Tvisten kring Madick trappas upp

(Ridsport)
Striden kring avtalet mellan Helena Lundbäck och hästen Madicks ägare Annette Karlsson har trappats upp.
- Vi hade förlikningsförhandlingar tidigare i oktober men vi kom ingenstans, kommenterar Helena Lundbäck.

Läs mer...
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Snälla Ginnie, jag kan inte diskutera med dig om jag hela tiden måste gå tillbaka i flera led och förklara och förklara om igen. Framför allt som jag vanligtvis skriver på bra och tydlig svenska. Det är faktiskt upp till dig att läsa och förstå vad som skrivs, plus att vara mer noga i dina inlägg, både med språk och fakta.

Det är inte konstigt att det drar iväg flera led när du efter ditt inlägg menar på att du inte skrivit så. Du skrev:


Man skriver avtal t o m den stortävling man tänker sig rimligt att satsa på. Från idag t ex London 2012. Därefter omförhandling/förlängning. Dessutom, eftersom London innebär ett antal större tävlingar på vägen, så kan man ha omförhandlingsdatum av det ekonomiska på vägen.

Jag skrev:
Tur att det inte är du som plitar ner kontrakt, omförhandling inför varenda tävling, hur rörigt som helst.


Du svarade:
Var har jag sagt det?

Och som vanligt kan den som har en annan åsikt än dig, och mer kunskap om vad det kostar och att det inte bara krävs en begåvad häst, vare sig, läsa, skriva eller förstå. Har du inget annat att komma med när du inte kan förklara ditt luddiga kontraktspåstående?
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Tills mer fakta kommer fram, så får vi fortsätta att vara oense.

LIA

Jag kommer alltid tycka att A. faktiskt kunde struntat i dealen, och tagit sin häst hem från tävlingen- jag ser inte det ultimata för en häst att tävla på den nivån ens.
Det är lite märkligt att du som i var och varannat inlägg här på buke skriver åt andra användare: "Läs bättre", synd att du inte fanns till för A., hon hade verkigen behövt det rådet.
 
Senast ändrad:
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Tydligen är det inte lika, om man ska gå på allt rabalder som blev vid dom tillfällena.

Men, anledningen till att det blev rabalder var ju att H hade ställt in sig mentalt på vilken häst hon skulle rida (sin förstahäst vid tillfället), men sedan tvingades ändra det i "sista sekunden". Det stör ryttarens fokusering, för även om hästarna är likavärdigt förberedda inför uppgiften så är ju alla hästar individer och alla hästar fungerar inte likadant. Där har ju H haft ett underläge gentemot de konkurrenter som kunnat fokusera på TÄVLINGEN i lugn och ro, och inte på allt tjafs/all osäkerhet runtomkring. Det handlar ju inte bara om det eventuella hästbytet, utan även om allt runtomkring, som exempelvis att media inte fokuserar på ATT ryttaren ska rida tävlingen, utan på allt det negativa istället. Ryttaren kan inte lägga fokus på att peppa sig själv med positiva tankar, när omgivningen drar upp allt negativt i stora feta rubriker...
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Snälla, snälla, snälla Ginnie.
Ge dig nu. Du tar fram citat och kan inte ens då se vad som sägs i dom. :o
Jag tar paus från det här nu, och sedan får du beskylla mig för vad du vill för det. Jag orkar helt enkelt inte med nivån.

LIA
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Alldeles riktigt, men om jag inte alldeles minns fel, så argumenterades det också om att övriga hästar inte hade förberetts för uppgiften och nu skulle man inte hinna med ordentligt. Ungefär.

LIA
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Snälla, snälla, snälla Ginnie.
Ge dig nu. Du tar fram citat och kan inte ens då se vad som sägs i dom. :o
Jag tar paus från det här nu, och sedan får du beskylla mig för vad du vill för det. Jag orkar helt enkelt inte med nivån.

LIA


Du skriver att man kan omförhandla det ekonomiska på vägen- jag menar på det blir rörigt, du kanske kunde precisera lite mer tydligt hur en sådan omförhandling-under pågående tävlingssäsong skulle gå till utan risk för parterna att de inte kommer överens?
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Om jag byter ut ett par ord i ditt inlägg så blir det lite intressant, bara en tanke och inte att tas på fullt allvar...



Kommentar angående att arbetstagaren lägger ner mycket tid på jobbet och kostnader mm:
Ja det stämmer.... det läggs ner tid och resurser. Och det är inte gratis. Samtidigt lägger arbetstagaren ner ett arbete på sig själv! Allt arbete mm utvecklar inte bara företaget, utan även arbetstagaren! Som blir skickligare, mer meriterad mm. Som i sin tur förhoppningsvis leder till bättre arbete, inbjudningar till fler arbeten, erbjudanden om fler bra arbete.....

Arbetstagaren ska givetvis inte arbeta gratis, men samtidigt ska inte arbetstagaren ha tillgång till arbete gratis! Varför ska företaget sponsra med arbete? Arbetstagaren kan väl isåfall starta de företag de vill ha för sitt arbete?!?!?! :confused:

Sådana här "affärer" måste präglas av ett "win- win" tänkande, dvs att det är et samarbete däri både arbetstagaren och företagaren kan känna sig delaktiga och viktiga. Båda parter måste ha inställningen att man behöver varandra.
När så sker, blir oftast både samarbetet och ev avslut på ett bra sätt.
:D

Det är inte konstigt att hästnäringen/sporten i Sverige inte tas på allvar och inte räknas som en seriös affärsutveckling när inte ens utövarna själva tycker det är värt att få betalat för utan fortfarande anser att arbetet med hästar är att räknas som lyx och flärd och troligen oxå tycker det är orättvist att dessa ryttare får chansen att vara med på tävlingar världen över och dessutom får pengar för det :eek:... Jag vet inte men DET är väl avundsjuka om något :confused:
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Men inte betalar du för det arbetet som är nedlagt på häst A, B, C ....... osv, det är ju hästen X du betalar för. Arbetet för att ta fram hästarna A, B, C..... har ju uppfödaren haft iaf, men det är ingenting som ska belasta värdet av häst X
I en avelsverksamhet så får de bra hästarna betala för förlusterna på de dåliga. Givetvis är det inte en bra häst som får dra hela lasset. Sen är det tyvärr så att det slutar på minus ändå för de flesta uppfödare.

Samma blir det om man tex. köper in lovande unghästar för utbildning, en del kommer inte motsvara förväntningarna och gå med en förlust som får betalas av de som lyckas.

Om du köper en häst, uppfödd av A, inriden av B, tävlad av person C, D, E, F och G, och säljs av person H, ser du då till att alla dessa personer får sin del av kakan?
Inte direkt så klart, men däremot indirekt genom att priset ökat efter varje led när A-H skall ha betalt i proportion till nedlagt arbete och ekonomiskt risktagande. Så även elitryttaren som matchar hästen i svår klass.
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Om jag byter ut ett par ord i ditt inlägg så blir det lite intressant, bara en tanke och inte att tas på fullt allvar...





Det är inte konstigt att hästnäringen/sporten i Sverige inte tas på allvar och inte räknas som en seriös affärsutveckling när inte ens utövarna själva tycker det är värt att få betalat för utan fortfarande anser att arbetet med hästar är att räknas som lyx och flärd och troligen oxå tycker det är orättvist att dessa ryttare får chansen att vara med på tävlingar världen över och dessutom får pengar för det :eek:... Jag vet inte men DET är väl avundsjuka om något :confused:

Eller så kollar man på hur galopp och travet sköter sina kontrakt. Där handlar det om mycket större summor än inom hoppningen. Och där funkar det fint. Alla vet vad som gäller och inget hålls hemligt.

Tränaren får betalt genom träningsavgiften och sen genom 10% av vinstpengarna. Kusken får betalt med 10% av prispengarna. Så överför man det på ridningen så betyder det att ryttaren får 20% av vinstpengarna.
Ägaren betalar allt. Är det fler än dens häst med ut på tävlingen så delas kostnaden för transport på alla hästar som är med. Skoning ingår i träningsavgiften. Finns kanske någon som lägger till det men inte som jag har hört talas om.

När hästen säljs så är det ägaren som får pengarna och tränaren inget. Den har redan fått betalt för sitt arbete genom träningsavgiften.
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Eller så kollar man på hur galopp och travet sköter sina kontrakt. Där handlar det om mycket större summor än inom hoppningen. Och där funkar det fint. Alla vet vad som gäller och inget hålls hemligt.

Tränaren får betalt genom träningsavgiften och sen genom 10% av vinstpengarna. Kusken får betalt med 10% av prispengarna. Så överför man det på ridningen så betyder det att ryttaren får 20% av vinstpengarna.
Ägaren betalar allt. Är det fler än dens häst med ut på tävlingen så delas kostnaden för transport på alla hästar som är med. Skoning ingår i träningsavgiften. Finns kanske någon som lägger till det men inte som jag har hört talas om.

När hästen säljs så är det ägaren som får pengarna och tränaren inget. Den har redan fått betalt för sitt arbete genom träningsavgiften.

Inga konstigheter alls. Works for me :)
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Ägaren betalar allt.


Det är inga problem att göra så i ridsporten heller.Och jag vet flera utbildare som har samma hästar i många år och där ägaren betalar allt- och det behöver inte vara superhästar.
Bara hästägaren har råd att betala.
Om hästägaren inte har råd och promt ska ha ut hästen till tävling så får de försöka deala.
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Inga konstigheter alls. Works for me :)

Detta är grundkrontakt. Sen finns det givetvis olika sätt att betala träningsavgiften på. Har man inte råd med hela avgiften så kan ryttaren/tränaren få en större del av prispengarna.

Finns även de som skriver över vissa % på tränaren för att få en billigare träningasavgift.

Men grunden är alltid att ägaren har bestämmande rätt över sin häst och vad som händer med den och att det är den som äger hästen och får pengarna vid en ev försäljning.

Vad tycker du är en rimlig träningsavgift?
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Det är inga problem att göra så i ridsporten heller.Och jag vet flera utbildare som har samma hästar i många år och där ägaren betalar allt- och det behöver inte vara superhästar.
Bara hästägaren har råd att betala.
Om hästägaren inte har råd och promt ska ha ut hästen till tävling så får de försöka deala.

Ja men då måste man deala så att båda vinner på det rent pengamässigt.
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Vad tycker du är en rimlig träningsavgift?

Även om det inte var till mig.:DOch jag vill också höra Fios svar.

Det beror på ur duktig tränaren är.
Flera hoppryttare som jag känner till ligger på ca 10000 kr i månaden och då är de inte elitryttare, utan mer i mellanskiktet.Om tävling ska ingå så läggs det till.
En elitryttare kan för samma sak ta upp mot 20 000 kr.
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Ja men då måste man deala så att båda vinner på det rent pengamässigt.

Man måste inte deala något, även om jag tycker att båda , om det blir förtjänster, ska dela.
Om tränaren är attraktiv på tränarmarknaden och har många bra hästar så kan ryttaren mycket väl försöka få dit ett kontrakt som blir på sikt lite dyrare för hästägaren och på sikt mer förmånligt för sig själv som ryttare- som i Madickfallet och den långa tiden jag skrivit om förut.
Den som äger hästen får helt enkelt vara om sig och kring sig och tänka på vad man skriver på.
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Även om det inte var till mig.:DOch jag vill också höra Fios svar.

Det beror på ur duktig tränaren är.
Flera hoppryttare som jag känner till ligger på ca 10000 kr i månaden och då är de inte elitryttare, utan mer i mellanskiktet.Om tävling ska ingå så läggs det till.
En elitryttare kan för samma sak ta upp mot 20 000 kr.

20000:- i månaden låter som ocker. En travhäst kostar ca 12000:- och en galopphäst ca 7000:-

Vad är det som gör att just en hopphäst skulle kosta minst 8000:- mer i månaden att träna?
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Vet inte.
Vi får se vad Fio säger om beloppen.

Lägger till, internationell elit.
 
Senast ändrad:
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Detta är grundkrontakt. Sen finns det givetvis olika sätt att betala träningsavgiften på. Har man inte råd med hela avgiften så kan ryttaren/tränaren få en större del av prispengarna.

Finns även de som skriver över vissa % på tränaren för att få en billigare träningasavgift.

Men grunden är alltid att ägaren har bestämmande rätt över sin häst och vad som händer med den och att det är den som äger hästen och får pengarna vid en ev försäljning.

Vad tycker du är en rimlig träningsavgift?

Finns ju en hel drös med alternativ, några av de jag känner till.

8-10-12 tusen + moms utöver det kommer ju kostnader för alla tävlingar, transporter osv. Då talar vi eliten i Sverige.

Sen kan man ju komma överens.. mindre träningskostnad = mer prispengar till ryttaren. Rätt vanligt när hästen blir bättre och bättre

% i hästen vilket innebär att ryttaren får betalt för sitt arbete när hästen säljs, ägaren betalar fortfarande alla tävlingar, transporter, skoning osv

Ryttaren rider in sig i halva hästen och får betalt för halva kostnaderna. Prispengar delas lika och när en försäljning sker så delar dom på pengarna.

Ryttaren tar ingen träningskostnad men har inte heller några kostnader för hästen då dom dras av mot prispengarna och överskottet delas med hästägaren. Kräver ju lite ekonomi från ryttarens håll som kan vänta tills prispengarna trillar in men tror man på hästen så kan det ju vara värt det.
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

20000:- i månaden låter som ocker. En travhäst kostar ca 12000:- och en galopphäst ca 7000:-

Vad är det som gör att just en hopphäst skulle kosta minst 8000:- mer i månaden att träna?

Inte att träna men tävlingskostnaderna läggs ju på, en travhäst om den kostar 12 tusen i månaden så är det väl exklusive tävlingar och transporter?

Jag har ridit galopphästar för en etablerad galopptränare , alltså fullblod som skulle skolas om till ridhästar och h*n tog 10 tusen + moms i träningskostnad och sedan fick ju ägaren betala tävlingar och transporter utöver dennes kostnader.
 
Senast ändrad:
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Inte att träna men tävlingskostnaderna läggs ju på, en travhäst om den kostar 12 tusen i månaden så är det väl exklusive tävlingar och transporter?

Jag har ridit galopphästar för en etablerad galopptränare , alltså fullblod som skulle skolas om till ridhästar och h*n tog 10 tusen + moms i träningskostnad och sedan fick ju ägaren betala tävlingar och transporter utöver dennes kostnader.

Givetvis är priserna utan tävling och transport. Dom jag har pratat med på Jägersro som har jobbat i galoppstall i många år har sagt den summan till mig. Så jag tror att den stämmer.

Som jag skrev innan så ska transportsumman delas på alla hästar som är med och tävlar den dagen. Har ryttaren lastbilen full så blir det billgare än om det bara är din häst som ska ut och tävla.

Och om nu ryttaren är inbjuden och har fått allt betalt så ska det inte kosta hästägaren en enda krona att starta hästen den dagen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Som Ridsport tidigare har rapporterat pågår en tvist kring Douglas Lindelöws EM-partner Casello. SVT har gjort ett inslag om saken och...
Svar
0
· Visningar
529
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) COMPORTA, PORTUGAL: Annette Karlssons häst Madick, tidigare tävlad av Helena Lundbäck, vann silver på junior-EM med den...
Svar
3
· Visningar
1 195
Senast: kopparberg
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Det händer en hel del med tidigare stjärnor. Helena Lundbäcks 14-åriga OS-häst Erbblume har lämnat tävlingsbanorna. Ludger...
Svar
0
· Visningar
936
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Norrköpings Tidningar) Helena Lundbäcks förra stjärna Madick rids numera av turkiska junioren Derin Demirsoy som tränar för belgaren...
Svar
2
· Visningar
1 166
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp