Bukefalos 28 år!

Trasiga täcken?

Sv: Trasiga täcken?

Fast hur vet du att just en bestämd häst biter sönder alla andras täcken?
Då är det väl upp till alla hästägare som har häst i samma hage att ha hand om sitt egna täcke?

Eller man kanske helt enkelt ägnar sig att att ta reda på det och
sedan tvingar ägaren i fråga att betala för man sett att det är dennes häst?

Väldigt många i tråden vet tydligen med säkerhet vilken täckesmarodörerna är så så svårt tycks det inte vara. Ägarna verkar också väldigt medvetna här i tråden.

Om det gäller ett täcke är det självklart svårt att veta och då behöver man inte ha ersättning heller, dock hjälp med lagning och en ursäkt kan vara på sin plats om man vet med säkerhet att ens häst bitit sönder den andras täcke.
 
Sv: Trasiga täcken?

har man hästen ihop med andra hästar får man ta sånt att täcken går sönder, vill man ha de helt får man ha hästen själv eller utan täcke då..

däremot så om man vet om att ens häst biter sönder andras täcken så borde man ju säga de innan man släpper ihop den med dom andra.

har man hästarna i samma hage är de ju på egen risk.

om de nu är så att folk anser ägarn till hästen som biter sönder täcken skulle betala när dom går sönder så hade jag aldrig haft råd att ha en sån häst..har ju knappt råd att köpa täcken till den egna hästen, då hade min häst antagligen fått gå ensam under täckestiden.

men är väldigt glad att min häst låter andras täcken vara.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Trasiga täcken?

Jag kan ju lugnt säga att om min häst går ihop med flera hästar och täckena går sönder då kan jag garantera att det är min ligist som orsakat det.. Har man en täckesmarodör så är man full medveten om att det finns en STOOOR chans att det är han som är boven i dramat.. :D
Men jag som ägare känner att jag har ryggen fri eftersom jag har informerat om vilka skador min häst kan göra på andras täcken .. betonar oxå att jag inte tar illa vid mig om de vill flytta ut sin häst till en annan hage för att komma ifrån min häst. Sedan är jag inte helt emot att betala en slant för de trasiga täcken han har åstakommit.
 
Sv: Trasiga täcken?

Jag anser att det är den som har problemet som har intresse av att lösa det. Egenintresse. Och det gäller inte bara detta, utan i stort här i livet.

Mina grejor - mitt ansvar. Andras grejor - andras ansvar. Det ligger i mitt intresse att min cykel inte blir stulen, alltså ser jag till att låsa fast den ordentligt.

Det ligger i mitt intresse att inte lägga femsiffriga belopp på täcken, alltså flyttar jag antingen min häst till annan hage, eller lägger på ett slit-och-slängtäcke.

Oftast kommer man väl överens om en gemensam lösning, men i stort tycker jag att var och en ansvarar för sina egna intressen (grejor).

Visserligen mina grejor-mitt ansvar. Men hade det varit jag själv som hade haft täckesmarodören, så anser jag mig även att vara ansvarig för att den inte förstör andras saker.

Tycker ditt resonemang är otroligt respektlöst mot andra. Varför ska andra betala eller lösa saker för att din häst inte kan uppföra sig?

Om du har barn eller hund är det ok att dom tar sönder andras saker också, eftersom det inte är dina saker?

/Camilla
 
Sv: Trasiga täcken?

o hur lär man sin häst att uppföra sig?
Det är djur vi pratar om inte människor, det är en jäkla skillnad!
Gör man valet att ha sin häst med andra hästar får man räkna med att täcken/grimmor går sönder.
 
Sv: Trasiga täcken?

KL

I mitt nya stall sa stallägare från början att skulle täcken gå sönder så går de sönder. Har man hästar ihop får man räkna med att sånt kan hända... Ägaren till hästen vars täcke är sönder ansvarar för dens täcke. Hade min häst bitit i den andras täcke hade jag gett den andre personen sådant där medel som smakar äckligt för att förhoppningsvis få hästen att sluta. Mer hade jag inte gjort.
 
Sv: Trasiga täcken?

o hur lär man sin häst att uppföra sig?
Det är djur vi pratar om inte människor, det är en jäkla skillnad!
Gör man valet att ha sin häst med andra hästar får man räkna med att täcken/grimmor går sönder.

Uppföra sig är kanske fel ord, men hur det än är så har täckesmarodören ett oönskat beteende.

Bara för att man inte vet hur man ska ändra ett beteende hos sin häst innebär det då ansvarsfrihet för ägaren? Oavsett beteende? Eller det är bara just i detta fallet när det gäller systematiskt sönderbitna täcken?

Och ja, enstaka täcken och grimmor går sönder. Det säger jag inte emot, och det stör mig inte heller att jag blir tvungen att skaffa nytt även om det skulle vara hästkompisen som tagit sönder det.

Men har varit med om täckesmarodörer som det gick 2-3 täcken i veckan:eek:

Då fungerar det inte att ha hästarna ihop om inte hästägaren gör något åt problemet.
1:a hand antibit-kräm (det har jag inga problem med att fixa själv)
2:a hand t.ex finns det en typ av haklapp att sätta på hästen så att den inte får tag att bita i täckena.
3:e munkorg alt. att täckesmarodörren får byta hage!!!

Jag har tyvärr inte dom resurserna att jag kan köpa ett par täcken i veckan för att någon annans häst ska bita sönder dom.

Ska jag då bli tvungen att ha min häst själv alternativt byta stallplats om det inte bara går att omorganisera i hagarna för att någon annan har en täckesmarodör?

/Camilla
 
Senast ändrad:
Sv: Trasiga täcken?

Ska jag då bli tvungen att ha min häst själv alternativt byta stallplats om det inte bara går att omorganisera i hagarna för att någon annan har en täckesmarodör?

Ja.
Eller låta bli att ha täcke på hästen, om det är ett alternativ ur frys-aspekt.
Förstår hur det känns, men man kan som sagt inte belasta hästägaren för det anser jag. Man väljer vart man vill ha sin häst och med vilka hästar.
Ponera att din häst blir sparkad av hagkompisen - ska hästägaren stå för vet.kostnader då om din häst är oförsäkrad? Tror inte det va! :p
 
Sv: Trasiga täcken?

Jag förvånad över hur egoistiska alla (de flesta) är..

Om min häst skulle bita sönder en annans hästs täcken gång på gång, så inte f*n skulle jag ignorera det :crazy: Jag skulle för det första tycka att det var lite pinsamt, och självklart erbjuda mig att laga det. Herregud folk, visa lite hyffs och vänlighet...

Men det är ju bara mina åsikter.

Absolut inte bara din åsikt, håller utan att tveka med!!!

/Camilla
 
Sv: Trasiga täcken?

Jag har tyvärr inte dom resurserna att jag kan köpa ett par täcken i veckan för att någon annans häst ska bita sönder dom.
/Camilla

men du är ju medveten om de när du släpper hästen i samma hage som hästen som biter sönder täcken, så antingen får man ha hästen i en annan hage eller stå ut med att köpa nya kläder till hästen.

de är en annan sak tycker jag om den hästens ägare inte sagt till att hästen gillar bita sönder täcken och vet att den kommer göra de.

man väljer ju själv liksom.
 
Sv: Trasiga täcken?

En till aspekt på det hela;
Om en häst har sönder grimmor, täcken och dylikt på löpande band - vill man verkligen ha sin häst med en sån med tanke på risken att den egna hästen också börjar hugga på täcken?

Min första häst stod med ett halv-ungt halvblod som sällskap (min häst var också halv-ung då, perfekta kompisar åldersmässigt och busade som sjutton!), hagkompisen hade som ovana att rycka i grimmor och bita bort svanslappar från täckena. Min häst började också med det relativt snabbt, för att ge igen. Och då kunde man se DEN börja med beteendet, inte halvblodet som satte igång mao.

Nu nyligen har jag haft mina två kusar med en unghäst som gärna gör saker med munnen. Den ryckte tag i grimmor och vevade med huvudet, har förstört 4-5 av mina grimmor. Båda mina började med samma beteende. Dessutom var den ena av mina så smart att den började rycka i täcket på unghästen istället, eftersom det var lättare att komma åt! :angel: förstörde ett par täcken skulle jag tro. Och vad händer? Unghästen börjar också, och en dag när jag kommer ut så ligger min kuses täcke mitt i skiten, trasigt.

Nu försvinner ju såna beteenden relativt snabbt i regel, men risken att det ska "sätta sig" och att det då plötsligt är JAG som står med en täckes- eller grimmarodör känns alldeles för stor för att jag skulle våga ha det så i längden! :p
 
Sv: Trasiga täcken?

Ja.
Eller låta bli att ha täcke på hästen, om det är ett alternativ ur frys-aspekt.
Förstår hur det känns, men man kan som sagt inte belasta hästägaren för det anser jag. Man väljer vart man vill ha sin häst och med vilka hästar.
Ponera att din häst blir sparkad av hagkompisen - ska hästägaren stå för vet.kostnader då om din häst är oförsäkrad? Tror inte det va! :p

Är inte ett alternativ att ha helklippta hästar utan täcke.
Och det är inte ett alternativ att ha dom oklippta.

Hade min häst blivit sparkad så hade jag fått ta det själv, men hade det hänt upprepade gånger att samma häst hade skadat min, så hade dom hästarna inte gått i samma hage längre.

Även i fallet där min häst går ihop med en täckesmarodör hade jag flyttat min häst, men kan fortfarande inte förstå hur det blev min skyldighet att flytta min häst för någon annans häst tar sönder min täcken eller skadar den.

/Camilla
 
Sv: Trasiga täcken?

jagf har inte heller de resurserna så skulle det inte gå att byta hage skulle jag flytta, skulle fortfarande inte begära att ägaren skulle köpa nya täcken.
 
Sv: Trasiga täcken?

men du är ju medveten om de när du släpper hästen i samma hage som hästen som biter sönder täcken, så antingen får man ha hästen i en annan hage eller stå ut med att köpa nya kläder till hästen.

de är en annan sak tycker jag om den hästens ägare inte sagt till att hästen gillar bita sönder täcken och vet att den kommer göra de.

man väljer ju själv liksom.

Jag förutsatte att det inte var en sedan tidigare känd täckesmarodör, för då hade jag inte släppt in mina hästar där.

Hästägaren behöver inte känna till det sedan tidigare, kanske precis köpt den eller något.

Men när man då upptäcker ett sådant beteende, så är det bara för mig att snällt göra allt jag kan för att skydda mina täcken. Även om den andra hästägaren inte överhuvudaget är beredd att göra något för få situationen bättre?

Och när jag inte lyckas med det så får min häst flytta på sig, för att täckesmarodören tar sönder mina täcken?

Känns lite som att den lilla snabbköpsbutiken på hörnet som bli rånad, får höra av polisen, att han får skylla sig själv som köpt butik i det området.

/Camilla
 
Senast ändrad:
Sv: Trasiga täcken?

Även i fallet där min häst går ihop med en täckesmarodör hade jag flyttat min häst, men kan fortfarande inte förstå hur det blev min skyldighet att flytta min häst för någon annans häst tar sönder min täcken eller skadar den.

/Camilla

Nej, precis. Vare sig man har en häst som systematiskt biter sönder täcken eller sparkar andra så är det ju ägaren till den hästen som ska flytta den ur hagen, inte den som blir utsatt.
 
Sv: Trasiga täcken?

Borde man inte kunna ha en dialog mellan varandra och komma överens om hagar osv?
Jag kan inte hjälpa att min häst roar sig med att dra sönder täcken men jag skulle ju ta för givet att flytta min häst om de andra hästägarna tycker det är jobbigt med min ligist. Nu har jag ju aldrig haft min pålle med flera än en hagkompis så det har aldrig varit ett problem för mig då jag har alltid kommit överens med den andre ägaren.
 
Sv: Trasiga täcken?

Borde man inte kunna ha en dialog mellan varandra och komma överens om hagar osv?
Jag kan inte hjälpa att min häst roar sig med att dra sönder täcken men jag skulle ju ta för givet att flytta min häst om de andra hästägarna tycker det är jobbigt med min ligist. Nu har jag ju aldrig haft min pålle med flera än en hagkompis så det har aldrig varit ett problem för mig då jag har alltid kommit överens med den andre ägaren.

Jo, det är i alla fall helt okej enligt mig.

När man har diskuterat med övriga så har det verkat som om det är bara för mig att stå ut med att köpa täcken hela tiden, eller flytta min häst.

Och att ägaren till täckesmarodören behöver inte ens försöka göra något åt saken, det är bara mitt problem eftersom det är mina täcken som går sönder.

Det är den attityden jag inte kan förstå.

Så länge man diskutera saker med varandra brukar det gå att hitta lösningar som alla blir nöjda med:).

/Camilla
 
Sv: Trasiga täcken?

*knapplån*

Jag har haft hästar som bitit täcken, men oftast har jag fått mina täcken sönderbitna. Då är det MITT val om jag vill flytta min häst till en annan hage, eller börja laga/köpa nya täcken. Med facit i hand - hagkompisen tuggar täcke - måste jag ju fatta något beslut. Att lägga över det på hästägaren (att det skulle vara en uppfostranssak är ju bara löjligt) tycker jag inte håller. Det är fortfarande MITT intresse.

Som jag sa redan i tidigare inlägg; det går ju oftast att komma överens om en lösning.

Och dessutom: senast hagkompisens täcke gick sönder (vilket jag inte kan tänka mig har med vår häst att göra) fick ägaren faktiskt ett täcke jag hade liggande. Hon blev väldigt överraskad och sa att det behövde jag absolut inte göra, hon fick ju stå sitt kast.
 
Sv: Trasiga täcken?

Vill man ge sin häst ett hästliv (dvs tillsammans med andra hästar) får man räkna med att häst och ev utrustning kan "gå sönder". En risk man måste kalkylera med helt enkelt.

Jag får spader på hästägare som hela tiden ska skylla på någon annans häst när täcken går sönder eller den egna hästen blivit sparkad. Hästar som går ihop KAN bli skadade och väljer man att ha täcke på hästen så KAN det gå sönder. That´s life!
 
Sv: Trasiga täcken?

Min var väl i 10-årsåldern när han slutade tycka pilla, bita och krångla var kul. Han höll också gärna på att pilla in saker i boxen om han nådde dem, minns vi hade en hylla utanför hans galler, nådde han, då skulle saker pillas in i boxen.
Ha haft honom då i en box med öppen överdel på dörren och täckeshängare, det hade man kunnat glömma!

Minns en gång när en brud som kvällsfodrade tyckte hans boxdörr var trög att stänga, så hon trodde det räckte med att bara skjuta igen den, alltså lämna den öppen. Ut gick ju hästen givetvis, men det roliga var vad han fördrev natten med! Inte käka upp de andras mat (höpåsar och kraftfoderhinkar med lock), han käkade väl max upp ngt kg hö, pillade upp en kraftfoderhink och åt ngt halvkilo kraftfoder. Resten av natten ägnade han åt att bära in borstar och annat bärbart från hyllan i gången och in i sin box! :D
Dagen efter stod han och sov hela dagen i hagen, hade uppenbarligen inte sovit ngt under natten! :D
Och bruden som struntat i att stänga boxdörren, det var hennes kraftfoderhink han pillat upp och käkat max ett kg från, hon ville ha ersättning för fodret han käkat upp! :p
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 608
Senast: Mabuse
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 692
Senast: verser
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 704
Senast: Lobelia
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 325
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp