Bukefalos 28 år!

Trafikkaoset på E22 (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 31)

Vilken nytta gjorde de på jobbet när de satt fast på E22 i ett dygn?

Det kan ju inte vara nån jättechock att under pågående snöstorm blir det trafikkaos = det är så gott som garanterat att fastna i evighetskö om man är ute i trafiken.


Personligen stannar jag hemma när det är snöstorm ute.
Vi får inte stanna hemma vid stormar. Jobbar på Trafikverket.
 
Nä, det får inte vi heller (arbetar på förskola). Det skulle i så fall vara om det kom en uppmaning från arbetsgivaren om att stanna hemma, och att förskolan skulle vara stängd. Annars måste vi ju infinna oss på arbetsplatsen. Tänker att det måste vara så för de flesta?
Samtidigt, kommer man inte till jobbet så gör man inte.
Ofta våra kollegor som åker tåg är rejält sena.
Och är man insnöad får man ju vara hemma utan lön.
 
Samtidigt, kommer man inte till jobbet så gör man inte.
Ofta våra kollegor som åker tåg är rejält sena.
Och är man insnöad får man ju vara hemma utan lön.
Jo, men der är ju inget VAL och inget som man kan bestämma på egen hand inom flertalet yrken? Det är ju inte många av oss (tror jag) som kan välja att stanna hemma när det stormar och arbeta hemifrån istället? Det måste ju vara med arbetsgivarens tillåtelse i så fall. Och det har nog bara hänt mig, vad jag minns, under stormen Gudrun när det bokstavligen var helt omöjligt för många att ta sig från sina hus.
 
Nä, det får inte vi heller (arbetar på förskola). Det skulle i så fall vara om det kom en uppmaning från arbetsgivaren om att stanna hemma, och att förskolan skulle vara stängd. Annars måste vi ju infinna oss på arbetsplatsen. Tänker att det måste vara så för de flesta?
Dvs, även om du mfl vet med 100% säkerhet att ni inte kommer ta er ens 3 km av de totala 5 milen i full snöstorm på vägen som det kommit några dm snö sedan plogbilen körde tidigare på morgonen och pga blåsten är halva vägen igendriven av snö, så åker ni ändå iväg?



Inte underligt att det blir trafikkaos.
 
Dvs, även om du mfl vet med 100% säkerhet att ni inte kommer ta er ens 3 km av de totala 5 milen i full snöstorm på vägen som det kommit några dm snö sedan plogbilen körde tidigare på morgonen och pga blåsten är halva vägen igendriven av snö, så åker ni ändå iväg?



Inte underligt att det blir trafikkaos.
Men det är ju fortfarande en diskussion man måste ta med sin arbetsgivare?
 
Då är väl frågan om Trafikverket borde gått ut och stängt av vägen tidigare för säkerhets skull
Och tvingat alla att stanna hemma från jobbet

Ja, det tror jag att de borde har gjort.

Det tog ju lång tid innan de stängde av den! Jag tror att det kommer utredas hur så många fordon kunde fastna innan Trafikverket agerade.

Brukar det inte vara polisen som stänger av vägar när det korkat igen? Jag har i alla fall fall sett polisbilar som är uppställda med blåljus för att blockera vägen.
 
Men det är ju fortfarande en diskussion man måste ta med sin arbetsgivare?
Har svårt att se att någon ag tycker sånt här är rimligt för de anställda att ens försöka köra bil i.

Screenshot_20240105_162426_Facebook.jpg


Övre plogkanten ca 80 cm, ringde min chef och berättade läget. Dvs jag kommer inte på jobbet pga för mycket snö att köra i både för att komma ut på vägen och på själva vägen och det var självklart inget problem och definitivt inte nån diskussion.

Vad finns ens att diskutera liksom?

Pratar alltså om snöstorm, inte normalt snöväder. Gigantisk skillnad.
 
Brukar det inte vara polisen som stänger av vägar när det korkat igen? Jag har i alla fall fall sett polisbilar som är uppställda med blåljus för att blockera vägen.
Helt praktiskt kanske. Men jag har fått uppfattningen om att ett av alla problem som uppstod var att ingen riktigt visste vem som hade rätt att besluta om vad.
 
Helt praktiskt kanske. Men jag har fått uppfattningen om att ett av alla problem som uppstod var att ingen riktigt visste vem som hade rätt att besluta om vad.

Ja, de flesta brukar vilja ha någon att skylla på och många gillar att klaga på Trafikverket, men är det de som borde stängt av vägen? Jag har svårt att förstå varför, om det är polisen som gör det vid andra olyckor. Nu hade väl en buss fastnat längst fram och en lastbil som inte kom förbi blockerade, och kön växte på. Vad är skillnaden mot en "vanlig" olycka? Skulle Trafikverket stängt av vägen istället för polisen bara för att det är snö, eller för att fordonen längs fram inte kört ihop?
 
Men då gör man väl det? Har man kritisk verksamhet som kräver en viss personalstyrka så måste man ju ha en plan för om någon i personalen inte kan komma en viss dag, oavsett om det beror på trafiksituationen eller om hen ramlat och brutit foten på vägen till jobbet.
Här står det rätt detaljerat kring händelseförloppet:
https://sverigesradio.se/artikel/snokaoset-pa-e22-detta-har-hant
Trafikverket avrådde från att ge sig ut i trafiken i onödan på grund av oväder och blixthalka. Men klockan 10:35 står det ändå klart att det har blivit totalstopp på E22 söderut mellan Hörby och Tollarp, säger Maria Mattsson på Sveriges radios trafikredaktion - som då larmar Trafikverket:

En lastbilschaufför ringer in till Trafikredaktionen klockan 10:42 och säger att flera personer har försökt skotta bort lastbilen för hand, men att de inte lyckas då snödrivorna blivit för stora.

Samtidigt fortsätter fler och fler bilar att fastna i trafikkaoset. De närmaste två timmarna fylls köerna på tills att bilarna tillslut sträcker sig 3 mil. Först klockan 12:47 beslutade Trafikverket att stänga av E22 och leda om trafiken.


Helt ärligt så VET jag inte alls vad de som började åka längs med vägen visste, och när de visste det. Hur pass säker man kunde vara där på morgonen att man inte skulle kunna ta sig till jobbet. I vilket fall som helst så verkar det ju som om alla insatser har skett alldeles för sent.
 
Här står det rätt detaljerat kring händelseförloppet:
https://sverigesradio.se/artikel/snokaoset-pa-e22-detta-har-hant
Trafikverket avrådde från att ge sig ut i trafiken i onödan på grund av oväder och blixthalka. Men klockan 10:35 står det ändå klart att det har blivit totalstopp på E22 söderut mellan Hörby och Tollarp, säger Maria Mattsson på Sveriges radios trafikredaktion - som då larmar Trafikverket:

En lastbilschaufför ringer in till Trafikredaktionen klockan 10:42 och säger att flera personer har försökt skotta bort lastbilen för hand, men att de inte lyckas då snödrivorna blivit för stora.

Samtidigt fortsätter fler och fler bilar att fastna i trafikkaoset. De närmaste två timmarna fylls köerna på tills att bilarna tillslut sträcker sig 3 mil. Först klockan 12:47 beslutade Trafikverket att stänga av E22 och leda om trafiken.


Helt ärligt så VET jag inte alls vad de som började åka längs med vägen visste, och när de visste det. Hur pass säker man kunde vara där på morgonen att man inte skulle kunna ta sig till jobbet. I vilket fall som helst så verkar det ju som om alla insatser har skett alldeles för sent.

När blev polisen involverad?
 
Ska ni pulsa några mil i full snöstorm till jobbet i knädjup snö efter ni fastnat efter vägen alltså?
Det är upp till oss att lösa problemet, åka mycket tidigare eller ta alternativa vägar. Åka dagen innan och bo på hotell osv osv.

En gång kunde jag inte åka till jobbet pga trasig bil. Då fick morgontågen ställas in och många människor kom försent till sina jobb. Känne inte bra alls så vi gör allt vi kan för att vara på plats.

Är det storm går oftast inga tåg men vi ska ändå ut. Fördelen då är att tidspressen lättar.
 
Då är väl frågan om Trafikverket borde gått ut och stängt av vägen tidigare för säkerhets skull
Och tvingat alla att stanna hemma från jobbet

Ja, det tror jag att de borde har gjort.

Det tog ju lång tid innan de stängde av den! Jag tror att det kommer utredas hur så många fordon kunde fastna innan Trafikverket agerade.

Enligt nyheter jag lyssnade på FORTSATTE de också att släppa på bilar efter att vägen var avstängd. Det var tydligen lite oklart hur det hade gått till...
En man som jag tror var från Trafikverket sa att det finns så många påfarter så det var omöjligt att stänga av helt och snabbt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 470
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 040
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 799
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 554
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Uppfödare som slutat svara
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp