppsuttet, får bli några passande klasser. Först och främst på E-nivå i år, men vi får se hur det artar sig.
 
Sv: Träning och tävling 2012

Men vilket minne jag har, blir lite imponerad av mig själv :p
Hur gör du för att hålla svansen ren? Här är halva semigul för tillfället :crazy:
 
Sv: Träning och tävling 2012

nytt år nya utmaningar. Har köpt en ny häst i år som jag kommer komma ut och tävla lite wras tävligar med (WRU) första tävlingen på året blir en E tävlig då jag inte alls vet vad hästen klarar. men sedan blir det nog mest SQHA tävlingar för mig. tänkte tävla i trail och western pleasure och showmanship.
 
Sv: Träning och tävling 2012

*kl*

Alltid lika kul med en ny sådan här tråd! Man får liksom en liten motivations-boost av att sätta sina planer på pränt och inspireras av alla andras mål med säsongen...

Mina mål med året är:
*Fortsätta tävla min nu 6-åriga (:o!) vallack på C-nivå i WRAS samt ev. någon rastävling där Allbreeds-klasser erbjuds. Främst i Trail, Western Riding och Western Horsemanship.
*Befästa galoppombytena på samma häst, samt mer och mer gå över till stångbett. Behövs om vi vill upp och nosa på B-nivå såsmåningom...
*Träna upp konditionen så att vi kan ge oss ut på långritt till sommaren (flerdagars). Tror att min kondition är värre än pållens :D
*Om allt går vägen börja tävla ny häst på SQHA/SPHA-tävlingarna... Därmed också göra debut i HUS och lite annat skoj som inte erbjuds inom WRAS.
*Komma igång ordentligt med träningen igen, kom av mig när jag bröt benet förra våren och har väl bara tränat för tränare ett 5-tal gånger sedan dess. Ska bli minst varannan vecka!
*Starta SM på någon av hästarna nämnda ovan...

Japp, i år har jag högtflygande planer ;)

Grållen och jag på senaste tävlingen:

Cubentvling.jpg
 
Sv: Träning och tävling 2012

Härligt, bor en mil bort från dig då;)

magic42012-01-0810-22-38.jpg

Dun Working Magic
Quartervallack född 2009 efter All Dun Working

Inridningen skall fortsättas, ingen idè att skynda på träningen, har inte bråttom. Blir eventuellt några halterklasser.

h15.jpg

Masterpiece 2000
Quartersto imp Canada född 2000 efter Pepinics Master. Avelsmärr som fått 5 föl födda -04,-07,-08,-09,-11.

Vårat debutår på tävlingsbanan. Inte riden mycket och stel..

Mål för oss:
Få tillbaka hästintresset
Komma ut på tävlingsbanan och avancera från E-nivå..
Förra året tränade jag på att få ner hälen och lyckades. I år kommer jag koncentrera mig på att inte tjuvhålla samt andas.
Så småningom gå över till stångbett på märren.
Trimma mig till snyggare ridprofil.
 
Sv: Träning och tävling 2012

Quartervalack 14 år i år

Träningsmål:
Då hästen var skadad i höstas så håller han på att sättas igång, långsamt.
När vi kommer igång helt ska vi försöka arbeta fram en stabilare form, jag måste lära mig att sitta ner i sadeln, sluta tjuvhålla och vara mer stilla.
Jag vill börja träna varannan vecka för en tränare i trakten.

Tävlingsmål:
Prova Trail och eventuellt även Ranch Trail
Få hästjäkeln att inte köra speed-pleasure utan lugna ner sig något

Annars ska vi bara ha kul och njuta av året!
 
Sv: Träning och tävling 2012

Men vilket minne jag har, blir lite imponerad av mig själv :p
Hur gör du för att hålla svansen ren? Här är halva semigul för tillfället :crazy:

Några vändor med Grumme grönsåpa, och sen the one and only; Vitschampoo. Har faktiskt fått komplimanger för min hästs fina vita svans några gången på tävling, så något måste jag ju göra rätt :D
 
Sv: Träning och tävling 2012

Hmm.. Har försökt det, först grumme ett par vändor, och sen hundens vitschampoo.. Funkade inte riktigt på det längst ner som fortfarande skiftade gulaktigt.. :o
Får väl börja tvätta den i omgångar nån vecka innan tävling till sommaren
 
Sv: Träning och tävling 2012

Helt blänkande kritvit vet jag inte om den blir, tyvärr. Om det bara handlar om några centimeter kanske du kan klippa av det och sedan ha svanspåse? Förmodligen är taglet, precis som vårt hår (?) sprött i ändarna och drar åt sig skiten mer,.. Men vad vet jag :p
 

Liknande trådar

Tävling Vet att det finns en gammal tråd om detta, men det kan väl vara kul att starta upp en ny😉 Så, vad är det sjukaste/värsta som ni sett...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 386
Senast: corzette
·
Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
430
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 464
Senast: LiviaFilippa
·
Hundträning Vet att ämnet varit uppe förut men nu kör vi en ny tråd. Ni som har hundträningsrum hemma, hur stort är det? Vad har ni i rummet? Vad...
Svar
10
· Visningar
715
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp