Travtränare misstänkt för djurplågeri

Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Det "låter" ju en smula osäkert, om man säger så. Så enbart det att domaren hör kusken säga BRA eller något liknande innebär böter? Får man böter vid varje "hörtillfälle" under ett lopp?
På vilket sätt skulle det vara osäkert menar du?
Berömmen brukar oftast komma genom en lätt klapp på rumpan, ljuden som kommer under loppet är oftast i form av "morrningar", "heppande" eller visslande. Hur mkt du får skrika beror helt och håller på vad domaren tycker, så är man på en bana man aldrig har varit på innan så ska man aldrig tänja på gränsen för rätt som det var sitter du där med en böteslapp i handen.

Tryck och eftergift. Vi använder oss av att skapa "obehag" så att hästen flyttar sig för det.
Men de du sa fick de att gå ihop lite lättare i hjärnan, man blir ju aldrig fullärd.
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Precis, jag var intresserad av hur det straffades?
Och tror fortfarade det var spöränder...
Ok, men det tror inte jag. :D Men tex om som vi inte gjorde då, läste de diciplinärenden som ju finns länkat till oss i denna tråden så slås man ju ändå av att det inte handlar så mkt om pisk och djurplågeri i dessa ärenden eller utan mest av tjafs mellan tävlingledning/tävlande. Men om man tittar på busligan, tex så blir man ändå fundersam på hur man komma upp i så mkt böter som 109000kr på 8 månader, nu inte sagt att allt skulle handla om otillåten drivning, eftersom det ej går att se vad böterna berott på. Men frågan kvarstår ändå, lär sig kuskarna aldrig? Är de så hetlevrade vid målgång att de tappar kontrollen? Hur kommer man åt dessa kuskar? Nu är ju reglerna skärpta sen 1 april men tror du att dessa får önskad effekt?
Tillbaka till ruta 1 då...
Att visa häst spö o lägga på spö är inte samma som att piska den hårt så det blir märken eller tvinga den framåt.Det är att jämnföra med ryttarens skänkel-
Mår en häst dåligt av att bli manad framåt?
Skillnad mellan maning o tvång...
Absolut inte, det tycker inte jag heller ! Det är stor skillnad.


:bow: Kul att du är tillräckligt intresserad för att bilda dig en egen uppfattning!!
Och precis som du säger, drivning i USA är hemskt!!
Jag har för mig jag visade olika typer av drivning med de länkarna och kommer inte riktigt ihåg vilka det var jag la ut?
Typiskt, nu hittar jag dom inte bara för det, men jag har lite brådis för vi ska ha dressyrträning snart...kan länka till dom vid senare tillfälle.;)
Men yvig drivning är fult oavsett, skillnaden mellan sverige o norge, är att sverige kan driva utan yvigt för vi har pisken, i norge är det enda sättet.
Men visst finns svenskar som driver yvigt oxå.
Men yvigt? är det inte bättre att vara lite yvig än att piska??

Japp och det är dit vi vill nå!
Och det är den största stoltheten, när hästen bara spurtar förbi med en tennsoldat i vagnen :love:
Ja visst ser det härligt ut!!
Decet%20Et%20Dolor%20m_l.jpg


Min stolthet! :love:
Åh, vilken snygging!! Är det det fuxen eller den mörka som är din? Är det du som kör?
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Ok, men det tror inte jag. :D Men tex om som vi inte gjorde då, läste de diciplinärenden som ju finns länkat till oss i denna tråden så slås man ju ändå av att det inte handlar så mkt om pisk och djurplågeri i dessa ärenden eller utan mest av tjafs mellan tävlingledning/tävlande. Men om man tittar på busligan, tex så blir man ändå fundersam på hur man komma upp i så mkt böter som 109000kr på 8 månader, nu inte sagt att allt skulle handla om otillåten drivning, eftersom det ej går att se vad böterna berott på. Men frågan kvarstår ändå, lär sig kuskarna aldrig? Är de så hetlevrade vid målgång att de tappar kontrollen? Hur kommer man åt dessa kuskar? Nu är ju reglerna skärpta sen 1 april men tror du att dessa får önskad effekt?
Som det blir nu så blir det ju avstängning och böter som straff, tidigare var det oftast enbart böter och kortare avstängning.
Så ja, missöter du dig så får du inte köra lopp på längre tid.



Absolut inte, det tycker inte jag heller ! Det är stor skillnad.
Bra, då är vi överrens! :)



Typiskt, nu hittar jag dom inte bara för det, men jag har lite brådis för vi ska ha dressyrträning snart...kan länka till dom vid senare tillfälle.;)
oki

Men yvigt? är det inte bättre att vara lite yvig än att piska??
Yvig drivning rycker hästen i munnen.


Ja visst ser det härligt ut!!

Åh, vilken snygging!! Är det det fuxen eller den mörka som är din? Är det du som kör?

Jag försöker desperat lägga in filmen på senaste loppet så ni får se hur det ska vara!! :love:

Den lilla brunskimmeln är min, hon som flyger förbi :bow:
Nej, det är min vän Lasse som alltid kör min häst! :love:
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Ser ingen direkt koppling till just ridsport i denna frågeställning, det kunde ju lika gärna varit en travhäst som stegrat sig.

Jag menar hela tråden..

Och just det att det finns folk som ger de mest konstiga råd och berättar de mest konstiga saker.. som tur är handlar tråden om dåliga råd, men dåliga råd kommer och kontentan var huruvida man ska lyssna och bara ta åt sig det man hör, eller om man ska tänka själv...

Anledningen till länken är inte att visa att det ena är bättre, utan att det förekommer idioter o var till Zeb som tyckte travet fick dåligt rykte av att folk satt o berättade olika saker..

Vad säger tråden om hästfolk i allmänhet är kanske en bättre fråga?
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

JAG anser att en häst som är 1 1/2 år ska springa av egen fri vilja-i hagen,utan ryttare,utan vagn,därför att den inte är varken färdigvuxen eller eller redo att ta in sån träning.JAG anser att en treåring ska SITTAS på(enkel ridning kortare stunder,utan alltför stora krav)-en fyraåring RIDER man.Jag antar att du talade för just galoppen-eftersom det var åldern på dessa jag talade om och inte travhästar-även om jag tycker att det är på tok för tidigt att köra löp med en tvååring där med,då kan man BÖRJA köra in en häst.Jag fick inte svar på VARFÖR man måste köra löp med tvååringar? Dom lever ju rätt länge,så varför inte börja senare-sluta senare istället??Det är onödigt och synd att ta ifrån dom sin lek-tid på det sättet,det är ju då dom ska rasa runt i en stor hage med en massa andra unghästar och bara njuta av att vara små.
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

JAG anser att en häst som är 1 1/2 år ska springa av egen fri vilja-i hagen,utan ryttare,utan vagn,därför att den inte är varken färdigvuxen eller eller redo att ta in sån träning.JAG anser att en treåring ska SITTAS på(enkel ridning kortare stunder,utan alltför stora krav)-en fyraåring RIDER man.Jag antar att du talade för just galoppen-eftersom det var åldern på dessa jag talade om och inte travhästar-även om jag tycker att det är på tok för tidigt att köra löp med en tvååring där med,då kan man BÖRJA köra in en häst.Jag fick inte svar på VARFÖR man måste köra löp med tvååringar? Dom lever ju rätt länge,så varför inte börja senare-sluta senare istället??Det är onödigt och synd att ta ifrån dom sin lek-tid på det sättet,det är ju då dom ska rasa runt i en stor hage med en massa andra unghästar och bara njuta av att vara små.

Anledningen till att de körs in/rids in tidigt är för att de ska kunna träna upp sin lungkapacitet, ligament,leder och muskler i tid. En ostartad, sent tagen 5-åring har mycket lättare att gå sönder än en rätt tagen 2-åring. Jag tycker att det optimala är att starta dem som 3-åringar, en del är tidigare och en del är senare - allt beror på hästen!

Jag tror att många ridhästar går sönder så lätt p ga de är tagna så sent - de saknar den viktiga förträningen.
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

JAG anser att en häst som är 1 1/2 år ska springa av egen fri vilja-i hagen,utan ryttare,utan vagn,därför att den inte är varken färdigvuxen eller eller redo att ta in sån träning.JAG anser att en treåring ska SITTAS på(enkel ridning kortare stunder,utan alltför stora krav)-en fyraåring RIDER man.Jag antar att du talade för just galoppen-eftersom det var åldern på dessa jag talade om och inte travhästar-även om jag tycker att det är på tok för tidigt att köra löp med en tvååring där med,då kan man BÖRJA köra in en häst.Jag fick inte svar på VARFÖR man måste köra löp med tvååringar? Dom lever ju rätt länge,så varför inte börja senare-sluta senare istället??Det är onödigt och synd att ta ifrån dom sin lek-tid på det sättet,det är ju då dom ska rasa runt i en stor hage med en massa andra unghästar och bara njuta av att vara små.

Jag vill poängtera att jag är inte för 2-åringsstarter generellt och tycker inte det är vad vi ska satsa på i framtiden, jag vill ha en travsport där hästarna tävlar länge.
Och man måste inte, det ska inte pressas fram, det ska komma av sig självt och individen ska vara redo.


Jag hänvisar återigen till den forskning jag följt och tagit del av, där det visar att hästar som tränas lagom o på rätt sätt tidigt håller bättre än hästar som inte tränas tidigt.
Det utvecklar ett hållbarare skelett o bättre lung/hjärt kapacitet bla.
Med betoning på lagom o fortsatt synsätt på att hästen tycker det är roligt och inte ett tvång :)
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Jag har väl aldrig sagt något om sent tagna femåringar? Man kan BÖRJA köra in en tvååring.(dock anser jag itnte att man rider en tvååring överhuvudtaget)Men man stjäl inte deras "ungdom"!!Man kan leka med dom,vänja dom vid sele osv..tömköra mm. Jag ser hur mina tvååriga hingstar beter sig och leker ute i hagen här (stor hage på lösdrift,"blandad" flock/olika raser) Jag ser också hur mycket dom fortfarande växer.Jag vet av erfarenhet hur unghästar fungerar.Varför inte börja vänja dom senare-i lugn takt och börja tävla senare helt enkelt?Det går allt att jobba upp lungor.leder och senor på ett vettigt sätt på en litet äldre häst,så länge man inte stressar,men eftersom det alltid har varit så,och man har en stress på sig att få ut hästarna på bana så tidigt som möjligt så fortsätter detta.Synd tycker jag-vi borde veta bättre nu faktiskt.Det är med detta blandannat jag tycker att travsporten/galoppsporten är lite inskränkt.Tyvärr hetsas många halvblod till treårstester också.samma sak där!
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Jag tror att många ridhästar går sönder så lätt p ga de är tagna så sent - de saknar den viktiga förträningen.

Om man börjar köra in en häst när den är 1 1/2 och sen låter den starta löp när den är två-tycker du att den har fått mycket förträning då? Mycket tid att bygga upp senor,leder osv? är sex månader mycket förträning för dig?
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Jag vill poängtera att jag är inte för 2-åringsstarter generellt och tycker inte det är vad vi ska satsa på i framtiden, jag vill ha en travsport där hästarna tävlar länge.
Och man måste inte, det ska inte pressas fram, det ska komma av sig självt och individen ska vara redo.


Jag hänvisar återigen till den forskning jag följt och tagit del av, där det visar att hästar som tränas lagom o på rätt sätt tidigt håller bättre än hästar som inte tränas tidigt.
Det utvecklar ett hållbarare skelett o bättre lung/hjärt kapacitet bla.
Med betoning på lagom o fortsatt synsätt på att hästen tycker det är roligt och inte ett tvång :)

Citat från dig-"Mina båda gick löp som 2-åringar.
Den ena gick premie och tävlar fortfarande i dag som 9-åring och är pigg o fräch som en unghäst.

Min andra gick premie, kval o toto lopp som 2-åring och är idag 5-år, pigg fräsh o tävlar framgångsrikt inom v75.

Det är individuellt och ska komma sig naturligt, inte pressas fram"

Alla dina hästar har gått löp som tvååringar-men du är "generellt" inte för det?
I framtiden?? vad sägs om NU? men du kanske blir utskrattad av dom andra på travbanan om du försöker driva igenom det?

Vad är det som säger att den forskningen stämmer bara för att du har valt att lyssna på den? Man kanske väljer att lyssna på sådan forskning för att slippa ändra på något helt enkelt? Länka gärna till din forskning!
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Jag har väl aldrig sagt något om sent tagna femåringar? Man kan BÖRJA köra in en tvååring.(dock anser jag itnte att man rider en tvååring överhuvudtaget)Men man stjäl inte deras "ungdom"!!Man kan leka med dom,vänja dom vid sele osv..tömköra mm. Jag ser hur mina tvååriga hingstar beter sig och leker ute i hagen här (stor hage på lösdrift,"blandad" flock/olika raser) Jag ser också hur mycket dom fortfarande växer.Jag vet av erfarenhet hur unghästar fungerar.Varför inte börja vänja dom senare-i lugn takt och börja tävla senare helt enkelt?Det går allt att jobba upp lungor.leder och senor på ett vettigt sätt på en litet äldre häst,så länge man inte stressar,men eftersom det alltid har varit så,och man har en stress på sig att få ut hästarna på bana så tidigt som möjligt så fortsätter detta.Synd tycker jag-vi borde veta bättre nu faktiskt.Det är med detta blandannat jag tycker att travsporten/galoppsporten är lite inskränkt.Tyvärr hetsas många halvblod till treårstester också.samma sak där!

Tränigen under 2-årings säsongen är väldigt viktig och lägger stor grund.

Våra unghästar går i stor hage i flock o från de började köras in så har det bara varit gå till grinden o vissla på dem så kommer de springande i full fart, ska vi gissa att de tycker det är kul?

Sen är det ju inte på med vagn o ut o blås runt, utan man börjar sakta och succesivt med tömkörning o sen vagn och i början kör man bara ett par 100m i skritt, sen ökar man på sakta..
Allt för att hästen ska hänga med psykiskt o orka med fysiskt..

Sen har vi inte samma krav på form som ridingen, utan vi joggar dem rakt fram med hästarna. Det sliter inte mer än ett rejs i hagen o är inte ens tillräckligt ansträngande för att de ska bli svett..
Så sakta byggs de upp :)
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Om man börjar köra in en häst när den är 1 1/2 och sen låter den starta löp när den är två-tycker du att den har fått mycket förträning då? Mycket tid att bygga upp senor,leder osv? är sex månader mycket förträning för dig?

Man har mer än 6 månader på sig. Vissa tömkör & sätter i vagn innan 1 års betet o tar upp inkörningen igen efteråt.
Andra börjar skolningen efter betet helt å hållet.

Premie får de inte gå förräns i feb/mars som 2 åringar. Sen ska de kvala innan de öht får starta.
Riktiga lopp för dem finns inte förrän sommaren.

Så det ligger mer än 6 månaders grundträning bakom.

Vi här har oxå en hel del kunskaper om den växande unghästen, om man nu ska vara sån.
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Om man börjar köra in en häst när den är 1 1/2 och sen låter den starta löp när den är två-tycker du att den har fått mycket förträning då? Mycket tid att bygga upp senor,leder osv? är sex månader mycket förträning för dig?

Kan ju börja med att skriva att jag inte förespråkar att tävla unghästar vid 2-års ålder, har själv aldrig haft sådana unga hästar som starthästar - gillar mer äldre hästar som behöver lite miljöbyte. Unghäst-träning lämnar jag över till någon annan.

Men de körs in vid 1½ års ålder ungefär och brukar ofta starta första gången som 2-åring i okt-dec. Är hästen t ex född i maj 2005 körs den kanske in i november 2006 och startar sedan i november 2007. Då har den alltså ett år på sig att bli förberedd. De startar ju inte precis som nyblivna tvååringar utan snarare till gräsen in på 3-års säsongen.
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Citat från dig-"Mina båda gick löp som 2-åringar.
Den ena gick premie och tävlar fortfarande i dag som 9-åring och är pigg o fräch som en unghäst.

Min andra gick premie, kval o toto lopp som 2-åring och är idag 5-år, pigg fräsh o tävlar framgångsrikt inom v75.

Det är individuellt och ska komma sig naturligt, inte pressas fram"

Alla dina hästar har gått löp som tvååringar-men du är "generellt" inte för det?
I framtiden?? vad sägs om NU? men du kanske blir utskrattad av dom andra på travbanan om du försöker driva igenom det?

Vad är det som säger att den forskningen stämmer bara för att du har valt att lyssna på den? Man kanske väljer att lyssna på sådan forskning för att slippa ändra på något helt enkelt? Länka gärna till din forskning!

Premie lopp är alltså tidbegränsat, du får inte köra fortare än 1.28 eller långsammare än 1.35 (inte helt 100 på siffrorna)

Ja, jag är inte för att det ska pressas fram o vara ett krav med 2-åringsstarter, är de inte redo så är de inte...

Vad som säger att den forskningen stämmer?? Ehh??
Forskningen? Erfarenheten?
Travsporten är ju inget som precis ploppade upp i förra veckan, utan har pågått sen ett par år o självklart har olika metoder och träningsidee´r testats under årens lopp. Och ju senare du börjar, du sämre håller hästen.

Jag ska leta, hade en super bra länk i min förra dator... :mad:
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Tränigen under 2-årings säsongen är väldigt viktig och lägger stor grund.



Sen är det ju inte på med vagn o ut o blås runt, utan man börjar sakta och succesivt med tömkörning o sen vagn och i början kör man bara ett par 100m i skritt, sen ökar man på sakta..
Allt för att hästen ska hänga med psykiskt o orka med fysiskt..

QUOTE]

Men dom gick ju LÖP när dom var två? Hur ska du ha det?
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Man har mer än 6 månader på sig. Vissa tömkör & sätter i vagn innan 1 års betet o tar upp inkörningen igen efteråt.
Andra börjar skolningen efter betet helt å hållet.

Premie får de inte gå förräns i feb/mars som 2 åringar. Sen ska de kvala innan de öht får starta.
Riktiga lopp för dem finns inte förrän sommaren.

Så det ligger mer än 6 månaders grundträning bakom.

Vi här har oxå en hel del kunskaper om den växande unghästen, om man nu ska vara sån.

Om man börjar köra en häst INNAN ettåringsbetet då har man f*n ingen kunskap! Då är man inte riktigt klok!:mad:
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Premie lopp är alltså tidbegränsat, du får inte köra fortare än 1.28 eller långsammare än 1.35 (inte helt 100 på siffrorna)

Ja, jag är inte för att det ska pressas fram o vara ett krav med 2-åringsstarter, är de inte redo så är de inte...

Vad som säger att den forskningen stämmer?? Ehh??
Forskningen? Erfarenheten?
Travsporten är ju inget som precis ploppade upp i förra veckan, utan har pågått sen ett par år o självklart har olika metoder och träningsidee´r testats under årens lopp. Och ju senare du börjar, du sämre håller hästen.

Jag ska leta, hade en super bra länk i min förra dator... :mad:

Så alla forskare har rätt bara för att dom har forskat:rofl:
Det FINNS anti rynk creme-för vi har faktiskt FORSKAT om det:rofl:
Forskning visar ofta sånt som folk vill se..
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Tränigen under 2-årings säsongen är väldigt viktig och lägger stor grund.



Sen är det ju inte på med vagn o ut o blås runt, utan man börjar sakta och succesivt med tömkörning o sen vagn och i början kör man bara ett par 100m i skritt, sen ökar man på sakta..
Allt för att hästen ska hänga med psykiskt o orka med fysiskt..

QUOTE]

Men dom gick ju LÖP när dom var två? Hur ska du ha det?

Man börjar köra in dem tidigare (1,5 år) men börjar inte ansträngas före 2-års ålder och träningen under 2-års ålderna är väldigt viktig för här läggs en stor grund.

Vanligast är ju att 2-åringarna går premie, kval och lopp i slutet av året..
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En kusk som slagit sin häst så hårt med ridspöt under ett lopp på Åbytravet att det lämnat tydliga svullnader står åtalad i Göteborgs...
2
Svar
23
· Visningar
2 578
Senast: Dopy
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
828
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter elitloppsfinalen avslöjade Travronden att Ecurie D. byter tränare. Stjärnhästen ska till USA och hamnar hos Åke Svanstedt. Och...
Svar
0
· Visningar
348
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 456

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp