Bukefalos 28 år!

Träning & Tävling 2011

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Träning & Tävling 2011

Men så länge du inte klassat upp får du ju rida på valfri nivå, alltså även fler olika nivåer samma dag!!!:idea:

Om du däremot klassat upp dig från D får du enbart tävla C-A. E-tävlingar får man starta på så länge man inte tagit några poäng på högre nivå.

Så ut och tävla du bara;)
 
Sv: Träning & Tävling 2011

Ok, det var helt annat än vad jag har fått höra, och många med mig. Det är nog bra om man går ut med lite tydligare regler om vad som verkligen gäller på tävling nu när systemet har ändrats så många gånger, lägg ut tydliga regler om vad som gäller på WRAS hemsida. Ett annat tips är att lägga ut regelboken på hemsidan som AQHA har, jättebra sätt att kunna snabbkolla saker och om något har ändrats sen den förra utgåvan.
Men jättekul att man får tävla på alla nivåer samtidigt, en klar förbättring för min del! :D
 
Sv: Träning & Tävling 2011

Men så som jag har hört det så räcker det med en placering på en högre nivå, så är du automatiskt uppklassad. Dvs går det risigt i D-klassen, och du går in i C och gör bättre ifrån dig och därmed blir placerad, så kan du inte tävla på D-nivå igen.

Detta är iaf vad som sagts till mig, (och stämmer inte det så blir jag än mer irriterad - för var någonstans kan man få tag i gällande information :cool:).
Eftersom vi har några placeringar på B-nivå från förra året, är vi automatiskt uppklassade. Vilket jag tycker är horribelt med tanke på att han är sex år och nu skall ut och tävlas på stång. Det är ganska stor skillnad på en trailbana på d-nivå och en på b-nivå. Det hade ju varit trevligt om man hade kunnat gå runt med någorlunda resultat de första gångerna åtminstone.
Alternativet är ju c-nivå, men hur många sådana tävlingar finns det, samt kommer de i så fall också att ställas in?

Nej WRAS har gjort det ovanligt svårt för sig, och därmed är jag övertygad om att man tappar både klubbar, medlemmar och tävlingsstarter de närmaste åren, (det sistnämda kanske vi redan nu ser resultatet av!??!).
Man har idag många andra alternativ om man vill tävla - många tävlingar har idag allbreed klasser utan några som helst krav på medlemskap, licenser eller uppklassningssystem. Både billigt och lättförståligt :bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Träning & Tävling 2011

Då har du fått felaktig information!

Reglerna finns på WRAS hemsida under fliken Tävling och Uppklassningsregler.:idea:
 
Sv: Träning & Tävling 2011

Tack för info :idea:

Dock undrar jag över punkten:

"Första uppklassning är ännu inte genomförd och därför behöver ingen i dagsläget hålla reda på vilken nivå man får tävla."

Betyder det att jag trots att jag ev har fått 30poäng, kan tävla på D-nivå? (Btw: Jag är inte intresserad av att göra det pga att jag vill samla rosetter, utan som ovan - vill ha tillgång till lättare mönster när min häst skall tävlas på stång).
Jag vet idag inte hur många poäng jag har, då jag ännu inte betalat in min licens - skall göra detta i dagarna.
Jag blev iofs också irriterat på att möjligheten att betala licensen på tävlingsplats var borttagen, (vilket jag alltid gjort tidigare), utan att info har utgått till medlemmarna - därav kunde jag inte anmäla mig på nätet. Hade jag vetat om detta så hade jag givetvis betalat in i förskott!
 
Sv: Träning & Tävling 2011

Ja i dagsläget är ingen uppklassad, när du blir det är det sagt att det ska komma personligt besked + att du inte kommer att kunna anmäla dig på en lägre nivå i systemet.

Att engångslicenserna har tagits bort beror dels på att det kräver mycket administration för arrangörerna, dels att det är svårt att veta OM aktuellt ekipage är berättigade att tävla på D-nivå. Information har gått ut till samtliga distrikt och åtminstone i vårt distrikt har det vidarebefodrats till samtliga klubbar. Om dessa sen sprider ut det till sina medlemmar törs jag inte svara på, men det är ju tanken...

Informationen har dessutom funnits på WRAS hemsida under en längre tid.
 
Sv: Träning & Tävling 2011

Jag och mor var iväg till ridhuset en sväng, då vi ville testa slideskorna som vi satt på pollen. Vi har ju inte vågat ha det innan då han skadade sig i hagen första veckan och fick opereras. Men den här gången så har vi borrat hål i skorna och satt dit broddar som han har i hagen, sen tar vi ur dom och sätter i blindplugg när vi rider. Det verakade funka rätt bra=). Tyvärr är det ett ridhus med rätt dåligt underlag så vi testade bara någon gång. Första gången jag testar att göra en slidestop;P, ska man bara lära sig å sitta på röven och inte studsa :D

klipp :

http://youtu.be/OifRzdgyXIk
 
Sv: Träning & Tävling 2011

Har i alla fall uppnått ett av våra mål, nämligen placering i trail, TROTS att jag sjabblade bort fem poäng:o. Han har nog aldrig gått så bra på tävling, men blir trött i skallen snabbt....

Har nu missat en veckas träning då jag legat sjuk, men satsar på en placering nästa tävling med OCH att han ska orka sig igenom fler klasser!

Sonja och halter kommer definitivt att gå bort då hennes registrering inte är klar så det kan jag helt stryka i år!

Så sen är det bara inkörningen kvar, får dock antagligen vänta till hösten...
 
Sv: Träning & Tävling 2011

Fröken har varit på sin första tävling, Grevagården 3 juni....

NSBA Lounge line...

IMG_0483.jpg


AQHA halter...

IMG_0508.jpg


IMG_0512.jpg


Tyvärr inga bilder på APHA haltern eftersom det var fotografen som visade då....;)
 
Sv: Träning & Tävling 2011

kl

Enda clinicen vi har inplanerad i sommar kan vi inte åka på:cry:
Blir ingen kosseclinic nästa helg för oss då hästen inte är kry. Inflammation hö höft och bursit hö bog. Behandlad och vila, återbesök nästa måndag. Hoppas på att hon är bättre då så vi kan komma igång igen snart.
 
Sv: Träning & Tävling 2011

Vi har vart iväg idag och tävlat! Lagom oförberedda med en lös baksko och lagom rund och otränad dam.. :crazy:
Höll på att missa första klassen - var fyra klasser inställda, så helt plötsligt var det min klass och vi var inte ens uppvärmda.. Så när de andra red mönstret i Horsemanship, värmde jag upp lite snabbt, och när det blev min tur red jag på fel sida av konerna och blev DQ.
Pleasure gick bättre, 4a av 5, men inte vår grej.

Efteråt blev det äntligen fart! Barrel race kom vi trea (vann gjorde veteranen Ingmarsson) och i Pole Bending 2a! :D
Horsemanship och Pleasure kan vi syssla med bara för skojs skull om "inget annat bjuds", men det är farten vi brinner för! :love:
 
Sv: Träning & Tävling 2011

Fröken har varit på sin första tävling, Grevagården 3 juni....

NSBA Lounge line...

IMG_0483.jpg


AQHA halter...

IMG_0508.jpg


IMG_0512.jpg


Tyvärr inga bilder på APHA haltern eftersom det var fotografen som visade då....;)

Er känner jag igen :-) Vilken APHA halter visade ni i, jag kanske har bilder?
 
Sv: Träning & Tävling 2011

Vad kul, grattis :)


*kl*

Vi skulle varit med och haft en liten western show på travet ikväll men pga hällregn ställde vi in i sista sekunden. Jättetråkigt för vi var så peppade allihop:(
 
Sv: Träning & Tävling 2011

Träningsmål:
Att rida för tränare en gång i veckan.
Att rida för westerntränare minst varannan vecka.
Att introducera min häst på kossor vid minst två tillfällen under våren.

Tävlingsmål:
Att komma ut på minst två APHA tävlingar i pleasure/HUS.
Att komma ut på några wrastävlingar.

Övriga mål:
Att allt vi gör ska kännas roligt för både mig och hästen.:D


Har väl inte riktigt nått upp till målen ännu men är nöjd ändå hittills:)

Har ridit för tränare en gång i veckan men tyvärr inte kunnat träna för westerntränare så ofta som jag önskat.
Har skippat planen att introducera henne på kossor..kanske nästa år i stället.

Har startat min första APHA tävling nu i torsdags i Novice klasserna på Grevagården, tog oss igenom utan att behöva skämmas i alla fall:D

Har startat några D-tävlingar med blandat resultat men i allafall två första plac.

Tråkigt att läsa att några av er skadat er och inte kan rida på länge!!:cry:
Hoppas att ni kommer igen snart!
 
Sv: Träning & Tävling 2011

Kajsa Nilsson, 24 år och relativt ny inom westernsporten men utvecklas och bygger sakta upp en grund. Har stora planer men inte kommit igång helt ännu.

251788_2116946526026_1316618163_32499119_2027133_n.jpg


252406_2169679924328_1316618163_32570742_5246292_n.jpg


Suspicious Trouble, 3 år och valack. Paint.

Träningsmål:
- Fortsätta inridningen, grundutbildningen
- Börja jobba med Trail (clinic på hemmaplan håller på att hända :love:)
- Åka till ridhus

Tävlingsmål:
- Hitta en trail/pleasure sent i höst att debutera på (kanske :o)

198561_1943016577886_1316618163_32277741_2552234_n.jpg


Elmer, 9årig arab.


Träningsmål:
- Stärka formen i alla gångarter, befästa galoppen mer
- Fortsätta jobba med Trail
- Få en check på spin och rollbacks så jag lagt grunden rätt (eller fel)

Tävlingsmål:
- Ska ut på hopptävlingar i höst, westerntävlingarna får komma i andra hand i år.

Andra mål:
- Jag ska fortsätta jobba med min prestationsångest samt lära mig köra hästtransport. Min tränare håller till 3 mil härifrån så det finns ju träningsmöjligheter bara jag kan transportera.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
468
Senast: hamilton1
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
852
Senast: Krumben
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 394
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Verkar inte hitta någon GHS-tråd för i år, och jag hoppas att jag lägger den rätt! Nu är det inte många dagar kvar. Jag själv, precis...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 169
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp