Trasiga täcken?

Sv: Trasiga täcken?

Hästägaren får gärna flytta. Hon flyttade hit för att hon inte fick få stå kvar i förra stallet, man undrar ju varför... Så hon hade panik med att hitta en ny plats.
 
Sv: Trasiga täcken?

oavsätt hur billiga täckena är så ska jag inte behöva köpa nya täcken för att ägaren vägrar munkorg. Det ska aldrig drabba en mängd andra hästägare om en häst uppför sig illa.
 
Sv: Trasiga täcken?

jag har Inte mobbat ut ägaren, hon har satt sig själv i den här sitsen. Om och om igen. Hon har stått här i två veckor nu, om inte tre nu, och hästen har avverkat 5 av våra täcken. Ägaren försöker ju ha oss som sina små stalltjejer för att vi är yngre än henne, dock så vägrar jag springa och plocka efter andra för att dem försöker beodra mig det så dem ska kunna åka iväg snabbare. Man får plocka undan efter sig själv...

Så det är både hästen som uppför sig illa och ägaren.
 
Sv: Trasiga täcken?

Det kommer komma ett riktigt vindskydd senare, antagligen i sommar. Ska jag ställa mig och hjälpa till så får Strimmelägaren hjälpa till med, men hittils har hon varit sådan som drar fortast möjligt efter att hon satt andra att plocka efter henne. Ska jag som sagt hjälpa till så får Strimmelägaren se till att jobba själv också hela tiden och inte dra iväg efter 15 min för att hennes tid är viktigare än våran. Drar hon så lägger jag ner verksamheten också.
 
Sv: Trasiga täcken?

Jag tycker Du är totalt låst i ditt sätt att resonera. visst, det ÄR jobbigt med täcken som går sönder MEN: Det finns INGEN häst som tänker varje morgon att "idag skall jag minsann ha sönder ett par riktigt dyra täcken".

Att hästägaren är besvärlig att ha att göra med och att hästen har ett beteende som också kan ställa till med besvär, är fortfarande inte ett godtagbart skäl för att låta hästkraken fara illa! Förstår Du inte att det är just resonemanget med att "nu jäklar får hästskrället stå ensam i en hage utan skydd för hästägaren är en självisk kossa som inte tar ansvar", att det är just det som upprör?
"Strimlare" eller ej, hästen har fortfarande samma rätt (enligt lag dessutom) att få mat och omvårdnad, precis som era egna hästar som inte har sönder täcken.

Jag förstår inte vad Du/Ni är för människor som inte klarar av att lösa en sådan här sak utan att ett djur skall fara illa?

Funkar inte häst och hästägare i er stallverksamhet, då skall h*n sägas upp och givas rimlig tid att hitta annan anläggning för hästen. Och tills dess skall hästen ha samma rättigheter som de andra....basta!
 
Senast ändrad:
Sv: Trasiga täcken?

Hästen Får ju gå med våra, det har jag ju sagt, om den har munkorg! Och ingen av oss accepterar annat.
Han far inte illa av att ha munkorg tills täckessäsongen är över.

Det är ägaren som vägrar sätta munkorg på hästen. Då finns det bara ett alternativ kvar. Då är det hästägaren som gjort ett mycket dåligt val.
 
Senast ändrad:
Sv: Trasiga täcken?

Jag noterade detta med munkorgen. Jag noterade också att Du sa att om hästägaren vägrar munkorg (vilket verkar vara fallet) så får hästen gå ensam i en hage utan ligghall.
Återigen; Hästägaren "gör dumt" - Hästen får "betala"

Förstår Du nu vart jag vill komma?
 
Sv: Trasiga täcken?

Det är upp till hästägaren att ta sig tid och hjälpa till att bygga ligghall, annars blir det ingen.
Och ja, fattar hästägaren dumt beslut så är det upp till ägaren. Då får hästen gå ensam eller med sällskap om hon tar med eget täcke till ponnyn den ska gå med. Så det är faktiskt upp till ägaren nu. Om hon fattar dumt beslut så får det stå för henne.
 
Sv: Trasiga täcken?

Nej, det är just inte "henne det får stå för", det är ju hästen det får stå för. Det är den som får ta smällen av er styvnackade hållning och det är just det som upprör!

Vägrar Du att förstå det eller är det verkligen så att Du (hemska tanke) faktiskt inte bryr dig om att Ni ställer ut en unghäst i en hage utan skydd utan att ens ha försökt med alla medel att lösa problemet?

Jag måste också få undra; Är det din lösdrift eller är du hyresgäst precis som den omtalade hästägaren? Vem sköter om uthyrningen av platserna och varför sägs inte hästägaren bara upp? Det verkar ju på intet sätt fungera och nu riskerar dessutom hästen att fara illa.
 
Sv: Trasiga täcken?

Jag hjälper till med lösdriften.
Och den får visst ett skydd om ägaren tar sig tid att hjälpa till. Det har jag ju redan skrivit. Och sällskap får den om ägaren tar med ett eget täcke att offra. Så det går ingen nöd på hästen. Om ägaren vill lägga ner lite energi för att lösa detta och inte bara låta oss lösa det. För då skiter jag faktiskt i om ägaren skiter i. Och då kommer hon bli uppsagd.
 
Sv: Trasiga täcken?

Då får jag bara för hästens skull hoppas att hon blir uppsagd, för att vara omgiven av människor som "skiter i" en häst för att de har saker otalt med ägaren är då verkligen inte ett drömläge. Kan Du/Ni med rent samvete stå ut med att hästen far illa, om nu inte ägaren "lägger ned lite energi"? Kan Du/Ni inte tänka er att bita ihop och se till att hästen får det den behöver även om det nu egentligen inte är Ert "jobb"?. Jag menar, sägs hästägaren upp så är ju det bara frågan om en kortare period under tiden denne skaffar annan bostad till sin häst. Har inte hästägaren vett & förnuft så kan väl Ni andra uppvisa ett visst mått av sådant istället?

Allt "merjobb" med att bygga hage och en till ligghall/vindskydd är ju knappast förgäves, det måste ju vara sådant som Du/Ni kommer att ha användning av även i framtiden?

Nu orkar jag inte diskutera detta mer ikväll, jag talar uppenbarligen för döva öron :(

God Natt!
 
Sv: Trasiga täcken?

Vi har ett vindskydd vi ska ta från en annan hage men måste fixa ett annat att ställa dit i den hagen först. Dem pengarna finns inte nu helt plötsligt när man får en sånhär krävande häst på sig. Det vindskyddet kommer antagligen lagom tills efter sommarbetet.

Varför är det ingen som reagerar på att ägaren inte bryr sig?
Någonstans måste man som ägare ha ett ansvar med. Och hjälpa till när ens häst ställer till det. Då är det nog kanske hon som inte borde ha häst. Och som borde flytta till egen gård så hon kan skaffa egna stalltjejer att slava med.

Jag tänker inte ta av min tid om hon inte gör det. Då har jag roligare saker att lägga min energi på, annat som är viktigare än att vara bussig mot en otacksam människa. Då gör jag hellre annat.
 
Senast ändrad:
Sv: Trasiga täcken?

Jag tänker inte ta av min tid om hon inte gör det. Då har jag roligare saker att lägga min energi på, annat som är viktigare än att vara bussig mot en otacksam människa. Då gör jag hellre annat.

Som att baktala folk på Buke t.ex..?
Vad kan möjligt vara viktigare än att vara bussig mot hästen oavsett vems häst och hur den andra ägaren är eller inte är? Vi har ju inte hört den andra sidan av historien.
Om jag inte läste helt fel i en annan tråd du skrev blev du också uppsagd från din förra lösdrift..man undrar ju varför..:grin:
Håller helt med -Catherine- OM nu den andre är så svår att ha o göra med så finns ju ingen anledning för er andra att sjunka lika lågt. "Jag tänker inte - om inte h*n, Varför ska jag - när inte h*n". Två fel gör ju inte ett rätt liksom..och mittemellan alla åsikter står en unghäst som helt ofrivilligt blivit föremål för denna tvist :crazy:
Tyvärr finns det ägare som inte bryr sig eller tar sitt ansvar i den utsträckning man skulle önska, så om nu ägaren av okänd anledning är en sådan, vem skall då bry sig om hästen? Ingen?? :eek:

//C
 
Sv: Trasiga täcken?

Om ägaren inte vill bry sig, varför ska jag göra det? Varför är det mitt ansvar att bry mig om alla hästar ingen annan bryr sig om? Ska jag bry mig om alla människors barn också som ingen bryr sig om? Det funkar inte så. Jag har tillräckligt och stå i utan att behöva bry mig om alla andras djur. Hade jag haft så mycket tid över så hade jag skaffat mig fler egna hästar att bry mig om. Men det räcker med En häst för min del.

Och jag har suttit och spånat nu i flera dagar och har flera lösningar, men alla dem innebär att han kommer få gå några veckor själv tills vi löst allt, och sen får han gå med våra, om han har munkorg. För där viker jag inte mig en tum.

Och varför jag blev uppsagd från den förra lösdriften var för att jag påpekade att det inte fanns bäddmaterial i deras ligghall, så jag tog av egna pengar och fyllde på. Gick åt ganska många balar torv. När jag sen sa att jag tyckte att vi skulle dela på en pall allihopa så blev jag uppsagd, ställa krav fick man inte göra. Och jag har redan flyttat från den lösdriften förr, då fick dem mögligt hö... Så den lösdriften lär inte finnas kvar speciellt länge till... Och det har INGET med den här tråden att göra.
Tycker din attityd är rätt nedrig med tanke på att jag faktiskt försöker vara trevlig i min ton.
 
Sv: Trasiga täcken?

Hur jag nu blev nedrig i min attityd när jag använde dina egna ord från inlägg 221 vet jag inte riktigt..men visst, jag ber om ursäkt om det framställdes i fel tonart.
En eloge att du åtmnstone försöker vara trevlig i tonen, för det kunde ju ha varit värre! Men hela ditt resonemang och andemeningen bakom tycker jag personligen är allt annat än trevlig läsning och det är väl där våra åsikter går isär och där du får stå för dina ord. Kalla det nedrig attityd om du vill eller tänk på vad du själv säger.
I övrigt ställde jag en rad frågor av mer generell karaktär och försökte precis som jag gjort genom hela tråden få dig att kanske se saken ur ett bredare perspektiv.

Än en gång önskar jag dig lycka till!

/Cinnamon
 
Sv: Trasiga täcken?

jag försöker lösa, jag grubblar varenda dag, disskuterar med alla människor i min omgivning för att få någon liten idé. Och jag har en kanonbra lösning, men det hänger fortfarande på ägaren att hennes häst har munnkorg. Har den inte det så är mina idéer slut. Då lägger jag ner allt så får hon hitta en annan stallplats. För en av mina idéer är tokbra. Men om ägaren vill vara nedrig och egoistisk så funkar inte det. Då passar inte dem in hos oss.
 
Sv: Trasiga täcken?

Men att sätta munkorg på en häst dygnet runt, 7 dagar/vecka är inte schysst tycker jag. Och så gäller det ju att ni har supervärden på grovfodret och att hästen är lättfödd om det ska funka.
Jag har bra värden på hösilaget, men skulle jag sätta munkorg på mina unghästar skulle de se ut som skelett efter ett tag. De behöver äta så mkt de bara kan, och därtill får de 2 kg kraftfoder/dag. Unghästar har ett högt näringsbehov!

Jag tycker också synd om den här hästen som kommer i kläm:crazy:. Ni VILL ju inte ens prova någon annan lösning, det är munkorg eller uppsägning.
För hästens skull tror jag uppsägning är det bästa. Så han kan få komma nånstans där han inte blir klankad på och dåligt behandlad.
 
Sv: Trasiga täcken?

Jag har ju tyvärr ingen annan lösning så länge alla hästar har täcken. Annars får han gå med några gamla hästar som inte rör sig många meter om dagen, för det är dem enda otäckade.
Jag har inte råd att han går utan munkorg med min häst, ingen annan ägare i den hagen har heller råd. Annars får ägaren vara beredd att ersätta för varenda täcke som går åt resten av säsongen, det är ett alternativ det med, eller också så kan hon ju leta upp en lösdrift där hennes unghäst kan gå med andra otäckade hästar.
 
Sv: Trasiga täcken?

Vi har ett vindskydd vi ska ta från en annan hage men måste fixa ett annat att ställa dit i den hagen först
Varför inte ställa unghästen med de äldre otäckade i den hagen istället för att ta vindskydd därifrån och ersätta med ett annat? Sparar ju såväl din ödslade energi över "alla andras problem" samt era dyra täcken.. :idea:
Så många förslag som du har fått genom dessa trådar så förvånar det mig (eller egentligen inte kanske) att du fortfarande tycker att munkorg på en unghäst är en kanonbra idé.. Munkorg trodde jag främst att man satte på fånghästar..:o Även om det kanske inte är en optimal lösning för en unghäst att gå med de äldre så måste det ju vara bättre än att riskera hans tillväxt genom begränsat näringsintag eller ännu en flytt med all stress det kan innebära. Det är väl knappast egoistiskt om man vill undvika att utsätta sin häst för det..?
Nedrigt är det däremot när ett helt gäng på så kort tid har gett sig f*n på att den nya inte passar in i sällskapet. Man kan ju hoppas att vederbörande tar sitt förnuft tillfånga och flyttar till ett trevligt och lämpligare ställe så ni alla kan få ro och njuta av hästarna!

//C
 
Sv: Trasiga täcken?

jag har inte läst mkt alls, men ja vill bara säga att en gång denna vintern, än så länge, hade min höst täcke på sig. å då bet en annan häst honom så de gick hål. Ska jag låta den andre hästens ägare betala de? nee, tar hellre av täcket. =)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 134
Senast: Mabuse
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 519
Senast: verser
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 254
Senast: Lobelia
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 193
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp