Tvisten kring Madick trappas upp

(Ridsport)
Striden kring avtalet mellan Helena Lundbäck och hästen Madicks ägare Annette Karlsson har trappats upp.
- Vi hade förlikningsförhandlingar tidigare i oktober men vi kom ingenstans, kommenterar Helena Lundbäck.

Läs mer...
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Men det allra viktigaste är att det inom trav och galopp inte finns någon uppsägningstid i avtalen utan hästägaren kan när som helst ta hem sin häst eller byta tränare.

Du skrev det också i ditt inlägg ovan men jag tycker att detta förtjänar att betonas extra. :)
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Om jag byter ut ett par ord i ditt inlägg så blir det lite intressant, bara en tanke och inte att tas på fullt allvar...

Kommentar angående att arbetstagaren lägger ner mycket tid på jobbet och kostnader mm:
Ja det stämmer.... det läggs ner tid och resurser. Och det är inte gratis. Samtidigt lägger arbetstagaren ner ett arbete på sig själv! Allt arbete mm utvecklar inte bara företaget, utan även arbetstagaren! Som blir skickligare, mer meriterad mm. Som i sin tur förhoppningsvis leder till bättre arbete, inbjudningar till fler arbeten, erbjudanden om fler bra arbete.....

Arbetstagaren ska givetvis inte arbeta gratis, men samtidigt ska inte arbetstagaren ha tillgång till arbete gratis! Varför ska företaget sponsra med arbete? Arbetstagaren kan väl isåfall starta de företag de vill ha för sitt arbete?!?!?!

Sådana här "affärer" måste präglas av ett "win- win" tänkande, dvs att det är et samarbete däri både arbetstagaren och företagaren kan känna sig delaktiga och viktiga. Båda parter måste ha inställningen att man behöver varandra.
När så sker, blir oftast både samarbetet och ev avslut på ett bra sätt


Det är inte konstigt att hästnäringen/sporten i Sverige inte tas på allvar och inte räknas som en seriös affärsutveckling när inte ens utövarna själva tycker det är värt att få betalat för utan fortfarande anser att arbetet med hästar är att räknas som lyx och flärd och troligen oxå tycker det är orättvist att dessa ryttare får chansen att vara med på tävlingar världen över och dessutom får pengar för det :eek:... Jag vet inte men DET är väl avundsjuka om något :confused:


Måste bara hålla med om att det blev riktigt intressant med lite ordbyten här och där.... :D
(tar det inte allvarligt... hi hi)
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

*knapplån*


Men vill ryttarna ha full kontroll och känna sig säkra, ja då får man som sagt var köpa hästen själv :grin:

Då slipper man ju besväret med hästägare som kan säga upp avtal och förstöra planering för långsiktiga satsningar. Förstår inte vad ryttarna behöver hästägare till egentligen! De verkar ju mest kunna förstöra för ryttarna som lägger ner massvis med arbete, som sedan inte uppskattas. Många får ju jobba gratis också och lägga ner jättearbete på andras hästar. :crazy:

Nu är jag ironisk.... men visst verkar det vara så mycket lättare om var och en köper, rider, utbildar, tar hand om, planerar, tävlar och inte minst betalar för sin egen/egna pållar!!!! :idea::idea::idea:

Vore i alla fall en bra lösning för de ryttare el hästägare som inte klarar av att komma överens och skapa bra, jämbördiga avtal däri båda känner sig tillfreds! :angel:
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Men det allra viktigaste är att det inom trav och galopp inte finns någon uppsägningstid i avtalen utan hästägaren kan när som helst ta hem sin häst eller byta tränare.

Du skrev det också i ditt inlägg ovan men jag tycker att detta förtjänar att betonas extra. :)


Viktigast!!!
Du ser inte skillnaden mellan de ridsportgrenar där det i princip bara är inkörning/ inridning och utöver lite rundbaneträning och därefter kondition och styrka, det som här diskuteras hoppning, där hästen utbildas på ett helt annat sätt hela vägen, i alla år- men det är klart, tror man att det finns hästar som går Madicks klasser av sig själva, inte har mer insyn i vilket arbete som ligger bakom, ja då är det lätt att ignorera ryttarens bit i det hela.

Och fortfarande kan hästägaren deala med hoppryttaren om en sådan överenskommelse att kunna ta hem hästen när helst den önskar.
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

*
Nu är jag ironisk.... men visst verkar det vara så mycket lättare om var och en köper, rider, utbildar, tar hand om, planerar, tävlar och inte minst betalar för sin egen/egna pållar!!!! :idea::idea::idea:



Menar du att det är så ovanligt att toppryttare äger sina egna hästar?
Om man bortser från rena anställningar.

För övrigt tror jag det är mer möjligt för ex Lundbäcks att köpa sina egna hästar än vad det är för ex A att rida Helenas klasser.:idea:
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Viktigast!!!
Du ser inte skillnaden mellan de ridsportgrenar där det i princip bara är inkörning/ inridning och utöver lite rundbaneträning och därefter kondition och styrka, det som här diskuteras hoppning, där hästen utbildas på ett helt annat sätt hela vägen, i alla år- men det är klart, tror man att det finns hästar som går Madicks klasser av sig själva, inte har mer insyn i vilket arbete som ligger bakom, ja då är det lätt att ignorera ryttarens bit i det hela.

Du, jag tycker du skall ta och skärpa dig och börja tänka innan du börjar skriva en massa strunt. Inlägget var inte heller riktat till dig, så varför bry dig om att besvara det?

Det finns hur mycket som helst som kan gå snett när det gäller träning/tävling av hästar. Alltifrån att man har olika åsikter om matchningen till den typen av oegentligheter (i princip djurmisshandel) som du säger, i en annan tråd, att du vet förekommer även på högsta nivå.

Att ägaren behåller bestämmanderätten över sin häst är det viktigaste när det gäller hästavtal.

Att i övrigt jämföra avtal inom trav och galopp med exv. hoppning är inte helt lätt eftersom förutsättningarna i de olika sporterna skiljer sig åt och just därför avstod jag från att göra det.
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Du, jag tycker du skall ta och skärpa dig och börja tänka innan du börjar skriva en massa strunt. Inlägget var inte heller riktat till dig, så varför bry dig om att besvara det?

Att ägaren behåller bestämmanderätten över sin häst är det viktigaste när det gäller hästavtal.

Att i övrigt jämföra avtal inom trav och galopp med exv. hoppning är inte helt lätt eftersom förutsättningarna i de olika sporterna skiljer sig åt och just därför avstod jag från att göra det.



Om du vill rikta ett inlägg till enbart en person så finns PM.

Och jag tyckte du gjorde en jämförelse med trav o galopp, du skrev:
Men det allra viktigaste är att det inom trav och galopp inte finns någon uppsägningstid i avtalen utan hästägaren kan när som helst ta hem sin häst eller byta tränare.

Just för att förutsättningarna skiljer sig så åt(träningstiden för högre mer inkomstbringande klasser), så kommer ryttare vilja ha antingen bestämmanderätt en längre tid och/ eller provision på värdeökningen.

Och fortfarande är det frivilligt för hästägarens del att ingå ett samarbete med en ryttare och frivilligt att acceptera ryttarens kostnad eller om ägaren inte har råd, som A. frivilligt att acceptera avtal.
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Om du tex. personligen vet att det du skrev i en annan tråd, ang. hur en del elitryttare behandlar sina hästar, förekommer varför inte diskuterar detta kontra. uppsägningstid istället för att komma med inlägg likt #304 ovan?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Viktigast!!!
Du ser inte skillnaden mellan de ridsportgrenar där det i princip bara är inkörning/ inridning och utöver lite rundbaneträning och därefter kondition och styrka, det som här diskuteras hoppning, där hästen utbildas på ett helt annat sätt hela vägen, i alla år- men det är klart, tror man att det finns hästar som går Madicks klasser av sig själva, inte har mer insyn i vilket arbete som ligger bakom, ja då är det lätt att ignorera ryttarens bit i det hela.

Och fortfarande kan hästägaren deala med hoppryttaren om en sådan överenskommelse att kunna ta hem hästen när helst den önskar.

Nervärderar du inte travtränarnas roll i travhästens karriär rätt mycket nu :cool: Vissa hästar passar inte hos vissa tränare eller så känner man som ägare att nä jag kan inte sammarbeta med den här tränaren jag byter till en annan tränare.
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Om du tex. personligen vet att det du skrev i en annan tråd, ang. hur en del elitryttare behandlar sina hästar, förekommer varför inte diskuterar detta kontra. uppsägningstid istället för att komma med inlägg likt #304 ovan?

Du har ju inte gjort annat än o jämfört travets ickeuppsägningstid med som här hoppsportens olika ersättningsavtal till ryttaren vid uppsägning, kan du inte ens kännas vid det?.

Och varför tycker du jag ska diskutera vissa elitryttares ojusta behandling i denna tråd som är en Madick-tråd?, dessutom den tråden du läst i är i en dressyrtråd- glöm inte av att detta ändock måste räknas till hopp.

Om du tycker HL är vidrig i sin ridning så får väl du skriva om det själv, dessutom har jag hela tiden hävdat att A. kunde ta sin häst och åkt hem, om inte annat för att bespara hästen box, dygnet runt i 6 år, men det är klart, vad bryr sig A. om sin häst egentligen?
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Nervärderar du inte travtränarnas roll i travhästens karriär rätt mycket nu :cool: Vissa hästar passar inte hos vissa tränare eller så känner man som ägare att nä jag kan inte sammarbeta med den här tränaren jag byter till en annan tränare.

Nope, det gör jag absoulut inte och det du beskriver är en annan olikhet än i ridning- som här hoppning, i travet är det mycket lättare att byta pilot, eller då körsven- det krävs mer inridning, mer mindre signaler som hästen ska förstå i hoppning, vid precision som exakta avstånd, rätt galopp för runda språng osv.
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Finns ju en hel drös med alternativ, några av de jag känner till.

8-10-12 tusen + moms utöver det kommer ju kostnader för alla tävlingar, transporter osv. Då talar vi eliten i Sverige.

Sen kan man ju komma överens.. mindre träningskostnad = mer prispengar till ryttaren. Rätt vanligt när hästen blir bättre och bättre

% i hästen vilket innebär att ryttaren får betalt för sitt arbete när hästen säljs, ägaren betalar fortfarande alla tävlingar, transporter, skoning osv

Ryttaren rider in sig i halva hästen och får betalt för halva kostnaderna. Prispengar delas lika och när en försäljning sker så delar dom på pengarna.

Ryttaren tar ingen träningskostnad men har inte heller några kostnader för hästen då dom dras av mot prispengarna och överskottet delas med hästägaren. Kräver ju lite ekonomi från ryttarens håll som kan vänta tills prispengarna trillar in men tror man på hästen så kan det ju vara värt det.

Dom här alternativen är det dom flesta har hört talas om som "standar" och att träningsumman skulle vara under 20000:- i månaden är oxå "standar"

Är det då ingen som reagerar på att Hans L säger till A att hans kontrakt är det som är standar och att "alla" använder sig av samma kontakt. Plus att dom nu går ut och säger att det har kostar dom 130000:- i månaden att ha Madick från dag 1?
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Men det allra viktigaste är att det inom trav och galopp inte finns någon uppsägningstid i avtalen utan hästägaren kan när som helst ta hem sin häst eller byta tränare.

Du skrev det också i ditt inlägg ovan men jag tycker att detta förtjänar att betonas extra. :)

Nu vet jag inte hur det är på travet men inom galoppen brukar gamla tränaren ha rätt till en viss procent på insprugna pnegar en tid efter ägarbytet.
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Nope, det gör jag absoulut inte och det du beskriver är en annan olikhet än i ridning- som här hoppning, i travet är det mycket lättare att byta pilot, eller då körsven- det krävs mer inridning, mer mindre signaler som hästen ska förstå i hoppning, vid precision som exakta avstånd, rätt galopp för runda språng osv.

Många topphästar inom travet kan inte vem som helt träna eller ens köra. Det krävs mycket för att hitta rätt balans utrustning m.m för att få en topptravare att prestera sitt yttersta. Det är inte så enkelt att vem som helt klarar av att träna den.

Jag föringar inte ryttarens förmånga att lotsa en häst på bästa sätt runt en bana. Vissa ryttare klarar bara av att rida vissa typer av hästar medan andra klarar av att rida nästan alla hästar och gör det bra.

Bara för att träningen ser olika ut betyder det inte att det inte ligger lika mycket jobb bakom resultatet.
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Nu vet jag inte hur det är på travet men inom galoppen brukar gamla tränaren ha rätt till en viss procent på insprugna pnegar en tid efter ägarbytet.

Hur lång tid brukar vara praxis? Och låter underligt att det skulle gälla om det även byts tränare i samma veva. För nya tränaren ska ju ha sina %
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

dessutom har jag hela tiden hävdat att A. kunde ta sin häst och åkt hem, om inte annat för att bespara hästen box, dygnet runt i 6 år, men det är klart, vad bryr sig A. om sin häst egentligen?[/QUOTE]

Hur har det varit möjligt för A att ta hem sin häst innan kontraktet har gått ut?
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Hur lång tid brukar vara praxis? Och låter underligt att det skulle gälla om det även byts tränare i samma veva. För nya tränaren ska ju ha sina %

Jag skulle skrivit TRÄNARbyte, inte ägarbyte. Kommer inte ihåg hur lång tid som är praxis men det är inte länge, kanske en månad.
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Jag skulle skrivit TRÄNARbyte, inte ägarbyte. Kommer inte ihåg hur lång tid som är praxis men det är inte länge, kanske en månad.

Aha då klarnade det betydligt :) en månad kan jag tänka mig att det är eftersom avräkningen skickas en gång i månaden så för att minska på pappersarbets så kan det vara så att den häst som är skriven på dig ex den 1 varje månad får du som tränare vinstpengar för hela månaden ut.
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Och varför tycker du jag ska diskutera vissa elitryttares ojusta behandling i denna tråd som är en Madick-tråd?, dessutom den tråden du läst i är i en dressyrtråd- glöm inte av att detta ändock måste räknas till hopp.

Det var ett förslag till dig, att diskutera detta kontra uppsägningstid, för att det skulle kunna tillföra något vettigt. Och vad som är rimliga avtalsvillkor är väl det som diskuteras nu eller hur.


Om du tycker HL är vidrig i sin ridning så får väl du skriva om det själv.
Var har jag skrivit att jag tycker hon är vidrig i sin ridning? Visa det!

Jag har skrivit att hon är en duktig ryttare, en av Sveriges bästa hoppryttare.

om inte annat för att bespara hästen box, dygnet runt i 6 år, men det är klart, vad bryr sig A. om sin häst egentligen?
Ehh???
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Nu vet jag inte hur det är på travet men inom galoppen brukar gamla tränaren ha rätt till en viss procent på insprugna pnegar en tid efter ägarbytet.
Och det tycker jag inte är helt orimligt heller.

Det jag anser är viktigast är att både ägare och tränare har möjlighet att avbryta träning/tävling om det inte fungerar och utan uppsägningstid.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Som Ridsport tidigare har rapporterat pågår en tvist kring Douglas Lindelöws EM-partner Casello. SVT har gjort ett inslag om saken och...
Svar
0
· Visningar
529
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) COMPORTA, PORTUGAL: Annette Karlssons häst Madick, tidigare tävlad av Helena Lundbäck, vann silver på junior-EM med den...
Svar
3
· Visningar
1 195
Senast: kopparberg
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Det händer en hel del med tidigare stjärnor. Helena Lundbäcks 14-åriga OS-häst Erbblume har lämnat tävlingsbanorna. Ludger...
Svar
0
· Visningar
936
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Norrköpings Tidningar) Helena Lundbäcks förra stjärna Madick rids numera av turkiska junioren Derin Demirsoy som tränar för belgaren...
Svar
2
· Visningar
1 166
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp