Bukefalos 28 år!

Trav är djurplågeri...

Sv: Trav är djurplågeri...

*KL*

Jo, djurplågeri var ett ord man fick höra igår...

Min farbror har sett kalla fakta om travet, han som alltid har varit stöttande, nyfiken och tillomed spelat på min systers hästar, alltid frågat om saker och peppat på, igår fyllde syrran år och då var han snabb att kommentera om djurplågeriet.. Det var förjävligt rent ut sagt..

Diskuterade kring ämnet lite, förklarade och nystade ut några frågor och tillslut så var han bara emot 2-årings loppen.

Jag blev så jävla förbannad för det blev verkligen sanning att de som bara såg programmet skulle kasta sig över travet och säga att det var djurplågeri.

Tycker faktiskt att det minsta TV4 kan göra, är att göra en dokumentär om travet och dess goda sidor...

Vilka goda sidor tänker du då på ?
Att hästarna inte är förbrukade förrän först i 3- 4 -års åldern och
Att en död häst inte lider och
Att det är bättre att avliva den utslitne 4-åringen än att låta den få ETT LIV,som den faktiskt var ämnad för när den föddes.
Det är faktiskt kränkande för alla travston som bär och föder alla dessa föl-som sedan förbrukas som vore dom mandelpotatis.
Jag hävdar med emphas -detta är existentiella frågor !
Man behandlar inte liv och död så lättvindigt !
Att de flesta inte slår hästarna såå hårt och inte på tävling i alla fall och
Att elchocker används end. på träning för det var ngn. som anv.det på tävling och han blev visst bötfälld ! Konstigt-det finns ju elstängsel och NORDPOST säljer ju elchocksapparater.
Finns det ngt. mer som är bra med trav ?
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Eftersom jag inte vill starta en ny tråd i ämnet ställer jag lite NYFIKNA frågor här!

- Upchek (Heter det så!? :confused:), Vad används det till egentligen?
- Och tungband, är det för att dom inte ska lägga tungan över bettet?

Okej att Djurens Rätt letar fram det värsta inom travsporeten, men den där bilden på hästen med rem som hindrar den från att sänka huvudet och stänger som hindrar den från att vrida huvudet, det tycker inte jag är sjysst mot hästen.

Vilken bild talar du om?

käk är för hästen att ta stöd i.
tungband gör tungan fullt rörlig men den kan inte läggas över bettet eller åka bakåt o kväva hästen.
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Som sagt,du är välkommen hit vilken dag du vill och se hur verkligheten ser ut.
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Vilka goda sidor tänker du då på ?
Att hästarna inte är förbrukade förrän först i 3- 4 -års åldern och
Att en död häst inte lider och
Att det är bättre att avliva den utslitne 4-åringen än att låta den få ETT LIV,som den faktiskt var ämnad för när den föddes.
Det är faktiskt kränkande för alla travston som bär och föder alla dessa föl-som sedan förbrukas som vore dom mandelpotatis.
Jag hävdar med emphas -detta är existentiella frågor !
Man behandlar inte liv och död så lättvindigt !
Att de flesta inte slår hästarna såå hårt och inte på tävling i alla fall och
Att elchocker används end. på träning för det var ngn. som anv.det på tävling och han blev visst bötfälld ! Konstigt-det finns ju elstängsel och NORDPOST säljer ju elchocksapparater.
Finns det ngt. mer som är bra med trav ?

Det räcker med att titta i din historik för att veta att du inte tycker om trav o det räcker med att läsa dina inlägg för att veta att du inet ens orkat bemöda dig ta reda på fakta innan du osar svavel..
Trist inställning som verkligen inte hedrar människan som art!

Är du lika inskränkt, agressiv och totalt saknar förmågan att ta in det som skrivs till dig IRL oxå så fasar jag för din närhets välmånde och dömmer dig på samma sätt som du dömde Å.S
Våldsbenägen och instabil?? nähäää?? :devil:
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Jag är faktiskt varken eller, ska jag be att få framföra.
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Jag är varken våldsbenägen eller instabil !
 
Sv: Trav är djurplågeri...

KL*

Lite kul runt det här med Kalla Fakta....

Svägerskan, som inte vet/ kan nåt om trav och hästar, frågade mig var vi har våra spön... Hon har bara sett en longerpisk hos oss. Inte heller har hon sett något vansinnes-piskande de gånger hon varit med oss till Kalmartravet. Hon undrade om det bara var på andra banor kuskarna var som galna.... :rofl::rofl:

En bekant som jobbat i olika travstall (proffs- och amatörtall) i så där 50 år sa att "Att tar man anomyma anmälningar mot Åke S på allvar kan man lika gärna påstå att Darenius är pedofil, eftersom ingen av sakerna har den minsta sakliga grund inte vad som bevisats i alla fall". :rofl::rofl::rofl:
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Fast det är väl den där inställningen som är farlig.
Hur många gånger har det inte hänt att folk har blivit fällda för brott som alla i deras omgivning sagt att de är HELT oförstående till?
De snällaste, vänligaste, mest skötsamma människor som i hemlighet begått vidriga handlingar?

Jag säger inte att ÅS har använt några elfösare. Inte att han gjort något annat brottsligt heller, för den delen :)
Jag tror bara att det är en allmänt farlig inställning när det gäller påstådda brott. Det är trots allt bara anmälaren som vet om han/hon ljuger, trots allt.
Gör h*n det, är det ju fruktansvärt, och isf borde denne anmälas för förtal.
Gör h*n INTE det, är det ju lika illa att omvärlden inte tagit dennes vitnessmål på allvar.

Som jag skrev i andra tråden- den inställningen gör ju att folk tappar modet att berätta när de ser missförhållanden.
Så många gånger som jag hört hela Buke skrika "VARFÖR anmälde du inte??" när folk berättar om vidriga saker de sett hos t.ex kända ridsportstränare.
Varför man inte anmäler? Ja, det blir väl rätt självklart när man läser om reaktionerna på anmälningen mot ÅS.


Sorry, vill inte hålla på och tjafsa i den här tråden, var bara tvungen att kommentera det, för jag har tänkt på det sedan förra tråden :)
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Att elchocker används end. på träning för det var ngn. som anv.det på tävling och han blev visst bötfälld ! Konstigt-det finns ju elstängsel och NORDPOST säljer ju elchocksapparater.
Finns det ngt. mer som är bra med trav ?

Tänk att jag trodde du var gammal nog att veta skillnad på el-stöt och
el-chock.

Jag försvarar inte grisfösarna men om du nu ska ha åsikter som du vill att övriga skall lyssna på så skriv åtminstånde rätt.

Själv letar jag febrilt efter "ignoreraknappen" som inte är kvar där den var förut...

AM
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Fast det är väl den där inställningen som är farlig.
Hur många gånger har det inte hänt att folk har blivit fällda för brott som alla i deras omgivning sagt att de är HELT oförstående till?
De snällaste, vänligaste, mest skötsamma människor som i hemlighet begått vidriga handlingar?

Jag säger inte att ÅS har använt några elfösare. Inte att han gjort något annat brottsligt heller, för den delen :)
Jag tror bara att det är en allmänt farlig inställning när det gäller påstådda brott. Det är trots allt bara anmälaren som vet om han/hon ljuger, trots allt.
Gör h*n det, är det ju fruktansvärt, och isf borde denne anmälas för förtal.
Gör h*n INTE det, är det ju lika illa att omvärlden inte tagit dennes vitnessmål på allvar.

Som jag skrev i andra tråden- den inställningen gör ju att folk tappar modet att berätta när de ser missförhållanden.
Så många gånger som jag hört hela Buke skrika "VARFÖR anmälde du inte??" när folk berättar om vidriga saker de sett hos t.ex kända ridsportstränare.
Varför man inte anmäler? Ja, det blir väl rätt självklart när man läser om reaktionerna på anmälningen mot ÅS.


Sorry, vill inte hålla på och tjafsa i den här tråden, var bara tvungen att kommentera det, för jag har tänkt på det sedan förra tråden :)

Jag håller med dig.
Men nu är det omständigheterna att det inte finns något vittne till att det verkligen hänt, att Å.S. använt el...

Det är bara en patetisk person i mörkret som svamlade:eek:.

Hade någon ställt sig framför kameran och sagt -Hej jag heter Johan, jag jobbade hos Å.S. mellan 02-04 och jag blev beordrad att använda el av Å.S. hästarna som bla fåt det är ......osv...osv...

DVS...FAKTA! Något som kalla "fakta" inte hade :devil:

Då hade det nog vart annat ljud i skällan.... Klart att vi avskyr en person som utför en sån handling. Men tills det finns bevis så kan man inte låta bli att äcklas över det hela hur man hänger ut en person som än så länge är oskyldig!

Jag hopaps att du förstår tankegången! :idea:
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Jag håller med dig.
Men nu är det omständigheterna att det inte finns något vittne till att det verkligen hänt, att Å.S. använt el...

Det är bara en patetisk person i mörkret som svamlade:eek:.

Hade någon ställt sig framför kameran och sagt -Hej jag heter Johan, jag jobbade hos Å.S. mellan 02-04 och jag blev beordrad att använda el av Å.S. hästarna som bla fåt det är ......osv...osv...

DVS...FAKTA! Något som kalla "fakta" inte hade :devil:

Då hade det nog vart annat ljud i skällan.... Klart att vi avskyr en person som utför en sån handling. Men tills det finns bevis så kan man inte låta bli att äcklas över det hela hur man hänger ut en person som än så länge är oskyldig!

Jag hopaps att du förstår tankegången! :idea:

Hur blåögd får man vara ?
Förstår du då inte att Johan i samma ögonblick hade varit en död man?
Det är skottpengar på tjallare.
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Hur blåögd får man vara ?
Förstår du då inte att Johan i samma ögonblick hade varit en död man?
Det är skottpengar på tjallare.

Det säger ju massor mer om dig... För du var ju inte instabil och våldsam, med det är skott pengar på tjallare i din värld?? :eek:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp