Bukefalos 28 år!

Trav är djurplågeri...

Sv: Trav är djurplågeri...

Nej, precis. De har inte valt det själva, och därför måste vi se till att de respekteras och behandlas bra i alla hästsporter. Här gör du dessutom samma sak som jag pekade på förut, försvarar travet med att det är på samma sätt i andra hästsporter.

Motbevisa mig gärna, men såhär upplever jag det:

Travhästen vill inte springa/springer sakta - tränaren sätter på olika sorters utrustning, försöker prova massa grejer, piskar på den i loppet och träning, tar plötsligt av den skorna för att den ska gå fortare ..
Säger inte att det inte sker liknande grejer bland andra ridsporter, men det handlar om det som händer i er sport, travet.

Sen är ju jag av åsikten att det inte alls är etiskt rätt att använda djur till spel där det handlar om så enorma summor pengar.
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Nej, precis. De har inte valt det själva, och därför måste vi se till att de respekteras och behandlas bra i alla hästsporter. Här gör du dessutom samma sak som jag pekade på förut, försvarar travet med att det är på samma sätt i andra hästsporter.

Motbevisa mig gärna, men såhär upplever jag det:

Travhästen vill inte springa/springer sakta - tränaren sätter på olika sorters utrustning, försöker prova massa grejer, piskar på den i loppet och träning, tar plötsligt av den skorna för att den ska gå fortare ..
Säger inte att det inte sker liknande grejer bland andra ridsporter, men det handlar om det som händer i er sport, travet.

Sen är ju jag av åsikten att det inte alls är etiskt rätt att använda djur till spel där det handlar om så enorma summor pengar.

Grunden till all hästkunskap är nog- Det går inte all slå in glädje för saker hos en häst.

Och det du behöver för få en bra tävlingshäst är just Löpglädje o en vilja för att vilja springa.

Vi har ingen utrustning så tvingar hästen springa fortare.

Att rycka skor kräver ju att en hel del ska stämma runt om.
Rätt bana för barfota, hästen kan gå barfota o hästen har tillräckligt mycket sula att gå på för att inte bli ömfotad.
Tror du barfota är nå hokuspokus som gör dem till turbo hästar??

Så, en häst som inet vill springa, den springer inte hur mycket du än tror man kan slå o tvinga den till det.
En häst som inte kan springa, kan ju inte? Och det finns fortfarande inget hokuspokus, de duger inte o får göra något annat!

Men vad har egentligen spelet med travhästen att göra?
Om du skulle få spela på vem som vinner en hopptävling, vad har det med hästen att göra??
Hästen eller ryttaren har ju inget med spelaren att göra?
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Men vad har egentligen spelet med travhästen att göra?
Om du skulle få spela på vem som vinner en hopptävling, vad har det med hästen att göra??
Hästen eller ryttaren har ju inget med spelaren att göra?

Hela spelet handlar ju om travhästarna! Vad är det annars som man satsar på, och som springer på banan? v:confused:
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Hela spelet handlar ju om travhästarna! Vad är det annars som man satsar på, och som springer på banan? v:confused:

Ja, men vad har hästen med spelet att göra egentligen?

Spelaren satsar på vilken häst somkommer först, vad har det med hästen i fråga att göra?
Spelaren kan ju inget mer göra än att hejja o hoppas på den häst han spelat på.
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Hela spelet handlar ju om travhästarna! Vad är det annars som man satsar på, och som springer på banan? v:confused:

Ja,spelet handlar om att spela på en viss häst eller vissa hästar.
Men för mig är travet så mycket mer än själva tävlandet,och det måste väl ändå du oxå förstå att det inte går att piska en häst till att springa.
Det är ungefär som om du skulle försöka piska en häst över ett hinder.
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Motbevisa mig gärna, men såhär upplever jag det:

Travhästen vill inte springa/springer sakta - tränaren sätter på olika sorters utrustning, försöker prova massa grejer, piskar på den i loppet och träning, tar plötsligt av den skorna för att den ska gå fortare ..
Säger inte att det inte sker liknande grejer bland andra ridsporter, men det handlar om det som händer i er sport, travet.

Sen är ju jag av åsikten att det inte alls är etiskt rätt att använda djur till spel där det handlar om så enorma summor pengar.
För att en häst ska kunna trava fort behövs vissa förutsättningar:

Den ska ha talang.

Den ska vara vältränad.

Den ska vara frisk.

Den ska ha löpvilja.

INGEN av ovanstående egenskaper kan man piska fram!
Tror du det går att piska fram en bättre dressyr eller hopphäst också?

Man får driva hästen sista biten in mot mål för att be om en sista ansträngning.
Driver man för hårt/mycket/länge finns det domare som ser till att man får böter eller blir avstängd.
För min del får straffen för drivning gärna bli ännu hårdare, särskilt vid upprepade förseelser.

Varför är det oetiskt att just spela på hästar?
Då borde det väl vara mer oetiskt att tävla med hästar öht, alla hästsporter inräknade.
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Hela spelet handlar ju om travhästarna! Vad är det annars som man satsar på, och som springer på banan? v:confused:

Och en sak till. jag skulle inte ha mage till att gå in på hopp eller dressyr sidan och börja kritisera deras sporter för jag kan för lite om det.
Men på Trav sidan är det helt okej och gå in,och mer eller mindre trakassera oss som håller på med trav.
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Jag hoppas verkligen ni inte har upplevt det som att jag har trakasserat er eller er sport .. för det var verkligen inte avsikten :/

Kanske ska nämna att jag har hjälpt till i några amatörstall och hållit på med det själv lite. Så helt ovetande är jag ju inte. Jag har varit mycket på travbanan och håller fast vid att jag inte tycker det är etiskt rätt, eftersom det är så himla lätt att "fel" folk kommer in och det blir en jakt på pengar där hästarna pressas att starta tidigare än de är redo för osv.

Det är självklart inget som gäller alla, men jag har ju med egna ögon sett det hända.
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Som tur är (för hästarna) brukar dessa människor snabbt ledsna eftersom de inte får några resultat. :idea:

Jag har också sett en och annan men därför klankar jag inte ner på hela sporten.
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Jag hoppas verkligen ni inte har upplevt det som att jag har trakasserat er eller er sport .. för det var verkligen inte avsikten :/

Kanske ska nämna att jag har hjälpt till i några amatörstall och hållit på med det själv lite. Så helt ovetande är jag ju inte. Jag har varit mycket på travbanan och håller fast vid att jag inte tycker det är etiskt rätt, eftersom det är så himla lätt att "fel" folk kommer in och det blir en jakt på pengar där hästarna pressas att starta tidigare än de är redo för osv.

Det är självklart inget som gäller alla, men jag har ju med egna ögon sett det hända.

Men,om du varit på trav och hjälp till i trav stall så bör du veta att det inte är lätt att få med några pengar över huvud taget i ett trav lopp.
Ja,och hur gick det för hästen som blev pressad?
Vad är avsikten med dina inlägg då?
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Men,om du varit på trav och hjälp till i trav stall så bör du veta att det inte är lätt att få med några pengar över huvud taget i ett trav lopp.
Ja,och hur gick det för hästen som blev pressad?
Vad är avsikten med dina inlägg då?

Nej, det är inte lätt. Och det är väl därför hästarna måste bli "bra snabbt", eftersom det inte går runt annars.

Den hästen blev skadad, togs ut för tidigt och skadan förvärrades. Den led förmodligen väldigt mycket av att tas ut utan att vara helt läkt, och detta för att den var väldigt snabb när den väl var i topp. De behövde pengarna för att få det att gå runt. Sen har jag sett travtränarhagar i stekande sommarhetta, fulla med hästar och helt utan vatten :mad: Hästar som tas in från träningspass droppande av svett och med andan i halsen ställs in i boxen direkt utan att knappt ha fått skritta. Kuskar som slår hästarna i upploppet och ändå anses vara toppkuskar. :mad: Ur min synvinkel är det aldrig OK att slå en häst, varesig det handlar om trav, hoppning eller dressyr!

Självklart händer liknande saker i andra sporter också, och det är absolut inte meningen att klanka ned på er. Det här är händelser som har påverkat min syn på sporten väldigt mycket.

Jag vet att det absolut inte ser ut såhär överallt, och jag har även sett travtränare som bryr sig om hästarnas bästa i alla lägen. Men jag tycker också det är viktigt att se dåliga sidor, så man kan åtgärda problemen. Det här gäller självklart i alla sporter.
 
Sv: Trav är djurplågeri...

För att en häst ska kunna trava fort behövs vissa förutsättningar:

Den ska ha talang.

Den ska vara vältränad.

Den ska vara frisk.

Den ska ha löpvilja.

Just precis, och allt detta har den eminenta fuxan Täpp Till ;) Just därför är hon ridhäst :rofl: Vill juh spara på min stjärna! *ironi*
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Nej, det är inte lätt. Och det är väl därför hästarna måste bli "bra snabbt", eftersom det inte går runt annars.

Den hästen blev skadad, togs ut för tidigt och skadan förvärrades. Den led förmodligen väldigt mycket av att tas ut utan att vara helt läkt, och detta för att den var väldigt snabb när den väl var i topp. De behövde pengarna för att få det att gå runt. Sen har jag sett travtränarhagar i stekande sommarhetta, fulla med hästar och helt utan vatten :mad: Hästar som tas in från träningspass droppande av svett och med andan i halsen ställs in i boxen direkt utan att knappt ha fått skritta. Kuskar som slår hästarna i upploppet och ändå anses vara toppkuskar. :mad: Ur min synvinkel är det aldrig OK att slå en häst, varesig det handlar om trav, hoppning eller dressyr!

Självklart händer liknande saker i andra sporter också, och det är absolut inte meningen att klanka ned på er. Det här är händelser som har påverkat min syn på sporten väldigt mycket.

Jag vet att det absolut inte ser ut såhär överallt, och jag har även sett travtränare som bryr sig om hästarnas bästa i alla lägen. Men jag tycker också det är viktigt att se dåliga sidor, så man kan åtgärda problemen. Det här gäller självklart i alla sporter.

Hade de ingen dusch där du hjälpte till???
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Jag har alltid sett min häst som ett djur, vad skulle han annars vara? En krukväxt??

skulle skrivit levande varelse där istället för djur, men hade lite för bråttom för att hinna ändra ^^,

Menar förstås att man bara spelar på hästarna som ett nummer, man skiter i hur de har det eller hur de tränas. man ser bara pengarna de springer in.
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Menar förstås att man bara spelar på hästarna som ett nummer, man skiter i hur de har det eller hur de tränas. man ser bara pengarna de springer in.

Du måste se skillnad på SPELARE o tränare.....din granne med ölmage och en sur fru kanske spelar på MIN häst...Vem somhelst kan ju spela bara dom är 18 år, men för att räna krävs en hel del, bla licens för att FÅ träna övht
 
Sv: Trav är djurplågeri...

*KL*
Ni kliver ridsportmänniskan in i tråden.
Är det några sporter som det varit blåsväder om så är det ju ridsporterna.
Barrering, kolla senaste OS med medicinering, ja listan kan göras lång.Årets dödsfall i FT, elitdressyrryttaren som blev dömd för djurplågeri och inte får närma sig en häst på många år, barrering med ståltråd i hoppsporten, mm, mm.

Travhästar har utbildat folk omkring sig, och utan rigorös skötsel -> inga framgångar.

Ska vi se på ridsporten?
Ingen hopphäst hoppar på relaterade avstånd i naturen.
Ingen dressyrhäst byter i varje 9 byten i naturen.
Ingen voltigehäst går på en liten volt i speciell takt och tempo i naturen.
Ingen westernhäst driver boskap i naturen.
Ingen fälttävlanshäst hoppar över spetsar.

Vilken sport har jag glömt! :o

Vad gäller hoppning och dressyr är det stora pengar att tävla om upp i klasserna.

De tävlingar och träningar jag sett på i travhästväg har jag inget att anmärka på.

Jag har däremot åsikter när travarna skall börja korsas till någon form ar ridhäst de inte är. Det är inte travfolket som gör det. Jag underskattar inte deras kapacitet, men när travarna lämnar travhästfolket tar kunskapen slut.
Man har inte en susning om stam och gener, utan vill ha ett föl på sin söta, trevliga, väluppfostrade häst.
Jag har sett ett fantastiskt exemplar av travhäst hävda sig i internationell fälttävlan och även hennes avkommor, men då har hästen befunnit sig hos proffs. En helt annan femma.

Jag tycker nog att man skall sopa rent framför egen sport, innan man hoppar på andra sporter.

mvh
ridsport-hoppsann
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Jag underskattar inte deras kapacitet, men när travarna lämnar travhästfolket tar kunskapen slut.
Man har inte en susning om stam och gener, utan vill ha ett föl på sin söta, trevliga, väluppfostrade häst.
Jag har sett ett fantastiskt exemplar av travhäst hävda sig i internationell fälttävlan och även hennes avkommor, men då har hästen befunnit sig hos proffs. En helt annan femma.

Håller med dig i detta.
Det gäller att ha koll på var sin travhäst hamnar, och inte sälja för billigt..

Trav hästen är ju avlad för att dra..
 
Senast ändrad:
Sv: Trav är djurplågeri...

Helt enig. :)
Petig och selektiv ska travisfolk vara för att släppa ifrån sig sina pärlor. Kanske inte ens sälja utan låna ut/fodervärd? Så att de har kvar kontrollen?

I bekantskapkretsen har vi gärna travare som sällskap till halvbloden. Mycket bättre än en liten ponny som då gärna får för mycket mat. Gärna en pensionerad avelsmärr som många gånger är en perfekt nanny, uppfostrare och beskyddare av de små.
En jättetrevlig häst att rida ut på och njuta av livet och naturen med. Även för lättare tävling om man så vill.
Men låt dem gärna förbli rasrena. Om man inte har hittat en specialtalang hos den som kan föra en högt upp i ridsporttoppen. .
Jag har tränat många ridtravare som har varit jättetrevliga! Men det är inte det som är poängen här.

En domare som dömer unghästchampionat (ridsport) kom för många herrans år sedan från dressyrvärlden in i travvärlden på ett bananskal. Denna sa då om en speciell häst att "den har intelligens och rörelsemekanik så den skulle platsa i sv dressyr."
Problemet var ju bara att den inte gick att köpa loss för pengar, eftersom den visst var en rackare på banan. Och alldeles för dyr för att förloras till ridsporten.

Alla hästarna är avlade för olika mål och trivs som regel med just de uppgifterna de är tänkta och lämpade för.

mvh
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Men jag tycker också det är viktigt att se dåliga sidor, så man kan åtgärda problemen. Det här gäller självklart i alla sporter.

bra, då är vi helt överens du och jag ! Fast jag hoppas att du går in på de andra tävlingsfurumen och säger samma sak där..... och inte bara här på trav.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp