Trav är djurplågeri...

Sv: Trav är djurplågeri...

Nej, det är inte lätt. Och det är väl därför hästarna måste bli "bra snabbt", eftersom det inte går runt annars.

Har man gett sig in i travsporten för att bli rik,då har man kommit fel!
Och det går inte att "skynda på" en häst,hur mycket man en vill.
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Fick nog blackflash eller nåt trodde denna tråd stängdes...

Till Er som tror att man kan tävla med en travhäst hur som helst...

Det finns propositioner inom travet som inom ridsporten men... för att en travhäst ska få starta måste den först kvala in på en viss tid...den behöver inte vinna utan det är tiden som gäller...sen ska man leta upp en prop som passar för "min" häst ex. min häst har sprungit in 50000:- då bör man hitta en prop som passar den hästen ex "max 65000:- 1640 m A". Alltså min häst passar bättre på kort distans med bilstart...om man trodde att det stannade där måste även hästen även ha "tjänat" ihop vissa poäng. Det är ca 45 st som anmäler sina hästar till ett lopp men min häst har bara 45 poäng då kommer sannolikt inte min häst med i loppet. Den häst med flest poäng kommer med osv. så har inte hästen kommit bland de 4-6 främsta hästarna de senaste 5 starterna kan jag glömma att starta hästen för det är bara de 10-15 hästarna med flest poäng som kommer med. Så kontentan av det hela har du inte en någorlunda häst får du inte ens vara med i ett lopp och då spelar det ingen roll att du använder all utrustning i hela världen om den inte mår bra för då kommer den sist och då finns det inga lopp för hästen att starta i, dvs inga poäng, ingen start..

/ Susz
 
Sv: Trav är djurplågeri...

hoppsann;11708894 Ingen westernhäst driver boskap i naturen. [/QUOTE skrev:
Inte? När min kärring släpps lös i en hage med kossor så driver hon dem....utan att ha en ryttare på ryggen. ;)
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Inte? När min kärring släpps lös i en hage med kossor så driver hon dem....utan att ha en ryttare på ryggen. ;)

Och min tant ska ha vallat runt på sina "undersåtar" i hagen... :D

Nu har hon en valack som bestämmer över henne och han låter sig inte vallas...
 
Sv: Trav är djurplågeri...

kl

Det här kan ju bli intressant att se på:

(travnet.se onsdag 17 dec 2008 08:35)
Plågas travhästarna i jakten på pengar, eller är travsporten utsatt för orättvisa anklagelser?

Detta skall diskuteras i Kvällsöppet med Ekdal i TV4 ikväll. Skälet är naturligtvis att TV4-programmet Kalla fakta nyligen försökte avslöja att det förekommer djurplågeri i travsporten. Ett program som har fått stark kritik från många håll och som väckt starka känslor.

Ikväll får Stig H vara med

Inför Kalla fakta-programmet hade Stig H Johansson intervjuats under cirka en timma. När programmet visades fanns dock inte Stig H med över huvud taget. Ikväll får Stig H en ny chans, han är en av de medverkande i debatten. Med i programmet är också veterinären Anders Darenius som i Kalla fakta var starkt kritisk till hur travhästarna hanteras. Även journalisten Micke Nybrink är med ikväll liksom Sara Asteborg från Djurens rätt.

Svanstedts medarbetare träder fram

Enligt TV4 kommer också en före detta medarbetare till Åke Svanstedt att medverka. Den förre medarbetaren kommer att berätta om Svanstedts metoder. Programmet sänds klockan 22.40.
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Ska bli mkt intressant o se, är ingen fan av Nybrink men nu kan han nog vara en fördel. :)
 
Sv: Trav är djurplågeri...

KL
http://www.aftonbladet.se/trav365/article4011512.ab

Ska bli mycket intressant att se vad det blir av detta. Det är i mina ögon enbart positivt med en grundlig utredning så vi kan få ett slut på spekulationerna. Blir resultatet att han är oskyldigt anklagad så är hans rykte rentvått, är han skyldig så hoppas jag att han aldrig mer får ta i en häst.
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Fantastiskt... Och du tog dig samma tid att ta reda på fakta som du gjorde för att "kolla runt"?

Alltså nu är ni lite för arga på mig :angel: det var inte meningen att provocera eller nått. Förstår att det inte är det smartaste att komma hit och säga min åsikt, för det får visst inte alla göra :grin: men det jag tycker är baserat på det jag har sett och ni kan ju inte direkt säga att jag ej har gjort det.

Vi var där för att en jag känner har en unghäst som den ska sätta i träning. Då besökte vi några tränare och därmed även pratade med dem om deras stall och hästar. Så jag kollade inte precis runt för att kolla upp alla hemskheter i ett travstall.
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Alltså nu är ni lite för arga på mig :angel: det var inte meningen att provocera eller nått. Förstår att det inte är det smartaste att komma hit och säga min åsikt, för det får visst inte alla göra :grin: men det jag tycker är baserat på det jag har sett och ni kan ju inte direkt säga att jag ej har gjort det.

Vi var där för att en jag känner har en unghäst som den ska sätta i träning. Då besökte vi några tränare och därmed även pratade med dem om deras stall och hästar. Så jag kollade inte precis runt för att kolla upp alla hemskheter i ett travstall.

Bara för att jag har sett EN dressyrryttare spöa upp sin häst drar jag ju inte hela dressyrsporten över en kam. Inte heller om jag bara har sett några enstaka ryttare sporra sin hästar och så vidare... Jag är inte så dum som tror att det är så överallt. Det säger jag inte att du är heller, men jag tror att många medvetet eller omedvetet vill få det till att ALLA travfolk är grymma djurplågare. Vi försvarar inte de rötägg som finns inom travsporten, vi vill ha bort dem lika mycket som alla andra djurvänner vill. Men vi gillar inte när det sprids osanningar som kommer från ett väldigt vinklat program(kalla fakta). En del saker som kom ut stämde bra och de problemen vill vi gärna ha åtgärdade, men vi vill faktiskt kunna försvara oss över de saker som INTE stämde utan att bli kallade "försvarare" "skygglappsbärare" "blinda" "rädda" "döljare" ect.

Hade någon kommit med ett program om t ex hoppning som var helt felvinklat och med en massa faktafel, så hade nog hoppfolket också börjat "försvara" sin sport. Men tydligen är det okej att gå in och kasta en massa skit på travsporten hela tiden utan att travsportsutövarna ska kunna få ha rätten att kunna "försvara" sig. För debatterar man emot är man ju bara "rädd" för att sanningen ska komma ut. För alla har ju en grisfösare i sadelkammaren(Jag visste inte ens var en grisfösare var innan det för några år sedan började debatteras om att en viss travtränare använde sig utav den)

Kan dra ett exempel från stallet. Jag kan jämföra min travare med ett halvblod som står i stallet:

De får exakt samma ensilage(fri tillgång)
De står på samma strö(spån)
De får exakt samma kraftfoder(dodson&horell stay-power)
De skos lika ofta.
De avmaskas och vaccineras lika ofta.
Båda löshoppas med jämna mellanrum.
Båda hoppas i paddocken(halvblodet självklart mer och högre)
Båda tränas i dressyr(på olika nivåer)
Båda går ut i hagen från cirka 05,00 - 19,00
Båda rids i skogen.
Båda kollas tempen på och puls efter hårdare arbete.
Båda tränas i galoppintervaller.
Båda åker till klinik om man märker något fel.
Båda kollas igenom av equi-terapet.
Båda är hästar.
Båda duschas i varmvatten efter hårda arbetspass.
Båda har tillgång till bot bandage och varma täcken.

Så alltså, den ena är en travhäst och den andra är en hopphäst. Men ändå gör de samma saker mer eller mindre och tränas likadant. Min ridtränas bara just nu, vi har inte ens en vagn vid stallet för tillfället. Blir några snabbjobb innan kval bara. Det enda som skiljer dem åt är att min ska tävla på en travbana såsmåning om och den andra tävlar på en hoppbana, vilket min också kan och duger för om jag hade velat.

Skillnaden är inte så stor som man tror...
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Jag vet att det absolut inte ser ut såhär överallt, och jag har även sett travtränare som bryr sig om hästarnas bästa i alla lägen. Men jag tycker också det är viktigt att se dåliga sidor, så man kan åtgärda problemen. Det här gäller självklart i alla sporter.

Det är väl självklart att jag inte kan döma alla som håller på med trav bara för att det jag har sett är negativt. Det gör jag inte heller.
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Det är väl självklart att jag inte kan döma alla som håller på med trav bara för att det jag har sett är negativt. Det gör jag inte heller.

Ok....men...?
Travhästen vill inte springa/springer sakta - tränaren sätter på olika sorters utrustning, försöker prova massa grejer, piskar på den i loppet och träning, tar plötsligt av den skorna för att den ska gå fortare ..
Säger inte att det inte sker liknande grejer bland andra ridsporter, men det handlar om det som händer i er sport, travet.

Sen är ju jag av åsikten att det inte alls är etiskt rätt att använda djur till spel där det handlar om så enorma summor pengar.

Och det är väl därför hästarna måste bli "bra snabbt", eftersom det inte går runt annars.

Sen har jag sett travtränarhagar i stekande sommarhetta, fulla med hästar och helt utan vatten Hästar som tas in från träningspass droppande av svett och med andan i halsen ställs in i boxen direkt utan att knappt ha fått skritta. Kuskar som slår hästarna i upploppet och ändå anses vara toppkuskar.

Men du generaliserar inte....yea right. /rolleyes
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Nu gäller inte det här bara dig..

Men en sak som jag stör mig på är att det kommer in folk här med sina "åsikter". Vad har åsikter med det här att göra?

Man kan tycka illa om trav, det är en åsikt.

Men säger man att "trav ÄR djurplågeri" eller "travtränare GÖR si och så" så är det ett "påstående" eller "anklagelse" och sånna måste vara grundade på fakta.
 
Sv: Trav är djurplågeri...

KL*

Citat:
Ursprungligen postat av Rebecka
Men jag tycker också det är viktigt att se dåliga sidor, så man kan åtgärda problemen. Det här gäller självklart i alla sporter.


bra, då är vi helt överens du och jag ! Fast jag hoppas att du går in på de andra tävlingsfurumen och säger samma sak där..... och inte bara här på trav.

Så, Rebecka, har du gjort det ännu?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp