Trasigt mammahjärta

Status
Stängd för vidare inlägg.

Lipsy

Trådstartare
Ny här så jag kanske postar tråden fel. Men den är flyttbar om någon vill flytta den.

Det har nu gått 2 år sen jag senast träffade mitt barn.

För att göra historien kort så flyttade pappan och mitt barn till en annan stad, utan min vetskap. Jag blev för tvivlad och sökte hjälp ifrån olika myndigheter men fick avslag och jag kände mig väldigt hjälplös och avvisad
.
Kontaktade familjerätten som avslog mitt ärende då dom efter ett x antal ggr försökt få tag i pappan. Ringde socialen och berättade att jag inte får träffa mitt barn, att dom har flyttat utan min vetskap, jag behövde tips och råd. Dom inte kunde hjälpa mig ifall jag inte hade bevis på att mitt barn for illa. (?)

Förtvivlad och trasig gav jag upp min kamp om att få umgängesrätt med mitt barn. Men från ingenstans döck ett brev upp från skatteverket en dag.
Dom skrev att dom ville ha mitt godkännande då mitt barn skulle folkbokföras på en annan adress.
Försökte då få tag i pappan som ignorade mina samtal, sms och mail. Ringde även från andra nummer, utan svar.
Ringde då upp skatteverket och frågade varför dom kräver min underskrift när mitt barn ska byta adress till andra sidan gatan när mitt namn inte behövdes när dom bytte ort. Fick till svar "men du har ju godkänt flytten från första början".

Där började min kamp och jag tänkte "detta är inte sant!"
Bad om att få en kopia på adressändringen och den kom några dagar senare.
Mycket riktigt, pappan och hans fru hade förfalskat min namnteckning.
Ringde upp pappan igen som svarade. Frågade då rakt ut: "har du förfalskat min namnteckning för att få flytta till annan ort?" Han svarade nej och han sa även att jag hade varit förbi och skrivit under pappret själv. Tack sa jag och for raka spåret till polisen och gjorde en anmälan om urkundsförfalskning, som även kan leda till grov urkundsförfalskning då dom har lurat en myndighet.

Men som alla vet så tar polisen god tid på sig och mitt ärende har inte blivit prioriterat, så det har nu gått ett år sen jag gjorde anmälan.

Men det hemska är nu att förra veckan fick jag ett brev, där står det att mitt barn har svåra koncentrationssvårigheter, inlärningssvårigheter, dålig självbild och skolan funkar inte alls!

Mitt hjärta gick sönder, vad har jag gjort? Varför har jag utsatt mitt barn för detta lidande?
Jag vet att det är inte är mitt fel egentligen! Jag har försökt få hjälp från alla håll men fått avslag.

Mitt älskade barn! H*n var den smartaste, snällaste, roligaste, mest omtyckt på dagis, alltid hjälpsam. Vad har gått fel? Hur har det kunnat bli så här? Varför har pappan gömt sig från mig? Vad döljer sig egentligen under ytan?

Nästa vecka ska jag på utredning hos barnspykologen. Kommer då få träffa mitt barn och pappan, skolan kommer även att vara med.

Men vad ska jag säga? Vad säger man när man får frågan "varför har du inte brytt dig om ditt barn? Varför har du inte hört av dig? Varför har inte vi träffat dig i skolan?" Ska jag då slänga fram min anmälan som bevis på varför?

Min polisanmälan har dom inlett en förundersökning på, först till hösten tas mitt ärende upp pga polisbrist och kommande semestertider.

Jag vet inte riktigt vad jag vill med tråden, den blev ganska lullig och ni har säkert massor med frågetecken.

Men finns det någon som har varit med om samma sak?

Jag har inte varit en dålig mamma, vi hade varannan vecka, allt funkade bra. Vi ställde upp för varandra när något kom i vägen för hämtning/lämning.
Även fast jag och pappan inte funkade ihop under samma tak, så kom vi överens om att barnet inte skulle hamna i mitten av allt. Vi var dessutom grannar, bodde på samma gård så vi båda fick vara nära vårt barn.

Jag är taggad att en gång för alla få min rätt till umgänge, detta känns bra trots att ett barn har blivit lidande, men jag vet, jag kommer att göra allt för mitt barn! Mitt barn ska hem till mig igen och det känns som att dom chanserna ser goda ut?!

Några synpunkter, tips och råd?

Hjälp mig någon!
 
Sv: Trasigt mammahjärta

Vilken fruktansvärd situation :( Är inte alls insatt själv i hur du bäst går tillväga, men hoppas du orkar kämpa vidare.
 
Sv: Trasigt mammahjärta

Tack så mkt!

Jag tänker inte ge upp detta. Nu när jag har svart på vitt vad som har hänt så känner jag att jag har allt på min sida.

Är det någon som vet hur en utredning hos barnpsykolog går till?

Vi ska träffas 3 dagar, första och andra dagen är den psykolog, jag, pappan och barnet. Dag tre ska även skolan vara med.

Kommer alla sitta tillsammans eller kommer samtal ske enskilt?
 
Sv: Trasigt mammahjärta

Men om barnet är så stort att det går på dagis och skola, varför har du inte åkt dit och träffat det? Pratat med personalen på skola/dagis och förklarat läget för dem?

Även om det är bråk mellan dig och pappan om var barnet ska bo så kan han ju inte hindra dig från att träffa barnet utan att gå genom domstol, eller är man så rättslös i Sverige?

Inte menat som anklagande, men det låter helt absurt att det kan gå till så här och det är givetvis helt hemskt för dig!
 
Sv: Trasigt mammahjärta

Jag har varit dit, flera ggr...både hört av mig före och kommit oanmäld. Dom öppnar inte dörren/är inte hemma.

Jag har varit i kontakt med skolan, men när pappan fick reda på det blev han rasande och krävde att dom inte fick prata med mig.

Är väl därför skolan inte har hört av sig nu? Utredningen startades i januari, förra veckan fick jag brevet. Så min fråga kommer bli, varför har dom inte ringt mig? Varför har inte jag fått veta nånting?

Jag har ju helt ovetande gått här och trott att min son har det bra, trots omständigheterna kring det mellan mig och pappan.
Jag har inte haft en enda tanke om att mitt eget barn mår dåligt, i min värld ringer man till föräldrarna när problem uppstår, i det här fallet allvarligt problem.

Jag har inte fått veta nånting!

Jag är lika frågande som er, är det så enkelt att bara ta ett barn och sticka?!
Ska det vara så enkelt och förfalska en namnteckning för att få sin egen vilja fram?!
Och framförallt...har dom förfalskat min namnteckning fler ggr?
Hur har han kunnat avsluta dagis/fritids på min ort och börjat fritids/skola på en annan ort?
Behöver inte båda föräldrarna skriva under papper om skola och fritids?

Vi har delad vårdnad, ja.
Men jag har inte fått träffa mitt barn på 2 år. Jag kan ju inte direkt åka dit och kidnappa han.
 
Sv: Trasigt mammahjärta

Jag har varit i kontakt med skolan, men när pappan fick reda på det blev han rasande och krävde att dom inte fick prata med mig.

Är väl därför skolan inte har hört av sig nu? Utredningen startades i januari, förra veckan fick jag brevet. Så min fråga kommer bli, varför har dom inte ringt mig? Varför har inte jag fått veta nånting?

Läge att anmäla skolan? De ska väl inte bara ta pappans ord som alenarådande, de måste väl också ha beslut från domstol för att kunna stänga dig ute. Oavsett om pappan ringer och skäller på dem.

Menar inte att du ska kidnappa barnet, men hälsa på i skolan, prata med lärarna. Få chans att ge ditt barn en kram på rasten (och kanske en egen hemlig mobiltelefon så ni kan hålla kontakt)
 
Sv: Trasigt mammahjärta

Ja, nånstans har det brustit och någon/några har gjort fel.

Jag har fått rådet från polisen att nu försöka hålla mig borta från att försöka kontakta dom. Ifall jag brister och säger nånting som dom kan använda emot mig.

Nånting är fel, men vad vet jag inte...nånting har hänt så det har blivit som det har blivit.
Brister i kommunikationen mellan barn och föräldrar är solklar, där har skolan gjort fel.
Ska bli intressant och höra skolans svar på det hela, för en anmälan är inte långt borta om fel har uppstått.

Jag har tänkt flera ggr att åka dit och bara krama om, berätta att jag saknar och att h*n får komma och hälsa på sin mamma hur mkt h*n vill. Men...jag vet ju inte vad pappan har sagt om mig till h*n.
När h*n är ledsen och säger att h*n vill till mamma. Vad svarar pappan då?
"mamma vill inte ha dig"
Jag är så rädd för att ha blivit smutskastad och att mitt eget barn hatar mig.
Hur förklarar man allt för en 9 åring?
 
Sv: Trasigt mammahjärta

Har pappan alltså enskild vårdnad? Varför har du i så fall fått papper från skolan nu? Varför har du fått rådet att hålla dig därifrån? Har du hotat dem? Varför har du inte umgängesrätt?
Ett år innan polisen utreder urkundsförfalskning när det är minderårigt barn inblandat verkar lite märkligt.

Det hela verkar lite konstigt. Det måste finnas delar du inte skriver om och visst, du vill kanske inte berätta allt, men då kan du inte heller få konstruktiva råd.
 
Sv: Trasigt mammahjärta

Har pappan alltså enskild vårdnad? Varför har du i så fall fått papper från skolan nu? Varför har du fått rådet att hålla dig därifrån? Har du hotat dem? Varför har du inte umgängesrätt?

Det hela verkar lite konstigt. Det måste finnas delar du inte skriver om och visst, du vill kanske inte berätta allt, men då kan du inte heller få konstruktiva råd.

Jag vill inte skriva ut allt, men kan försöka svara så gått det går.
Vi har gemensam vårdnad, pappan har nu fått enskild vårdnad då han bor på annan ort o att ja har godkänt flytten, vilket jag inte har.

Jag undrar också varför skolan hör av sig först nu då utredningen startade i januari i år.

Polisen gav mig det rådet att försöka hålla mig borta så jag inte säger/gör nånting som pappan kan använda emot mig vid kommande rättegång.

Varför jag inte har någon umgängesträtt vet jag inte, nånting har hänt som har gjort så att dom håller mig utanför. Jag kan tyvärr inte svara på det, jag vet inte svaret. Från att ha haft det problemfritt, allt flöt på bra tills han träffade en ny tjej som inte gillade mig, då började allt. Men om hon har nånting med denna flytta och göra vet jag inte, hon är dock uppvuxen på samma bort, dit dom flyttade.
Dom bara försvann och jag fick ingen hjälp nånstans...fören skatteverket hörde av sig.
Jag vet inte vad jag mer kan göra. Vänta tills på tisdag och höra vad dom säger.
Känner mig bara så oförberedd...
 
Sv: Trasigt mammahjärta

Det stämmer liksom inte riktigt det du skriver. Om det är så att du utesluter fakta eller annan anledning vet jag ju inte.

Att pappan flyttar med barnen innebär naturligtvis inte att han har enskild vårdnad och att du inte har umgängesrätt. Har ni gemensam vårdnad så har ni det.

Jag förstår inte hur pappan kan förfalska din namnteckning? Ett papper om flytt skickas ju till dig, till din adress. Hur fick pappan tag på det så han kunde skriva under med ditt namn?

Vilken rättegång är det som gör att polisen tycker att du inte ska umgås med dina barn?

Du blir inte av med din umgängesrätt utan anledning. Det ska ganska mycket till och det föregås naturligtvis av utredning.

Hur fick du reda på att du inte längre har vårdnad och umgängesrätt?

Om pappan har enskild vårdnad har skolan gjort fel då de nu kontaktade dig, inte då de tidigare utestängt dig.
 
Sv: Trasigt mammahjärta

Det stämmer liksom inte riktigt det du skriver. Om det är så att du utesluter fakta eller annan anledning vet jag ju inte.

Att pappan flyttar med barnen innebär naturligtvis inte att han har enskild vårdnad och att du inte har umgängesrätt. Har ni gemensam vårdnad så har ni det.

Jag förstår inte hur pappan kan förfalska din namnteckning? Ett papper om flytt skickas ju till dig, till din adress. Hur fick pappan tag på det så han kunde skriva under med ditt namn?

Vilken rättegång är det som gör att polisen tycker att du inte ska umgås med dina barn?

Du blir inte av med din umgängesrätt utan anledning. Det ska ganska mycket till och det föregås naturligtvis av utredning.

Hur fick du reda på att du inte längre har vårdnad och umgängesrätt?

Om pappan har enskild vårdnad har skolan gjort fel då de nu kontaktade dig, inte då de tidigare utestängt dig.

Jag fattar inte heller hur han har lyckats förfalska mitt namn, men detta har skett och jag har en kopia på flyttanmälan och man ser tydligt att det inte är jag som har skrivit utan att det är hans tjej. (mitt namn är felstavat) Anmälan är inte adresserad till min adress utan allt skickades till honom.

Jag har inte svaret på dina frågor. Allt är konstigt och skruvat. Delad vårdnad har vi. Men han har väl angett till skola och fritids att det är annat kanske?

Jag hoppas att jag får svar på tisdag om vad som händer, får hålla er uppdaterade.
 
Sv: Trasigt mammahjärta

Men vänta nu, har ni gemensam/delad vårdnad eller har han enskild?
Ni kan ju inte ha alltihop?

Vad menar du med att du inte kunnat träffa ditt barn på skolan?
De kan ju inte låsa dig ute direkt.
Det har väl bara varit att åka dit och gå in?

Allt låter väldigt rörigt och osammanhängande.
Om ni inte haft kontakt på ett år, hur kommer det sig att ni ska till
barnpsykolog nu?
 
Sv: Trasigt mammahjärta

Men vänta nu, har ni gemensam/delad vårdnad eller har han enskild?
Ni kan ju inte ha alltihop?

Vad menar du med att du inte kunnat träffa ditt barn på skolan?
De kan ju inte låsa dig ute direkt.
Det har väl bara varit att åka dit och gå in?

Allt låter väldigt rörigt och osammanhängande.
Om ni inte haft kontakt på ett år, hur kommer det sig att ni ska till
barnpsykolog nu?

Vi har delad vårdnad och inget annat. Jag skrev galet fel!
Jag har inte skrivit att jag inte får vara i skolan, jag skrev att skolan inte får kontakta mig vid problem/funderingar osv.
Jag har inte varit förbi skolan ska jag erkänna. Jag vet inte vad pappan har sagt till skolan och vill inte trampa in där och dra igång nått.
Feg, ja lite. Rädd för vad skolan egentligen tycker om mig, för dom måste ju ha frågat pappan var mamman är?! Och jag vet att pappan är duktig snackare så han har nog lurat i dom det mesta.

I brevet jag fick står det detta:

Pappan har ansökt om psykologutredning för barnet hos barn och familjeenheten. Utredningen kommer att genomföras under v.19
Som vårdnadshavare godkänner du detta genom att underteckna ansökan och skicka tillbaka den till oss i det bifogade svarskuvertet senast den 28/4
Om vi inte får något svar så tolkar jag det som ditt godkännande.

Fick även ett till papper där det står att h*n har koncentrationssvårigheter, inlärningssvårigheter och dålig självbild.

(Har skrivit under och skickat tillbaka.)
 
Sv: Trasigt mammahjärta

Vanta lite nu....

Jag ar jatte forvirrad av det du skriver. Forst skriver du att du inte har traffat ditt barn pa 2 ar, men anda har delad vardnad? Hur gar det ihop?
Varfor har du inte akt och traffat barnen, kravt att fa traffa dom? Du har ju delad vardnad= ratt att ha barnen halva tiden eller vad ni nu har bestammt.


Varfor skulle pappan lata dig traffa barnet for forsta gangen pa 2 ar helt plotsligt, och i skolan? Later valdigt konstigt.
 
Sv: Trasigt mammahjärta

Vanta lite nu....

Jag ar jatte forvirrad av det du skriver. Forst skriver du att du inte har traffat ditt barn pa 2 ar, men anda har delad vardnad? Hur gar det ihop?
Varfor har du inte akt och traffat barnen, kravt att fa traffa dom? Du har ju delad vardnad= ratt att ha barnen halva tiden eller vad ni nu har bestammt.


Varfor skulle pappan lata dig traffa barnet for forsta gangen pa 2 ar helt plotsligt, och i skolan? Later valdigt konstigt.

Jag har inte fått träffa eller prata med mitt barn på 2 år. Jag har försökt få kontakt men pappan svarar inte/öppnar inte dörren. När han väl svarar så ska dom bort eller har andra planer.
Jag har förklarat för honom att jag har rätt att få träffa mitt barn, men det går inte in. Han verkar inte förstå vad han håller på med. Jag har varit i kontakt med alla myndigheter jag kan komma på, och ingen har kunnat hjälpa mig. Det var först när skatteverket hörde av sig om att få mitt godkännande om en ny flytt det hela drog igång och det kom fram att pappan har förfalskat min namnteckning från första början.
Detta polisanmälde jag ganska omgående då jag tycker att han hade gått över gränsen rejält och gjort en riktigt dum grej plus att han nekade till anklagelserna.

Jag vet inte om pappan har räknat med att jag kommer att vara med, dessa möten kommer inte att ske i skolan utan hos en barnpsykolog. Psykologen har kallat målsman, barn och behörig skolpersonal till samtal hos sig.

Om dessa möten kommer att hållas tillsammans eller var för sig vet jag inte, kanske någon annan vet?

Förstår att ni tycker att allt är förvirrande...ni kanske dessutom inte tror mig!

Jag förstår att mina ord kan låta oansvarigt och att jag kan framstå som en förälder som inte bryr sig, men jag har verkligen gjort allt jag har kunnat. Jag har försökt få kontakt med mitt barn, jag har försökt få hjälp, men pappan väljer att inte svara på nån kallelse, eller svara i telefonen.

Att polisanmäla honom för urkundsförfalskning såg jag som min chans till att trassla upp detta nystan. Att äntligen får svar på vad var det som hände och varför.
Jag gav honom chansen, jag frågade honom rakt ut om han/dom har förfalskat min namnteckning och han svarade nej, bevisen säger dock annat.

Jag vill inte sätta pappan i skiten, jag vill inte komma in efter 2 år och tro att allt är frid och fröjd. Jag vill att allt ska vara som förut, men han vägrar ju sammarbeta med mig. Då har jag inget annat val än att gå ut hårt mot hårt, eller har jag fel?

Hur hade ni gjort?
 
Sv: Trasigt mammahjärta

Jag hade kontaktat familjerätten första gången pappan bråkat.
Umgänget kan han inte hindra dig ifrån om du inte anses som olämplig vilket jag inte tror att du är.
 
Sv: Trasigt mammahjärta

Ts kontaktade ju familjerätten på en gång står de i första inlägget men fick ingen hjälp då pappan inte svarade.

****
Ts fortsätt kämpa! De betyder nog mycket för ditt barn att du inte bara låter de rinna ur sanden som vissa gör efter så lång tid.

Massa styrke kramar!
 
Sv: Trasigt mammahjärta

Jag hade kontaktat familjerätten första gången pappan bråkat.
Umgänget kan han inte hindra dig ifrån om du inte anses som olämplig vilket jag inte tror att du är.

Jag kontaktade familjerätten som i sin tur försökte 5ggr kontakta pappan. Eftersom pappan inte svarade på verken brev eller samtal så las ärendet ner.

Jag försökte igen och pappan kontaktades 3 ggr utan resultat. Det var då jag kontaktade socialen för råd, men dom kunde inte hjälpa mig då jag inte hade bevis på att mitt barn for illa och dom i sin tur hänvisade till familjerätten.
Jag sa att familjerätten hade försökt flera gånger utan resultat, men jag fick ändå ingen hjälp. Socialen ansåg sig inte ha nånting med mitt ärende och göra, dom gav mig inte ens något råd.
Kontaktade polisen och även dom hänvisade till familjerätten och juristhjälp.

Brevet från skatteverket var min räddning, polisanmälde och drog in jurist.

Nu kände jag att jag hade chansen att få igenom min rätt till umgänge, men så kom det ännu ett brev, från en psykolog och man är kallad till utredning.

Jag vet inte hur jag ska klara av allt, jag vet inte hur jag ska kunna behålla lugnet. Jag känner en hel del ilska i mig...mot pappan men även mot mig själv.

Hur har jag kunnat låta detta hända?! :cry:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 286
Senast: Tassa
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 010
Senast: mars
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
982
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 726
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp