Bukefalos 28 år!

Trasiga täcken?

Sv: Trasiga täcken?

Om jag hade haft hästar som leker busigt ihop så hade jag haft dem täckes lösa. Inte pga att de tar sönder täcken utanm på grund av att de kan fastna i täcken aom de leker vilt=farligt.
Hästar sopm leker vilt brukar hålla sig varma ändå.
 
Sv: Trasiga täcken?

jag tycker nog att man till större delen får ta ansvar för sina egna saker. om det är så att någon annans häst regelbundet tuggar sönder ens saker tycker jag att man borde få viss ersättning... jag tycker inte att man kan kräva att få ett helt nytt täcke, men kanske ett bidrag till ett nytt täcke. och, en ursäkt är ABSOLUT INTE för mycket begärt. man är inte bara ansvarig för sina saker, uta även för sina djur :crazy:
 
Sv: Trasiga täcken?

Om man som ägare stör sig på att någon annan häst käkar täcken, tycker jag man har ett ansvar att flytta sin häst eller på annat sätt lösa problemet. Det finns ju inget täckesmarodörens ägare kan göra.
 
Sv: Trasiga täcken?

Skulle hästen be om ursäkt?

Jag vet faktiskt inte om jag tycker det åligger hästägaren att be om ursäkt. Visst, jag hade beklagat det, men jag tror faktiskt inte att jag bett om ursäkt å min hästs vägnar...

Ja beklagat att det hände. Hästen strimlade täcken och ägaren kommenterade det inte ens. Jag vet att det är sådant som händer men jag råkar ändå tycka att det tillhör normalt hyffs att ägaren till hästen kanske försöker hjälpa till eller i alla fall säger någonting om det. Inte bara ignorerar.
Min häst är mitt ansvar, och det tog jag i och med att jag lyckades få den andra hästen att sluta. Men hennes häst och vad den gör är hennes ansvar.
 
Senast ändrad:
Sv: Trasiga täcken?

Hade ni bara en hage till stallet?
thumb.php

Det tar du för givet?
Nej men det fanns bara två hästar i stallet, jag ville inte ha min ensam och den andra hästen hade inte klarat av att vara ensam.
 
Sv: Trasiga täcken?

Just det att hästar som leker vilt kan fastna i täcken har jag ett ruggigt exempel på, men det gick i allafall bra.

En B-ponny hade lyckats fastna med skon i täcket PÅ RYGGEN på ett halvblod som är runt 160cm hög! Som tur var så är halvblodet en cool kille, han bara stod där lugnt och väntade tills folk såg det hela och kunde ta loss B-ponnyn. Men vad hade hänt om halvblodet fått fnatt och rusat iväg? :crazy:
 
Sv: Trasiga täcken?

Jag har frågat en advokat angående vem som är skyldig att stå för lagning av det trasiga täcket och det är ägaren till hästen som biter sönder det. Om man nu vet vilken häst det är som gör det. Men skulle man ta upp det i rätten skulle ägaren till den häst som biter sönder bli skyldig att betala.
 
Sv: Trasiga täcken?

Jag tycker att det är en självklarhet att ägaren till täcket står för kostnaden av ett nytt. Det känns ju lite larvigt att säga "din häst hade sönder mitt täcke så nu får du betala". De är ute i hagen och välljer man då att ha täcke på sin häst (eller har det pga väderförhållanden) får man räkna med att det kan gå sönder.

Av just den anledningen skulle jag aldrig drömma om att köpa ett täcke för 1100-2000 kr. Jag håller mig till max 500 kr, går det då sönder har jag inte förlorat en hel förmögenhet på det.
 
Sv: Trasiga täcken?

Jag har frågat en advokat angående vem som är skyldig att stå för lagning av det trasiga täcket och det är ägaren till hästen som biter sönder det. Om man nu vet vilken häst det är som gör det. Men skulle man ta upp det i rätten skulle ägaren till den häst som biter sönder bli skyldig att betala.

Haha, men om man nu vet att det är fler som har sönder olika täcken.
Kanske man kan gå till rätten och få pengar till flera täcken.

TS : Allvarligt talat, klarar man inte av söndriga täcken låt hästen gå själv.
Eller så får man faktiskt stå för kostnaderna eller flytta hästen dit där det inte finns täckesmodörer.
Att kräva en viss person på pengar skulle jag ALDRIG göra.
Jag skulle kunna betala om bevisen fanns att min häst gjort något liknande, men då ska det vara bra bevis.
Och sen skulle jag flytta hästen till en annan hage om nu en sådan fråga skulle komma upp av en annan hästägare.
Är det ett billigt dåligt täcke som gått sönder är chansen ganska stor att det händer igen och samma summa upprepas..
 
Sv: Trasiga täcken?

Jag tycker att man själv har ansvar för sina täcken.
 
Sv: Trasiga täcken?

Var och en ansvarar för sina saker. Och en gång är ingen gång. MEN jag kan tycka att om det händer upprepade gånger skulle jag som ägare till en täckesmarodör skämmas ögonen ur mig och försöka åtgärda det på något sätt. Tex ha min häst ensam under täckessäsong, erbjuda mig att laga trasiga täcken (det går lätt att göra själv), ha munkorg på min häst eller liknande. Och jag skulle uppskatta liknande gest från andra hästägare.
 
Sv: Trasiga täcken?

*kl'

En ursäkt är det minsta man kan säga om man har en häst som förstör andras täcken gång på gång:cool:

Hade jag haft en sån häst hade jag känt mej skyldig till det trasiga täcket.

Dom som har "snälla" hästar ska väl inte behöva kosta på nya täcken hela tiden för att EN häst hela tiden tar sönder det.
Då tycker faktiskt jag att den hästägaren får försöka komma på en lösning.
 
Sv: Trasiga täcken?

Jag tycker precis som många andra att det är en risk man får ta. Visst kan det kännas surt att få en massa dyra (täcken är ju rätt dyrt rent generellt) täcken förstörda av någon annans häst, men det är ju inte hästägaren som förstör dom, och hästägaren kan knappast "uppfostra" hästen till att sluta bita på täcken.

Fast ett exempel när det skulle kunna vara undantagsfall:
Om hästägaren till häst/-ar som får sina täcken förstörda måste ha hästen i samma hage - pga hagbrist eller dylikt - och kräver att ägaren till hästen som biter på täckena försöker förhindra det, t ex genom en sån haklapp man kan köpa.
Om hästägaren inte gör det då, (man kan ju prova iaf) så skulle man förmodligen bli irriterad och rikta det mot hästägare. Om hästägaren lyder och det blir samma sak, ja då har man iaf gjort ett försök och visat att man bryr sig om de tusentals kronor det kan dra iväg i täckeskostnader...
Fast då är det ju åt andra hållet också - om man själv inte gör en ansats genom antibitmedel eller dylikt, det man kan testa själv, ja då verkar man kanske inte så angelägen att behålla sina täcken hela ändå.

Sen tycker jag det hör till god ton att förvarna de andra hästägarna med häst i samma hage om ens häst är täckesdödare innan/när hästarna släpps ihop. Så man kan skippa det dyraste täcket eller det man är mest rädd om.
 
Sv: Trasiga täcken?

Tycker också att det sånt man räkna med om man busiga häster. Har själv fått många täcken förstörda, men skulle aldrig drömma om att kräva ersättning
 
Sv: Trasiga täcken?

Intressant!

Men bevisbördan måste ju bli enormt svår om det är mer än två hästar i hagen!
Och väl dyrt att ta till rättegång!

Dessutom skulle jag om jag hade en hästägare i mitt stall som hävdade att den ville ha ersättning för ett täcke som en annan häst förstört vägra ha min häst med dennes häst. Och jag tror att i de flesta stall skulle ett sådant krav resultera i att hästen vars ägare kräver andra på ersättning för skadat täcke skulle få gå ensammen i en hage. För då gäller det ju samma sak även vid andra skador som tex en spark gissar jag?
 
Sv: Trasiga täcken?

Absolut att man ansvarar för sina egna saker.
Min hästs täcke blev sönderbitet i höstas och jag har inte ens tänkt tanken på ersättning!
Skulle aldrig falla mig in!

Som ägare till hästen som förstört hade jag erbjudit mig att laga täcket, ursäktat/beklagat beteendet och kanske gett bort en burk antibit, Thats it!

Tycker absolut inte att hästen ska ha det sämre för att han utsätter/blir utsatt av detta.
Munkorg, ensam etc hade jag aldrig accepterat.

Om täcket gått sönder jämt pga träd/staket/utfdringsstativ, hade ni begärt ersättning av stallägaren då?

Vi som människor kan faktiskt inte styra hästarnas lek och bus i hagen så jag tycker inte att det är vårat fel.
Hästarna går ute med sina täcken och då räknar jag med att de kan gå sönder.

Gillade tipset om att ha ett skräptäcke utanpå, smart!
 
Sv: Trasiga täcken?

Sen tycker jag det hör till god ton att förvarna de andra hästägarna med häst i samma hage om ens häst är täckesdödare innan/när hästarna släpps ihop. Så man kan skippa det dyraste täcket eller det man är mest rädd om.

absolut!

tiotecken
 
Sv: Trasiga täcken?

Knappen...

Jag har mina båda häsatar i samma hage så oavsett vem av dem som har ett trasigt täcke så blir det jag själv som betalar..;):p
 
Sv: Trasiga täcken?

Om man som ägare stör sig på att någon annan häst käkar täcken, tycker jag man har ett ansvar att flytta sin häst eller på annat sätt lösa problemet. Det finns ju inget täckesmarodörens ägare kan göra.

Och varför blev det mitt ansvar att anpassa mig för att någon annans häst är täckesmarodör? :crazy:
Hästägaren kan visserligen inte hjälpa det, men jag som bara har häst i samma stall kan ju annu mindre göra något åt problemet.
Har man en täckesmarodör får man antingen vara beredd att ersätta övriga hästars täcken eller lösa problemet.
Då får man testa om det fungerar med anti-kräm av något slag eller i värsta fall får den hästen ha munkorg om den ska gå kvar i flocken.

Självklart händer saker ibland när man har hästarna ihopa i flock, ibland får någon en smäll, ibland går ett täcke sönder. Men det är just det där med ibland, inte för jämt.

/Camilla
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 477
Senast: Mabuse
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 634
Senast: verser
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 490
Senast: Lobelia
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 247
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp