Bukefalos 28 år!

Trött på tävlingsmänniskor

Sv: Trött på tävlingsmänniskor

Jag skriver utifrån mina erfarenheter som tävlingsryttare helt enkelt. Också som tävlingsarrangör, stallshef, tävlings och utbildningsansvarig.

Jag opponerar mig då jag inte tycker TS fått med HELA bilden av arrangerade tävlingar.
 
Sv: Trött på tävlingsmänniskor

Jag kan svara på några av dina frågor eftersom du inte verkar ha läst hela tråden.

Folk parkerar inte där parkeringsvakterna anvisar.

Det finns en speciell gödselcontainer uppställd för gästerna.

Det finns ingen som helst möjlighet att ta miste på vad som är uppstallning för gäster och privat stall.

Man vill absolut inte ha främmande hästar i stallet pga smittorisk.

Det finns ypperliga redskap för att ta upp skit efter sig.

Att man ska tävla tar jag inte som en ursäkt för att vara otrevlig.

Anläggningen får gärna hysa tävlingar men inte vårt stall.
 
Sv: Trött på tävlingsmänniskor

Jag är inte den som är sån, försöker gärna förstå andras syn på saker men vilka bitar i min bild är det som fattas?
Du kanske har försökt förklara och i så fall är jag väl trög.
 
Sv: Trött på tävlingsmänniskor

VAD har då vi jättehemska tävlingsmänniskor gjort som är så otrevligt?
SDet blir bara löjligt när du måste överdriva... jättehemska...



Nu har vi återigen stora hopptävlingar på vår anläggning och man blir bara så trött på alla dessa tävlingsmänniskor som bara tänker på sig själva...

De parkerar sina jättebussar framför grindarna till hagarna så vi inte kommer ut/in med våra hästar.
Inte vårt fel om funktionärer säger till att det ska parkeras där.
Tydligen så hade inte alla parkerat på avisad plats utan ställt sej där dom tyckte detblev bra för dom.

De parkerar så tokigt att vi inte kommer in i stallet med hästarna, inte kommer åt rampen till gödselbandet. Tömmer sina gödselkärror i vår gödselcontainer.
Bättre med hästskit lite utspritt?
Gissar på att om dom parkerat på anvisad plats och slängt sin skit på anvisad plats så hade det blivit bra.

En strid ström springer igenom vårat stall för att spara några meter till framhoppningen.
Är det skyltat med tillträde förbjudet eller liknande, så man inte kan missta sig för att det är tävlingsuppstallning?
Det är väl där hyfset borde träda in. Jag som inte alls är någon världsvan tävlingsmänniska har tagit reda på vart jag kan ställa min häst när jag kommer fram INNAN jag far hemifrån.


Stjäler allt som sitter löst, skottkärror, grepar och säckakärror.

Kommer in i stallet och ber att få ställa in en häst i en box så att den ska få kissa.
Ja, gud vad hemskt att ställa en fråga
Ja om man inte kan ta ett NEJ så...

Vi brukar upplåta två spolspiltor och är det någonsin någon som tar upp skiten efter sin häst? Näe.
Visserligen oskick att inte ta upp efter sig, men finns det redskap till detta?
Som sagt, läs du igenom så hade du sett att det fanns redskap.

Och nästan det värsta är att när man påtalar något så är de allra flesta oerhört snorkiga och hävdar att "vi är faktiskt här för att tävla". Jaha, och...
Trodde du att de kom för att titta på dig och din häst?
Så iom det så lämnar man vett och etikett hemma?

Detta är faktiskt vårt stall, våra hästars hem.
Som ni av egen fri vilja ställt på en anläggning som ordnar tävlingar.
Oavsett vart man stallar sin häst så värnar man om dens "hem".

Nu har det iofs funkat rätt hyfsat denna helgen, än så länge, men har folk inget hyfs?

Så, nu känns det bättre.....




Ser inget i ursprungsinlägget där man kan påstå att alla som tävlar är hemska otrevliga människor...


Som tidigare, jobbigt med överdrift.

Ursäkta inlägget som blev lite svårläst då inte understruket och fetstilt funkade på alla ställen:cool:
 
Sv: Trött på tävlingsmänniskor

Jag är själv ute och tävlar en hel del och jag har svårt att tro att någon "själ" saker, utan bara lånar dom för anläggningen kanske inte har något annat att erbjuda? och det hade nog inte varit så uppskattat om tävlingsryttarna bara slängde skiten utanför lastbilarna/transporterna...
Jag förstår att man kan tycka att det är jobbigt med obehöriga som springer runt på anläggningen, men då tycker jag nog man skulle ha sin häst uppstallad på något annat ställe.. De flesta ställen annordnar ju faktiskt inte tävlingar..
Vissa tävlingsryttare kanske beter sig dåligt, men jag tror det är långt i från de flesta. Det är ju faktiskt dessutom så att tävlingsryttarna får inte vara där gratis, det kostar en hel del att få tävla och det är faktiskt sånna pengar många klubbar lever på...
 
Sv: Trött på tävlingsmänniskor

Jag vill bara försöka förklara att det inte är så himla lätt alla gånger p tävlinsplatser vad det gäller parkering, uppstallning och liknande.
I många fall kan man dessutom få olika information.

Har ingen aning om hur just denna anläggning ser ut, men vet att just parkering är ett stort aber på många ställen.
 
Sv: Trött på tävlingsmänniskor

Jag skrev innan jag läst att arrangörerna tydligen tillhandahöll med både container och redskap.. men det är långt ifrån alla som gör det, vanligt är att det bara finns en kärra som alla ska dela på och gud nåde den som lägger skit på marken...
Jag känner mej iaf träffad som "tävlingsmäniska" och tycker det är fel att dra alla över en kant, vilket rubriken faktiskt gör...
 
Sv: Trött på tävlingsmänniskor

Nä precis, det är absolut inte lätt att komma till ett nytt ställe men om man vänligt frågar om hjälp så får man oxå hur mkt hjälp som helst och alla är glada.
 
Sv: Trött på tävlingsmänniskor

Sorry, skulle nog uttryckt mig något mer nyanserat. Det finns faktiskt en hel del riktigt trevliga tävlingsmänniskor och när man möter dem så blir man riktigt glad.
 
Sv: Trött på tävlingsmänniskor

Jag har nämligen märkt att ju högre nivå det år på tävlingsryttarna desto trevligare attityder, generellt sett.

Och ändå är det två grand prixer du tar upp som exempel. Märkligt.


Och nej, jag är inte avundsjuk på dig. Varför skulle jag vara det? Vad är det du har som jag är avundsjuk på?:smirk:
 
Sv: Trött på tävlingsmänniskor

Och ändå är det två grand prixer du tar upp som exempel. Märkligt.

Och nej, jag är inte avundsjuk på dig. Varför skulle jag vara det? Vad är det du har som jag är avundsjuk på?:smirk:

Jag ska tillägga att det gäller på häst-nivå samt att denna tävling har flutit på riktigt bra. De ansvariga är väldigt nöjda. Den förra tävlingen jag tänkte på just nu var en ponnytävling.

Och nä, jag vet inte vad du är avundsjuk på, det bara låter så.
 
Sv: Trött på tävlingsmänniskor

Fast det är ofta att ponnytävlingar blir lite rörigare.
Just för att det är barn och oftare bristande rutin.

Då får man helt enkelt visa gott horsemanship och visa tillrätta.
 
Sv: Trött på tävlingsmänniskor

Jag e nog lite rolig, för när jag själv är på bortatävlingar kan jag gå och fundera på om funktionärerna har fått någon paus :D Tycker ibland att det bara jobbar hela dagen och inte får en lugn stund ;) Duktiga är de iallafall som kämpar på så det blir så bra som möjligt.

Tack alla som är funktionärer, ni gör ett fantastiskt arbete :bow::bow:
 
Sv: Trött på tävlingsmänniskor

Vem skulle vara avundsjuk på dig??

Nu gissar jag bara - kanske för att h*n står på denna anläggning.
Den låter ju fin förutom på ridvägar och hagutrymme då...

Finns det någon hemsida eller bild på den?

(Men det va ju inte TS som tog upp detta med avundsjuka.)
 
Sv: Trött på tävlingsmänniskor

Öh?

Jag har eget stall. Egen ridbana. Kanonfina ridvägar och träningsmöjlighetre.Hagar och beten.

Klart jag är avundsjuk....inte.

Olga är säkert jätteavundsjuk hon med..:p
 
Sv: Trött på tävlingsmänniskor

Öh?

Jag har eget stall. Egen ridbana. Kanonfina ridvägar och träningsmöjlighetre.Hagar och beten.

Klart jag är avundsjuk....inte.

Olga är säkert jätteavundsjuk hon med..:p

Riktade jag mitt inlägg till dej?
Skrev jag att Olga-Klara va avundsjuk?
Nej.

Jag har då inte restaurang hemma i anslutning till mitt stall...

Av någon anledning tror jag inte du har lika standard som anläggningen det handlar om...
 
Sv: Trött på tävlingsmänniskor

Jag har skummat igenom tråden och spontant verkar det ju vara du som har en dålig attityd mot tävlingsryttarna. Jag står på en anläggning som arrangerar ett par tävlingar om året i både hopp och dressyr, för både ponny och häst fr.om klubbtävling t.o.m reg samt att jag för den delen varit med vid flertalet tävlingar t.o.m nationella tävlingar som hästskötare. När vi har arrangerat tävlingar har jag stått vid in/utsläpp, varit med som barnpersonal, suttit i sekretariatet, suttit vid startanmälan, varit anvsvarig på framridningen osv. jag har alltså varit med och hjälpt till i många olika sammanhang.


Som arrangör till en tävling ska det fr.o.m i år finnas en anläggningsskiss över var parkeringen är, vart uppstallningen är, vart det finns framridning osv. så här ser våran ridklubbs skiss ut
http://www.lxrk.se/Anlaggningsskiss.pdf Är det något särskilt som ryttarna ska informeras om så ska det även meddelas i ryttarmeddelandet. Dessutom ska det finnas parkeringsvakter som hänvisar vart man ska parkera, det ska finnas skyltar och avspärrningar uppe så att t.ex. inte hästar och publik springer runt bland varandra.


Jag har varit med på tävlingar i en 6-7 år och hjälpt till och vi har oftast fått väldigt trevligt bemötande och har aldrig haft några större bekymmer med ryttarna. Visst, klart att det finns en och annan gnällig människa man stöter på, allt kan ju inte vara perfekt för alla, men generellt sett så brukar det flyta på bra på våra tävlingar och även de tävlingar jag varit ute på som hästskötare har sköts på ett väldigt bra sätt utav både arrangören och även från ryttarnas sida.


Jag tycker du verkar extremt gnällig och med en tråkig attityd, ställ upp för din klubb och hjälp till i stället, du skriver ju att du inte har något emot att de arrangerar tävlingar och överiga tillställningar, men det låter ju inte direkt så.


Är du inte nöjd med hur tävlingarna arrangeras så ställ upp och hjälp till då, kom med synpunkter till tävlingssektionen och till den som är tävlingsledare. Var trevlig själv när du tillrättavisar folk om
någon råkar göra fel och tömma skiten på fel plats t.ex., om du själv vill bli trevligt behandlad så får du se till att själv vara trevlig mot andra.

Om du inte är redo att själv göra en insats utan bara klankar ner på andra så låter det ju som om att du lika gärna kan byta till en annan anläggning och förening där du och hästen får mer lugn och ro. Jag vet själv vilken förening det var som arrangerade tävling i helgen dvs. vilken förening du står uppstallad vid, har inte varit där själv men däremot på liknande tävlingar och sköts det korrekt från arrangörens sida så brukar det inte vara några större bekymmer. Som flera angivit så är detta en tävlingsklubb, och givetvis går pengarna till klubbens verksamhet.
 
Sv: Trött på tävlingsmänniskor

Jag rekommenderar dig att läsa igenom tråden ordentligt innan du uttalar dig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 434
Senast: Spike
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 437
Hästvård Min häst har varit lite trött sedan de började gå på bete (dagtid, inne på natten) för ca en vecka sedan. Både hon och hagkompisen har...
Svar
8
· Visningar
2 506
Anläggning Nu har vi äntligen hittat vårt hus med tillhörande ladugård som nu ska byggas om till stall :banana: Det är inte stort, inte lyxigt men...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 381
Senast: majha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp