Bukefalos 28 år!

Trasiga täcken?

Sv: Trasiga täcken?

Jag förvånad över hur egoistiska alla (de flesta) är..

Om min häst skulle bita sönder en annans hästs täcken gång på gång, så inte f*n skulle jag ignorera det :crazy: Jag skulle för det första tycka att det var lite pinsamt, och självklart erbjuda mig att laga det. Herregud folk, visa lite hyffs och vänlighet...

Men det är ju bara mina åsikter.
 
Sv: Trasiga täcken?

Vet inte riktigt vad jag ska svara på den frågan, jag har iofs nyligen blivit "utsatt" för en sådan grej.
Fast i mitt fall var lagning inget att ens fundera på...

Fick för ett par veckor sedan ett fint samtal om att min häst precis hade blivit "avklädd". De andra två valackarna i samma hage hade tydligen stått på var sin sida av min buspojke och bitit tag i hans täcke, han har nämligen tidigare visat att de inte får bita i honom, men täcket var godkänt ansåg väl de. Så det bet tag i det och drog allt vad de hade och lite till, vet inte exakt hur. Men hur som helst så gick täcket sönder längs mitten, från mudden vid manken och ända till korset, bogspännerna lossade också. Allt som satt ihop var ca 25cm på korset samt svansflärpen.
Det var mitt tunnare vintertäcke som jag fick hämta med skottkärra ur hagen. De hade dessutom lekt runt med täcket i hagen, de hade tydligen haft av det i mitten sedan fann jag det ca 100m därifrån.

Men vad kunde jag göra, måste erkänna att jag höll på att skratta ihjäl mig när jag kom till stallet den dagen, visst var det tråkigt att man blev av med ett täcke, men hästarna hade ju tydligen riktigt kul!

Dock hade jag nog reagerat annorlunda om det hade vart ett annat av mina täcken. Har nämligen ett rött täcke som jag är riktigt förtjust i och som dessutom kostade en del.
Hur som helst så mötte jag ett riktigt nervös hästägare som bad om ursäkt 10 gånger, likaså hennes skötare, för att deras valack var delaktig i förstörelsen. Den andra hästägaren verkade totalt oberörd, vilket ifs irriterade mig något. Hur som helst så fick jag "anti-bit" kräm utav den ångerfulla hästägaren att kleta in andra hästtäcken med, för att förhoppningsvis undvika att det återupprepas.
 
Senast ändrad:
Sv: Trasiga täcken?

Vi hade ett tag en regel om att om någon såg på när en annan häst bet sönder en annans häst täcke så åkte ägaren till den hästen på att betala täcket. En regel som inte fungerade av flera skäl, vissa köpte täcken av ytterst låg kvalité som lätt gick sönder, många gånger var det flera av hästarna som slet etc. Numera så har man täcken på hästen på egen risk! Detta har resulterat i att de allra flesta har täcken av god kvalité och det var länge sedan vi hade någon skada. Hästarna går på lösdrift i flock och då blir givetvis slitaget större än om det bara går i hagen under dagen.
 
Sv: Trasiga täcken?

Jag har frågat en advokat angående vem som är skyldig att stå för lagning av det trasiga täcket och det är ägaren till hästen som biter sönder det. Om man nu vet vilken häst det är som gör det. Men skulle man ta upp det i rätten skulle ägaren till den häst som biter sönder bli skyldig att betala.

Det skulle jag inte alls våga uttala mig så tvärsäkert om (jag tror knappast det finns några rättsfall på detta heller). Man har ju tagit en medveten risk för täckesförstöring när man släpper ihop med andra hästar.

Har hagen en riktig täckesmarodör får nog den ägaren acceptera att hästen blir utplockad ur flocken om det inte fungera med antignag el dyl.
 
Sv: Trasiga täcken?

Om man som ägare stör sig på att någon annan häst käkar täcken, tycker jag man har ett ansvar att flytta sin häst eller på annat sätt lösa problemet. Det finns ju inget täckesmarodörens ägare kan göra.

Du menar att täckesmarodörens ägare helt ska gå fri?
Det är h*n som ska ta ansvar och ordna upp en ny hage till sin häst, h*n som ska köpa antibit-medel, och h*n som ska be om ursäkt.
Strunt samma om h*n inte har kunnat göra något åt att det hände, det hör till vanligt hyfs och man har alltid ägaransvar över sina djur.
Klart som tusan att jag skulle be om ursäkt om min katt rev någon fast jag inte hade kunnat förutsett eller göra något åt det.
 
Sv: Trasiga täcken?

*kl'

En ursäkt är det minsta man kan säga om man har en häst som förstör andras täcken gång på gång:cool:

Hade jag haft en sån häst hade jag känt mej skyldig till det trasiga täcket.

Dom som har "snälla" hästar ska väl inte behöva kosta på nya täcken hela tiden för att EN häst hela tiden tar sönder det.
Då tycker faktiskt jag att den hästägaren får försöka komma på en lösning.

:bow::bow:
 
Sv: Trasiga täcken?

Jag förvånad över hur egoistiska alla (de flesta) är..

Om min häst skulle bita sönder en annans hästs täcken gång på gång, så inte f*n skulle jag ignorera det :crazy: Jag skulle för det första tycka att det var lite pinsamt, och självklart erbjuda mig att laga det. Herregud folk, visa lite hyffs och vänlighet...

Men det är ju bara mina åsikter.

Jadu, du är inte den enda som blir förvånad kan jag säga. :cool:
 
Sv: Trasiga täcken?

Jag skulle aldrig ersätta ett täcke som min häst förstört, och jag skulle aldrig kräva det av en hästägare vars häst förstört mitt täcke.

Hästar är hästar, ägaren kan knappast kontrollera vad hästen pysslar med på dagarna, och "täckesrivande" går ju knappast att uppfostra bort.

Nä, har man det problemet får man väl antingen köpa billigare täcken eller sära på hästarna.
Det senare känns som en ganska vettig lösning... ;)
 
Sv: Trasiga täcken?

Jag förvånad över hur egoistiska alla (de flesta) är..

Om min häst skulle bita sönder en annans hästs täcken gång på gång, så inte f*n skulle jag ignorera det :crazy: Jag skulle för det första tycka att det var lite pinsamt, och självklart erbjuda mig att laga det. Herregud folk, visa lite hyffs och vänlighet...

Men det är ju bara mina åsikter.

Jag skulle inte kräva att någon betalade för ett täcke deras hästar haft sönder som satt på min häst.. Därför skulle jag inte betala för deras täcken heller.

Har inget o göra med självisk eller inte. Utan att hästar är hästar och shit happens..
Man får ta risker om man vill ha sina hästar med andra. Annars så låter man bli täcken eller låter sina hästar ha egna hagar.
 
Sv: Trasiga täcken?

Jag har frågat en advokat angående vem som är skyldig att stå för lagning av det trasiga täcket och det är ägaren till hästen som biter sönder det. Om man nu vet vilken häst det är som gör det. Men skulle man ta upp det i rätten skulle ägaren till den häst som biter sönder bli skyldig att betala.

Ja så kanske det skulle kunna bli rent juridiskt. Men ingen advokat kan på förhand säga hur en eventuell process kommer att sluta.

Och om någon av våra inackorderingar skulle ta upp en sån här sak i rätten (vilket jag absolut inte tror) Så skulle de nog få leta ny stallplats.
 
Sv: Trasiga täcken?

Du menar att täckesmarodörens ägare helt ska gå fri?
Det är h*n som ska ta ansvar och ordna upp en ny hage till sin häst, h*n som ska köpa antibit-medel, och h*n som ska be om ursäkt.
Strunt samma om h*n inte har kunnat göra något åt att det hände, det hör till vanligt hyfs och man har alltid ägaransvar över sina djur.
Klart som tusan att jag skulle be om ursäkt om min katt rev någon fast jag inte hade kunnat förutsett eller göra något åt det.

Om en enskild häst ställer till med väldigt mycket oreda i hagen så får man ju som stallägare fundera på om man kan ha kvar den hästen. Det är svåra beslut och inget man tar lättvindigt på men någonstans finns ju en gräns.
 
Sv: Trasiga täcken?

Ska tillägga att om min häst därimot smet in till en annan häst och slet sönder ett täcke så skulle jag se det som en annan sak. Då skulle jag absolut betala.
 
Sv: Trasiga täcken?

Jag har en täckesmarodör..
Innan jag fick avliva min gammelman så hade jag marodören och han ihop.. och de hade skitkul..lekte hej vilt. Vilket ledde till att gammelman alltid kom in med trasiga täcken. marodören Billys täcke var alltid helt..Jag avverkade nog ca 10 täcken innan jag gav f*n i det. Så jag lät gammelman gå utan men vad gör marodören då? Jo han börjar dra i sitt eget täcke. Vet i katten hur han bar sig åt men täcket låg för det mesta i hagen.. så det fick leda till att bägge fick gå nakna en vintern. Hade inte hjärta att ta isär demnär de hade så kul ihop och eftersom de härjade så så frös de aldrig heller. :D

Nu så har jag täcke på Billy igen men han kan inte gå ihop med någon pålle som leker mkt för då ryker täcket.
Eftersom jag vet att min älskling drar sönder täcken så informerar jag naturligtvis den andres ägare om det. Och då får denne ta ställning till om h*n vill ha sin häst ihop med min. Går täcket sönder så visst kan jag erbjuda mig att betala en del men inte allt. Den andre ägaren har ju ändå "struntat" i mina varningar och låtit sin häst gå kvar i samma hage som min..:)

Utetäcken är ju en förbrukningsvara så man får ha lite i beräkning att de kan gå sönder.. ;) men visst är det tröttsamt när täcket är sprillans nytt och hästf*n drar sönder det.:devil:
 
Sv: Trasiga täcken?

Och varför blev det mitt ansvar att anpassa mig för att någon annans häst är täckesmarodör? :crazy:
Hästägaren kan visserligen inte hjälpa det, men jag som bara har häst i samma stall kan ju annu mindre göra något åt problemet.

Jag anser att det är den som har problemet som har intresse av att lösa det. Egenintresse. Och det gäller inte bara detta, utan i stort här i livet.

Mina grejor - mitt ansvar. Andras grejor - andras ansvar. Det ligger i mitt intresse att min cykel inte blir stulen, alltså ser jag till att låsa fast den ordentligt.

Det ligger i mitt intresse att inte lägga femsiffriga belopp på täcken, alltså flyttar jag antingen min häst till annan hage, eller lägger på ett slit-och-slängtäcke.

Oftast kommer man väl överens om en gemensam lösning, men i stort tycker jag att var och en ansvarar för sina egna intressen (grejor).
 
Sv: Trasiga täcken?

Min gammelpålle hade när han var yngre kommit på att det var lattjo att leka med haggrannen (de gick inte i samma hage, två trådar emellan). Det genom att dra rejält i täckets bogspännen som kompisen i grannhagen glatt erbjöd honom dra i.
Till slut gick ju givetvis täcket sönder i bogspännena. Jag lånade då ut ett vintertäcke till haggrannen medan ägaren lagade sin hästs täcke.
Varpå min häst hann bita sönder sitt eget täcke också! :D
 
Sv: Trasiga täcken?

:bow: :bow: :bow:

Bison som fått flera täcken sönderbitna än vad mina egna har bitit sönder.
 
Sv: Trasiga täcken?

Jag anser att det är den som har problemet som har intresse av att lösa det. Egenintresse. Och det gäller inte bara detta, utan i stort här i livet.

Mina grejor - mitt ansvar. Andras grejor - andras ansvar. Det ligger i mitt intresse att min cykel inte blir stulen, alltså ser jag till att låsa fast den ordentligt.

Det ligger i mitt intresse att inte lägga femsiffriga belopp på täcken, alltså flyttar jag antingen min häst till annan hage, eller lägger på ett slit-och-slängtäcke.

Oftast kommer man väl överens om en gemensam lösning, men i stort tycker jag att var och en ansvarar för sina egna intressen (grejor).

Jag tycker verkligen att det här är ett konstigt resonemang. Visst kan olyckor hända, ett och annat sönderbitet täcke i livet får man ta men om en häst sätter i system att bita sönder andras täcken så är det ägaren till den hästens ansvar att ta hand om problemet - inte dem som blir utsatta.
Det är ungefär som att jag skulle tycka det var okej om min utegående katt skulle pissa ned grannens dynor - inget jag kan göra åt eller hur? Varför be om ursäkt eller hjälpa till att lösa problemet?
Deras grejer, deras ansvar right? :cool:
 
Sv: Trasiga täcken?

Fast hur vet du att just en bestämd häst biter sönder alla andras täcken?
Då är det väl upp till alla hästägare som har häst i samma hage att ha hand om sitt egna täcke?

Eller man kanske helt enkelt ägnar sig att att ta reda på det och
sedan tvingar ägaren i fråga att betala för man sett att det är dennes häst?
 
Senast ändrad:
Sv: Trasiga täcken?

Hihi.. vet inte varför det är så kul att dra och slita i täcken men men riktigt roligt måste det vara i allafall :D
Jag har verkligen smörjt, sprayat och kletat in allt, å då menar jag allt, i täckena men ingenting har fungerat. Hästkräket har väl varken smaklökar eller luktsinne.. :)
Hur gammal var din pålle när han slutade med det? Eller han kanske inte har gjort det? Min nöt är 10 år och extremt lekfull så jag får väl stå ut antar jag. :crazy:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 579
Senast: Mabuse
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 678
Senast: verser
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 660
Senast: Lobelia
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 295
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp