Bukefalos 28 år!

Trasiga täcken?

Sv: Trasiga täcken?

Man kan fortfarande promenera en 2 åring och stimulera den på andra sätt. Då kanske den inte ska stå med våra hästar? Tjejen med HW täcket är jätteledsen, för det var hennes enda täcke till hennes nya häst, så hon får låna täcken av andra nu. Den ena ponnyn som fick sitt täcke strimlat har ett av min pållas täcke. Trots att Strimlarägaren faktiskt sa att den skulle ta ut täcken som hästarna kunde ha.
Då kanske 2 åringen ska stå med andra unga hästar och inte med våra vuxna hästar? Eftersom det inte bara är jag som protesterar.
Våra hästar vill ju inte leka med den. Dom vänder ju ryggen och går ifrån, det är då han sliter i täckena.
 
Sv: Trasiga täcken?

Jag förstår fortfarande inte. Hästen är alltså två år gammal och har bara varit på lösdriften i en vecka? Hur kan du så tvärsäkert påstå att hans beteende beror på att han inte stimuleras tillräckligt? Ägaren kanske vill att han ska komma in i flocken och börja känna sig hemma innan hon börjar jobba med den, har du frågat henne hur hon tänker?
 
Sv: Trasiga täcken?

Det är svårt och prata med någon som håller sig undan.
Jag hade gärna diskuterat problematiken med Strimlarägaren om hon var i stallet när vi andra är där. Då hade vi kunnat lösa det redan innan andra täcket rök... Då hade den kunnat ha munkorg för länge sen, eller fått in andra leksaker i hagen (jag funderar på såna där hoppbollar med spröt, som små barn har, dem går det väl att tugga på spröten på?)
 
Sv: Trasiga täcken?

"asså hallå man ma dööör, fattar int, uppfostra era hästar då att vara kaxiga så är ju problemet löst, de är ju bara uppfostran och stimulansen så du ycker är fel"

SKÄRP DIG!

sitter inte här och gäll, kalla till stall möte, sms.a inte utan ring, ring ring och åter ring. Du verkar springa så fort dina argument tar slut, jag hade inte heller svarat på nått sms utan ta dig i kragen och ring människa.

eftersom de går att uppfostra en häst att inte vara bsuig uppfostra era hästar att säga ifrån tillandra hästar när de inte vill busa. och ert problem är löst.. svårare än så är d eju inte Svante. Uppfostring uppfostring som du själv säger.
 
Sv: Trasiga täcken?

Hon kanske håller sig undan för att hon känner av hur sur du är på henne? Hon kanske är där och "stimulerar" sin häst när du är på jobbet? Har du dygnet-runt-bevakning på hagen så du vet med all säkerhet vad som händer med hästen?
 
Sv: Trasiga täcken?

jag skrev ju att då kanske hästen ska ha munkorg så den kan fortsätta vara häst, eller kanske inte gå med våra vuxna hästar? Eller ha lite leksaker i hagen?
 
Sv: Trasiga täcken?

uppfostra era hästar att säga ifrån när den vill leka, vad är problemet??
 
Sv: Trasiga täcken?

Dessutom är nog inte munkorg det bästa i denna situationen. Jag antar att hästen behöver kunna äta obehindrat om den går på lösdrift och dessutom bara är två år gammal.
 
Sv: Trasiga täcken?

jag är inte den enda som är i stallet, dem som varit där samtidigt säger att inget görs med hästen. Strimlarägaren har fortfarande tagit på sig att försöka lösa med andra täcken och tabasco, men sen så bara försvann hon och inget gjordes. Konstigt man blir irriterad då.
 
Sv: Trasiga täcken?

då är det väl upp till Strimlarägaren att hitta andra lösningar förutom munkorg? Mer leksaker i hagen? Hon kan ju fortfarande diskutera problematiken istället för att lova och sen bara försvinna.
 
Sv: Trasiga täcken?

Dem säger ju ifrån men då sliter han tag i bakendan på täckena, sliter till och sen är täcket helt förstört för han har halva i munnen...
 
Sv: Trasiga täcken?

Ja leksaker kanske vore något. Jag skulle nog prova med "naturliga" leksaker i första hand, granris, aspstockar att tugga på osv.
 
Sv: Trasiga täcken?

uppfostra bätte, en häst kan klart och tydligt säga ifrån tidigare att den inte vill ha en annan häst i närheten. så ursh för din dåliga uppfostran på din häst som inte kan uppfostra den nog.

ne nu ska jag sluta sjunka till din nivå.. sorry

MEN så ni har ständigt ngt som är där? ser varje steg hon gör med sin häst? JAg skulle inte ens drömma om att aktivera ne två åring varje dag, en kort promenad i trafiken på 10 min kan behöva lång tid för en liten en att smälta i huvet.

Om ni nu har ständigt koll på när hon är där och vad hon gör, spring i mellan och säg i från när hästen är på väg till någon av era hästar då.. gör de tills problemet är löst.

har du ens lyft luren och ring henne?
 
Sv: Trasiga täcken?

Jag vidhåller att det är lämpligare att prata med ägaren face-to-face istället för att sitta här o gnälla. Ring henne och fråga om ni kan prata om det ni två. Smartast är nog om det är bara en i taget som pratar med henne. Risken är stor att hon blir trängd och bara slår ifrån sig om ni gängar ihop er mot henne.
 
Sv: Trasiga täcken?

MEN så ni har ständigt ngt som är där? ser varje steg hon gör med sin häst? JAg skulle inte ens drömma om att aktivera ne två åring varje dag, en kort promenad i trafiken på 10 min kan behöva lång tid för en liten en att smälta i huvet.

Exakt. En tvååring bör nog inte aktiveras sådär väldigt mycket. Att gå i en flock med andra hästar på lösdrift är den bästa stimulans den kan få.
 
Sv: Trasiga täcken?

Han kom inte sist in i flocken utan var nästan en av dem första, min var också relativt nyinflyttad. Min är också ung, men hon är väluppfostrad och skulle aldrig dra i ett täcke för hon är inte sån.

Då kanske 2 åringen ska stå med andra unga hästar och inte med våra vuxna hästar? Eftersom det inte bara är jag som protesterar. Våra hästar vill ju inte leka med den. Dom vänder ju ryggen och går ifrån, det är då han sliter i täckena.

Jag är den första att vråla att alla hästar ska gå tillsammans, jag är För stora flockar (på eh... 5-6 hästar som det är nu... Fler får inte plats här tyvärr) istället för att dem ska vara två och två eller liknande. Min dam behöver få röra på sig, leka, ha roligt.


Är det bara jag som är senil o förvirrad eller vad tusan är det som gäller..?? Är den ung eller vuxen? Vill den eller vill den inte leka?? :confused:
Man kan ju nästan tro att det är Svante som inte har riktig koll på vilken häst h*n äger eller hur den beter sig.. :D

//C
 
Sv: Trasiga täcken?

*kl*
Jag har kollat igenom ett par trådar med EXAKT samma tema nu och jag känner mig också förvirrad.


Jag säger som så många andra, du säger att du har så många 'skittäcken' som du inte använder, men lägg ett av dem ÖVER ditt dyra täcke och sen kan du ju ta på tabasco eller vad det nu är på DET täcket. Problemet löst. För har du det med bra passform under så är det inget problem.
Och jag har själv en pålla som förstör täcken (dock bara sina egna) och jag kan säga att hon lyckats ha ett av börjes 'skittäcken' hela vintern nu utan att det gått sönder och utan att få skav. Jag köpte dem för att jag vet att hon tar sönder täcken i en väldig fart. Det enda som skadats är att hon lyckats knäcka av hakarna till bensnörena. Jag är faktiskt imponerad.

Känns som du får så många råd här som du bara inte vill ta emot alls utan bara klaga hela tiden. Du har ju MINST lika många förslag på vad Strimlarens ägare gör för fel som du säger att hon har mot dig...Kan ni inte sitta ner och diskutera detta som vuxna utan att hon ska känna sig helt påhoppad?
 
Senast ändrad:
Sv: Trasiga täcken?

*knapplån*

Innan diskussionen urartar ännu mer;

var trevliga mot varandra ÄVEN om ni har olika åsikter. God netikett, annars ryker tråden.

Lovis
moderator
 
Sv: Trasiga täcken?

Hon är tre år, så på gränsen mellan ung/gammal. Hon är såpass ung att hon älskar att springa i hagen, men såpass "gammal" i huvudet att hon ser inget nöje i att bita i hagkompisarna... Fast hon har aldrig varit täckesterrorist.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 581
Senast: Mabuse
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 679
Senast: verser
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 660
Senast: Lobelia
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 295
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vad såg ni senast? Del 3
  • Att reda upp livet

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp