Trasselsudd...

G

Grimhild

Mina föräldrar har en gammal blandras bearded collie/golden retriver som är väldigt svår att hålla pälsen fin på, tyvärr är dom inte särskilt nogranna med att kamma igenom den någon gång då och då :crazy:, och när jag inte längre bor hemma så blir det i stort sett aldrig gjort, vilket medför att hon nu har tovor stora som knytnävar på bakbenen, magen osv... :(

Har precis försökt klippa bort några, men det är ju svårt med dom allra största. Och vovvsingen har fått för sig att hon är håröm också, vägrar att ligga still!

Funderar om pälsglans (som jag använder till hästens trassliga man) kan hjälpa till att reda upp pälsen lite? Och åtminstone göra det lättare att förhindra tovorna?

Vad gör ni när liknande situationer uppstår? Har t.o.m funderat på att skicka henne till hundtrim, har dom inte tillgång till lugnande? :devil: Det skulle nog behövas.

Ska tjata på päronen att dom MÅSTE kamma henne lite oftare... :devil:
om inte annat får väl jag se till att det blir gjort :smirk:.
 
Sv: Trasselsudd...

Pälsglans borde fungera fint även på hunden. Fast tovor i den storleken du snackar om brukar ju inte vara så värst lätta att reda ut utan det är då lättare att klippa bort dem. Kanske kunde du föräldrarna att klippa ner hunden helt om de inte känner för att borsta henne. Borde ju fungera bättre än nu i allafall. Du får hälsa dem att hundens rörelseförmåga försämras en hel del när det blir sådana tovor i pälsen. Om de sitter vid benen och så då...
 

Liknande trådar

Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 819
Senast: Lager
·
Katthälsa Min ena katt har efter kastreringen börjat få problem med tovor i pälsen, främst under magen och mellan fram-och bakbenen. Jag kammar...
Svar
2
· Visningar
2 571
Senast: ufot
·
Övr. Hund Jag har börjat fundera på att klippa min hund... jag ställer inte ut honom för tillfället och är såååå trött på pälsen just nu! han är...
Svar
4
· Visningar
1 180

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp