Trasiga täcken?

Sv: Trasiga täcken?

Jag har försökt ringa på mobilen men den är aldrig på, därför jag messat. Ingen som svarar hemma heller. Och hon är ju bara i stallet och matar sin häst enligt gårdsägaren så hon är där snabbt och sen åker hem.
Så idag ringde jag faktiskt på jobbnumret. Fick en utskällning som heter duga. Hon tyckte det var vårat problem att lösa. Jag talade om att jag är less på att hitta båda mina vintertäcken trasiga, igår gick mitt första täcke sönder, idag mitt andra. Hon tyckte det var vårat eget problem. Jag talade om att hon får lösa det, sätta munkorg eller hur hon nu löser det, hon ville absolut inte ha munkorg. Då sa jag att då får hennes häst gå ensam. Vilket Strimlarägaren blev tokig över. "Ska en 2 åring gå helt ensam???!" "Jaaa, det får bli så eftersom du vägrar ta ansvar för vad din häst gör."
Stallägaren höll med, hon ringde sen upp Strimlarägaren och sa att så får det vara. Från imorgon går hennes häst ensam, tar hon ut ett eget täcke så kan hennes häst få gå med en ponny som nu har mitt täcke på sig. Och funkar inte det så får hon flytta för då passar varken hon eller hennes häst här.
För det är total egoism från Strimlarägarens sida.
Hur vi ska lösa det med skjul vette fasiken, för det finns inget. Helt ärligt, när den hästen försvinner ur hagen imorgon så kommer jag sluta bry mig mer. Då får han stå utan skjul, inte mitt problem att lösa. Det får Strimlarägaren lösa. Eftersom hon bara stoppat huvudet i sanden och gömt sig sen han strimlade dem första täckena (2 st på en dag, dem är totalt förstörda, täckena är i två delar, ägaren till ena täcket är i thailand och hemma om 3 veckor varav jag fick offra mitt ena täcke eftersom jag har den enda hästen med samma storlek på täcke).
 
Senast ändrad:
Sv: Trasiga täcken?

Oh vad jag är glad att jag har stallkamrater som sätter hästarna i första hand och som inte är så egoistiska.
Ni kan inte för hästens skull, slänga på skittäcken över era fina åtminstone tills ägaren haft en chans att hitta en ny lösdrift??
Jag skulle bli jätteledsen om mina stallkamrater slängde över min unghäst i egen hage, utan kompisar, utan vindskydd bara för att han vill leka!! Hästen kan väl för guds skull inte förstå att han inte får dra i täckena?

Nä, jag tycker detta borde gå att lösa smidigare, för hästens skull! Kan ju inte handla om någon längre period ni skulle behöva ha dubbla täcken, för hade JAG varit ägaren hade jag snabbt letat upp en ny lösdrift. Där hästen får leka och busa på unghästars vis, utan att någon blir arg!
 
Sv: Trasiga täcken?

Jag tänker inte försöka vara snäll mer. Nästa gång Strimlarägaren kommer ut så ska vi disskutera detta, han går med våra fram tills dess så får jag försöka hålla tårarna borta för varje reva i täcket jag hittar. Antingen blir det munkorg eller egen hage med den ena ponnyn (om hon fixar eget täcke till den så jag slipper offra mitt). Det är dem valen hon har. Eller också flytta. Till en lösdrift där ingen häst har täcke eller där det går unghästar exempelvis.
Vi är alla överrens där. Nu får hon anpassa sig. För vi är alla less. Inte bara jag. Det är fler än jag som är vansinniga, jag är den som enda försökt lösa och haft mest tålamod.

Och jag är den enda som har skittäcken att slänga ovanpå. Den som blev av med sitt HW täcke har inga fler täcken alls och mina passar inte (mina täcken är på tok för små). Så hon har lånat av stallägaren tills vidare.
 
Senast ändrad:
Sv: Trasiga täcken?

Från imorgon går hennes häst ensam,

Nästa gång Strimlarägaren kommer ut så ska vi disskutera detta, han går med våra fram tills dess så får jag försöka hålla tårarna borta för varje reva i täcket jag hittar.


först säger du en sak, hel bestänt hästen ska få gå själv.. efter att få kritik har allt ändras helt plöstigt, minns du ens själv vad du skriver??

hade jag varit uppstallad i detta stall hade jag flytt illa kvickt inte bara för dn skull, utan ursh för alla som sätters ens eget behov i förväg innan hästen. Du ÄR absolut INGEN häst människa i mina ögon. Där sjönk du lågt människa.

vilken hjälte du är som lånar ut dina skit täcken till folk och sitter här och gnäller samtidigt. att bara gett hästen och höstägaren ett öknamn visar din nivå.

eftersom du är så öppen med allt annat pm.a gärna mig nr till din stallägare så ska jag lägga mig i att hon/han inte tvekar att ställen en häst utan vindskydd. Ett brott ska begås och kan man förhindra det så lägger jag mig med nöje i.
 
Sv: Trasiga täcken?

jag kände efter diskuterande att Strimlarägaren borde vara med och bygga hage åt sin häst, det ska inte vi andra behöva göra, därför kommer vi alla hjälpas åt med detta nästa gång Strimlarägaren är i stallet.

Och jo, jag är en hästmänniska, jag har bara ingen lust att roa andras hästar på min bekostnad. Någon måtta får det vara. Strimlarägaren får gärna flytta, hennes attityd sen hon flyttade hit har varit helt sjuk. Hon ger order hit och dit och sen gör hon inget utav det själv som hon beodrar. Och när det blir jobbigt för henne, då gömmer hon sig.

Hade hon tagit ansvar, bett om ursäkt, försökt med antibit istället för att vara i stallet max 5 min varannan dag och påstå sig inte ha sett att hennes häst drar i täckena (svårt att hinna haffa den när man inte tar sig tid att stanna upp i stallet, umgås med dem, se hur flocken fungerar) och tycka att det är allas vårat problem, inte hennes, då hade jag varit mer tillmötesgående. Men eftersom ägaren själv har såna problem med attityden och försöker köra över folk, beodra dem saker, göra andra vuxna människor till sina stallslavar, nej tack.
 
Senast ändrad:
Sv: Trasiga täcken?

Såklart! Det var inte för hästens skull, utan för att ägaren ska få bygga hage åt sin häst, som ska gå ensam, olagligt utan vindskydd...:crazy:

Synd att jag inte har plats på min lösdrift förrens i slutet av maj (då är det bete snarare, och i höst har jag plats även på lösdriften) för då hade "Strimlaren" mer än gärna varit välkommen hit (har för mig vi bor på samma sida?).
Jag har från 10-mån till 3år, grabbar, som får leka precis hur mkt dom vill. Små knattar BEHÖVER det. Man KAN inte bli arg för att de leker, herregud det är en del av deras utveckling!
 
Sv: Trasiga täcken?

Väntar vi tills Strimlarägaren kommer ut så får hon hjälpa till att bygga skjul också. Vi löser det här.
Vill hon inte det så blir det munkorg. Så det beror på hur mycket hon har lust att offra av sin tid, för jag har ingen lust att offra mer pengar på täcken. Som det är nu så går det åt 2 täcken per månad per häst om den ska fortsätta såhär eftersom båda mina är trasiga, ponnyn har fått ett täcke totalt förstört, nu har Strimlaren varit på mitt täcke som ponnyn har. Och sen HW täcket som är trasigt.
Så på dem där två veckorna eller nått som han stått här så har han totalt förstört 5 täcken. Det är INTE okej.

Jag tror helt ärligt att Strimlaren behöver en lösdrift som din, med fler jämnåriga, så han får springa, busa och leka. Här är det ingen häst som vill springa och busa. Han skulle nog må som en kung hos dig!
 
Sv: Trasiga täcken?

Men så jag skulle alltså när en ANNANS HÄST sparkade min ena häst svårt och han aldrig blev helt återställd skulle jag kräva dne hästägaren på pengar? Samma sak där, ett täcke som inte blir återställt, en häst som inte blir återställd? "För jag var ju där först" och MIN HÄST har inte gjort nått??

Om man ska jämföra med Svantes situation så tycker jag du kan ta exemplet med en häst som notoriskt attackerar och sparkar efter andra hästar och att ägaren går underjord och inte vill ställa hästen i en egen hage. Som sagt så händer enstaka olyckor med djur men en häst som konstant förstör - vare sig täcken eller hagkompisens ben ligger på ägaren att göra någonting åt. Punkt.

Och ja, jag vet att man om man är smart flyttar den sparkande hästen själv innan det händer något allvarligt utan att vänta på ägarens medgivande, men det var du som drog jämförelsen.
 
Sv: Trasiga täcken?

Strimlarägaren är i högstagrad medveten om hur ledsna vi alla är. 5 täcken på 2 knappa veckor. Det är sjukt!
Och då borde defentivt den ägaren få ta ansvar och hjälpa till att bygga egen hage och eget skjul när hon vägrar munkorg. Om hon hade accepterat munkorg så hade den kunnat gå med våra hästar. Men eftersom hon vägrar munkorg så får den gå i egen hage, finns ingen annan lösning tyvärr. 5 täcken... Hur ska det fortsätta sen liksom...
 
Sv: Trasiga täcken?

Jag är arg och frustrerad och ledsen på ägaren. Det går ju tyvärr ut över hästen. För jag finner inget sätt det inte går ut över hästen.
Strimlarägaren vrålade på mig att det inte var hennes idé att alla hästar ska gå tillsammans. Problemet är att inget vill ha sin häst med hennes eftersom den strimlar allas täcken. Så då hade den endå få gå ensam om vi inte släppt ihop alla. Vilket hon inte verkar begripa.
 
Sv: Trasiga täcken?

Fast med munkorg, kan en häst verkligen få i sig tillräckligt med mat med en sådan? Hoppas ägaren tar emot den hjälp som ni erbjuder henne nu så att hästen slipper komma i kläm och ni andra hästägare kan få ro.
 
Sv: Trasiga täcken?

Eftersom dem har fri tillgång så får han i sig det han behöver, tar bara lite längre tid.
Det tar emot och hjälpa den här ägaren med tanke på hur mycket hon försökt slava med oss sen hon flyttade hit... Och hur elak attityd hon har, verkligen ger order om vad man ska göra med sin häst, motionera varje dag, stretcha, min skulle ju vet undersökas för den var ju dräktig, en annan tjej skulle minsann tänka på att träna hästen mera o.s.v... Och vi ska bära hennes grejer hit och dit så hon kan åka hem tidigare o.s.v. Så det känns sådär att man ska vara så himla bussig mot henne när hon bara tar en förgivet...
 
Senast ändrad:
Sv: Trasiga täcken?

Märkligt att hon hinner ge er så mycket order när hon inte är där mer än fem minuter varannan dag.

Vad bra att ni har fått igång kommunikationen i alla fall! Att hon blir upprörd och skriker på dig kanske är för att ni är "alla-mot-en" och det är lätt att känna sig trängd om man inte är en del av gänget.
Hoppas ni kan bygga en hage och vindskydd åt hennes häst och en kompis så det löser sig för er allihop. Varför går stallägaren med på att ha en häst utan vindskydd ute dygnet runt förresten? Vet han/hon om att det är olagligt?
 
Sv: Trasiga täcken?

Dem gånger hon är där så beodrar hon oss att plocka undan så hon hinner hem snabbare. Trevlig människa... Och dem gånger hon är där längre så är det för att stå där med sina pekpinnar, när hon är klar med det så åker hon hem. Den tiden kunde hon ju lagt på en promenad med sin häst exempelvis.

Vad ska stallägaren göra när alla vi andra är helt förtvivlade? Då åker ju hästen ut från hagen. Och när ägaren till Strimlaren inte bryr sig? Vi alla hoppas ju att hon ska flytta eftersom hon inte passar in hos oss. Här är attityden att vi alla hjälps åt, medans Strimlarägaren inte ska behöva göra ett skit och vill att alla ska göra allt åt henne, bära hennes tunga saker så hon kan åka hem o.s.v.

Jag bygger ingen hage om inte Strimlarägaren hjälper till och är där tills bygget är klart. Då kan hästen gå utan vindskydd om ägaren inte pallar bry sig så mycket... För Strimlarägaren sätter ju gärna andra i jobb för att själv kunna slappa.
 
Sv: Trasiga täcken?

Men det är väl stallägaren som råkar illa ut om djurskyddsinspektören har åsikter om hästen går utan vindskydd? Kanske kan alla i stallet visa lite god vilja och hjälpa till och bygga (ägaren till unghästen med så klart) så löser sig problemet? Det kan ju vara bra att ha två vindskydd i framtiden med om det finns hästar som inte fungerar ihop etc. (om nu unghästen flyttar).
 
Sv: Trasiga täcken?

*kl*

Nu blir jag väl halshuggen fullständigt, men jag kan inte vara tyst längre :(

Är det bara jag som får lite den känslan att det ligger mkt mer och pyr än att den omdiskuterade hästen (vägrar använda öknamn) har sönder täcken? Mkt fokus ligger på hästägarens attityd och uppförande, kan det vara så att detta med täckena är ngt som används lite som förevändning för att avhysa/stöta ut ägaren?
Jag menar, problemet med en häst som har sönder täcken är ju egentligen ett relativt lättåtgärdat problem (som också många här i tråden försökt påpeka).
Visst är det irriterande med täcken som går sönder, men ändå är det långt ifrån ett olösligt problem...

Hur illa en ägare beter sig skall ändå aldrig bli en anledning för att låta hästen fara illa, oavsett hur många täcken som går åt. Jag mår illa när jag noterar det resonemanget :(

Lös problemet, om än provisoriskt och om det blir nödvändigt; säg upp hästagarens plats med god tidsrymd för att hitta ett annat lämpligare ställe för hästen att bo på!
 
Sv: Trasiga täcken?

Smällar man får ta! Vet man dock att hagkompisen gnager täcke kan man överväga att kanske köpa något billigare men lika välfungerande för att inte bli ruinerad på ett 2000 krs täcke varje vecka
 
Sv: Trasiga täcken?

För det är total egoism från Strimlarägarens sida.

Jag blir faktiskt riktigt upprörd när jag läser dina inlägg. 2 åringen har stått i ert stall en vecka(?) och ni har redan mobbat ut ägaren och kastat ut hästen från hagen. för att den biter på täcken! Du kan väl för fasen köpa din egen tabascoflaska om det är där skon klämmer eftersom ägaren lovat att göra det.

den enda som är egoistisk här är du, du borde läsa vad du skriver och fundera över detta både en och två gånger. Skärpning!
 
Sv: Trasiga täcken?

Ägaren må vara en idiot, men vad sjutton har hästen med detta att göra? Det är ju inte hästens fel att ägaren har den här attityden! Ibland måste man se förbi sådant för att hjälpa ett djur, det hoppas jag fler kan förstå
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 136
Senast: Mabuse
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 519
Senast: verser
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 254
Senast: Lobelia
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 194
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp