Bukefalos 28 år!

Trafikkaoset på E22 (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 31)

Här står det rätt detaljerat kring händelseförloppet:
https://sverigesradio.se/artikel/snokaoset-pa-e22-detta-har-hant
Trafikverket avrådde från att ge sig ut i trafiken i onödan på grund av oväder och blixthalka. Men klockan 10:35 står det ändå klart att det har blivit totalstopp på E22 söderut mellan Hörby och Tollarp, säger Maria Mattsson på Sveriges radios trafikredaktion - som då larmar Trafikverket:

En lastbilschaufför ringer in till Trafikredaktionen klockan 10:42 och säger att flera personer har försökt skotta bort lastbilen för hand, men att de inte lyckas då snödrivorna blivit för stora.

Samtidigt fortsätter fler och fler bilar att fastna i trafikkaoset. De närmaste två timmarna fylls köerna på tills att bilarna tillslut sträcker sig 3 mil. Först klockan 12:47 beslutade Trafikverket att stänga av E22 och leda om trafiken.


Helt ärligt så VET jag inte alls vad de som började åka längs med vägen visste, och när de visste det. Hur pass säker man kunde vara där på morgonen att man inte skulle kunna ta sig till jobbet. I vilket fall som helst så verkar det ju som om alla insatser har skett alldeles för sent.
Det där är ljug, vi fick 35cm snö redan på tis em så kaoset började redan då o zen fortzatte det bara
Här har dom inte ens gruzat än, det är znorhalt.
 
Ja men 1000 bilar?
Skåne är tätbefolkat, så det blir mycket folk som behöver transportera sig även om man bara räknar de som absolut inte kan jobba hemifrån. Och om det är någorlunda röjt inne i samhälle A och en jobbar i stad B kan man ju inte bara stanna hemma. Folk litar ju på att de stora vägarna är öppna om inget annat sägs... och här sas det något alldeles för sent.
 
Skåne är tätbefolkat, så det blir mycket folk som behöver transportera sig även om man bara räknar de som absolut inte kan jobba hemifrån. Och om det är någorlunda röjt inne i samhälle A och en jobbar i stad B kan man ju inte bara stanna hemma. Folk litar ju på att de stora vägarna är öppna om inget annat sägs... och här sas det något alldeles för sent.

Men trafikredaktionen lär ju ha varnat från det att de fick in det första samtalet. Så fungerar det ju alltid annars.
 
Folk litar ju på att de stora vägarna är öppna om inget annat sägs... och här sas det något alldeles för sent.
Ja det är konstigt, så har det varit tidigare så länge jag kan minnas. De mindre kan det vara hur som helst med men de större vägarna antar man är farbara om de hålls öppna. Läste på SVT:s hemsida att man väntade ett helt dygn med att stänga vägen efter att man fått veta om stoppet, helt obegripligt.
 
Kanske varför folk gav sig ut alls?
Det är nog den största frågan?
Det är inte alls konstigt egentligen. Jag tror man ska vara skåning för att på riktigt förstå hur det fungerar. När det ständigt ropas "vargen kommer" och så kommer det ingen varg så slutar man liksom notera det. Hur många gånger har jag inte hört att det skulle bli ett riktigt satans snöväder, och så snöar det lite, typ lite normalt. Eller storm! Och så blåser det helt normalt som det alltid gör i Skåne. Det är tröttsamt med alla varningar som visar sig vara inget, alla överdrivna ord för att förklara oväder osv och så är det vanligt väder. Jag var mer orolig när det var vindstilla- DET var onormalt!

Man kan inte jämföra Skåne och resten av Sverige, vissa ställen snöar det knappt ens på under en vinter. Vissa delar av Skåne har inte ens haft metrologisk vinter på flera år i rad.

E22:an är dessutom den vägen som plogas först och ordentligast oftast, det är huvudvägen i Skåne, leder till allt- om mindre vägar är farbara, varför skulle inte den vara det.

Så, ja, man ger sig ut, för så farligt kan det ju inte vara, de överdriver alltid, dessutom är ju mindre vägar körbara då är huvudvägen det också. Man måste ta sig till jobbet, man måste ta sig hem.

Det var däremot lastbilar som var de som inte kunde ta sig loss och täppte till. Plogbilar kunde inte ta sig fram och ploga, andra bilar kunde inte köra om. Utländska lastbilar med "fel" däck. Många och åter många småvägar som leder till E22:an så stänga av är en stor operation, som borde ha gjorts tidigare, men det att man tillät att folk körde- gjorde man? Eller hade man missat någon väg?

Vissa tåg var inställda från början, alla sedan, men det är inget ovanligt eftersom snön fyker över spåren och bildar drivor. Då tar folk bilen eftersom vägarna plogas, speciellt då E22:an. Då kan man på vissa sträckor sätta in ersättningsbuss, via E22:an.

Ska man stanna hemma varje gång det blir en varning blir det många onödiga dagar, ibland kanske inte ens en enda nödvändig dag per år. Denna gången var det verkligen nödvändigt, men jag tänker inte hålla det emot de som åkte. Däremot dåliga däck på lastbilar, för det var det största felet i det här.
 
Det är inte alls konstigt egentligen. Jag tror man ska vara skåning för att på riktigt förstå hur det fungerar. När det ständigt ropas "vargen kommer" och så kommer det ingen varg så slutar man liksom notera det. Hur många gånger har jag inte hört att det skulle bli ett riktigt satans snöväder, och så snöar det lite, typ lite normalt. Eller storm! Och så blåser det helt normalt som det alltid gör i Skåne. Det är tröttsamt med alla varningar som visar sig vara inget, alla överdrivna ord för att förklara oväder osv och så är det vanligt väder. Jag var mer orolig när det var vindstilla- DET var onormalt!

Man kan inte jämföra Skåne och resten av Sverige, vissa ställen snöar det knappt ens på under en vinter. Vissa delar av Skåne har inte ens haft metrologisk vinter på flera år i rad.

E22:an är dessutom den vägen som plogas först och ordentligast oftast, det är huvudvägen i Skåne, leder till allt- om mindre vägar är farbara, varför skulle inte den vara det.

Så, ja, man ger sig ut, för så farligt kan det ju inte vara, de överdriver alltid, dessutom är ju mindre vägar körbara då är huvudvägen det också. Man måste ta sig till jobbet, man måste ta sig hem.

Det var däremot lastbilar som var de som inte kunde ta sig loss och täppte till. Plogbilar kunde inte ta sig fram och ploga, andra bilar kunde inte köra om. Utländska lastbilar med "fel" däck. Många och åter många småvägar som leder till E22:an så stänga av är en stor operation, som borde ha gjorts tidigare, men det att man tillät att folk körde- gjorde man? Eller hade man missat någon väg?

Vissa tåg var inställda från början, alla sedan, men det är inget ovanligt eftersom snön fyker över spåren och bildar drivor. Då tar folk bilen eftersom vägarna plogas, speciellt då E22:an. Då kan man på vissa sträckor sätta in ersättningsbuss, via E22:an.

Ska man stanna hemma varje gång det blir en varning blir det många onödiga dagar, ibland kanske inte ens en enda nödvändig dag per år. Denna gången var det verkligen nödvändigt, men jag tänker inte hålla det emot de som åkte. Däremot dåliga däck på lastbilar, för det var det största felet i det här.

Och just fygsnön, hur illa det kan bli. Folk uppe där jag bor nuförtiden fattar inte hur en upplogad väg kan fyga igen en stund senare. Snön blir ju inte kvar dit den plogas utan rör sig.
 
Det har jag ingen aning om.

Jag tycker det är så konstigt att inte polisen skulle kunna stängt av om de är där, och jag tycker att det låter konstigt att de inte skulle kommit dit på flera timmar om två fordon stannat så att de blockerar körbanan. De kommer ju normalt sett, så förstår inte varför de inte skulle gjort det nu. Men jag var ju inte där så jag vet inte vad som hände, men det låter på dig och andra som att det är just Trafikverket som gjort fel och det vet jag inte riktigt vad ni grundar på.

Sedan vet jag inte om avstängning av E22:an tidigare nödvändigtvis hade varit så fantastiskt lösning, var de mindre vägarna bättre att köra lastbilar på alltså? Jag var som sagt inte där, bor i en annan del av landet, men jag har tidigare i livet sett vad "skånsk vinter" innebär gällande drivsnö på vägar. Normalt brukar det ju rekommenderas att man håller sig till de större vägarna, så jag har svårt att förstå hur riskerna skulle minska i det oväder som var, av att trycka ut all trafik på mindre vägar. För om trafiken måste fram, som den tydligen måste enligt tråden, så är ju konsekvense av en avstängd väg att all trafik ska köra på andra vägar...
 
Och just fygsnön, hur illa det kan bli. Folk uppe där jag bor nuförtiden fattar inte hur en upplogad väg kan fyga igen en stund senare. Snön blir ju inte kvar dit den plogas utan rör sig.
Eller hur!
Jag såg det här för någon dag sedan för första gången sedan jag flyttade hit för ett år sedan. När jag bodde i Oxelösund i två år såg jag aldrig det ske. i Skåne är det vardagsmat vid snö, oavsett mängd.
 
Det är inte alls konstigt egentligen. Jag tror man ska vara skåning för att på riktigt förstå hur det fungerar. När det ständigt ropas "vargen kommer" och så kommer det ingen varg så slutar man liksom notera det. Hur många gånger har jag inte hört att det skulle bli ett riktigt satans snöväder, och så snöar det lite, typ lite normalt. Eller storm! Och så blåser det helt normalt som det alltid gör i Skåne. Det är tröttsamt med alla varningar som visar sig vara inget, alla överdrivna ord för att förklara oväder osv och så är det vanligt väder. Jag var mer orolig när det var vindstilla- DET var onormalt!

Man kan inte jämföra Skåne och resten av Sverige, vissa ställen snöar det knappt ens på under en vinter. Vissa delar av Skåne har inte ens haft metrologisk vinter på flera år i rad.

E22:an är dessutom den vägen som plogas först och ordentligast oftast, det är huvudvägen i Skåne, leder till allt- om mindre vägar är farbara, varför skulle inte den vara det.

Så, ja, man ger sig ut, för så farligt kan det ju inte vara, de överdriver alltid, dessutom är ju mindre vägar körbara då är huvudvägen det också. Man måste ta sig till jobbet, man måste ta sig hem.

Det var däremot lastbilar som var de som inte kunde ta sig loss och täppte till. Plogbilar kunde inte ta sig fram och ploga, andra bilar kunde inte köra om. Utländska lastbilar med "fel" däck. Många och åter många småvägar som leder till E22:an så stänga av är en stor operation, som borde ha gjorts tidigare, men det att man tillät att folk körde- gjorde man? Eller hade man missat någon väg?

Vissa tåg var inställda från början, alla sedan, men det är inget ovanligt eftersom snön fyker över spåren och bildar drivor. Då tar folk bilen eftersom vägarna plogas, speciellt då E22:an. Då kan man på vissa sträckor sätta in ersättningsbuss, via E22:an.

Ska man stanna hemma varje gång det blir en varning blir det många onödiga dagar, ibland kanske inte ens en enda nödvändig dag per år. Denna gången var det verkligen nödvändigt, men jag tänker inte hålla det emot de som åkte. Däremot dåliga däck på lastbilar, för det var det största felet i det här.
Precis, E22 brukar alltid vara väl underhållen, även om det drabbade partiet är välkänt för sin känslighet för väder om man brukar köra där.

Jag kan tillägga att under den aktuella tiden snöade det inte så mycket alls(även om det blåste rejält) i Malmö där mycket av den södergående trafiken kommer från. Så om man inte vet hur det brukar vara kan det vara svårt att tro att det kan vara snöstorm bara ett par mil norrut.
 
Det är upp till oss att lösa problemet, åka mycket tidigare eller ta alternativa vägar. Åka dagen innan och bo på hotell osv osv.

En gång kunde jag inte åka till jobbet pga trasig bil. Då fick morgontågen ställas in och många människor kom försent till sina jobb. Känne inte bra alls så vi gör allt vi kan för att vara på plats.

Är det storm går oftast inga tåg men vi ska ändå ut. Fördelen då är att tidspressen lättar.

Men har ni ingen reservplanering för bemanningen alls? Det är väl ni på Trafikverket som sköter att tågtrafiken går överhuvudtaget (förutom de som kör tågen förstås), och det låter inte alls som en bra planering om alla tåg måste ställas in för att en i personalen blir sen till jobbet en dag. Det kan ju hända vad som helst för någon, någon dag på året. Att man ska kunna ta in på hotell dagen innan kräver ju att det är något som överhuvudtaget kan förutses, men det kan man ju inte med en olycka eller ett sjukt barn t ex. Det låter mer som ett feltänk i planeringen än att det har med just oväder att göra.
 
Precis, E22 brukar alltid vara väl underhållen, även om det drabbade partiet är välkänt för sin känslighet för väder om man brukar köra där.

Jag kan tillägga att under den aktuella tiden snöade det inte så mycket alls(även om det blåste rejält) i Malmö där mycket av den södergående trafiken kommer från. Så om man inte vet hur det brukar vara kan det vara svårt att tro att det kan vara snöstorm bara ett par mil norrut.
Ja jag tänkte det också. Just Malmö och Lund är ju de ställena som metrologisk vinter uteblivit tex. Och det har varit lite komiskt att åka hemifrån med en massa snö i Höör och för varje station se mindre och mindre snö och komma fram i Malmö till barmark och regn och kollegor som "Va, har det snöat?!" Eller den gången jag ringde chefen för tågen var inställda pga snö... det var barmark i Malmö, hon hade svårt att tro mig. Det skiljer 5,5 mil bara.
 
Men har ni ingen reservplanering för bemanningen alls? Det är väl ni på Trafikverket som sköter att tågtrafiken går överhuvudtaget (förutom de som kör tågen förstås), och det låter inte alls som en bra planering om alla tåg måste ställas in för att en i personalen blir sen till jobbet en dag. Det kan ju hända vad som helst för någon, någon dag på året. Att man ska kunna ta in på hotell dagen innan kräver ju att det är något som överhuvudtaget kan förutses, men det kan man ju inte med en olycka eller ett sjukt barn t ex. Det låter mer som ett feltänk i planeringen än att det har med just oväder att göra.
Vi har extremt dåligt med personal. Allt löses med övertid och såna som slutat. Förarna kan inte göra något alls utan oss.

Vi som arbetar lokalt jobbar alltid ensamma och det är inte så lätt att hitta någon annan vid 3-5 på morgonen.
 
Vi har extremt dåligt med personal. Allt löses med övertid och såna som slutat. Förarna kan inte göra något alls utan oss.

Vi som arbetar lokalt jobbar alltid ensamma och det är inte så lätt att hitta någon annan vid 3-5 på morgonen.

Det låter verkligen inte som bra förutsättningar, och jag tänker att man då skulle behöva ha mer backup i allmänhet och inte bara vid just oväder.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 472
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 043
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 802
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 561
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Var vill vi bo?
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Häst
  • Hage
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp