Bukefalos 28 år!

Trav är djurplågeri...

Sv: Trav är djurplågeri...

tulipanaros, jag har sedan i våras varit på Åke Svanstedts gård ett antal gånger för att hälsa på mina familjemedlemmars häst.
Om jag räknar ihop de besök hästen har fått av oss kan jag tänka mig att det är ca 12-14 besök sedan i våras.

De flesta besök har varit helt oanmälda!

Då pratar vi om EN häst av de ca 180 hästar som Åke Svanstedt har i sin träning.
Vissa hästägare lyser helt med sin frånvaro -och andra är där mer frekvent än vad vi har varit.
När han stod närmare oss var jag där flera gånger i veckan och familjen följde nästintill varenda träningsjobb han gjorde -och så sker säkert bland andra hästägare som har valt att ha sin häst hos Svanstedt.
M a o så har vi hästägare fri insyn i tränarnas verksamhet.
Det finns inga låsta dörrar!

Inte en enda gång har vi sett några "konstigheter" men framför allt -Vi har inte märkt någonting på hästen!

Min naturliga följdfråga blir då,
-Misstror du min intelligens, mitt kunnande eller min förmåga att förmedla sanningen?

Eller tillhör vår häst en av dem som har kommit undan tuffa och hänsynslösa träningsmetoder -och varför har i så fall just han "sluppit" undan?
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Hur blåögd får man vara ?
Förstår du då inte att Johan i samma ögonblick hade varit en död man?
Det är skottpengar på tjallare.

Är det travsport vi snackar om eller har Italienska maffian tagit över ?
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Jag har jobbat extra hos Svanstedt till och ifrån i flera år. Han är väldigt speciell och är inte speciellt trevlig. Eller ja inte otrevlig heller men inte speciellt socialt kompetent.. han är långt i från en charmör så att säga..

Men jag har aldrig sett eller märkt någonting på hästarna, dom är inte skygga för honom och dom verkar heller inte pressade när dom körs. Vi kör ju ihop med ett 20-tal hästar och någon borde ju sett nått om han nu skulle använda grisstötar på hästarna. Om inte annat skulle väl hästarna vara ganska upprörda mellan skacklarna även när någon annan kör dom... Men han har ju tjänat en hel del pengar på det han gör och det finns alltid folk som är avundsjuka och avundsjuka kan ju dra fram det värsta ur folk ibland..
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Logiken säger mig att en häst som blir "elad" i röven av en sk. grisfösare blir bakrädd /testa en på er själva och jag lovar att ni blir lika rädda). Logiken säger mig då att ÅS borde ha ett rätt stört antal bakrädda hästar..... Vilket jag inte upptäckt

Vi har jobbat 2 bakrädda själv, ingen av dem har ens varit i närheten av ÅS, men borde man då anta att de också blivit "elade" av andra ? Vilket jag inte upptäckt
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Tja kära Tulipanaros... läste du mitt inlägg om hur en vanlig dag i stallet kan se ut hos oss?

Jag har som sagt var inga travare men jag har efter att ha varit rätt skeptisk till sporten nu blivit engagerad i min stallägares hästar och i travet som sådant. Jag har än så länge inte sett några tecken på att travarna skulle tas omhand sämre än vad ridhästarna blir omhändertagna. I många fall tvärtom faktiskt.

Men det är min subjektiva åsikt och jag inbillar mig inte att jag ska kunna påverka din lika subjektiva åsikt. Du verkar ju dessutom så pass rabiat att du sannolikt inte är påverkbar med logiska argument överhuvudtaget. Det är ju synd för dig...
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Jo precis. Jag som dessutom inte är travmänniska normalt sett och verkligen inte säker i vagn bakom hästen har ju ändå kunnat köra en hel del av Å.s hästar. Dom jag inte kört har varit lite stökigare hästar. Dom har inte varit rädda men ja det säger ju sig själv att man inte sätter en nybörjare i sulkyn bakom en hingst som inte är så himla mkt körd tillsammans med 20 andra hästar som ska ut. Sen förstår jag inte hur han skulle kunna ela dom när han sitter i sulkyn.. Som du skrev så lär dom ju bli rätt baksygga efter det, rent av inte möjliga att köra säkert efter det.. Naturligt sett borde hästen få panik och då utsätter han ju både sig själv och alla andra för en stor fara. Nej det där är bara rent skitsnack.
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Jag håller med dig.
Men nu är det omständigheterna att det inte finns något vittne till att det verkligen hänt, att Å.S. använt el...

Det är bara en patetisk person i mörkret som svamlade:eek:.

Hade någon ställt sig framför kameran och sagt -Hej jag heter Johan, jag jobbade hos Å.S. mellan 02-04 och jag blev beordrad att använda el av Å.S. hästarna som bla fåt det är ......osv...osv...

DVS...FAKTA! Något som kalla "fakta" inte hade :devil:

Då hade det nog vart annat ljud i skällan.... Klart att vi avskyr en person som utför en sån handling. Men tills det finns bevis så kan man inte låta bli att äcklas över det hela hur man hänger ut en person som än så länge är oskyldig!

Jag hopaps att du förstår tankegången! :idea:


Jag förstår, och håller med.
Frågan är väl om vi får ta del av bevisen, eller om dessa finns hos polis och åklagare och inte är något som allmänheten får ta del av?
OM det skulle vara så, förstår jag dock inte varför denne anmälare uttalar sig i TV alls, innan utredningen är klar. Det skulle jag som vittne aldrig göra.

Nu kanske jag är snurrig, men jag menar helt enkelt att jag förstår om allmänheten inte får ta del av alla turer runt en anmälan, innan det gått vidare till ev. rättegång. Däremot förstår jag inte varför man som vittne ska springa runt och prata med pressen om saker innan det är klart?

Att människan är anonym på det här stadiet förstår jag dock, det hade jag också varit i den situationen. Inte för att jag är rädd för att bli skjuten till döds (:rofl:) utan för att jag inte skulle vilja utsätta mig för utpressningar, ev. mildare hot, utfrysningar, osv, innan det faktiskt blivit en rättslig process där man som vittne får någon slags juridiskt skydd.

Så jag hålelr med dig, till en viss grad :) Tycker det är bättre att inte uttala sig alls, faktiskt. Inte förrän polis och åklagare utrett saken och man kan prata "fritt" om det man sett!
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Men som jag fattat det så har det ju inte kommit in någon regelrättig anmälan? Utan bara anonyma tips per telefon. Så någon rättegång eller polisutredning är det nog inte tal om. inte förens de hittar några bevis.
För just nu finns det inte ett jota förutom anonyma telefonsamtal och en maskerad person i teve.

NADA
 
Sv: Trav är djurplågeri...

*kl*

Jag vet inte om ni har sett den här artikeln http://www.aftonbladet.se/trav365/article3913944.ab


Jordbruksverket backar nu från uppgifterna i Kalla Fakta om anmälningar mot Åke Svanstedt.

Det enda som kommit in är anonyma tips på telefon.

– Man kan inte prata om regelrätta anmälningar, det är anonyma tips på telefon som har inkommit. Ingen har kommit in med en skriftlig anmälan, säger veterinärinspektör Göran Åkerström.
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Isf håller jag med er (wow ;))
Ska man uttala sig om att något har hänt, då ska man tro på det så mycket själv att man gjort en regelrätt anmälan- och isf tycker jag att man har sin fulla rätt att vara anonym.

Om det inte handlar om en rättslig process och man ändå känner sig tvungen att gå ut med informationen man har- ja, då får man minsann vara modig nog att gå ut med sitt fulla namn, iaf.
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Så jag hålelr med dig, till en viss grad :) Tycker det är bättre att inte uttala sig alls, faktiskt. Inte förrän polis och åklagare utrett saken och man kan prata "fritt" om det man sett!

Jag håller med ditt inlägg helt och hållet, och det sista tycker jag sätter huvudet på spiken.

För om allt ligger hos polis och åklagare så kan ju även detta program försvåra arbetet för att inhämta bevis. För det förstår man att om Å.S. hade hållit på med detta så kommer han iaf aldrig att ens titta åt en "grisfösare" efter detta...

Så back on black... Jag tror att MR.X bara vil svärta ner, för annars hade man vart tyst och sett till att sätta dit Å.S. på riktigt!
 
Sv: Trav är djurplågeri...

*kl*

Jag vet inte om ni har sett den här artikeln http://www.aftonbladet.se/trav365/article3913944.ab


Jordbruksverket backar nu från uppgifterna i Kalla Fakta om anmälningar mot Åke Svanstedt.

Det enda som kommit in är anonyma tips på telefon.

– Man kan inte prata om regelrätta anmälningar, det är anonyma tips på telefon som har inkommit. Ingen har kommit in med en skriftlig anmälan, säger veterinärinspektör Göran Åkerström.


Där är facit ... Med andra ord bara skit snack... Någon som vill Å.S. illa bara :mad:

Annars hade man gjort en riktig anmälan, end of story.


(det var väl nån i tråden som snackade om en kompis i ett grann stall som påstått att Å.S. tränat med grisfösare .. kanske är denna som är Mr.X...och som bara är avis att den inte fått anställning hos Å.S. och "bara" får jobba i grannstallet... *spekulerar*)
 
Sv: Trav är djurplågeri...

SKÄRPNING!! :mad:

OM ni nu tror/anser att någon är ett troll - var vänliga och använd rapporteringsfunktionen, dvs den lilla varnngstriangeln som finns i ALLA inlägg! Men ge sjutton i att tjata om det i själva tråden!

Sen är det inte nödvändigtvis så att någon är ett troll bara för att personen ifråga skriver ifrågasättande inlägg!

*har raderat det värsta*
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Nu vet jag inte alls vem du är Muninn, men OM du själv blev påhoppad av någon som påstod sig veta att du använde tex grisfösare på dina barn.... och denna person var anonym.... Tror du att han/hon skulle anses vara annat än en persom som smutskastar istället för att komma med fakta ? Är man i detta land skyldig till något bara för att en person påstår det? Eller 10 som du gjort dig osams med? Vad jag vet måste det finnas bevis och skulle det vara så att bevis finns så är det klart att polis och åklagare ska jobba för en rättegång, om om du vore skyldig till att tukta barnen/ "ela" hästen med grisfösare ska du givetvis dömas. Men efter vad jag fattat har ingen officiell anmälan på ÅS inkommit, utan "bara" anonyma vilket även försvårar polisens jobb då bevisbördan för brottet ligger hos dem och åklagren. Dom ska bevisa att brott har förekommit och det är svårt när inget hittats vid tillslag och inget vittne träder fram.

Som tillägg kan jag berätta att ryktet florerat i flera år, dock alltid utan klart belägg för då hade ÅS haft åklararen på sig och straff som påföljd. Ett annat tv-program med "undersökande journalistik" var ”Insider”,
som 2005 försökte sig på samma sak som Kalla Fakta..... Utan resultat !
http://www.aftonbladet.se/spel/article289099.ab
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Trav är djurplågeri...

SKÄRPNING!! :mad:

OM ni nu tror/anser att någon är ett troll - var vänliga och använd rapporteringsfunktionen, dvs den lilla varnngstriangeln som finns i ALLA inlägg! Men ge sjutton i att tjata om det i själva tråden!

Sen är det inte nödvändigtvis så att någon är ett troll bara för att personen ifråga skriver ifrågasättande inlägg!

*har raderat det värsta*

När man har gjort det och inget händer så kanske man tar saken i egna händer :grin: Se till att ni rensar bort "troll" istället för att låta dom härja o förstöra trådarna! :mad:
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Tack :)
Vill klippa in detta :

Skulle det kunna fungera, det här med att ge en häst elstötar?

– Kan jag inte tänka mig. En häst som man sticker i baken på det viset borde bli ”bakrädd”, som vi säger. Den skulle inte vara i psykisk balans. Ser man på de hästar jag har så är de verkligen inte hetsiga av sig, det går inte att skrämma sig till framgång i den här branschen.

Hur störd är du över det här?

– Äh, dom får hålla på bäst dom vill...jag har ingenting att dölja. Det är ju fler tränare än jag som misstänkliggjorts. Men STC (travsportens högsta organ) har gjort åtskilliga, oanmälda kontroller hos mig, de går igenom medicinskåp och allting och hittar aldrig nåt fel på mina träningsmetoder.

Som i och för sig sägs vara lite udda.

– Njae, det är inga hemligheter. Så fort det går bra för en tränare misstänker folk nåt mygel. Men jag kör med vanlig hästmat och vanlig träning. Resten handlar om känsla för hästarna.
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Jag hoppas du förstod kontentan i mitt inlägg.
Jag trodde att detta handlade om en man som BÅDE gjort en polisanmälan och sedan berättade om sina upplevelser, men valde att vara anonym.

Och nu handlar det ju inte om vad jag skulle tro ifall någon anmälde MIG- jag skulle ju veta vad jag gjort/inte gjort.
Det handlar om vad andra utomstående skulle tro om någon anmälde mig- att det är farligt att smutskasta en anmälare eftersom ingen annan än anmälaren sett det denne sett.


men som sagt- läs mit förra inlägg. Jag tycker det är dåligt att gå ut i tv och vara anonym när man inte ens har så mycket på fötterna attm an gör en anmälan.


Btw: Det behövs inte alltid teknisk bevisning. Vittnesmål räknas också som bevis. Finns fall där personer blivit fällda enbart på vittnesmål, utan någon form av teknisk bevisnin (dna, bilder, video, fingeravtryck, etc).
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Tack :)
Vill klippa in detta :

Tyvärr har jag sett med egna ögon när hästar blivit fostrade med elfösare, och de visar faktiskt inga tecken på bakskygghet efteråt.
En traumatisk upplevelse under tiden, men de blev inte traumatiserade för framtiden. Tyvärr fyllde alltså verktyget den önskade funktionen.

Varför jag vet och vem det var håller jag dock tyst om, jag tänker inte vara en dum, anonym skuggfigur som kastar skit på folk innan processen är klar. Det handlar inte om någon travis iaf :) (Så ja, jag är den förste på att skriva under på att ridsporten inte ska få några guldstjärnor.....)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp