Bukefalos 28 år!

Tvisten fortsätter kring Madick

Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

Ja Royne var en av de sakkunniga som domstolen frågat. Svante Johansson och Bosse Emanuelsson var två andra.
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

Intressant läsning..

För mej är ett kontrakt, just ett kontrakt. Jag har också gjort mina misstag men valt att stå för dem.:o
Tror även fam L gjort sina misstag och försökte få till ett för sej själva bra kontrakt denna gång.

Sen är det kul att ngn skriver att HL är "slut". Är det bara jag som är så gammal att jag minns 80-talet när den ena "experten" som uttalat sej var en ökänd hästhandlare med mkt klagomål, numera världskänd dito. :angel: :grin:
En annan av "experterna" har också haft sina tvister både här och där. Det är inga duvungar precis. :idea:
Så att höja dessa experter till skyarna - är lite magstarkt. :cool:
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

Vart säger ägaren att hon ska sälja Madde??? Blir fortfarande väldigt förvånad över att folk kan skriva så mycket skit om en människa dom inte vet någonting om!?!?:confused: Tycker att det är bra att någon har vågat lyfta fram ett sån`t här ärende så vi hobbyfolk också kan få lära oss att bara för att man anlitar en duktig ryttare är inte allt "gröna ängar"! Och sen tror jag mig minnas att det har varit en hel del skriverier om de flesta i toppskiktet av ryttare med lånade hästar! Men har, inte vad jag minns, varit med om att någon av dessa gjort som HL att man fortsatt rida hästen, och dessutom fraktat den utomlands mot ägarens vilja! Ta t ex det andra ärendet med en topphäst där parterna inte är överens om vem som äger hästen! Och sen undrar jag varför fackkunnigt folk sitter och säger att "topphästar" förstörs tidigt om det nu är så att HL har gjort ALLT jobb med Madde, hon fick ju Madde som 8-åring och startad 1,50! HL startade 1,60 10 månader efter hon fått Madde! VEM har gjort jobbet?!?! VEM har betalat för att hästen skulle komma dit?!?! Så lägg ner skitsnacket och börja diskutera med vad ni verkligen vet, inget lösryckt som media fått fram! Och Madde är INTE till salu!!!!!!!!!!!!!:p
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

V som inte varit med själva i kontraktsskrivandet kan lika gärna se det som att ägaren, genom media, kastar skit på ryttaren när hon ångrade kontraktet hon skrivit på.
PL
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

Hur man utformar detta beror väl på kontraktet.

jag som är fattig som en kyrkråtta - ponera att jag skulle ha en extremt talangfull häst som någon vill förädla åt mig - jag har inte RÅD att betala den månatliga kostnaden för arbetet som personen lägger ner - alltså måste jag fixa till ett annat deal - och rätt naturligt är ju att dealen blir - när hästen väl säljs så delar man på kakan, hur det sedan delas bör man ju ha gjort upp i kontraktet.

Värdestegringen på hästen är ju högst virtuell ända tills den dagen som den säljs. Och för den fattige hästägaren så är det ju mindre risk än att betala tusentals kronor varje månad, men inte veta hur slutsumman blir.
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

Men jag undrar lite - vad var vitsen för hästägaren i så fall att ha en toppryttare till hästen ?

Själv tror jag att prisspannet på hästar som går 150 på nationell nivå och hästar i yppersta världseliten är ruskigt stor. Sen tror jag att konkurrensen och utbildningen också är betydligt större än 10 cm.
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

Är det bara jag som är så gammal att jag minns 80-talet när den ena "experten" som uttalat sej var en ökänd hästhandlare med mkt klagomål, numera världskänd dito.



Jorrå, jag minns allt och har en kompis som av just denne ryttare blev fråntagen en kontraktslös häst så han kan han med när det är egen vinning är det inte så noga.Sätter på gyllene Tiders" Jag går och fiskar".
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

Ett tips till alla besserwissrar som med facit i hand tycker Madicks ägare skulle gjort si eller så - läs om ägarbråket kring hästen Calibra II (tack för tipset Ladakh). Där har ni verkligen en del att hämta. Från det som finns att läsa i pressen verkar Schultz och Persson (som är affärsman) inte ens ha använt skriftliga kontrakt när de köper och säljer hästar till varandra! :rofl:
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

Så alla som anser att hästägaren har ett eget ansvar i den här affären är beswvissrar:confused:
Tydligen bara tillåtet att se denna sorgliga historia totalt från den ena sidan.
PL
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

Sen är det kul att ngn skriver att HL är "slut". Är det bara jag som är så gammal att jag minns 80-talet när den ena "experten" som uttalat sej var en ökänd hästhandlare med mkt klagomål, numera världskänd dito. :angel: :grin:
En annan av "experterna" har också haft sina tvister både här och där. Det är inga duvungar precis. :idea:
Så att höja dessa experter till skyarna - är lite magstarkt. :cool:

Varför skriver du inte ut vem och vilka affärer som som gjorde honom "ökänd", eller är det bara löst skvaller du för vidare?

Om det är som du insinuerar, att deras affärsmetoder är tvivelaktiga, varför skulle de då gå ut med sådana uttalande som de gjort? Nu finns det ju inte en chans att de själva kan få igenom kontrakt liknande avtalet med Madick.

Hur menar du och ni andra som skrivit liknande egentligen?
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

Ett tips till alla besserwissrar som med facit i hand tycker Madicks ägare skulle gjort si eller så - läs om ägarbråket kring hästen Calibra II (tack för tipset Ladakh). Där har ni verkligen en del att hämta. Från det som finns att läsa i pressen verkar Schultz och Persson (som är affärsman) inte ens ha använt skriftliga kontrakt när de köper och säljer hästar till varandra! :rofl:

så att jämföra med ngn annan skulle förta dumheten från bägge sidors part i det här fallet menar du ? Märkligt resonemang.
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

Vart säger ägaren att hon ska sälja Madde??? Blir fortfarande väldigt förvånad över att folk kan skriva så mycket skit om en människa dom inte vet någonting om!?!?:confused: Tycker att det är bra att någon har vågat lyfta fram ett sån`t här ärende så vi hobbyfolk också kan få lära oss att bara för att man anlitar en duktig ryttare är inte allt "gröna ängar"! Och sen tror jag mig minnas att det har varit en hel del skriverier om de flesta i toppskiktet av ryttare med lånade hästar! Men har, inte vad jag minns, varit med om att någon av dessa gjort som HL att man fortsatt rida hästen, och dessutom fraktat den utomlands mot ägarens vilja! Ta t ex det andra ärendet med en topphäst där parterna inte är överens om vem som äger hästen! Och sen undrar jag varför fackkunnigt folk sitter och säger att "topphästar" förstörs tidigt om det nu är så att HL har gjort ALLT jobb med Madde, hon fick ju Madde som 8-åring och startad 1,50! HL startade 1,60 10 månader efter hon fått Madde! VEM har gjort jobbet?!?! VEM har betalat för att hästen skulle komma dit?!?! Så lägg ner skitsnacket och börja diskutera med vad ni verkligen vet, inget lösryckt som media fått fram! Och Madde är INTE till salu!!!!!!!!!!!!!:p

såna här inlägg blir ju bara fåniga. anonymt nick som säger känner "Madde" osv.
Det är inte media jag lovar : ) Det är dessutom ingen som sagt eller påstått att hästen är till salu. Dock har jag uttalat mig och sagt att jag råkar veta att det finns en påhejare i bakgrunden som säger sig kunna sälja hästen åt AK. Det betyder självklart inte att den för den skull är till salu i dagsläget. dock är det väl solklart att AK vill ha TILLBAKS sin häst för att kunna förfara med den som det passar henne. det kan du knappast debattera.

sen håller jag dock definitivt med dig om det absurda i HL och fam. Lundbäcks agerande runt tvisten, dvs de insisterar och gör som de vill oavsett tvisten. Det har jag skrivit om tidigare, jag är inte ett dugg förvånad dock.
 
Senast ändrad:
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

Så alla som anser att hästägaren har ett eget ansvar i den här affären är beswvissrar:confused:
Tydligen bara tillåtet att se denna sorgliga historia totalt från den ena sidan.
PL

Jag undrar hur många av dem som i olika inlägg och med facit i hand skriver om hur hon skulle gjort och hur enkelt det varit, själva har någon erfarenhet av det de uttalar sig så tvärsäkert om?

Madicks ägare har inte brutit något avtal, vilket däremot Lundbäcks sannolikt gjort. Genom att strida rättsligt har hon också tagit sitt ansvar för att sådana avarter till kontrakt som detta inte skall förekomma i framtiden.

Helt ärligt förstår jag inte din inställning alls, anser du att det sätt som kontraktet kommit till på är okej?
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

Ägaren håller på att försöka bryta kontraktet! Jag ser det inte alls så självklart som du att Lundbäcks brutit mot något.
PL
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

Ägaren håller på att försöka bryta kontraktet! Jag ser det inte alls så självklart som du att Lundbäcks brutit mot något.
PL

Nej, hon försöker inte begå något avtalsbrott. Hon försöker få avtalet förklarat ogiltigt i domstol och det är inte alls samma sak. Har vi inte gått igenom detta en gång redan?

Lundbäcks trovärdigheten tycker jag är väldigt låg, bla. genom att de påstår att Helena ensam är ansvarig. Jag anser att HansL underskrift är tillräcklig bevisning för att det är en lögn. Vad anser du om just detta, tror du på Lundbäcks här? Är inte underskriften bevis på motsatsen? Enkla frågor som jag dock inte tror du vill besvara.
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

Det var inte dej, Mackan, jag menade! Utan alla som skriver att ägaren vill ha tillbaka Madde för att "tjäna pengar" på hästen! Och det verkar vara en hel del som tror det! Ägaren har i dagsläget inte pratat med media på ca 6 mån. så allt media har att "gå på" är gammalt! Jag menade inte heller att HL inte jobbat med Madde, självklart har hon gjort det, men HL har definitivt INTE gjort ALLT!! Ägaren lade en bra grundplåt för HL att jobba vidare med! Och det tycker jag att ägaren har rätt att få ersättning för, precis som HL ska ha ersättning för vad hon har gjort! Som jag skrev i ett tidigare inlägg (vet inte vilket) så ska det,av summan ägaren begärt, dras av för utlägg etc. etc.. Så i slutändan rör det sig om att ägaren får omkring 150-200 000 kr! Då har även HL fått betalt för sitt jobb! Men en enkel fråga:-Vart hade Helena Lundbäck varit idag utan Madick????????? Och hur mycket har inte Madde hjälpt HL att komma tillbaka till gräddmoset???
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

Ägaren håller på att försöka bryta kontraktet! Jag ser det inte alls så självklart som du att Lundbäcks brutit mot något.
PL

Lundbäcks kanske inte talar om ifall de har brutit mot något! Om dom hade gjort det så skulle dom kanske inte ha dessa hästägarproblem!!
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

Jag vill göra en kommentar här.

AnnetteK vill ha tillbaka sin häst. Det är hennes häst och enbart hennes, ingen annans. Om hon väljer att använda Madick till avel, låta någon annan tävla hästen eller sälja Madick är helt hennes egen sak och angår ingen annan och oavsett vad hon väljer är det inget man kan klandra henne för.

(Jag själv tycker hon skall sälja hästen och få medel till att försöka ta fram nya förmågor :))
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 867
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 537
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 464
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
871
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp