Bukefalos 28 år!

Trafikkaoset på E22 (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 31)

Det finns inte personal, det är en säkerhetstjänst och utbildningen är nästan ett år varav flera månader på annan ort.

Ja, och jag menar att det är ett problem eftersom det ger risker för verksamheten. Så jag tycker att man borde få fler personer utbildade även om det kostar pengar. Att tågen blir stillastående för att någons barn blir sjuk eller hen själv blir sjuk eller snubblar på vägen till jobbet kostar också pengar.
 
Ja, och jag menar att det är ett problem eftersom det ger risker för verksamheten. Så jag tycker att man borde få fler personer utbildade även om det kostar pengar. Att tågen blir stillastående för att någons barn blir sjuk eller hen själv blir sjuk eller snubblar på vägen till jobbet kostar också pengar.
Det finns inte tillräckligt med personer som vill utbilda sig (efter att ha klarat de urvalstester som är) och många orkar inte jobba själva alla tider på dygnet, vardag som helg som storhelg.
För oss som hängt med länge finns inget bättre jobb men det kräver sin människa.
 
Det finns inte tillräckligt med personer som vill utbilda sig (efter att ha klarat de urvalstester som är) och många orkar inte jobba själva alla tider på dygnet, vardag som helg som storhelg.
För oss som hängt med länge finns inget bättre jobb men det kräver sin människa.

Det finns många jobb som är speciella, men de flesta brukar gå att få fler medarbetare till om villkoren förbättras. Och skulle det vara så att tågtrafiken är beroende av ett yrke som det överhuvudtaget inte går att få folk till, oavsett lön, arbetstider och andra förutsättningar, så ska vi ju verkligen inte satsa på att utöka tågtrafiken mer. Men om det är mycket ensamarbete, och det skrämmer bort folk, så är ju det ett exempel på vad man skulle kunna ändra på för att faktiskt få fler att vilja jobba i yrket.
 
Jag var ute och körde vid 12-13 tiden på väg 11, 2,5 mil från stoppet var det bara blöt asfalt, ingen snö på vägen. Jag hade nog tur för radion rapporterade om stopp på alla stora vägar runt den sträckan jag körde (förutom E22 även väg 13 och väg 19) men just den biten jag körde hade det inte börjat lägga sig snö på vägen förrän de sista 10 km hem. Velade lite om jag skulle våga köra 2+1 vägen med räcke, just eftersom blir det stopp på någon lastbil kommer man ingenstans... På landsvägarna brukar man ju ändå kunna ta sig förbi om någon står i en backe och där går inte lika mycket lastbilar heller. Men med den tunga blöta snön vill man ju inte heller ut på en väg som de inte hunnit ploga. Är glad att jag körde när jag gjorde för annars hade jag varit fast på jobbet i 2 dygn till :cautious:.
 
Det är inte alls konstigt egentligen. Jag tror man ska vara skåning för att på riktigt förstå hur det fungerar. När det ständigt ropas "vargen kommer" och så kommer det ingen varg så slutar man liksom notera det. Hur många gånger har jag inte hört att det skulle bli ett riktigt satans snöväder, och så snöar det lite, typ lite normalt. Eller storm! Och så blåser det helt normalt som det alltid gör i Skåne. Det är tröttsamt med alla varningar som visar sig vara inget, alla överdrivna ord för att förklara oväder osv och så är det vanligt väder. Jag var mer orolig när det var vindstilla- DET var onormalt!

Man kan inte jämföra Skåne och resten av Sverige, vissa ställen snöar det knappt ens på under en vinter. Vissa delar av Skåne har inte ens haft metrologisk vinter på flera år i rad.

E22:an är dessutom den vägen som plogas först och ordentligast oftast, det är huvudvägen i Skåne, leder till allt- om mindre vägar är farbara, varför skulle inte den vara det.

Så, ja, man ger sig ut, för så farligt kan det ju inte vara, de överdriver alltid, dessutom är ju mindre vägar körbara då är huvudvägen det också. Man måste ta sig till jobbet, man måste ta sig hem.

Det var däremot lastbilar som var de som inte kunde ta sig loss och täppte till. Plogbilar kunde inte ta sig fram och ploga, andra bilar kunde inte köra om. Utländska lastbilar med "fel" däck. Många och åter många småvägar som leder till E22:an så stänga av är en stor operation, som borde ha gjorts tidigare, men det att man tillät att folk körde- gjorde man? Eller hade man missat någon väg?

Vissa tåg var inställda från början, alla sedan, men det är inget ovanligt eftersom snön fyker över spåren och bildar drivor. Då tar folk bilen eftersom vägarna plogas, speciellt då E22:an. Då kan man på vissa sträckor sätta in ersättningsbuss, via E22:an.

Ska man stanna hemma varje gång det blir en varning blir det många onödiga dagar, ibland kanske inte ens en enda nödvändig dag per år. Denna gången var det verkligen nödvändigt, men jag tänker inte hålla det emot de som åkte. Däremot dåliga däck på lastbilar, för det var det största felet i det här.
Fast både ja och nej. Visst varnas det emellanåt utan att det blir så farligt, tågen ställs in vid minsta lilla antydan om dåligt väder, lastbilar från Europa med undermåliga däck går inte att gardera sig mot och det kan vara barmark i Malmö men igensnöat i Höör. Men folk skulle ändå tjäna på lite mer egenansvar. När det varnats för besvärligt väglag är det kanske rimligt att gå in på Trafikverkets hemsida, lyssna på trafikvarningar och kolla redan i Maps/Waze/annan gps-tjänst innan man ger sig ut? Och anpassa körningen efter rådande väglag såklart. Visst kan man anta att det "ropas varg" om man vill, men då får man ju också acceptera risken att fastna där i bilkön.
 
Det är inte alls konstigt egentligen. Jag tror man ska vara skåning för att på riktigt förstå hur det fungerar. När det ständigt ropas "vargen kommer" och så kommer det ingen varg så slutar man liksom notera det. Hur många gånger har jag inte hört att det skulle bli ett riktigt satans snöväder, och så snöar det lite, typ lite normalt. Eller storm! Och så blåser det helt normalt som det alltid gör i Skåne. Det är tröttsamt med alla varningar som visar sig vara inget, alla överdrivna ord för att förklara oväder osv och så är det vanligt väder. Jag var mer orolig när det var vindstilla- DET var onormalt!

Man kan inte jämföra Skåne och resten av Sverige, vissa ställen snöar det knappt ens på under en vinter. Vissa delar av Skåne har inte ens haft metrologisk vinter på flera år i rad.

E22:an är dessutom den vägen som plogas först och ordentligast oftast, det är huvudvägen i Skåne, leder till allt- om mindre vägar är farbara, varför skulle inte den vara det.

Så, ja, man ger sig ut, för så farligt kan det ju inte vara, de överdriver alltid, dessutom är ju mindre vägar körbara då är huvudvägen det också. Man måste ta sig till jobbet, man måste ta sig hem.

Det var däremot lastbilar som var de som inte kunde ta sig loss och täppte till. Plogbilar kunde inte ta sig fram och ploga, andra bilar kunde inte köra om. Utländska lastbilar med "fel" däck. Många och åter många småvägar som leder till E22:an så stänga av är en stor operation, som borde ha gjorts tidigare, men det att man tillät att folk körde- gjorde man? Eller hade man missat någon väg?

Vissa tåg var inställda från början, alla sedan, men det är inget ovanligt eftersom snön fyker över spåren och bildar drivor. Då tar folk bilen eftersom vägarna plogas, speciellt då E22:an. Då kan man på vissa sträckor sätta in ersättningsbuss, via E22:an.

Ska man stanna hemma varje gång det blir en varning blir det många onödiga dagar, ibland kanske inte ens en enda nödvändig dag per år. Denna gången var det verkligen nödvändigt, men jag tänker inte hålla det emot de som åkte. Däremot dåliga däck på lastbilar, för det var det största felet i det här.

Jag håller helt med! Jag är också skåning. Bott här hela livet. Det är precis som du säger. De varnar för storm. 9/10 gånger är det då en helt vanlig blåsig dag. Inget som en skåning höjer på ögonbryna för. Allt i trädgården/på gården är redan anpassat för de vindarna. De varnar för snö, det kommer 1 cm snö som singlar ner lite lätt och smälter när det rör vid marken.

Min dotter är 14 år gammal. När första snön för säsongen kom i november så stannade den kvar! Men man kunde fortfarande se gräset sticka upp genom snön. Men hennes reaktion var att utbrista att hon aldrig sett så mycket snö innan! Det här som varit nu de senaste dagarna har hon aldrig upplevt innan.

En annan stor skillnad också på Skåne och resten av landet är:

1) Vi är närmst kontinenten = alla lastbilar som kommer från kontinenten kör igenom Skåne via E22, E20 och E6. Jag tror en norrlänning blivit chockad om hen körde på E6:an mellan Helsingborg och Malmö en helt vanlig dag. Det är sjuka antal lastbilar. Ofta stöter man på karavaner av lastbilar! På E6:an kör man inte på höger sida som vanlig bilist för där går det i 90 km/h p.g.a. alla lastbilar. Personbilar kör i vänster körfält för ingen annanstans kan kan hålla 110 km/h.

2) Mycket tätbefolkat! Många fordon på vägarna! Väldigt många! Det blir lätt kilometerlånga köer på enstaka minuter om det blir stopp!

3) Vi har inte meteorologisk vinter varje år. Många år går det från höst till vår vid ett visst datum i februari.
 
Fast både ja och nej. Visst varnas det emellanåt utan att det blir så farligt, tågen ställs in vid minsta lilla antydan om dåligt väder, lastbilar från Europa med undermåliga däck går inte att gardera sig mot och det kan vara barmark i Malmö men igensnöat i Höör. Men folk skulle ändå tjäna på lite mer egenansvar. När det varnats för besvärligt väglag är det kanske rimligt att gå in på Trafikverkets hemsida, lyssna på trafikvarningar och kolla redan i Maps/Waze/annan gps-tjänst innan man ger sig ut? Och anpassa körningen efter rådande väglag såklart. Visst kan man anta att det "ropas varg" om man vill, men då får man ju också acceptera risken att fastna där i bilkön.
Å andra sidan var det kanske inte så illa på andra ställen de körde på först? Då tänker man inte att det är problem på E22:an. Jag vet inte varför folk inte lyssnade, kanske för att folk redan var på jobbet på morgonen och skulle hem, och missade det? Eller att man senare tog för givet att det redan var löst, som det brukar vara några timmar senare?

Jag hade själv hellre accepterat risken att sitta fast i en kö en stund än att ta det säkra före det osäkra och stanna på jobbet och inte komma hem till djuren. Ingen tänkte nog på att de skulle sitta så länge. Det händer rätt sällan ju.
 
Jag håller helt med! Jag är också skåning. Bott här hela livet. Det är precis som du säger. De varnar för storm. 9/10 gånger är det då en helt vanlig blåsig dag. Inget som en skåning höjer på ögonbryna för. Allt i trädgården/på gården är redan anpassat för de vindarna. De varnar för snö, det kommer 1 cm snö som singlar ner lite lätt och smälter när det rör vid marken.

Min dotter är 14 år gammal. När första snön för säsongen kom i november så stannade den kvar! Men man kunde fortfarande se gräset sticka upp genom snön. Men hennes reaktion var att utbrista att hon aldrig sett så mycket snö innan! Det här som varit nu de senaste dagarna har hon aldrig upplevt innan.

En annan stor skillnad också på Skåne och resten av landet är:

1) Vi är närmst kontinenten = alla lastbilar som kommer från kontinenten kör igenom Skåne via E22, E20 och E6. Jag tror en norrlänning blivit chockad om hen körde på E6:an mellan Helsingborg och Malmö en helt vanlig dag. Det är sjuka antal lastbilar. Ofta stöter man på karavaner av lastbilar! På E6:an kör man inte på höger sida som vanlig bilist för där går det i 90 km/h p.g.a. alla lastbilar. Personbilar kör i vänster körfält för ingen annanstans kan kan hålla 110 km/h.

2) Mycket tätbefolkat! Många fordon på vägarna! Väldigt många! Det blir lätt kilometerlånga köer på enstaka minuter om det blir stopp!

3) Vi har inte meteorologisk vinter varje år. Många år går det från höst till vår vid ett visst datum i februari.
Stormvarning är ju när det förväntas bli mellan 21-32m/s, så blåsten har varit under 21m/s 9 av 10 gånger?
Här har det varit blåsigt hela hösten så det har ju varit anpassat redan men gör det inte mindre till en varning när vindarna har stormstyrka. Stormvindar är ju bara en gul varning likt höga vattenflöden som också ger gul varning oftast. Gul varning tycker jag inte påverkar så mycket.

Orange eller röd varning påverkar mer. Så varning säger inte mycket om inte klassen på varningen är med.
 
Jag har funderat lite på respekten för varningar. När det blir orange varning med nån form av snö inblandad, kommer busstrafiken drabbas ordentligt. Då blir ofta skolbarn drabbade. Borde inte skolan ha nån form av säkerhetstänk och hålla hemundervisning/stängt vid åtminstone orange varning? I alla fall för de barn som åker buss till skolan? Som det är nu, får de ju inte stanna hemma och så blir det pannkaka när de inte kommer hem.

Jag tycker det är bra att man ser över detta. Inte då mycket för att helt kunna hindra att det händer, det går nog inte. Men vi måste ha en bättre och snabbare kedja när det väl händer. Folk ska inte behöva sitta ett dygn på vägen när det blir stopp.
 
Fast både ja och nej. Visst varnas det emellanåt utan att det blir så farligt, tågen ställs in vid minsta lilla antydan om dåligt väder, lastbilar från Europa med undermåliga däck går inte att gardera sig mot och det kan vara barmark i Malmö men igensnöat i Höör. Men folk skulle ändå tjäna på lite mer egenansvar. När det varnats för besvärligt väglag är det kanske rimligt att gå in på Trafikverkets hemsida, lyssna på trafikvarningar och kolla redan i Maps/Waze/annan gps-tjänst innan man ger sig ut? Och anpassa körningen efter rådande väglag såklart. Visst kan man anta att det "ropas varg" om man vill, men då får man ju också acceptera risken att fastna där i bilkön.

Jag kör alltid med Google maps igång vid snö/blåst eller om jag kör i den normala rusningstrafiken (som jag undviker allt jag kan!). Helt enkelt för att jag kör E22an förbi Lund till stallet. I rusningstrafik är det ofta olyckor. Blåst och nederbörd även vid några plusgrader kan ändå, som förra veckan, resultera i finfint väglag 90% av sträckan och på de utsatta områdena knöliga isvallar rätt över E22an. Inklusive lite snö kan det vara som att köra in i en vägg även på en väg plogad för en liten stund sedan. Men med en kartapp igång ser man ju snabbt var folk kör långsammare eller om det är olyckor eller stopp!
 
Det är alltså 2.3 mil mellan hemma och stallet och vädret kan skilja sig från inte ett snökorn i Staffanstorp till att inte gå att köra sista 2 km till stallet I Flyinge pga drivor om man inte kommer precis efter någon som skottat. Och då är det ju även i stallet megadrivor på vissa ställen och barmark det mesta annat. Brukar skämta om att det behövs typ ingen snö för snökaos för det lilla som kommer lägger sig ändå i en enda omöjlig driva 😁 Förra veckan gick bra att köra eftersom de sista 2 km var precis i vindriktningen.
 
Blir det ofta stopp på ett och samma ställe på E22?
Då behöver det byggas ut eller byggas om
Lastbilstrafiken kommer knappast att minska

Sen vet jag hur snabbt det kan dreva igen när jag gick i mellanstadiet fick vi ofta en vecka ledigt för skolbussen kom helt enkelt inte fram
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 552
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 062
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 825
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 900
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp